Mä taidan olla ihan hysteerinen, ylihuolehtiva äiti!
Mua ärsyttää miehen tapa, jos esim. lapsi ottaa jonkin tavaran mitä ei saisi ottaa, miten hän riuhtaisee tavaran lapsen kädestä (eli on itse tuohtunut). Samoin kaikki tiuskiminen lapselle yms. Ajattelen niistä tulevan jotain traumoja lapselle tai ainakin vääränlaisen aikuismallin. Ärsyttääkö teitä mikään miehenne tapa käsitellä lapsia vai oletteko aina samoilla linjoilla?
Kommentit (3)
Silloin, kun lapsi (tai vaikka vaan vauva) ottaa käsiinsä jotain, mitä ei saisi ottaa, kannattaa hyvin painokkaasti ja reippaasti sanoa EI . Sellainen voi, voi, hellanlettas, kultapieni äläpäs nyt sitä ota, annatkos äidille on ihan väärä tapa. Pieni lapsi ei ymmärrä siitä lepertelystä, että edes jotain väärin.
Toisaalta ei tietysti pidä mennä repimään ihan hullunlailla tai alkaa huutamaan, se on taas yhtä huonoa kasvatusta kuin tuo lepsuilu.
kukaan mies eikä tosin nainenkaan, kestä kauaa sitä, että oma puoliso kyseenalaistaa hänen auktoriteettinsa. Eli jos sinun pitää suuttua miehellesi jostakin miten se puhuu tai käyttäytyy vauvan kanssa, tee asiasi selväksi kahden kesken.
Lapsi näet oppii juuri tuolla tavoin, mitkä asiat toinen vanhemmista antaa periksi, josta voi seurata tahallaan ärsyttäminen ja myöhemmin se että jos isä ei anna johonkin lupaa, kysytään äidiltä.
Kyllä vanhemmilla kuuluu olla yhteinen linja miten lasta kasvatetaan!
kieltää vauvaa jyrkästi koskemasta esim johtoon huutamalla EI ja riuhtaisemalla vauvan pois.
Aina painotan että huutaa ei saa koskaan (van rauhallisesti neuvoa ja kieltää) ja suutun itse jos hän huutaa.