Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vain HUS:n uudet corona-virus diagnoosit julkistetaan. Miksi muuta Suomea pidetään pimennossa?

Vierailija
22.03.2020 |

Alueellista eriarvoisuutta tämäkin.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUS-alue ei tarkoita pk-seutua, vaan HUS-alueeseen kuuluu 24 kuntaa (esim. Loviisa, Lohja jne). 

HUS-alueella asuu yli 1,6 miljoonaa ihmistä (Suomen väkiluku noin 5,5 miljoonaa). 

Kannattaa suhteuttaa HUS-alueen tartuntaluvut siihen, että HUS-alueella asuu noin 30 % koko Suomen väestöstä. 

HUS = Helsingin-Uudenmaan Sairaanhoitopiiri. Pitäisihän tuo olla helppo tulkita

Vierailija
22/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista! Itse olin luullut, että oikeasti on niin, että Uudenmaan ulkopuolella on tosi vähän tartuntoja, mutta sehän ei sitten välttämättä pidä paikkaansa. Ja jos niin on, niin voipi olla ettei se Uudenmaan eristäminen muusta maasta tosiaan ole hyödyllistäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoisen ihmiset muistakaa: nyt viimeistään tajuatte, minä roskana teitä pidetään.

Vierailija
24/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista! Itse olin luullut, että oikeasti on niin, että Uudenmaan ulkopuolella on tosi vähän tartuntoja, mutta sehän ei sitten välttämättä pidä paikkaansa. Ja jos niin on, niin voipi olla ettei se Uudenmaan eristäminen muusta maasta tosiaan ole hyödyllistäkään.

Kaikki paikkakunnat eristykseen. Kauanko tätä pitää jankuttaa?

Vierailija
25/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä onkin vähemmän mutta ne kerrotaan yhteismääränä, ei alueittain. Uudenmaan ulkopuolella on 37 % maan tartunnoista.

Vierailija
26/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ensimmäiset karenssikouluthan taisi olla Kangasalla ja Forssassa, eikä kumpikaan ole HUS:n alueella.

Vierailija
27/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, HUS:n väestöpohja on liki 30 % suomalaisista MUTTA kaikista Suomen koronapositiivisista siellä on 63 %!

Ei kannata kuvitella, että muu Suomi olisi tartunnoista vapaa tai turvallisempi kuin HUS-alue. Ole varovainen, muuallakin on paljon tartuntoja. HUS testaa eniten, niin positiivisia tuloksiakin tulee eniten.

Ei muuten edes testaa eniten kun suhteuttaa asukaslukuun.

Vierailija
28/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ensimmäiset karenssikouluthan taisi olla Kangasalla ja Forssassa, eikä kumpikaan ole HUS:n alueella.

Viikki oli ensin.

Vierailija
29/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUS tajusi vihdoin, tosin n. 1kk myöhässä että THL:n tie vie Italiaan. Siksi sillä on oma linja. Esimerkiksi Pirkanmaan ja TAYSin johtavat lääkärit ovat puhuneet laumasuojasta ja levitelleet käsiään.

THL tekee meillä laumasuojatutkimusta, iso lääkejätti maksaa niille siitä. Kyllä on turvallinen olo olla suomalainen, tässä "vähiten korruptoituneessa" maassa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005738377.html

Vierailija
30/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko johtua siitä, että Hus-sairaaloissa on enemmän testejä kuin muualla. Muu Suomi on aika pimennossa, onko tapauksia se muutama kymmenen vai oikeasti jo tuhansissa.

Vierailija
31/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Miksi lukuja ei julkaista? Ei tässä tilanteessa pitäisi mitään yksityisyydensuojaa ajatella, vaan sitä, että meillä kaikilla olisi tietoa, missä tauti kulkee.

Täällä Pohjois-Karjalan alueella on muka vain kaksi tartuntaa ja totta kai ihmiset elää sen mukaan. Uskalletaan lähteä kaupoille ja ihmisten ilmoille, koska vaaraa ei olevinaan ole.

Vierailija
32/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viikki oli ensin.

Niinpäs olikin. Mutta jos pari seuraavaa oli maaseudulta, niin maalaisjärjellä ajateltuna täytyy tartuntojakin olla aika paljon enemmän kuin raportoidaan.

Vierailija
33/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUS-alue ei tarkoita pk-seutua, vaan HUS-alueeseen kuuluu 24 kuntaa (esim. Loviisa, Lohja jne). 

HUS-alueella asuu yli 1,6 miljoonaa ihmistä (Suomen väkiluku noin 5,5 miljoonaa). 

