Miten nykyään tuntuu joka toisella olevan erityislapsia?
Kommentit (48)
Minulle on ihan sama, kuinka paljon ap:ta ihmetyttää. Mutta sen vaan sanon, että meillä on täällä kotona ihan oikea erityislapsi ja hemmetin rankkaa on. Toivon, että te tavislasten vanhemmat osaisitte olla kiitollisia terveistä lapsistanne. Ymmärrän, että teilläkin on varmasti välillä raskasta. Toivottavasti te ymmärtäisitte, että meillä on joka päivä raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Lapset tehdään nykyisin paljon vanhempina ja samalla riski erityispiirteiden kasvaa.
Jos tarkkoja ollaan, ennen aloitettiin lasten teko nuorina ja niitä tupsahteli ehkäisyn puuttuessa vaihdevuosiin asti. Eivät läheskään kaikki entisaikojen suurperheen ole lestadiolaisia.
Ennen ei vaan kaikille haettu tai saatu diagnosia. Muistuu omiltakin kouluvuosilta, joko omalta luokalta tai samasta koulusta paljon sellaisia mieleen jotka olisivat tarvinneet erityisohjausta koulunkäyntinsä tueksi.
Nyt aikuisena jotkut ovat saaneet adhd-diagnoosin, lukihäiriö on tutkittu vasta yliopistossa, jne.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, kuinka paljon ap:ta ihmetyttää. Mutta sen vaan sanon, että meillä on täällä kotona ihan oikea erityislapsi ja hemmetin rankkaa on. Toivon, että te tavislasten vanhemmat osaisitte olla kiitollisia terveistä lapsistanne. Ymmärrän, että teilläkin on varmasti välillä raskasta. Toivottavasti te ymmärtäisitte, että meillä on joka päivä raskasta.
Ei niitä lapsia ole kenenkään pakko tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on niin medikalisoitua ja kaikelle on diagnoosi. Ennen mukulat oli vaan tyhmiä, häijyjä tai kusipäitä, kun ne ei oppinut lukemaan, repivät pikkulinnuilta siivet elävänä tai varastelivat ja ryyppäsivät. Nyt joka ainoasta virheliikkeestä annetaan selitykseksi joku diagnoosi, jotta vanhemmat tuntisivat olonsa paremmiksi. Ja mukulat oppivat heti menemään diagnoosinsa taakse piiloon, kun tekevät seuraavan temppunsa.. "nii nii mut kun mulla on tämä autismikirjon häiriö, niin mun kuuluu polttaa naapurin kissa elävältä."
Niin että sen sijaan, että lapsi saisi sen diagnoosin avulla tukea, niin annetaan olla tyhmä, ilkeä, k usipää ja repiä pikkulinnuilta siipiä? Diagnoosin avulla voi saada sitten työkaluja toimia, ettei lapsi syrjäydy. Nykyään koulutuksella on paljon enemmän merkitystä. Jos lapsi syrjäytyy ongelmiensa takia koulusta, tulevaisuus nousee helposti pystyyn. Eivät diagnoosit poista vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on erityislapsi?
Se on sellainen taikasana, jota väläyttämällä sukulaisille saa heti lapsivapaata.
Eihän erityislasta voi sukulaisille jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lapsia ole kenenkään pakko tehdä.
Miten tuo kommenttisi liittyi lainaamaasi viestiin? Jotenkin vaikea nähdä yhteyttä.
Arvatenkin on kannattavaa.