Rikkaat kärsivät karanteenissa, mutta esim. Työttömät tottuneet...
... köyhyyttään jopa vuosien ajan ns. karanteeniin.
Kommentit (32)
En sanoisi niinkään. Tulotasomme on hyvä, mutta käyttäytymis- ja kulutusprofiilimme on introverttinen, joten rajoitusten vaikutus on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat toi tän taudin maahan ja levitti sitä, koska ei köyhällä oo varaa matkustaa ees kaupungista toiseen. Nyt ne voi olla eristyneenä suurissa taloissaan, joissa oma piha. On tilaa varastoida ruokaa ja myös tilata sitä läjäpäin. Citymaasturilla karauttavat syrjään ulkoilemaan. Kaikki haitta siis iskee niihin köyhimpiin, joilla on pienet tilat eikä edes netflixiin varaa.
Rikkaat ei lomaile niissä pakettimatkakeskuksissa, joista tämä tauti tuotiin! Kyllä tämä on opiskelijoiden ja keskiluokan ikioma tuontituote.
Ja ainakin yksi matkaileva työtön on taudin saanut. Tirolista kävi hakemassa.
Jos ei rikkaita, niin ainakin keskituloisia.
Suurin osa koronaan sairastuneista on ollut opettajia ja lääkäreitä, jotka ovat tuoneet viruksen ulkomaan lomalta ja tartuttaneet sen eteenpäin. Samoin tehohoidossa olevat.
Nythän ministeri Pekonen tai Kiuru ilmoitti, ettei ammattia ja kotipaikkaa kerrota yksityisyyden suojelemiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat rikkaat tekee nyt metsänhoitotöitä. Moni on lähtenyt maaseutuasuntoon ja 50+ ikäisenä tottunut siihen, että töitä ei tarvitse tehdä vain virka-aikana. Tuolla soi nytkin pari raivaussahaa, vaikka kello ei ole kymmntäkään ja työtön vasta harkitsee heräämistä.
Katos kun se ei ole työtä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan hupia ja rentouttavaa puuhaa ja työlle vastapainoa, ihan samalla tavalla kuin sukan neulominen ja käsitöiden tekeminen.
Eilen olin itse risusavotassa ja se oli todella kivaa ja rentouttavaa, eikä maistunut työlle, kun aurinko paistoo kirkkaasti, eikä ollut mitään suoritepaineita.
Ainakin itse ajattelen työhön liittyvän suorittamisen ja tuloksellisuuden.
Ja en ole tosin miljönääri, vaan tavis.
No jaa, en koe ihan hyvin toimeentulevana että tilanteesta kärsisin erityisemmin. Toki useampi rakas harrastus on nyt taolla mutta nyt on aikaa tehdä muita mieluisia asioita esim. lukea, panostaa enemmän ruoanlaittoon ja leivontaan jne.
Rikkilla on tilavat asunnot, poreammeet, omat saunat, kotiteatterit ja paljon muuta kivaa ajanvietettä kodeissaan. Köyhät kärvistelee lasten kanssa ahtaissa kopperoissa ja yrittää epätoivoisesti keksiä, miten kaikki saisi ajan kulumaan mukavasti vaikka lapsille on hädin tuskin pystytty hankkimaan värikynät ja paperia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat rikkaat tekee nyt metsänhoitotöitä. Moni on lähtenyt maaseutuasuntoon ja 50+ ikäisenä tottunut siihen, että töitä ei tarvitse tehdä vain virka-aikana. Tuolla soi nytkin pari raivaussahaa, vaikka kello ei ole kymmntäkään ja työtön vasta harkitsee heräämistä.
Katos kun se ei ole työtä sanan varsinaisessa merkityksessä vaan hupia ja rentouttavaa puuhaa ja työlle vastapainoa, ihan samalla tavalla kuin sukan neulominen ja käsitöiden tekeminen.
Eilen olin itse risusavotassa ja se oli todella kivaa ja rentouttavaa, eikä maistunut työlle, kun aurinko paistoo kirkkaasti, eikä ollut mitään suoritepaineita.
Ainakin itse ajattelen työhön liittyvän suorittamisen ja tuloksellisuuden.
Ja en ole tosin miljönääri, vaan tavis.
Miksi sinä et kunnioita metseureiden työtä vaan oletat, että siihen ei liity suorittamista ja tuloksellisuutta? Harva meistä elättää itsensä neulomalla sukkia, mutta muutama vielä tienaa elantonsa raivaussahaa käyttämällä. Ei se omaisuuden määrä sitä määritä, onko työ työtä vai hupia.
