Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenkohan oikeasti vajaaälyinen? Mies(kin) on saanut minut uskomaan niin.

Vierailija
22.03.2020 |

Noniin, jo heti otsikointi varmasti osaltaan todistaa sen, sillä mietitte miksi olen miehen kanssa joka saa minut tuntemaan niin.
Olen kuitenkin alkanut ihan tosissaan miettimään, olenko keskivertoa tyhmempi ja nyt se vain korostuu miehen kanssa joka on melko lahjakas, työteliäs ja hyvin sanavalmis tapaus. Tunneäly ei kuitenkaan ole hänen vahvuuksiaan, on hyvin suorasanainen myöskin.

Mies on menestynyt ja nopea oppimaan, hän on pärjännyt elämässään hienosti vaikka onkin impulsiivinen luonteeltaan.

Minä taas olen rauhallisempi. Ajattelen asioita monesta eri näkökulmasta, koen olevani tunneälykäs ja siksi ehkä olen itsekin pärjännyt ja ollut esimerkiksi vastuutehtävissä useissa firmoissa alallani lyhyen työurani aikana. Toisaalta, koska olen melko haavoittuvainen ja herkkä, niin myöskin olen taipuvainen uupumukseen.
Minulla on myös ongelmia hormonitoiminnassa (jonka olen saanut kuriin oikeanlaisella ruokavaliolla) mutta välillä kilpirauhasen vajaatoiminta edelleenkin muistuttaa itsestään, esimerkiksi stressaavina aikoina.
Silloin olen väsynyt, hieman kömpelö, ajatus kulkee hitaammin, puhe on välillä epäselvää ja on kongvitiivisia ongelmia. Jopa sanojen muodostaminen tai muistaminen on joskus työteliästä. Yritän kuitenkin skarpata parhaani mukaan ja toivon, ettei kukaan huomaisi.
Mies on kuitenkin kysellyt, pitäisikö käydä puheterapiassa, kyseenalaistanut älykkyyteni ja joskus turhautuu kanssani, niinä päivinä kun olen väsyneempi.

Tunnen ihan valtavaa häpeää toisinaan ja ymmärrän itsekin oman tyhmyyteni, niinä hetkinä kun sanon/teen outoja ratkaisuja.
Mietin oikeasti mikähän minua vaivaa? Keskittyminenkin on hankalaa toisinaan ja katoan omaan maailmaani. Kuormitun turhan helposti jo ihan pelkästään sosiaalisissa tilanteissakin joskus.

Sitten on taas "kausia" kun loistan.
Nämä ovat suoraan kytköksissä ruokavalioon, uneen ja henkiseen hyvinvointiin.
Silloin olen itsevarma, myös sanavalmis, itseluottamus on melko hyvä enkä silloin kömmähtele sanoissani saatika tunne oloani masentuneeksi. On mukava elää ja pieni flow päällä. Silloin myöskin ihmiset toteavat minun olevan fiksu jne.

Tämä tilanne häiritsee koska en oikein osaa lokeroida itseäni ja kuva minusta on hajanainen. Lisäksi kun itseluottamus on vaakalaudalla niin se myös näkyy kaikessa. Arkuudessa luoda asoita, pelkään liikaa ja varon sanojani. Olen kömpelömpi ja oikeasti tyhmän oloinen. Olen myös taipuvainen riippuuvuuksiin, tunteet säätelee usein toimintojani, tosin miehelläkin on samankaltaisia ongelmia tämän suhteen.
Mies ei ole ollenkaan ainoa jonka kanssa tunnen näin tai joka on kommentoinut älystäni.
Siksikin tämä on häpeää tuottava asia.

Joskus tekisi mieli vain vajota maan alle ja vaivun itsesääliin tämän vuoksi. :D
Ärsyttävää tiedostaa olevansa hölmö mutta myöskin tiedän, että minussa on myös teräväkin puoli.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelumenestyksesi?

Vierailija
2/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelumenestyksesi?

Milläs tavoin tämä kertoo älystä? Monet keskinkertaiset opiskelijat ovat huippuälykkäitä. Opiskelumenestyksessä älykkyys on vain yksi monista tekijöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"minussa on myös teräväkin puoli"

No, vajaaälyisellä ei.

Vierailija
4/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se "fiksu" mies ymmärrä, että kyse on sairaudesta? JSS.

Vierailija
6/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu lääkärin kanssa sairaudestasi ja oireistasi. Myös parisuhteen tilaa kannattaa pohtia. Viestisi perusteella vaikutat älykkäällä ja analyyttiseltä

Vierailija
7/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostat itsekin että sinulla on näitä haastavampia kausia, olisihan se outoa jos mies ei näitä huomaisi. Sanot että myös itse turhaudut tähän tilanteeseen niin olisi aika kohtuutonta olettaa että mies ei turhaudu. Olennaista tässä on se, että ymmärtääkö miehesi tilannetta ja sitä että se ei ole pysyvää vaan väliaikaista. Suosittelisin menemään lääkäriin oireidesi perusteella.

8/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myöskin puoliso välillä hidas. On se välillä tuskaisaa vaikka yritän olla kärsivällinen. 

Toivon aina, että puoliso sanoisi heti suoraan sen asian, kun se yrittää alustaa ja perustella, niin se eksyy kummalliseen labyrintiin, kun se ajatus ei juokse, suoraan asiaan vaan olisi niin paljon helpompaa kaikille.

