Keitä hyödyttää nuo ”kyllä me tästä selvitään” -hokemat, kun niiden sanojat eivät voi itsekään olla varmoja selvitäänkö vai ei?
Kommentit (36)
Joku sanoi, ettei korona ole hyvä tapa lähteä? Minusta se on, vie aika nopeasti ja putki kurkussa sitä lähdön hetkeä ei edes ymmärrä pelätä.
Itse olin aikoinaan tilanteessa, jossa kukaan ei voinut enää sanoa, että kyllä tästä selvitään, sillä toivo oli jo mennyt. Sen sijaan sanottiin että tällä kaikella on suurempi tarkoitus, jonka tulet myöhemmin ymmärtämään. Silloin en kyllä ymmärtänyt että miten helkutissa tälläkin p....lla on joku järkeenkäypä tarkoitus? Nyt, vuosien päästä ymmärrän.
Tässä tilanteessa on kuitenkin vielä paaaaljon toivoa, siksi me sanomme vielä että kyllä tästä selvitään.
Menkääpä angstiteinit jo nukkumaan. Vaikka olettekin eläneet vain 2000-luvun alusta lähtien jossain pumpulissa ettekä muusta tiedä niin maailmassa on ollut teitä ennenkin ties mitä ruttoja ja tulee aina olemaan. Aina niistä on selvitty. Hiroshimasta ja Nagasakistakin selvittiin ja luoja sentään mikä hävitys se oli. Täällä aivan paniikissa yhdestä kulkutaudista kuin se olisi maailmanloppu. Aika monta varmaa maailmanloppua jo nähty ja silti ihmiskunnan historiassa suurin osa niistä vaikuttanut kuin kamelin pieru aavikolla: viiden sekunnin tussahdus ja matka jatkuu. Siksi "kyllä me tästä selvitään" on paljon todennäköisempi skenaario kuin "apua nyt se zombiapokalypsiholokausti saapui, ei tässä voi kuin itkeä ja odottaa varmaa kuolemaa".
Pitäisi sanoa: "Kyllä me tästä olis selvitty, kun olis laitettu tiukat liikkumisrajoitukset AJOISSA"
Parhaassa tapauksessa vain 540-1080 suomalaista kuolee.
Sanotaanko näin, että jos en sattuisi olemaan uskossa ja turvani ei olisi Jumalassa ja Jeesuksen ristintyössä, olisin todella todella todella paniikissa.
Henkiin jääneet selviävät "tästä" hengissä, se on suorastaan varmaa. Jos taas lauseen lausuja ei itse selviä hengissä jälkeenjääneet voivat todeta että melkein oikein meni silti, he voivat katsoa ympärilleen ja todeta että "me" selvittiin.
Kuolleita ei lasketa meihin, se lienee selvää
Ei se ole mitään länkyttämistä, vaan fakta. Tästä selvitään. Kaikesta on aina selvitty. Miten muuten yhteiskuntamme olisi tällä tasolla, jos kriiseistä ei olisi selvitty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siitä varma.
Tämä ei ole loppu, vaan alku.
Kuitenkin... paljon kärsimystä sitä ennen ja ihmisiä menetetään. Kaikki eivät yksilöinä selviä, mutta me ihmiskuntana selviämme.
Minä olen hiljaa samaa mieltä, mutta sanon sen vasta jos ja kun tämä menee ohi.
Todellakin niin paljon kärsimystä tulee olemaan, etten vielä kehtaa sanoa, että tästä jotain hyvää tulee.
Täällä myös yksi, joka odottaa, mitä kaikkea uutta hyvää tästä seuraa. Tulee aivan valtavia uusia innovaatioita, uutta bisnestä, uusia mahdollisuuksia.
Historia osoittaa, että mitä suurempi kriisi, sitä suuremmat tulevaisuudennäkömät.
Ei elämästä hengissä selviä, mutta kyllä ihmiskunta yhdestä koronaviruksesta selviää, ainakin jos Yellowstone ei purkaudu sinä aikana.
Ajattelen, että selvitään. Kansakuntana. Tehdään se, mitä voidaan. Loppu ei ole meidän kädessä, esim. se, että vanhoja ihmisiä tulee kuolemaan koronaan, vaikka olisi kuinka hyvää ja laadukasta tehohoitoa saatavilla. Ihmiset pelkäävät koronaa, mutta samalla ylensyövät itselleen kakkostyypin diabeteksen, juovat maksansa huonoon kuntoon ja tupakoivat keuhkonsa ja verisuonensa huonoon kuntoon.
Jep. "Elämä jatkuu niinkuin ennenkin"
Sontaa
Sinä et ehkä selviä tästä, mutta suomalaiset ovat kansakuntana selvinnyt pahemmistakin kriiseistä, ruotsalaisten kristiretkeistä, mustasta surmasta, iso vihasta, suurista kuolinvuodeista 1695–1697, suurista nälkävuosista 1866-1868, sisällissodasta, Espanjan taudista 1918-1919, suuresta lamasta, toisesta maailmansodasta, vaaran vuosista, 1990-luvun lamasta, vuoden 2008 finanssikriisistä.
Elämä jatkuu tämänkin kriisin jälkeen.
Niinistön halpahintainen, yleisöä kosiskeleva heitto.
Ei edes kovin omaperäinen vaan suoraan kopioitu Merkelin saksankielisestä vastaavasta "Wir schaffen Das."
Toki Sale, Mara ja Tavja selviävät, kun ovat turvassa palatseissaan eliittieläkeläisinä.
Minä olen hiljaa samaa mieltä, mutta sanon sen vasta jos ja kun tämä menee ohi.
Todellakin niin paljon kärsimystä tulee olemaan, etten vielä kehtaa sanoa, että tästä jotain hyvää tulee.