Kannattaa suhteuttaa HUS-alueen tartuntaluvut siihen, että HUS-alueella asuu noin 30 % koko Suomen väestöstä. 

On olemassa tilastot myös siitä, mitä ovat eri sairaanhoitopiirien tartunnat suhteessa väestöön.

Esim. korona.kans.io löytyy

Pelkän mutun varassa ei tarvitse suhteuttaa. Kokonaan toinen juttu on, jos testauspolicy on erilainen eri sairaanhoitopiireissä.

Mutta suhteutettuna väkimääräänkin, HUSin alueella on todettuja tartuntoja valtavasti enemmän.

(Eri kuin jolle vastasit)

Vierailija
34/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Keski-Suomen sairaanhoitopiiri nuo ainakin antaa julki:

https://www.ksshp.fi/fi-FI/Potilaalle/Koronatiedotus/Koronavirus_lukuin…

Tällä hetkellä 23 positiivista testiä.

Vierailija
35/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Pirkanmaalla ainakin julkaistaan luvut. Päivän kokonaismäärä on aina suurempi kuin pelkät HUS:in luvut joten on niitä todettuja tartuntoja muuallakin tullut. Tämän huomaa ihan peruslaskutoimituksella.

Vierailija
36/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS tiedottaa, THL ei.

THLn pitäisi tiedottaa koko maan luvut, mutta eivät halua/ osaa käyttää exceliä ja laskea lukuja yhteen. Tai sitten sairaanhoitopiirit eivät ilmoita noita aina.

Vierailija
37/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Olemme sitoutuneet kansallisesti sovittuun toimintatapaan, eli yksittäisiä tapauksia ei kerrota, vaan tiedot toimitetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.

Myöskään hoidettavien koronapotilaiden määrää ei enää kerrota julkisuuteen.”

Mitä vtua tämä on???? Miksi ei kerrota? Oikeesti THL:n toimet pitää tutkia ja vaatia päitä vadille!

Vierailija
38/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisoinnin perusteella saattaisin olla siinä uskossa, ettei alueellani ole uusia tartuntoja tällä viikolla ollut. Järki kuitenkin sanoo, että niin ei voi olla. Salailu luo vain väärää turvallisuuden tunnetta, kun määriä ei kerrota alueitttain.

Ennustan, että epidemian päätyttyä putoaa päitä sairaanhoitopiireissä, THl:ssä, ehkä myös ministeriöissä ja hallituksessa.

Vierailija
39/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin olen ihmetellyt. Miksi lukuja ei julkaista? Ei tässä tilanteessa pitäisi mitään yksityisyydensuojaa ajatella, vaan sitä, että meillä kaikilla olisi tietoa, missä tauti kulkee.

Täällä Pohjois-Karjalan alueella on muka vain kaksi tartuntaa ja totta kai ihmiset elää sen mukaan. Uskalletaan lähteä kaupoille ja ihmisten ilmoille, koska vaaraa ei olevinaan ole.

Ja ihmiset muualta tulevat tänne, kun täällä ei mukamas ole tautia :-(

Yksi ongelma on, että PKKS:sa tehtävät koronatestit kuulemma lähetetään taksilla Helsinkiin analysoitavaksi, minkä vuoksi ei edes haluta testata epäilyjä.

Vierailija
40/47 |
22.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi muun maan tilastoja ei näy oikein mistään kun THL kielsi kertomasta. Sen sijaan he ovat luomassa keskitetyn tiedon mallia, jossa jokainen sairaanhoitopiiri ja yksikkö kirjaa todetut tapaukset THL:n tietokantaan, jota parhaillaan ollaan luomassa. Eri syistä johtuen tämä on vielä kesken ja ”tautitilastoissa voi olla muutaman päivän viivettä”.

HUS on ollut riidoissa THL:n kanssa jo lähes koko epidemian ajan, koska on aivan eri mieltä monista asioista. Niinpä HUS:ia ei voisi vähempää kiinnostaa THL:n suositukset ja se pokkana jatkaa lukujen antamista medialle suoraan.

Näin ollaan tilanteessa joss HUS-alueen (joka tosin on iso alue) luvut tiedetään täsmällisesti mutta koko muun maan lukuja ei löydy mistään, eikä varsinkaan kootusti tai yhteneväisesti.

THL puolestaan on jo tähän asti tiedottanut luvut ”noin suurin piirtein” -asteikolla tai puhunut ”kahden käden sormista”. Tässä jamassa on THL:n tiedotus.

Jos tilanne ei olisi mikä se on, sanoisin että nyt mielenosoitukseen THL:ää vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi