Tulin kaapista ulos muunsukupuolisena ja työkaverit välttelevät nykyään
Kerroin avoimesti olevani muunsukupuolinen ja toivoin, ettei minuun enää nykyään viitata naisena tai miehenä. Pian huomasin kahden työkaverin estäneen minut facebookissa, mutta annoin asian olla. Nyt töissä olen kuitenkin alkanut havaita ihan selvää syrjintää ja kiusantekoa. Muutaman ihmisen "klikki" (johon kuuluu myös nämä minut estäneet ihmiset) ei halua enää tehdä töitä kanssani, eivät kuuntele minua ja muutamia kertoja on jopa tehty niin, että kun olen sanonut jotain niin nämä katsovat minua päin hiljaa ja sitten kääntyvät juttelemaan keskenään. Kuulostaa aivan yläastemeiningiltä, mutta kun menin yhtenä aamuna työpaikan ruokalassa heidän luokseen istumaan ja moikkasin niin kaikki hiljenivät ja hetken päästä lähtivät niin, että jäin yksin istumaan. Ennen juteltiin aina siinä kuulumisia ennen töitä!
En todellakaan tuo sukupuoli-identiteettiä jatkuvasti esille (en ole tuonut sitä keskusteluissa mitenkään esille tuon kaapistatulon jälkeen). Kyseessä on onneksi vain muutama ihminen jotka tätä tekevät ja en enää ole heidän seurassaan töiden ulkopuolella, mutta ketuttaa kun yhteisiä projekteja tehdessäkin huokuu läpi heidän asenne.
En tiedä pitäiskö ottaa ihan suoraan puheeksi vai kertoa suoraan esimiehelle? En haluaisi ajatella kiusan johtuvan kaapistatulostani, mutta tämä alkoi heti sen jälkeen. Kyllähän se omaa työmotivaatiota ja hyvinvointia syö.
Sukupuolia on tasan kaksi ja jos naisena ei tunne olevansa nainen niin silloin on kysymys jonkin sortin mt ongelmasta eikä muunsukupuolisuudesta.