Ylempi keskiluokka suurin kärsijä koronaepidemiassa ja sen seurannaisvaikutuksissa - Kuinka säilyttää saavutettu elintaso?
Koronaepidemian suurin kärsijä on ylempi keskiluokka. Epidemian seurauksena voimavarat keskitetään yhteiskunnan kannalta välttämättömiin toimiin. Monelta menee työpaikka alta, ja on luovuttava saavutetusta elintasosta.
Monella varmasti jonkin verran puskureita, mutta myös paljon niitä, jotka eläneet leveästi hyvän tulovirran sen mahdollistaessa ja jotka joutuvat nyt luopumaan monesta.
Kommentit (47)
Köyhillä ei ole paljon menetettävää, koska he ovat jo lähtökohtaisesti tulonsiirtojen varassa.
Ei elintasoni siitä kärsi, jos en osta jotain turhaa mitä en oikeasti tarvitse.
Toisaalta monen henkinen elintaso voi parantua, kun keskitytään hankkimaan tietoa ajankohtaisista ja tärkeistä asioista eikä keskitytä tyhjänpäiväisyyksiin.
Minulla elämä ei paljon poikkea normaalista. Ainoastaan kirjaston ja uimahallin sulkeminen vaikuttaa elämääni. En ole toisin keskiluokkaa vaan köyhä.
Mutta olen ajatellut samoin, keski- ja suurituloiset tästä kärsii eniten kun eivät voi käyttää palveluja kuten ennen. Ja ilmeisesti kärsivät myös koronan jälkeen eniten.
Minun mielestä oltiin jo pitkään siinä tilanteessa ettei kuluttamalla oikeasti pystynyt nostamaan elintasoa. Nyt on henkisen elintason vuoro nousta materiaalisen elintason sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta monen henkinen elintaso voi parantua, kun keskitytään hankkimaan tietoa ajankohtaisista ja tärkeistä asioista eikä keskitytä tyhjänpäiväisyyksiin.
Olen ehkä pessimisti, mutta en oikein usko.
Mä kuulun sit varmaan eliittiin koska perin miljoonaperinnön, enkä tule kärsimään koronasta mitenkään. Olenkin sitä mieltä, että näissä kriiseissä tapahtuu vain omaisuuden uusjako. Suurituloiset harvemmin rikastuvat, koska moni käyttää tulonsa kalliiseen elämiseen. Ei säälitä sellainen ahneuden loppu pahemmin.
Moni ei taida ymmärtää Koronan tulevaa taloudellista vaikutusta. Se on vasta edessä ja tosiaan keskiluokka kärsii, pian on köyhiä, työttömiä ja mielenterveysongelmaisia paljon. Hyvinvointiyhteiskunta romahtaa.
Ainakaan minun elämäni ei juuri ole koronan takia muuttunut. Vaikka jäisin työttömäksi, ei elintasoni tästä enää muuksi muuttuisi. Olen ollut neljännesvuosisadan hyvätuloinen, nuuka ja säästäväinen, joten pärjäisin kyllä peruspäivärahallakin eläkeikään saakka myymällä omaisuuttani.
Ylempi keskiluokka on asiantuntijatehtävissä, joihin korona ei vaikuta ollenkaan samalla tavalla kuin esim. palvelualan tehtäviin. Itse olen duunari ja ensi viikolla on yt:t, lomautuksia pukkaa. Mies koodailee kotoa käsin ja korkeintaan tässä säästyy rahaa, kun jää lounasravintolat pois päiväohjelmasta. Säästyneillä rahoilla voi sitten ostaa halventuneita osakkeita, joita meillä on reippaasti jo ennestään.
Vierailija kirjoitti:
Moni ei taida ymmärtää Koronan tulevaa taloudellista vaikutusta. Se on vasta edessä ja tosiaan keskiluokka kärsii, pian on köyhiä, työttömiä ja mielenterveysongelmaisia paljon. Hyvinvointiyhteiskunta romahtaa.
No sekään ei muuta meidän elämää, kun on jo tuota kaikkea.
Hyvää se tekee teillekin nähdä ettei ongelmia voi aina itse estää tulemasta. Oma asenne, ahkeruus ja yrittäminen ei riitäkään. Olisin minäkin korkeasti koulutettu tai muuten urallani edennyt jos luoja olisi suonut lukupäätä tai olisin edes fyysisesti terve
Piensijoittaja kirjoitti:
Ainakaan minun elämäni ei juuri ole koronan takia muuttunut. Vaikka jäisin työttömäksi, ei elintasoni tästä enää muuksi muuttuisi. Olen ollut neljännesvuosisadan hyvätuloinen, nuuka ja säästäväinen, joten pärjäisin kyllä peruspäivärahallakin eläkeikään saakka myymällä omaisuuttani.
