APUA miten järjestää tulevan koululaisen kesäloma?
Koulun kesäloma on tunnetusti pitkä eikä pientä koululaista voi jättää 2 kuukaudeksi yksin. Oma lomani on 1 kk ensi kesänä, miehellä ei sitä ole ollenkaan. Olen koettanut miettiä erilaisia leirejä (asumme Helsingissä), mutta niitäkään ei varmaan ihan 1-2 kuukaudeksi pysty järjestämään...
Miten olette ratkaisseet ongelman? Meillä ei ole sukulaisia, jotka olisivat kiinnostuneet hoitamaan lapsia. Kovin pitkiä aikoja ei pysty palkatonta lomaakaan ottamaan, jos edes saa.
Kommentit (3)
Kuulostaa todella järkevältä, vaan en ole koskaan kuullut moisesta. Missä päin asutte? Mahtaisikohan moinen Helsingissä onnistua, epäilen -
- ihan ensiksi, älä ota omaa lomaa heinäkuussa vaan kesäkuussa/elokuussa jos suinkin mahdollista, heinäkuulle saat paljon paremmin leiripaikkoja, kesäkuun leirit täyttyvät nopeasti (esim meillä tokaluokkalainen ei päässyt ja ekaluokallakin vasta peruutuspaikalle kesäkuussa). Päiväleiri tuon ikäiselle hyvä, jospa saisitte vaikka 2 x 2 vkon jakso, meidän ekaluokkalainen tykkäsi kovasti vuosi sitten (oli kyllä tuttuja kaveritakin mukana). Leireistä saa tietoa helmikuussa koulun kautta jaettavista esitteistä, leirejä mm hekolo.fi
-onko työpaikallasi mahdollista vaihtaa lomarahat lomaksi? Näin minä olen tehnyt nyt kaksi vuotta, saan sillä 2 vkoa lisää lomaa (kun on nuo syys/joulu ja hiihtolomatarpeetkin).
- miettikää hyvissä ajoin kevättalvella onko samaa ongelma lähialueen muilla tutuilla kaveriperheillä ja palkatkaa esim 2 vkoksi lukiolainen tms nuori seuralaiseksi. Teimme näin 5 perheen kimpassa tänä vuonna ja oli todella toimiva ratkaisu.
Lapseni päiväkodin lapset lähtivät nimmäkseen lomalle. Päiväkotiin otettiin edellisvuosien tuttuja koululapsia hoitoon keäajalla. Näin vajaakapasiteetilla toimivan päiväkodin resursseja hyödynnetään.