Alkot ja kauppojen alkoholimyynti kiinni, tilapäinen kieltolaki voimaan
Mielestäni Alkot ja kauppojen alkoholimyynti voitaisiin nykytilanteessa tilapäisesti lopettaa. Ihan samoin tehtiin sota-aikana ratkaisutaistelujen aikaan. Nyt on ihan liian helppoa retkahtaa karanteenien, koronastressin, yt:ten ja etätöiden parissa, joko reteästi tai ihan pikku hiljaa tissutellen.
Normaalitilanteessa voisin kannattaa viinejä ruokakauppaan.
Kommentit (55)
Onneksi kotivalmistus sujuu. Asuttiin aikanaan Saudi-Arabiassa ja vaihtoehdot oli tehdä itse tai hakea Bahrainista. Usein tehtiin itse.
Ihan sama. Olen muutenkin käynnistämässä kotivaaatuotantoa, koska ei viitsi hakea viruksia Alkon ovenkahvoista ja maksupäätteistä.
Alkojen sulkeminen ei poista alkoholiriippuvuutta. Ensinnäkin ilmoitus sulkemisesta aiheuttaisi mielettömän hamstraamisen, ja mitä tekee alkoholiriippuvainen ihminen, jolla on kotona tavallista enemmän alkoholia? Jätän sinut arvailemaan asiaa.
Toiseksi: päihteestä riippuvainen ihminen hankkii sitä tavalla tai toisella. Pimeitä pulloja, kiljua, korvikkeita ja lääkkeitä saa, vaikka Alko olisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Alkojen sulkeminen ei poista alkoholiriippuvuutta. Ensinnäkin ilmoitus sulkemisesta aiheuttaisi mielettömän hamstraamisen, ja mitä tekee alkoholiriippuvainen ihminen, jolla on kotona tavallista enemmän alkoholia? Jätän sinut arvailemaan asiaa.
Toiseksi: päihteestä riippuvainen ihminen hankkii sitä tavalla tai toisella. Pimeitä pulloja, kiljua, korvikkeita ja lääkkeitä saa, vaikka Alko olisi kiinni.
Ilmoitus pitäisi tehdä ensi viikonloppuna lauantaina kello 18 jotta hamstraus ei onnistu. Oslossa pistettiin jo baarien ja ravintoloiden alkoholitarjonta säppiin.
Juopoille toki kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Kieltolait toimii. Kuten näimme eka kerran alkoholin kieltolaista ja myöhemmin huumeiden kieltolaista. Nuuskan myynnin kieltokin toimi siten että nuuskan käyttö kasvoi huomattavasti. Jep kieltolait toimii kyllä mutta ei ihan siten kuin niitä haluavat harhaisesti luulevat.
Tupakointikiellot ovat vähentäneet merkittävästi tupakointia. Huumeiden käyttö olisi ihan eri suuruusluokkaa jos se olisi sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Baarit ja ravintolat voisi laittaa kiinni, jos nyt on tarpeellista lisää rajoituksia tehdä. Edelleen kyseessä on virus mikä ei ole vaarallinen terveille nuorehkoille ihmisille.
Terveet nuoret voivat kuitenkin tartuttaa muita, vaikka olisivat itse oireettomia.
Eikö kansalaisille kannattaisi pikemminkin antaa pullo palkinnoksi kotona pysymisestä?
Varmasti toimisi eikä kukaan alkaisi niskuroimaan.
Kysyn kaikilta vastustajilta - onko siis hyvä juttu, että alkoholismi lisääntyy tänä corona-aikana? Voi hyvinkin johtaa suurempaan määrään menetettyjä elinvuosia kuin coronavirus?
Vierailija kirjoitti:
No tuossa nyt ei ole järjen häivää.
Viinalla ei ennenkään ole ratkottu ongelmia, vaan lisätty niitä.
Kännissä unohtuu käsien pesu ja muu varovaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kansalaisille kannattaisi pikemminkin antaa pullo palkinnoksi kotona pysymisestä?
Varmasti toimisi eikä kukaan alkaisi niskuroimaan.
Todellakin, juomat kotiin ison firman(eli valtion) puolesta viikonlopuksi niin ei tarvitse baareihin mennä.
Minun mielestäni silkan paskan jauhaminen pitäisi kuolemanrangaistuksen uhalla kieltää.
Alkoholiin riippuvainen voi kuolla vieroitusoireisiin, mikä lisäisi töitä sairaaloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nää urpot koskaan opi mitään. Kaikki historian kieltolait ovat epäonnistuneet totaalisesti ja johtaneet vain kotipolttoon, trokaamiseen ja pahentuneeseen alkoholiongelmaan kaikenlaisen kontrollin puuttuessa. Onko parempi, että se peräkammaripoika hakee alkosta pari pulloa kosanderia iltojen ratoksi, vai että hän tislaa 10 litraa 90% pontikkaa, joka vastaa noin 50 pulloa kosanderia?