Vierailija
9/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies noin väittää olet ehkä keskitasoa älykkäämpi.

Vierailija
10/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy mittauttamassa älykkyysosamääräsi ja, jos se on yli 85, niin et ole heikkolahjainen. Miehesi sen sijaan kuulostaa olevan tietyillä älykkyyden osa-alueilla hiukan vajavainen, olisiko autismia?

Vierailija
11/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippumatta siitä, onko lahjoissasi vajausta tai johtuuko ongelmat sairaudesta, minä keskittyisin tässä nyt yhteen ongelmaan. Sinulla on herkkä luonne, ja mies joka survoo sinua kuralätäkköön. Tämä on huono yhdistelmä, tulet muuttumaan aina vain aremmaksi. Alat uskoa itsestäsi asioita, joita nyt nauraisit.

Vierailija
12/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy mittauttamassa älykkyysosamääräsi ja, jos se on yli 85, niin et ole heikkolahjainen. Miehesi sen sijaan kuulostaa olevan tietyillä älykkyyden osa-alueilla hiukan vajavainen, olisiko autismia?

Tätä olin tulossa itsekin ehdottamaan. Psykologit tekevät WAIS-testejä, mene sellaiseen niin saat tietää totuuden.

Vierailija
13/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ajatuksen hitaus, kömpelöisyys, väsymys sidoksissa esim. kuukautiskiertoon?

Mites ferritiini? Hemoglobiini?

Vierailija
14/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä ajatuksen hitaus, kömpelöisyys, väsymys sidoksissa esim. kuukautiskiertoon?

Mites ferritiini? Hemoglobiini?

On ehdottomasti. Selitän hieman.

Mainitsinkin aloituksessa, että olen herkkä ja valitettavasti toimintojani ohjaa usein tunteet. Ne eivät ole mitenkään räiskyviä, en tarkoita, että olisin esimerkiksi riitatilanteissa huutaja, päinvastoin. 

Itken kuitenkin aika herkästi ja riitely on itselleni epämukavaa varsinkin jos vastassa on ihminen, joka ei ymmärrä riidellä arvokkaasti vaan esim. mitätöiden. 

Olen herkkä riippvuuksille, saatan syödä epäterveellisesti viikonkin ennen kun kuukautiset alkavat, saatan juoda alkoholia normaalia enemmän jne. Tämä taas johtaa suoraan hormonitoimintaan, unen ja huonovointisemman suoliston kautta ja tästä taas tullaan henkiseen hyvinvointiin sekä syyllisyydentunteisiin.

Tämä kaikki kyllä siis vaihtelee kierron mukaankin. 

Sori pitkä vastaus yhteen kysymykseen, haluan vain puhua tästä tilanteesta. Jos joku ymmärtää ja ehkä samaistuu kertomaani. 

Lisäksi ferritiini on alhainen. Viimeksi mitattuna taisi olla 36. Syön säännöllisen epäsäännöllisesti rautaa. Tämä pitäisi kyllä ottaa heti käsittelyyn ja ostaa taas lisää rautavalmisteita. 

Hemoglobiini ei kuitenkaan ole tullut vielä alas. 

Tiedän myöskin, että alhainen rautavarasto vaikuttaa myöskin kilpirauhashormoninen normaaliin toimintaan. Joten..... 

Kiitos muistutuksesta.

Olen joskus huono ylläpitämään kaikkea säännöllistä. 

Kiitos kovasti kaikille vastaajille muuten. Tosi hyviä neuvoja sekä vinkkejä ja tuo gaslighting... kuulostaa aika tutulta.

Ap

Vierailija
15/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
16/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
17/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivosumu ei ole merkki vajaaälyisyydestä, vaan merkki siitä että taustalla on jokin muu ongelma joka tätä aiheuttaa. Verenkiertohäiriöt, uniongelmat, stressi ja monet muut sairaudet aiheuttavat tuollaisia oireita. 

Vierailija
18/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
19/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlaisia tuntemuksia, mutta koen sen liittyvän seuraan, en niinkään kauteen tai ajanjaksoon. On olemassa ihmisiä, jotka saavat tuntemaan tyhmäksi. Ja ei johdu siitä, että kyseinen henkilö olisi jotenkin tiedoillaan häikäisevä tai erityisen kunnioitettava. Se on jokin asenne, joka sitten laukaisee tietynlaisen reaktion. Olen miettinyt sitä paljon, mutten vielä osaa selittää. Voi olla, että sitä kyseistä ihmistä ärsyttää jokin minun olemuksessani ja temperamentissani, ja minä sitten aistin sen ja hämmennyn.

Vierailija
20/30 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikutat oikeasti fiksulta ja ajattelevaiselta tyypiltä.

Tunneälykkäältä myöskin, niinkuin sanoit.

Oletko miettinyt olevasi manipuloinnin uhri?

Jos sitten sen vaikutukset vaikuttavat myös fyysisesti ja näin ollen pahentaa myös sairauttasi ja vaikuttaa itsetuntoosi niin, että epäilet itseäsi. Tekstisi kuulosti niin tutulta kun olen itse ollut aikanaan huonossa suhteessa pitkään. Minä sairastuin ja etenkin kaikki muu aivokapasiteetti vähentyi kun joutui keskittymään miehen mielialoihin ja sovittamaan itseään epäsopivaa muottiin.

Kaikkea hyvää ap, pidä huoli rajoistasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi