Mua ahdistaa enemmän koronan takia annetut rajoitukset ja se, miten yhteiskunta sulkee toimintojaan kuin mahdollisuus itse tartunnan saamisesta
Eniten mua pelottaa tässä ennakoimattomuus ja pelkään, että päättävillä tahoilla ei ole tilanteen hallinta alkuunkaan hallussa. Koko ajan jotain suljetaan ja annetaan reaaliajassa uusia rajoituksia. Pelkään omien vapauksieni ja elämänlaatuni puolesta.
Mikäli tämä sulkupolitiikka jatkuu vielä useita kuukausia tai vuosia, niin mitä luulette, että tuleeko tämä aiheuttamaan suuria itsemurhapiikkejä väestössä?
Ymmärrän hyvin, että esim. liikkumista valtion rajojen yli valvottaisiin tarkemmin ja rajoitettaisiin, mutta jos ihmisiltä kielletään kaikki vapaudet myös maan sisällä, niin tämä voi tehdä monen elämästä sietämätöntä, jos se kestää pidempään.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisi kun tietäisi kuinka kauan. Kauankin kestää poikkeustilannetta, jos siellä on näkyvissä maali, jonka taakse saa rakentaa haaveita ja odotuksia. Epävarmuutta ihmiset sietää huonommin kuin kurjuutta.
Uskoisin että tällaista ei voi jatkua kovin pitkään. En ole mikään yhteiskuntatieteen tai psykologian asiantuntija, mutta ihan tällaisena mutuheittona väittäisin, että kapinamieli alkaa nousta viimeistään 2-3kk jälkeen jos rajoituksille ei ole näköpiirissä hyvin todennäköistä ja pikaista loppua. Puoli vuotta tai vuosi, niin ollaan sisällissodan partaalla. Eiköhän kaikki päättäjätkin tiedä tämän. Nyt katsotaan onko näistä rajoitteista hyötyä. Jos on, niin tilanne korjaantuu ja rajoitukset voidaan purkaa. Jos ei, niin ne pitää joka tapauksessa purkaa ja vaihtaa strategiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ahdistusta, mutta nyt on myös hyvä aika pistää asiat tärkeysjärjestykseen ja käydä läpi niitä juttuja itsessä, joita ei ole ehkä halunnut ajatella tai tiedostanut aiemmin. Kehittyä henkisesti ja psyykkisesti. Miettiä, onko materia tai erikoiset elämykset tosiaan tärkeintä, mitä elämällä on tarjota.
Samoin jokainen voisi miettiä, onko lähipiirissä sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikeastaan tuo mitään hyvää omaan elämään, ja kannattaisiko sellaisiin katkaista välit. Tarkoitan ihmisiä, jotka ovat energiasyöppöjä, itsekkäitä, aiheuttavat lähinnä ahdistusta tai pahaa mieltä jne.
Mielestäni on ainakin hedelmällisempää keskittyä miettimään, mitä hyvää tästä voi seurata jokaisen henkilökohtaisessa elämässä, kuin stressata kaikkea mahdollista negatiivista etukäteen.
Se ei liene liikaa vaadittu, että saisin käydä kahdesti viikossa ohjatuissa harrastuksissani. Olen elänyt tällaista retriittielämää aiemmin vuosia ja se ei anna minulle enää mitään uutta. Kai tästä pysähtymisestä hyötyvät maaniset jokapaikanhöylät, mutta me kaikki emme ole sellaisia.
-1
Kun tässä ei nyt ole kyse sinusta, yksilöstä. Se on nyt liikaa vaadittu, että saisit käydä kaksi kertaa viikossa harrastuksessa.
Me kaikki joudumme kärsimään nyt epämukavuudesta ja epävarmuudesta. Sille ei voi mitään. Se on hyväksyttävä, sillä vastaan pullikoiminen johtaa entistä tiukempiin määräyksiin ja rajoituksiin. Usko pois, se on mahdollista, jopa todennäköistä. Baijerissa juuri määrättiin 25 000€ sakko luvattomasta ulkonaolosta. Kyllä, kolme nollaa. Mieti.
Sitä vaan kyselisin että millä tuollainen sakko olisi tarkoitus maksaa kun työpaikat menee alta? Onkohan Baijerissa nyt mietitty homma ihan loppuun saakka?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ahdistusta, mutta nyt on myös hyvä aika pistää asiat tärkeysjärjestykseen ja käydä läpi niitä juttuja itsessä, joita ei ole ehkä halunnut ajatella tai tiedostanut aiemmin. Kehittyä henkisesti ja psyykkisesti. Miettiä, onko materia tai erikoiset elämykset tosiaan tärkeintä, mitä elämällä on tarjota.
Samoin jokainen voisi miettiä, onko lähipiirissä sellaisia ihmisiä, jotka eivät oikeastaan tuo mitään hyvää omaan elämään, ja kannattaisiko sellaisiin katkaista välit. Tarkoitan ihmisiä, jotka ovat energiasyöppöjä, itsekkäitä, aiheuttavat lähinnä ahdistusta tai pahaa mieltä jne.
Mielestäni on ainakin hedelmällisempää keskittyä miettimään, mitä hyvää tästä voi seurata jokaisen henkilökohtaisessa elämässä, kuin stressata kaikkea mahdollista negatiivista etukäteen.
Ja nehän onkin ne terveimmät ihmiset, jotka eivät koskaan poistu kotoaan ja joilla ei ole yhtä ainutta ystävää tai sukulaista, joita haluaisi koskaan tavata...
Et ole selvästikään ainut. Ihmiset pakenevat poikkeustilaa baareihin ja Lappiin. Ehkä sitten alkaa ahdistaa teitäkin kun ihmisiä alkaa kuolla enemmän. Sitä tässä yritetään estää.
Olette te aika outoja. Minulle korona-ajalla on henkilökohtaisella tasolla ollut vain positiivisia vaikutuksia. Saan olla etätöissä toistaiseksi joka päivä ja säästän liki 3 tuntia työmatka-aikaa päivässä ja saan aamuisin nukkua puolitoista tuntia pidempään. Olen illalla työn jälkeen paljon virkeämpi ja energisempi kun työmatkat jäävät pois.
En kaipaa muita ihmisiä vaan pärjään ainakin nämä muutamat viikot näin, varsinkin koska harrastukseni ovat luonnossa liikkumista, jota ei ole vielä kielletty, mutta luultavasti kielletään kohta kun juuri teidänlaisenne haluavat jatkaa ihmisjoukossa liikkumistaan.
Kyseessä on poikkeustila ja jos käyttäydymme niin että emme turhaan levitä koronaa, niin vaara on ohi viimeistään kevään edetessä. Eivät kausi-influenssat kesällä riehu, vaan hiipuvat hiljaa pois.
Ymmärrän rajoitusten aiheuttavan arkeen ylimääräistä vaivaa ja ahdistuneisuutta. Mutta nyt olisi hyvä hahmottaa isompi kuva kaiken taustalla.
Hallitus on asettanut tiukat rajoitteet syystä, jotka varmasti aukeavat, jos katsoo kuvamateriaalia esim. Italian Lombardiasta. Rajoitteita ei ole asetettu ainoastaan yksilön suojaamiseksi, vaan myös ympäröivien ihmisten. Taudin leviämistä pyritään hidastamaan, ettei kävisi samoin kuin Etelä-Euroopan maissa. Ihmiset ovat huolissaan lamasta, joka rajoitustoimista seuraa. On kuitenkin arvioitu, että jos tilanne eskaloituu samanlaiseksi kuin etelämmässä, edessä on paljon syvemmät talousvaikutukset. Myös tämä asenne, että "jos tauti iskee minuun, niin iskeköön" on lyhytnäköinen. Edelleenkään ei ole kyse yksilöstä, vaan siitä, ettei epidemian huippu eskaloituisi niin, että valintoja ihmisten kesken tarvitsisi tehdä kriittisten hoitotarvikkeiden/hoitojen antamisen kanssa. Jos tällaisilla kohtuullisilla rajoituksilla voidaan ehkäistä esim. Italiassa nähtävä 10% kuolleisuus todettujen sairastuneiden keskuudessa (olisi hoitotarvikkeiden riittäessä n. 3-4% luokkaa), ovat rajoitukset kannattavia.
