Onko totta että edes lenkille ei saa mennä jos tulee ulkonaliikkumiskielto?
Kommentit (332)
Me asutaan sellasella alueella Saksassa missä kaikki muut paitsi ruokakaupat on kiinni ja omaa pihaa pidemmälle ei tule lähteä PAITSI esim. lenkille (yksin tai puolison/lapsen kanssa). Siihen oikein kehoitetaan sillä kunnostaan on hyvä pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos ulkoilu ja liikunta on tärkeä osa sairauden hoitoa? Itselläni on vakava masennus, ahdistuneisuushäiriö ja fibromyalgia. KAIKKIIN näihin ihan Käypä Hoito -suositusten mukaan auttaa liikunta, ja ulkoliikunta merkittävästi enemmän kuin sisä- . Lenkkeilen normaalisti noin kaksi tuntia päivässä että pää ja kroppa pysyy kasassa.
No, hätätilassa täytyy hommata psy.polilta lääkärinlausunto, että ulkoilu on osa hoitoani.
Sähköshokkihoito ajaa saman asian. Sen voi tehdä itsekin omassa kodissa neljän seinän sisällä.
Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat saaneet sähköhoitoa. Se on todellakin tehokasta. Valitettavasti syystä, jonka vain psykiatrini ymmärtää, sitä ei minulle anneta vaikka olen pyytänyt.
Luulen että yhteiskunnalle tulee muutenkin halvemmaksi että hoidan itseäni lenkkeilemällä kuin makaamalla suljetulla ja ottamalla sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos ulkoilu ja liikunta on tärkeä osa sairauden hoitoa? Itselläni on vakava masennus, ahdistuneisuushäiriö ja fibromyalgia. KAIKKIIN näihin ihan Käypä Hoito -suositusten mukaan auttaa liikunta, ja ulkoliikunta merkittävästi enemmän kuin sisä- . Lenkkeilen normaalisti noin kaksi tuntia päivässä että pää ja kroppa pysyy kasassa.
No, hätätilassa täytyy hommata psy.polilta lääkärinlausunto, että ulkoilu on osa hoitoani.
Sähköshokkihoito ajaa saman asian. Sen voi tehdä itsekin omassa kodissa neljän seinän sisällä.
Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat saaneet sähköhoitoa. Se on todellakin tehokasta. Valitettavasti syystä, jonka vain psykiatrini ymmärtää, sitä ei minulle anneta vaikka olen pyytänyt.
Luulen että yhteiskunnalle tulee muutenkin halvemmaksi että hoidan itseäni lenkkeilemällä kuin makaamalla suljetulla ja ottamalla sähköä.
Tuskin pääset suljetulle.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä merellisillä ulkoilupoluilla ja puistoissa oli eilen ja tänään paljon ihmisiä, kun oli aurinkoinen ilma. Puistoissa runsaasti vanhempia lastensa kanssa. Ihmiset lähekkäin. Lapset leikkivät keskenään, kun sillit suolassa.
Ei tämä ole tarkoitus, jos koulut suljetaan ja osa suuri päiväkotilaisista on kotona. Ulkoilupoluillakin oli, niin paljon porukkaa, että ei olisi ollut enää mukavaa siellä seassa kävellä. Meinasin mennä lenkille, muuta käännyin takaisin.
Ihmisillä pitäisi olla järki päässä ja pysyä kotona tai mennä ulkoilemaan jonnekin jossa saa olla rauhemmassa. Näin kun ollaan ajattelemattomia eikä välitetä muista ihmisistä, niin ulkonaliikkumiskielto väistämättä tulee. Sitten valitetaan ettei saa edes lenkkeillä, kun on kauniit kevätkelit ehkä jopa kesä. Tämä kannattaisi muistaa nyt omassa käyttäytymisessään. Kauppakeskus Hertsin avajaisiin meneminen oli toinen äly hoi älä jätä sinne menneiltä ihmisiltä. Kun ihmiset ovat tyhmiä suosituksista huolimatta, niin ei auta, kun ottaa tiukka linja. Se sitten on samat säännöt kaikille eli lähinnä pelkästään kotona kykkimistä.
Suurin osa ihmisistä on oikeasti ihan toopeja. Olen ollut isolla lentokentällä, jonne tuli palohälytys. Mitä tekee suurin osa porukasta? Istuu tatteina kahviloissa ja ravintoloissa mussuttamassa pullaansa poistumiskäskyistä huolimatta. Pikkukahvion tyhjentämiseen menee vartti, kun kukaan ei kuuntele. Siirrytään odotustilaan, josta ihmisiä pyydetään siirtymään heille osoitettuun uuteen paikkaan turvallisuuden nimissä. Mitä porukka tekee taas? Istuksii lukemassa, makoilee penkeillä, räplää puhelinta, mussuttaa eväitä. Ei värähdä yksikään evä mihinkään suuntaan.
Ihmekään, että onnettomuuksissa tulee kuolonuhreja kun pässit eivät kuuntele selkeitä ohjeita ja toimi niiden mukaan nyt eikä 15. päivä.
Vierailija kirjoitti:
Olen introvertti ja muutenkin todella paljon viihdyn ihan yksikseni kotona, mutta eilen iski ihan järjetön ahdistus, kun tajusin, että en välttämättä näe lapsiani ja miesystävääni moneen tai kuukauteen, jos parin päivän sisällä räpsähtää ulkonaliikkumiskielto. Olen siis etäsuhteessa ja muutenkin näemme vain pari kertaa kuukaudessa ja esimerkiksi tämän viikonlopun tapaaminen peruuntui, koska sairastuin, enkä halua nyt lähteä toiselle paikkakunnalle. En ole nähnyt lapsiani viikkoon enkä miesystävääni kahteen viikkoon ja nyt kun ei enää ole asiaa työpaikallekaan, löi hiljaisuudessa päälle paniikki, milloin näen rakkaat ihmiseni seuraavan kerran. En olisi uskonut, että minulle käy näin, kun en muutenkaan hippaloi ympäriinsä.
Skypevideopuhelu? Näkee ja kuulee toisen, vaikkei olekaan samassa tilassa. Ei tämä totaalieristäytymistä muista eristyssellityyliin tarkoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ja kun ulkonaliikkumiskielto tulee, toivon sen koskevan vain isoja kaupunkeja ja taajamia. Heidän takiaanhan se kielto asetetaankin. Ei meillä täällä maalla ole mitään ruuhkaa muutenkaan, joten turhaa se olisi sulkea metsän keskellä asuvat koteihinsa.
Kyllähän maallakin voi kokoontua vaikka abc:lle viettämään aikaa. Mihin laittaisit sen rajan, minkä kokoista kaupunkia ulkonaliikkumiskielto koskisi?
Maalla ei ole huoltoasemia. Siellä on metsää, peltoa ja peuroja ja vähintään puoli kilometriä lähimpään naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Ei periaatteessa saa käydä edes lenkillä. Toki nyt tuskin mitään ulkonaliikkumiskieltoa enää tulee, kun koulutkin 1-3 luokilla avataan maanantaina uudestaan, koska nykyäidit eivät kestäneet sitä, että omat lapsensa olivat kotona. Ja varhaiskasvatus avataan myös kaikille, jotka "hoitoa tarvitsevat". Eli koska huoltajat saavat arvioida hoidon tarpeen, myös hoitovapaalla olevien, työttömien jne lapset palaavat todennäköisesti sankoin joukoin päiväkoteihin.
Mä olen niin pettynyt ja vihainen, ettei meinaa veri kiertää. Hallitus antoi HETI periksi valittaville minäminä-mammoille, jotka eivät osaa mitään muuta ajatella kuin omaa napaansa. Näiden mammojen takia tautia ei tulla Suomessa saamaan tarttumaan vielä pitkään aikaan. V**uttaa!!!
Ihanaa yleistämistä. Oletko sattunut ajattelemaan, että vaikka vanhemmat olisi etätöissä kotona, ei lapsille yksinkertaisesti riitä aikaa kun on töitä? Lapsia pitäisi opettaa ja kaitsea ja ruokkia pitkin päivää, joka poikkeaa erittäin paljon totutusta rutiinista, jossa koko perhe on yhdessä kotona iltapäivästä seuraavaan aamuun. Hyppy kotiopetukseen on varmasti hyvin raskas ja joillekkin ehkä mahdotonkin. Kaikkea ei ehdi tekemään ja erinäistä stressiä on tässä tilanteessa varmasti jokaisella enemmän tai vähemmän. Mutta ethän sinä semmoista osaa ajatella. Tiedät EHKÄ yhden minäminä-mammailijan, joten oletat kaikkien olevan sellaisia. Epäilen kyllä, että minäminä-mamma on mielikuvituksesi tuotos.