Samalla tavalla minä voisin väittää, että varhaiskasvattaja ei tee työtä, koska ainahan ne naiset on lapsia hoitaneet siinä muun elämän sivussa vähän kuin harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Rikkilla on tilavat asunnot, poreammeet, omat saunat, kotiteatterit ja paljon muuta kivaa ajanvietettä kodeissaan. Köyhät kärvistelee lasten kanssa ahtaissa kopperoissa ja yrittää epätoivoisesti keksiä, miten kaikki saisi ajan kulumaan mukavasti vaikka lapsille on hädin tuskin pystytty hankkimaan värikynät ja paperia.
Ei köyhät mitään kärvistele sen enempää kuin ennekään koska heidän elämänsä ei ole mitenkään muuttunut tämän takia. Niin ne paperit ja kynät oli ennenkin loppu eikä lapsia voi päästää lähiöön yksinään juoksemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhät mitään kärvistele sen enempää kuin ennekään koska heidän elämänsä ei ole mitenkään muuttunut tämän takia. Niin ne paperit ja kynät oli ennenkin loppu eikä lapsia voi päästää lähiöön yksinään juoksemaan.
Lapsilla oli aiemmin kodin ulkopuolisia harrastuksia, jotka on nyt tauolla. Kaikki lapset ei myöskään voi tavata kavereitaan, koska kavereiden vanhemmat on hysteerisiä tai matkat kavereiden luo maksaa liikaa.
Luuletko ettei se tunnu köyhän perheen kukkarossa, kun lapset ei saa koulussa ilmaista ateriaa?
25/25: Niin mutta kuitenkin tunnustit, että koronan vuoksi et pääse rakkaisiin harrastuksiisi, ja melkoisen moni harrastetoiminta on maksullista, ei kaikki tietenkään, mutta esim. kuntosali, kansanopiston eriaiheiset ryhmät jne. Köyhyydessään sinnittelevälle esim. työttömälle/eläkeläiselle saattavat normioloissakin eläessäänkin olla nuo edellä mainitut harrastukset pois kuvioista kalleutensa tähden, ja ainut laji saattaa olla vaikkapa ulkoilu ja esim. parvekkeella pällistely. Mutta onhan joillakin työttömilläkin/eläkeläisillä onneksi joku läheinen, joka jeesaa, mutta ei kaikilla. Niin ja onhan tietysti positiivista hyvätuloisille, että nyt jää enempi aikaa karanteenin aikana kotileivontaan, mutta työtön joutuu muutenkin leipomaan itse, kun ei ole varaa kahviloissa ravata kahvilla, eikä valmisleivonnaisia kaupoistakaan ostella, kuten hyvätuloisilla. Kaikki on suhteellista, mutta se on totuus, että köyhillä ihmisillä on rajoitetumpaa joiltakin osin elämän vietto rahojensa niukkuuden takia, jopa sen leipomisenkin suhteen, sillä ainekset maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin asuvanakin tosi tiukkaa koska olen toimeentulotuen ja ruoka-avun varassa. Käyn kuntouttavassa josta sain himpun päälle 100e/kk, pystyin ostamaan sillä pakastimen täyteen -60 ruokia, tuoreita vihanneksia ja mitä ihminen nyt tarviaakaan. Vaatteet kirpparilta.
Ruoka-apu lopetettu, kaupat on hamstrattu tyhjiksi ja eikä tule edes sitä 9e/päivä jakelua ruuhkautuu ja tuet myöhästyy. Oon jo nyt alkanut syömään vain kerran päivässä säästääkseni.
Ja kaikki pauhaa vaan että työssäkäyvien elintaso ei saa pudota, se on kuitenkin tonneja/kk yhdeltä henkilöltä ja työttömän 9e kulukorvaus viedään.
Voin vain kuvitella miten rankaksi käy köyhissä työttömän vanhemman lapsitalouksissa tai kodittomilla ihmisillä jotka oikeasti ovat eläneet kädestä suuhun muutenkin.
Miksi kukaan ei muista heitä?
6/30:lle: Niin joillakin on jopa tänä aikana töitä, mutta joillakin yrittäjillä asiakaskato, joten kyllä se nyt vaan sakkaa pahanlaisesti työteliäällä rikkaallakin, sillä esim. yksityisellä erikoislääkärilläkin, puhumattakaan muista yrittäjistä. Valtion virkamieskunta ja kuntasektorin porukkahan onkin suojatyöpaikoissa, mut saas nähdä kuinka kauan kun veroja ei kerry, ja kuukausipalkkoihin ei löydykään enää likdivideettiä.
On on on. Kyllä tämä nimenomaan on Laitaa isolla ällällä.