Lisäisin vielä, että tällä hetkellä mm. Hollannissa puolet tehohoidetuista on alle 60-vuotiaita. Rajoituksia noudattamattomalla yksilöllä ei ole oikeutta tehdä valintaa toisen puolesta. Vaikka juuri sinä katsot, ettei sinua tarvitse tehohoitaa tilanteen niin kärjistyessä, et voi tehdä valintaa esim. 40-vuotiaan kolmen lapsen äidin puolesta, joka vaikkapa sattuu sairastamaan vaikeahoitoista astmaa. Yksilö saattaa piittaamattomilla toimillaan sairastuttaa kymmeniä muita. Hyvä esimerkki venäläinen tartunatautilääkäri Irina Sannikova, joka tartutti mahdollisesti kymmeniä ihmisiä, ja on nyt tehohoidossa.
Niin minuakin, mutta kyse on siitä, että tieto lisää tuskaa. Jos tauti vain tulisi ilman, että tietäisimme siitä mitään, se pelottaisi vähiten. Jos olisi siis joku 1800-luvun tiedonvälitys. Sekin pelottaisi, jos nyt ei tehtäisi mitään varautumis- tai estotoimia.
Mutta olet oikeassa siinä, että tässä valitussa tiessä toimet ahdistavat totta kai enemmän, kuin itse sairaus, koska se ei ole tappava perusterveille. Tai siis riski on silloin erittäin, erittäin pieni.
Epätietoisuus ahdistaa, siis kun tiedämme tilanteen, mutta emme sen kestoa, etenemisnopeutta, uhrien määrää, sairastuvien määrää, miten heikommassa asemassa olevat ja yksinäiset selviävät........ yksinäisillä mietin lähinnä heitä, jotka hoitavat kauppa-asiointinsa itse, kuka käy kaupassa, jos he sairastuvat :/
Eniten ahdistaa se, että ihmisillä on epätietoisuutta ja asiat romahtaa ja se, että miten kauan tätä pitää kestää?
Itsestäni en ole huolissani, mulla työ säilyy ja asiat muutenkin hyvin.
Arkkiatri Risto Pelkonen HS:ssä tänään:
”Aluksi vähättelin mutta olin väärässä niin kuin usein ennenkin. Koronavirus on vakavan taudin kuljettaja, ei siitä mihinkään pääse.”
Niin, en minäkään perusterveenä ihmisenä henkilökohtaisesti koronaa pelkää. Uskon asiantuntijoiden lausuntoja siitä, että se ei sinänsä ole juuri minulle erityisen vaarallinen. Mutta ymmärrän rajoitusten olevan tärkeitä siksi, että riskiryhmiä saataisiin suojeltua.
Ja varmaan ymmärrätte, että eihän tuo rajojen kiinni laittaminen enää koronalta suojele, kun tauti on jo Suomessa. Siinä vaiheessa auttavat vain rajoitukset maan sisällä.
Alicee kirjoitti:
Minä minä minä. Minä minä minä.
Kuunnelkaapa itseänne! Ihmisiä kuolee ja te valitatte kun tulee tylsää ja kun ei voi käydä harrastuksissa?
Uskomatonta!
Kyllä on sitten itsekästä porukkaa : D kiva elämä teillä varmasti tuolla asenteella... voi jestas.
