Raskaana, miten abortin käytännössä saa?
Tulin raskaaksi ehkäisystä (pillerit) huolimatta.
Mitä minun käytännössä pitää tehdä että saan abortin? Soitin jo kuntani terveydenhuoltoneuvontaan, mutta siellä oli niin pitkä jono että en päässyt puhumaan puolessa tunnissa (eipä ihme kun on tää korona!) niin kokeilen täältä jos joku vaikka auttaisi. Ahdistaa niin paljon, olen itkenyt tätä asiaa koko päivän, kenellekään ei voi puhua kun vanhemmat eivät hyvaksyisi mua ja mies makaa sängynpohjalla migreenissä.
Kommentit (37)
Varaamalla ajan raskaudenkeskeytykseen. Ei se sen vaikeampaa ole.
Ihan ekana ole lukematta näitä vatipäiden kommentteja täältä. Mietit ihan itse ilman kenenkään painostusta mitä haluat tehdä. Sitten soitat uudestaan sinne ajanvaraukseen, perheneuvolaan tms. mikä sun kunnassa onkaan käytössä, ja varaat ajan. Ekana pääset todennäköisesti keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa.
Varaat ajan terveyskeskuslääkärille tai soitat neuvolaan ja varaat sitä kautta.
He auttavat sitten eteenpäin.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Varaat ajan terveyskeskuslääkärille tai soitat neuvolaan ja varaat sitä kautta.
He auttavat sitten eteenpäin.
Tsemppiä!
Neuvolaa voisi kokeilla, se tuskin on koronan takia ruuhkautunut. Soitan seuraavaksi sinne. Kiitos myötätunnosta. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ekana ole lukematta näitä vatipäiden kommentteja täältä. Mietit ihan itse ilman kenenkään painostusta mitä haluat tehdä. Sitten soitat uudestaan sinne ajanvaraukseen, perheneuvolaan tms. mikä sun kunnassa onkaan käytössä, ja varaat ajan. Ekana pääset todennäköisesti keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa.
Sano vaan vatipääksi, mua ei liikuta aikuisen naisen itsesääli ja kyyneleet, joka ei kaikista pienimmästä ja vielä omastaan välitä.
Niin, onhan se jo nähty, että abortinvastustajien empatia riittää tasan sille solumöykylle, viis jo olemassa olevasta naisesta ja hänen elämästään. Vatipää-hihhulit pahimmasta päästä..Tuleeko teille hyvä mieli, kun pääsette lyttäämään asiallisesti kysyvää ihmistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitäppä miksi aborttia nimitetään harhaanjohtavasti ”raskaudenkeskeytykseksi”?
Miten niin harhaanjohtavasti? Aborttihan on nimenomaan toimenpide, jossa alkanut raskaus keinotekoisesti keskeytetään. Raskaudenkeskeytys on jopa kuvaavampi sana kuin abortti.
Miten raskaus muka voidaan keskeyttää? Sehän on vaan nimitys sille ajalle ja naisen tilalle, kun se laps siellä kasvaa ja kehittyy. Naiselle ei Abortissa tehdä mitään. Raskaana oleminen tietty loppuu ihan itsestään abortin jälkeen.
Kyllä abortti on kuvaavampi sana ehdottomasti.
Eli miksi ”raskaudenkeskeytys”?
Mitä sinä oikein selität? Jos ihmiselle annetaan lääke, joka saa elimistön poistamaan alkion kohdusta niin onhan se raskauden keskeytys. Raskaus loppuu ennenaikaisesti eli keskeytyy. Naiselle todellakin tehdään abortissa jotain. Ei se alkio itsekseen sieltä kehosta poistu. Tai poistuu joskus, mutta silloin ei ole kyse raskaudenkeskeytyksestä vaan keskenmenosta. Vai onko keskenmenokin sinusta harhaanjohtava termi? Jos on, mitä käyttäisit sen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selitäppä miksi aborttia nimitetään harhaanjohtavasti ”raskaudenkeskeytykseksi”?
Miten niin harhaanjohtavasti? Aborttihan on nimenomaan toimenpide, jossa alkanut raskaus keinotekoisesti keskeytetään. Raskaudenkeskeytys on jopa kuvaavampi sana kuin abortti.
Miten raskaus muka voidaan keskeyttää? Sehän on vaan nimitys sille ajalle ja naisen tilalle, kun se laps siellä kasvaa ja kehittyy. Naiselle ei Abortissa tehdä mitään. Raskaana oleminen tietty loppuu ihan itsestään abortin jälkeen.