P.S Olen lapseton ja käyn pakon edestä töissä tämän kriisin keskellä. Olen melko puolueeton siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ainoastaan saa käydä kaupassa, töissä tai apteekissa lupalapun kanssa. Pikaisesti pissattaa koiraa. Mutta ei mitään ulkoilukävelyitä.
Kukas se tuollaisia lupalappuja oikein kirjoittelee? Ja eikö silloin kaikilla ole vähintään kaupassa/töissä/yms. menemiseen sitten lupalappu ja moisella kiellolla ei ole mitään merkitystä, sakki liikkuu edelleen normaaliin tyyliin.
Naapurin Raimo joka on kerrostalokyttääjä kirjoittaa lupalapun ja valvoo kans.
"Elizabeth Hurley varjelee kaikin keinoin rintojaan" on IS:n toiseksi luetuin juttu. Kertoo paljon maailman pinnallisuudesta ja siitä, mikä valtaosaa ihmisistä kiinnostaa vaikka kaikki kuolisi ympäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ainoastaan saa käydä kaupassa, töissä tai apteekissa lupalapun kanssa. Pikaisesti pissattaa koiraa. Mutta ei mitään ulkoilukävelyitä.
Koiraparat, ne tässä kärsivät vähintään siinä kuin ihmisetkin. Saakohan kuitenkin viettää omalla pihallaan aikaa sentään? Minä aion ainakin omalla pihallani olla aurinkoisella ilmalla.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan sellasella alueella Saksassa missä kaikki muut paitsi ruokakaupat on kiinni ja omaa pihaa pidemmälle ei tule lähteä PAITSI esim. lenkille (yksin tai puolison/lapsen kanssa). Siihen oikein kehoitetaan sillä kunnostaan on hyvä pitää huolta.
Hyvä että liikunnan ja raittiin ilman merkitys ymmärretään, se on tärkeää vastustuskyvylle.
Ja edelleen niille jotka haluaisivat kieltää ulkoilun, todellisuudessa kaupassa on enemmän tekemisissä muiden kanssa. Ja muut asiakkaat koskevat elintarvikkeisiin, eivätkä välttämättä osta tuotetta.Entä kaupan myyjät? Pääsevätkö he tarvittaessa koronatestiin?
Takakylillä tai ihan pienemmän kaupungin nukkumalähiössä ei ole välttämättä ketään liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas se tuollaisia lupalappuja oikein kirjoittelee? Ja eikö silloin kaikilla ole vähintään kaupassa/töissä/yms. menemiseen sitten lupalappu ja moisella kiellolla ei ole mitään merkitystä, sakki liikkuu edelleen normaaliin tyyliin.
Naapurin Raimo joka on kerrostalokyttääjä kirjoittaa lupalapun ja valvoo kans.
Ei ole naapuria mailla.
Jos näin tapahtuu, niin aivan takuuvarmasti rupean lenkkeilemään siellä ruokakaupassa. Kukaan ei voi estää minua, maksavaa asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos näin tapahtuu, niin aivan takuuvarmasti rupean lenkkeilemään siellä ruokakaupassa. Kukaan ei voi estää minua, maksavaa asiakasta.
Eipä näköjään jäänyt edes vuorokauden ajaksi eilinen pressan puhe mieleen: "Tällainen urheus päättyy viimeistään sairasvuoteella, ja silloin voi tulla mieleen, että olisiko sittenkin pitänyt olla vähän varovaisempi. Pahimmillaan tämä johtaa siihen, että läheiset ovat siinä viereisellä pedillä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei periaatteessa saa käydä edes lenkillä. Toki nyt tuskin mitään ulkonaliikkumiskieltoa enää tulee, kun koulutkin 1-3 luokilla avataan maanantaina uudestaan, koska nykyäidit eivät kestäneet sitä, että omat lapsensa olivat kotona. Ja varhaiskasvatus avataan myös kaikille, jotka "hoitoa tarvitsevat". Eli koska huoltajat saavat arvioida hoidon tarpeen, myös hoitovapaalla olevien, työttömien jne lapset palaavat todennäköisesti sankoin joukoin päiväkoteihin.
Mä olen niin pettynyt ja vihainen, ettei meinaa veri kiertää. Hallitus antoi HETI periksi valittaville minäminä-mammoille, jotka eivät osaa mitään muuta ajatella kuin omaa napaansa. Näiden mammojen takia tautia ei tulla Suomessa saamaan tarttumaan vielä pitkään aikaan. V**uttaa!!!