Pidetään nyt vaan se pitkäripainen auki, ettei meillä alkoholinkäyttökin karkaa aivan totaalisesti käsistä.
Pahimmat deekut tekevät kiljua tai pontikkaa, mutta suurin osa alkoholisteista ja alkavista alkoholisteista lopettaa sen juopottelun kun saatavuus loppuu. Ei tässä nyt ikuista kieltolakia perätä, vaan määräaikaista, vaikkapa 3kk alkuun.
Eli olet vieläkin urpompi kuin kuvittelin, tai sitten vaan trollaat.
Alkoholin saatavuuteen ei yksikään kieltolaki maailmanhistoriassa ole vaikuttanut yhtään mitenkään, koska trokaaminen ja alkoholin teollinen valmistus rikollisesti alkaa välittömästi. Siis kaikki se mikä on ollut viranomaisten kontrollissa siirtyy rikollisten käsiin, eikä saatavuus vähene tippaakaan.
Verrattuna esimerkiksi 20-luvun kieltolakiin, tänä päivänä on huomattavasti helpompaa valmistaa alkoholia itse, joten on päivänselvää, että kotipolttoista olisi saatavilla joka nurkalla ja nurkan takana. Lisäksi esim oluen valmistus on täysin laillista ja siihenkin tarvikkeet saatavissa ihan lähimarketista. Helpoin tapa tietysti on valmistaa kiljua ja se olisi varmasti kaikkein alkoholisoitunempien yleisin tapa saada päivannoksensa.
Kieltolaki on ylivoimaisesti huonoin tapa hoitaa alkoholipolitiikkaa ja onneksi se on mennyt jopa kaikkein hihhuleimpien päättäjämme kaaliin, joten sitä ei onneksi enää koskaan tulla tässä maassa näkemään.
Itse olen absolutisti, joten oma lehmä ei ole ojassa. Mutta ihmettelen näitä oman asiansa jeesuksia näin kriisin keskellä. Muille halutaan kieltoja ja tuputtaa omaa ideologiaa. Eiköhän nyt kaikki keskitytä vain siihen omaan elämään. Jos joku haluaa dokata, niin anna dokata. Nyt ja ilman koronaa. Nyt ei liiemmin ole aika pelata poliittista peliä, kuten eräät poliitikot tuntuvat vahvasti tekevän. Koitetaan nyt vain selvitä tästä ja paskapuhutaan myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Helpoin tapa tietysti on valmistaa kiljua ja se olisi varmasti kaikkein alkoholisoitunempien yleisin tapa saada päivannoksensa.
Kieltolaki on ylivoimaisesti huonoin tapa hoitaa alkoholipolitiikkaa ja onneksi se on mennyt jopa kaikkein hihhuleimpien päättäjämme kaaliin, joten sitä ei onneksi enää koskaan tulla tässä maassa näkemään.
Alkoholisoituneet ovat menetettyjä joka tapauksessa. Sen sijaan tilapäinen kieltolaki estäisi ison määrän kohtuukäyttäjiä liusumasta alkoholismiin. Sillä etätöitä tekevällä Teealla on olematon kynnys hankkia pakkaus hanaviiniä ja naukkailla sitä pitkin päivää etätyön lomassa. Sen sijaan kynnys alkaa valmistamaan kiljua on aika paljon korkeampi.
Pitääkö absolutistin yrittää vetää kaikki muutkin mukaansa synkkyyteensä?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen absolutisti, joten oma lehmä ei ole ojassa. Mutta ihmettelen näitä oman asiansa jeesuksia näin kriisin keskellä. Muille halutaan kieltoja ja tuputtaa omaa ideologiaa. Eiköhän nyt kaikki keskitytä vain siihen omaan elämään. Jos joku haluaa dokata, niin anna dokata. Nyt ja ilman koronaa. Nyt ei liiemmin ole aika pelata poliittista peliä, kuten eräät poliitikot tuntuvat vahvasti tekevän. Koitetaan nyt vain selvitä tästä ja paskapuhutaan myöhemmin.
En haluaisi maksaa muiden maksansiirtoja vuosien päästä tai lasten huostaanottokuluja. Myönnän, olen itsekäs scheisse.
Ketä haittaa jos kansa tissuttelee kotonaan? En itte juo, mutta onhan tää nyt ihan pässi ajatus taas. Raflat kii, mut ei kieltolakia. Sitä paitsi sit kaikki dokut tekis vaan kiljua.
Kieltolait toimii. Kuten näimme eka kerran alkoholin kieltolaista ja myöhemmin huumeiden kieltolaista. Nuuskan myynnin kieltokin toimi siten että nuuskan käyttö kasvoi huomattavasti. Jep kieltolait toimii kyllä mutta ei ihan siten kuin niitä haluavat harhaisesti luulevat.