Mitä ihmettä horiset? Siinähän nimenomaan tehdään naiselle jotain, joka johtaa raskauden keskeytymiseen. Vai eikö sinun mielestäsi esimerkiksi luomen poistossakaan tehdä mitään luomen omaavalle henkilölle eikä varmaan parantuminenkaan keskeytä sairastamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä horiset? Siinähän nimenomaan tehdään naiselle jotain, joka johtaa raskauden keskeytymiseen. Vai eikö sinun mielestäsi esimerkiksi luomen poistossakaan tehdä mitään luomen omaavalle henkilölle eikä varmaan parantuminenkaan keskeytä sairastamista?
Ai mitä naiselle tehdään? Miten?
Ja kato peiliin ja kysy itseltäsi mitä voitat valehtelemisella.
Aborttia hakeneen raskaudenkeskeytys suoritetaan lääkkeillä tai imukaavinnalla, jota seuraa jälkitarkastus. Myöhäinen abortti suoritetaan käynnistämällä lääkkeellisesti synnytys.
Eli naiselle joko annetaan lääkkeitä, jotka nainen nielaisee tai hänen kohtunsa kaavitaan (en tiedä tarkalleen miten, googleta jos kiinnostaa). Käynnistysversiossa naiselle annetaan ainetta, joka saa synnytyksen käynnistymään. Se tapahtuu käsittääkseni pistämällä tai kanyylin kautta.
Ymmärsitkö vai haetaanko ratakiskoa avuksi?
Neuvolan puhelinpalvelu on jo kiinni, pitää kokeilla huomenna uudestaan. Sekin ahdistaa kun en tiedä miten pitkällä raskaus on niin pelottaa että onkin jo liian myöhäistä saada abortti. Ja jokainen viivästynyt päivä tekee abortista tavallaan vaikeamman, vaikka yhdellä päivällä ei varmaan oikeasti ole kuin todella pieni merkitys niin jotenkin mun aivot ei sitä hahmota enkä saa tätä ahdistusta loppumaan. Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet, tsempanneet ja neuvoneet, kaikella tuella on mulle atm iso merkitys. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan puhelinpalvelu on jo kiinni, pitää kokeilla huomenna uudestaan. Sekin ahdistaa kun en tiedä miten pitkällä raskaus on niin pelottaa että onkin jo liian myöhäistä saada abortti. Ja jokainen viivästynyt päivä tekee abortista tavallaan vaikeamman, vaikka yhdellä päivällä ei varmaan oikeasti ole kuin todella pieni merkitys niin jotenkin mun aivot ei sitä hahmota enkä saa tätä ahdistusta loppumaan. Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet, tsempanneet ja neuvoneet, kaikella tuella on mulle atm iso merkitys. - Ap
Juu, ei ne siellä yötä myöten päivystä. Jos oikein kovasti ahdistaa, on olemassa kriisipuhelimia, joihin voi soittaa googlettamalla löytyy. Se on ainut mitä tähän hätään voit asialle tehdä. Kuukautisista voit suunnilleen laskea kuinka pitkällä voisit olla. Kai tiedät milloin sinulla viimeksi ne oli?
Vierailija kirjoitti:
Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta miksi raskaus on sinulle noin iso ongelma. Kun sinulla kuitenkin on mieskin siinä vierellä etkä ole ihan yksin. Suoraan sanottuna on oikeastaan hyvä, että joudut miettimään päätöstä perusteellisesti. Et tule ainakaan tehneeksi hätiköityä ratkaisua pelon takia. Puhu ihmeessä tilanteesta myös miehesi kanssa ennen lopullista valintaa. Se on myös hänen lapsensa, ei vain sinun.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten vain hengitä syvään ja koita saada itsesi rauhoittumaan. Huomenna uusi yritys. Hermoilu ei kuitenkaan vie asiaa eteenpäin eikä tilannetta muuta.
Ja jätä tosiaan nämä oman elämänsä Räsäset omaan arvoonsa - heidän empatiakykynsä on parhaimmillaankin hataralla pohjalla ja riittää juuri vain niin pitkäksi aikaa kun heidän kanssaan on tismalleen samaa mieltä. Oli aihe sitten mikä hyvänsä. Sinä tiedät elämäntilanteesi parhaiten, ja teet ratkaisun sen ja omien voimavarojesi mukaan. Siihen ei muilla ole nokan koputtamista.