Kun työttömiä, mielenterveysongelmaisia yms.on riittävä massa väestöstä, on se kotonaan verrattava isku kulutukseen. Sitäkö me haluamme? Eikö kaikista tärkeintä ole pitää pyörät pyörimässä, koska samanverran se köyhä maksaa maitopurkista kuin rikas?! Tämä teesi pätee kaikissa oloissa, myös ns.normaalitilassa. Jos riittävä massa väestöä jätettäisiin täysin tyhjän päälle, olisi seurauksena rikollisuuden ja siitä aiheutuva valtion menojen kasvu. Köyhissä lapsiperheissä menee taas lastensuojeluun ja sosiaalitoimeen jne. On hämmästyttävää, että vieläkin Suomessa on niitä, jotka kannattavat kaikkien sosiaalitukien poistoa!! Se iskee nimittäin myös niihin rikkaimpiin, kun valtion on pakko saada jostain rahaa ja sitä otettaisiin silloin reilummin myös ökyrikkailta!
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Kun työttömiä, mielenterveysongelmaisia yms.on riittävä massa väestöstä, on se kotonaan verrattava isku kulutukseen. Sitäkö me haluamme? Eikö kaikista tärkeintä ole pitää pyörät pyörimässä, koska samanverran se köyhä maksaa maitopurkista kuin rikas?! Tämä teesi pätee kaikissa oloissa, myös ns.normaalitilassa. Jos riittävä massa väestöä jätettäisiin täysin tyhjän päälle, olisi seurauksena rikollisuuden ja siitä aiheutuva valtion menojen kasvu. Köyhissä lapsiperheissä menee taas lastensuojeluun ja sosiaalitoimeen jne. On hämmästyttävää, että vieläkin Suomessa on niitä, jotka kannattavat kaikkien sosiaalitukien poistoa!! Se iskee nimittäin myös niihin rikkaimpiin, kun valtion on pakko saada jostain rahaa ja sitä otettaisiin silloin reilummin myös ökyrikkailta!
Oliko tuo minulle tarkoitettu vastaus?
Toki suuri huono-osaisten määrä vaikuttaa kaikkien elämään. Tosin maailmassa ei ole yhtään maata, jossa asia olisi onnistuttu korjaamaan rikkaita ja hyvätuloisia verottamalla. Tuloerot ovat kasvaneet ja yhteiskunnan turvattomuus lisääntynyt.
Varakkaat ovat nokkelia suojatessaan omaisuuttaan verottajaa vastaan. Mikään ei estäisi minuakaan myymästä asuntojani ja ostamalla niitä tilalle jostain kevyemmän verotuksen maasta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhillä ei ole paljon menetettävää, koska he ovat jo lähtökohtaisesti tulonsiirtojen varassa.
Voi voi pientä.
Koska tässä maassa eliitti, hyvintoimeentulevat ovat maksaneet mistään.
Köyhiltä ne rahat on ennenki kerätty, oli kyseessä sitten -90 luvun lama, Kreikan pankkikriisi ja viimeisimpänä korona.
Kustannukset otetaan kuten ennenkin köyhimmältä kansanosalta leikkaamalla eläkkeistä ja sosiaalisista tuista.
Asunnoilla keinottelijat droppaavat ja vuokrat tulevat laskemaan rajusti, joten ensimmäisiä keinoja tulee todennäköisesti olemaan asumistukijärjestelmän alasajo.
Ymmärtääkseni hallitus on jo nyt laittanut ahneet näppinsä eläkerahastoihin, joten kylmää kyytiä tulee sielläkin olemaan tulevaisuudessa.
Olettaisin että pienintä mahdollista sossun avustusta leikataan ja pienimmät eläkkeet lasketaan samalle tasolle.
Koronan seurauksena osalle ihmisistä saattaa jäädä pysyviä terveydellisiä vaurioita. Myös mielenterveysongelmat lisääntyvät rajusti työttömyyden, irtisanomisten ja ahdingon vuoksi. Toivottavasti valtio ottaa tätäkin varten muutaman miljardin velkaa, ettei vahvisteta entisestään massiivisia yhteiskunnallisia vaikutuksia. Yritysten tukeminen ei riitä, jos ei ole ihmisiä, joilla on varaa käyttää heidän palveluitaan.
Osakevarallisuus on nyt vähäksi aikaa mennyttä, mutta jospa taas kolmen vuoden säteellä nousee. Elämän hidastaminen ja minimalistisemmat tarpeet voivat tulla ihanteeksi. Nyt näemme aivan hyvin, ettei ihmisen tarvitse lennellä paikasta toiseen ja sotkea paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Osakevarallisuus on nyt vähäksi aikaa mennyttä, mutta jospa taas kolmen vuoden säteellä nousee. Elämän hidastaminen ja minimalistisemmat tarpeet voivat tulla ihanteeksi. Nyt näemme aivan hyvin, ettei ihmisen tarvitse lennellä paikasta toiseen ja sotkea paikkoja.
Miksei köyhät ja pienituloiset ole tuota jo aiemmin huomanneet, vaikka ovat aina eläneet tuon tosiasian kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Hah, hyvä vitsi.. siltäkö nyt kaiken perusteella vaikuttaa, että ihmisten "henkinen elintaso" on tässä kohentunut... :D päinvastoin, sanon minä.
Oi ja voi.