Ihanaa yleistämistä. Oletko sattunut ajattelemaan, että vaikka vanhemmat olisi etätöissä kotona, ei lapsille yksinkertaisesti riitä aikaa kun on töitä? Lapsia pitäisi opettaa ja kaitsea ja ruokkia pitkin päivää, joka poikkeaa erittäin paljon totutusta rutiinista, jossa koko perhe on yhdessä kotona iltapäivästä seuraavaan aamuun. Hyppy kotiopetukseen on varmasti hyvin raskas ja joillekkin ehkä mahdotonkin. Kaikkea ei ehdi tekemään ja erinäistä stressiä on tässä tilanteessa varmasti jokaisella enemmän tai vähemmän. Mutta ethän sinä semmoista osaa ajatella. Tiedät EHKÄ yhden minäminä-mammailijan, joten oletat kaikkien olevan sellaisia. Epäilen kyllä, että minäminä-mamma on mielikuvituksesi tuotos.
P.S Olen lapseton ja käyn pakon edestä töissä tämän kriisin keskellä. Olen melko puolueeton siis.
Tiedä tuosta, mutta tällä viikolla uutisissa oli juttua alakoululaisista, jotka olivat tulleet koululle syömään, vaikka siis muuten opiskelivat kotona etänä. Kuinkas ollakaan, niin suurin osa lapsista oli selkeästi ihan muita kuin kantiksia. Veikkaanpa, että nyt nämä "muut" tyrkkäävät lapsensa sankoin joukoin sekä kouluihin että päiväkoteihin, ettei tarvi sen kummemmin hoitaa kuin syöttääkään heitä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtäkää että nyt on poikkeustilanne. Hallitus ei ole sitä turhaan julistanut. Kaikkien täytyy kestää ns. epämukavuutta hieman aikaa. Olen mies joka on nähnyt elämässään paljon, ja korostan "todella paljon''. Mutta tämä tauti pelottaa minua. Ei itseni vuoksi, vaan läheisteni ja koko maailman vuoksi. Ottakaa tämä vakavasti.
Ps. Olette rakkaita kaikki, vaikken tunnekaan teitä. Yhdessä me tästä selviämme.
Terkuin A.
Kiitos ❤️ Olet rakas. Viisaita sanoja kaikille.
Saanko istua omalla pihalla omassa autossa ja kuunnella radiota? Ehkä polttaa muutama savukekkin ja nauttia muutamat oluset? Ikkunat tietysti kiinni ettei kukaan saa tartuntaa..
Kuulkaahan nyt, Suomi ei ole mikään yhtenäinen alue olosuhteiltaan. Täällä Etelä-Pohjanmaalla on jo ennen koronaakin pidetty naapureihin säälliset välit. Viiden metrin päästä huudellaan -tai niin kaukaa kuin ääni kantaa.
Huoh... Ihan typerää ajattelua että "Epistä, jos maalaiset pääsee ulos kun me ei päästä". Toteutettavien toimenpiteiden tulisi olla TARKOITUKSENMUKAISIA eli juuri näiden massakokoontumisten muodostumisen ehkäisemistä.
Sulaa hulluutta kieltää syrjäkylien ihmiset lenkkeilemästä. Koirillakin on näköjään oikeutensa, mutta kyllä hyvin monen suomalaisen mielen -ja perusterveyttä horjutettaisiin hulluilla säädöksillä.
Kohdistamaan toimenpiteet sinne, missä niitä kipeimmin tarvitaan, Suomen hallitus.
Eräs tuttava riekkuu edelleen baareissa ja päivisin olisi kovasti tulossa kahvittelemaan.
Loukkaantui verisesti kun ilmoitin että en ota vastaan vieraita tällä hetkellä.
Varsinkaan, kun tiedän kuinka sosiaalista elämää ko. ihminen viettää. Menee baareissa ihmisten iholle, halailee jne.
Olen kuulemma hysteerikko ja pelkään turhaan nuhaa.
Koomista on, että tätä sama tuttava oli ensimmäisten joukossa juoksemassa ottamaan possurokotetta aikoinaan.
Koiran omistajat ovat yleensä ottaneet kuvia omasta koirastaan, niin näyttää vaikka facebookista poliisille kuvia et "tässä on mun koira mun kanssa näissä kuvissa"