Koita rauhoittua, keitä vaikka kuppi kaakaota ja mene aikaisin nukkumaan. Huomenna sitten soitat neuvolaan heti kun se aukeaa. Kaikki järjestyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei ne siellä yötä myöten päivystä. Jos oikein kovasti ahdistaa, on olemassa kriisipuhelimia, joihin voi soittaa googlettamalla löytyy. Se on ainut mitä tähän hätään voit asialle tehdä. Kuukautisista voit suunnilleen laskea kuinka pitkällä voisit olla. Kai tiedät milloin sinulla viimeksi ne oli?
Pillereissä oli viimeksi tauko 2 viikkoa sitten. Silloin ei tullut vuotoa, eikä ollut hirveästi muitakaan kuukautisoireita, mutta en osannut siitä vielä epäillä mitään koska pillerien takia mun vuoro on normaalistikin tosi vähäistä, melkein olematonta. Sitä edeltävällä tauolla noin 6 viikkoa sitten oli kyllä vuotoa. Tästä päätellen siis olisin noin viikolla 6-7 ja abortin voisi vielä tehdä? Se kyllä helpottaa mieltä edes hieman. Tsekkaan noita kriisipuhelimia, se voisi kyllä auttaa. Ja toki sinänsä sekin ajatus on lohdullinen että olen nyt tehnyt kaiken mitä voin ja tiedän huomenna mitä tehdä. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilman suurempia perusteita keskeytyksen saa viikolle 12 asti. Jos yhtään olet kartalla kehosi toiminnasta, olet luultavasti huomannut raskauden ennen tuota. Perustellusta syystä takaraja on viikko 20 paitsi, jos vauvalla on vakava poikkeavuus silloin raja on 24.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Abortti sanana taitaa tulla sanasta Abort =keskeyttää eli kai abortti sanana kertoo sen että jotain keskeytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko nykyään pistetään abortinkin vuoksi sairaanhoitajalle??? Älytöntä resurssien tuhlausta, eihän se hoitsu voi 1. lähetettä kirjoittaa.
Tsemppiä ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pillereissä oli viimeksi tauko 2 viikkoa sitten. Silloin ei tullut vuotoa, eikä ollut hirveästi muitakaan kuukautisoireita, mutta en osannut siitä vielä epäillä mitään koska pillerien takia mun vuoro on normaalistikin tosi vähäistä, melkein olematonta. Sitä edeltävällä tauolla noin 6 viikkoa sitten oli kyllä vuotoa. Tästä päätellen siis olisin noin viikolla 6-7 ja abortin voisi vielä tehdä? Se kyllä helpottaa mieltä edes hieman. Tsekkaan noita kriisipuhelimia, se voisi kyllä auttaa. Ja toki sinänsä sekin ajatus on lohdullinen että olen nyt tehnyt kaiken mitä voin ja tiedän huomenna mitä tehdä. - Ap
Oletko siis kuitenkin tehnyt raskaustestin tai muulla tavalla varmistanut, että oikeasti olet raskaana? Jos et, tee se heti huomenna.
Soita kuntasi ehkäisyneuvolaan. Heidän kauttaan pääset lääkärille,joka määrää sinulle abortin. Ainakin omassa kotikunnassani näin on. Eikä siellä ihmetellä tai kysellä. Lääkäri vain toteaa ultralla raskauden ja missä se sijaitsee(voi nimittäin olla myös mukaisessa,eli kohdunulkoinen.)
Pyydän kuitenkin miettimään tarkkaan. Punnitse vaihtoehtoja ja tutkiskele sydäntäsi. Itse olin alkuvuodesta ns.samassa tilanteessa,mutta en tehnyt aborttia. En ole katunut. Ihanaa nähdä ja tuntea,kun uusi elämä kasvaa sisälläni. Juuri tänään kuulin neuvolassa sydänääniä vatsan päältä. <3
Toivottavasti päädyt sinulle parhaaseen ratkaisuun,oli se mikä tahansa. Mieti tarkasti.
Itse tilasin aikoinaan ajan yksityiselle lääkärille, asia hoitui nopeasti ja helposti. Olin liian nuori, parisuhde juuri päättynyt ja ehkäisy petti.
Luulisin että aika helposti saa. Itse kun tulin raskaaksi ja soitin äitiysneuvolalle varatakseni ensimmäistä käyntiaikaa niin heti ensimmäisenä kysyivät oliko toivottu raskaus. Ensimmäisenä sieltä aborttia tyrkyttämässä.