Minua ahdistaa tosi paljon se, miten ahdistavaa ihmisistä on elää omaa elämäänsä itsekseen! Siis nämä ylen typerät uutisoinnit siitä, miten paniikissa ihmiset syöksyvät etänä kontakteihin, jotka eivät ole normaaleja. Siis häh? Itsellä korona ei muuttanut muiden tapaamista mitenkään, tästä sen näkee, miten vähän olen tekemisissä muiden kanssa verrattuna joihinkin ihmisin. Enkä kaipaa minusta aikuisiällä harrastaminen jossain pilateksessa vaikkapa on lapsellista ja typerää.
Minusta on ainakin ihan parasta olla itsekseen tai kaverin kanssa vaikka kahvilassa. Mutta osaan olla ilmankin. Kahviloissakin käyn, tarkemmin kun ajattelen, yksin pääasiassa.
Niin kyllä ahdistaa seurata ihmisten paniikinomaista tarvetta tehdä yhdessä jotain etänäkin! Siis bileet, synttärit, tv-illat. Siinä on jotain sairasta ja ahdistavaa. Toki ei heille varmaan, mutta katsoa sivusta, että ihmiset eivät siis osaa edes tarvittaessa olla ja elää esim. samoin kuin itse elän.
Vierailija kirjoitti:
Itseänikin ahdistaa enemmän näiden rajoitusten vaikutukset kuin korona. Ihmisten pahoinvointi ja mielenterveysongelmat lisääntyvät. Työttömyys lisääntyy ja maa(ilma) ajautuu lamaan. Eriarvoisuus kasvaa ja kuolleisuus nousee.
Itseäni enemmän ajattelen mitä tämä vaikuttaa lapsiini, jotka ovat itsenäisen elämän kynnyksellä. Tavoitteet pyyhkäistiin juuri näiden rajoitusten vuoksi vuosiksi eteenpäin. He tulevat maksamaan tämän sekasorron laskun.
Rehellisesti sanottuna uhraisin mielummin ne hyvin vanhat perussairaat ihmiset, joilla suurin todennäköisyys kuolla kuin nuorien tulevaisuuden.
Niin minäkin.
Minuakin ahdistavat rajoitukset enemmän kuin pelko omasta sairastumisesta, mutta ei siksi, että itselläni olisi suuria menohaluja, vaan siksi, että ne vaikuttavat koko talouteen niin paljon. Luultavasti en enää ikinä työllisty, ja se onkin se isoin ongelma minulle.
Vierailija kirjoitti:
Olette te aika outoja. Minulle korona-ajalla on henkilökohtaisella tasolla ollut vain positiivisia vaikutuksia. Saan olla etätöissä toistaiseksi joka päivä ja säästän liki 3 tuntia työmatka-aikaa päivässä ja saan aamuisin nukkua puolitoista tuntia pidempään. Olen illalla työn jälkeen paljon virkeämpi ja energisempi kun työmatkat jäävät pois.
En kaipaa muita ihmisiä vaan pärjään ainakin nämä muutamat viikot näin, varsinkin koska harrastukseni ovat luonnossa liikkumista, jota ei ole vielä kielletty, mutta luultavasti kielletään kohta kun juuri teidänlaisenne haluavat jatkaa ihmisjoukossa liikkumistaan.
Kyseessä on poikkeustila ja jos käyttäydymme niin että emme turhaan levitä koronaa, niin vaara on ohi viimeistään kevään edetessä. Eivät kausi-influenssat kesällä riehu, vaan hiipuvat hiljaa pois.
Minusta tuntuu oudolta, jos et itse näe, että rajoitukset hankaloittavat elämää hyvin monelta. Ja usealle ne tuovat välittömän taloudellisen epävarmuuden. Itse kuulun niihin onnekkaisiin, joiden päivittäinen elämä on mahdollista järjestää näissä puitteissa ja palkka tulee tilille kuten ennenkin, mutta ymmärrän ettei kaikilla ole näin. Siksi toivon, että rajoitukset todella auttavat ja lisäksi toivon, että Suomen ja EU:n tasolla pystytään tekemään nopeasti ne talouspoliittiset päätökset, jotka pelastavat pienyrittäjät ja työntekijät tästä ahdingosta.
Hei jeesustelijat, olette väärässä ketjussa. Kyllä varmasti ihan kaikki tajuaa tilanteen vakavuuden ja siitä huolimatta se SAA HARMITTAA?
Joidenkin elämäntapa on ollut liikkuvainen, on harrastettu ja käyty paljon ulkona ja kulttuuririennoissa yms joka ilta, eikä siinä ole ollut mitään pahaa tai väärää tai halveksuttavaa. Näillä ihmisillä on totta kai myös tiukka paikka yhtäkkiä viikossa tottua aivan toisenlaiseen elämään. Todella typerää tulla tällaiseen ketjuun pyörittelemään silmiä ja haukkumaan ja selittämään itsestäänselvyyksiä.
Joku tilannetaju. Antakaa nyt jakaa edes vertaistukea kun on muutenkin vaikeaa sopeutua tilanteeseen.
Suomessa on vielä rento tilanne rajoitusten suhteen. Minä asun (ulkomailla) alueella, jossa on ulkonaliikkumiskielto. Noudattaakaa niitä Suomen rajoituksia, muuten teillä on kohta siellä sama!
Se ei ole pitemmän päälle hyvä juttu, että lapset ja nuoret eivät pääse kouluun. Koulu on yhteiskunnan tukipilari ja sen kaatuminen voi näkyä paljon pitemmälle kuin koronan vaikutukset.
Minä - minä - minä :(
Missä kuplassa te elätte?
Liki koko maailma on suljettu, mutta MUN pitäis päästä liikkumaan normaalisti, kun ei MUN liikkumista saa rajoittaa, kun pitää päästä harrastuksiin ja shoppailemaan ja kampaajalle ja nähdä ihmisiä ja kylästellä, kun muuten pää hajoo ja tulee hulluksi, jos MUT suljetaan kotiin ja... :(
Voi €&€));)€€?!
Mistä me löydetään joku autiosaari, mihin voidaan lähettää kaikki nää ihmiset kulkemaan ihan vapaasti toisten samanlaisten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vielä rento tilanne rajoitusten suhteen. Minä asun (ulkomailla) alueella, jossa on ulkonaliikkumiskielto. Noudattaakaa niitä Suomen rajoituksia, muuten teillä on kohta siellä sama!
Hallitus voisi laittaa esim. ravintolat kiinni jos tahtoisi, mutta tahtoa ei ole. Miksi niissä käyminen on siis olevinaan vastuutonta?
Ap on oikea . Hänhän olisi valmis vaikka kuolemaan itse, tai hankkimaan keuhko- tai sisäelinvauriot tästä taudista loppuelämänsä vaivoiksi kunhan yhteiskunnan pyörät pyörivät. :D
Onneksi meillä on kuitenkin häntä fiksumpia päättäjiä, jotka ymmärtävät suojella kansalaisia heidän omalta tyhmyydeltään. Tosi paikan tullen, kun keuhkoista meinaa loppua ilma, olet valmis luopumaan kaikista menoista, harrastuksista jne.
Jos tämä kestää pidempään, niin yhteiskunta ei tule kestämään. Seuraukset ovat pahemmat kuin Koronan itsessään. Jotenkin voisi kuvitella päättäjien tietävän mitä yhteiskunnan sulkeminen aiheuttaa ja pyrkivät pitämään rajoitukset mahdollisimman lyhyenä.
Mutta minä pelkääkin tuota että rajoitukset jatkuvat ja me syöksymme lamaan, köyhyyteen ja mielenterveysongelmiin.