Kuinka saada maitoa tarpeeksi 7kk ikäiselle
ELi siis tyttö 7kk ja saa korviketta mutta hätinä saa menemään sen 5-6dl " kovan työn" tuloksena.
MIten te muut joiden vauvojen herkkua tuo maito ei ole olette toimineet????Tyttö painaa 7kk iässä 7930kg ja pitka 67cm joten ihan suht ok koinen mutta...
ELi meilla tyttö herää 4-5 aikoihin ja saa maitoa, ei mee enempää kuin 100ml
Aamu puuro klo7-8 puuroa noin 1dl ja maitoa päälle ei uppoa kun n.20-40ml
klo11 annan maitoa 100ml(hätinä) ja tunnin päästä klo12 vast(muuten ei laske jos heti syö maidon jäleen) liha-kasvissose noin puolipurkkia (tarjoan maitoa aina ruualla mutta juo ehkä noin 20-40ml).
klo 15:30-16 vasta suostuu juomaan maitoa n.100 ja tunnin päästä taas kasvis-hedelmä sose puolipurkkia ja maitoa 20-40ml
Illalla klo20 puuro 1dl ja maitoa noin 100-150 päälle
Siis hätinä menee toi 500-600ml ja yritän aina laittaa ruokiin vähän maitoa ja puuroihin mutta ei siihen varmaan mee kun 30ml päivässä yhteensä lisää.
Ja nyt on vähän alkanut jo viitteitaä että nukkuu pian tonne aamupuuroon asti ilman maitoa(yösyöttöpois) eli sitten jää varmaan taas 100ml pois laskuista
Miten ihmeessä te muut saatte lapsenne juomaan ja kun ei noi ruokienkaan määrat hirveitaä ole niin ei viitsisi niistäkään tinkiä. Olen yrittänyt päivälläkin antaa enemmän maitoa ruokien välillä mutta tyttö ei juo, meillä ei oo ikinä juotu 200ml kerralla edes ennen kiinteitä joskus aikanaan tossa 4kk iässä joi max 800-900ml päivässä ennen kiinteiden aloitusta ja silloinkin maitoa tarjottiin joka välissä kun kerralla ei juonut kun max150-170ml.
siis neuvoja pliis
Kiitos jos viitsit vastata
Annora ja Iiris
Kommentit (4)
Meillä esikoinen (nyt 3,5v) oli vauvana huono maidon juoja. Koskaan ei juonut 200ml kerralla, yleensä meni 100-150ml. Toi 150ml oli jo kyllä aika saavutus..Oli korvikkeella, joten määrät tiesi hyvin. Eli päivässä ei paljoa sitä maitoa juonut, ja ihan terveeksi kolmevuotiaaksi on kasvanut, hoikka poika ollut kylläkin aina! 6kk iässä 6660g ja 65,6cm ja 8kk iässä 7870g ja 70,4cm. Pikkusisko on veljeä isompi ja kovempi myös syömään! =)
Joten ei varmaankaan huolta, kyllä vauva juo, mitä tarvitsee!!
Meillä on auttanut se, että tarjoan vauvalle ensin maidot ja sitten vasta kiinteät. Nälkäisenä huitelee kuitenkin n. 120 ml kerralla, ja sen jälkeen jostain syystä syö ihan hyvin kiinteitä päälle. Toisinpäin ei onnistu.
Kun syö noin 5 x 120 ml päivässä + kiinteät, niin olen ajatellut sen olevan ihan riittävästi. Ja sitten vielä velliä erikseen. Velliä muuten meillä menee paljon isompia annoksia (jopa 200 ml) kerralla. Oletko kokeillut niitä?
Tyttömme on viikoa vailla 7kk. Hän painaa 7, 1 kg ja on 69cm pitkä. Hoikka, pitkä ja erittäin liikkuva tyttö. On kuukausia pyörinyt joka suuntaan, ryömii, konttaa jo vähän, nousee itse istumaan (ei vielä täydellinen asento mutta aika hyvä), vetää itsensä seisomaan jos on mistä pitää kiinni jne. Tyttö on niin energinen, että kuluttuu aikamoisia määriä sapuskaa jo tässä vaiheessa. Kiinteät aloitimme kun tyttö oli viikkoa vaikke 6kk. Ihan vaan sillä, että tissimaito oli ihan selvästi riittämätön juttu. Nyt tyttö syö kunnon lounaan (kanaa ja kasviksia), iltapäivällä välipalaksi hedelmäsoseen, päivälliseksi kasvissoseen ja illalla klo 7 aikaan ison kulhon puuroa. Tytöllä ei ole aamuisin ruokahalua, mutta päivällä syö todella hyvin ja paljon. Mutta, maitoa ei menisi riittävästi päivän aikana jollen tosiaan jättäisi aamupuuroa tyystin antamatta. Meillä ei siis syödä aamupuuroa vaan mennään lounaaseen asti tissimaidolla. Olen kohdallamme todennut, että näin on parempi kuin että tapellen syöttäsin aamuisin ruokahaluttomalle tytölle väkisin aamupuuroa ja surisin sitten maidon menemättömyyttä. Maitokin maistuu aamuisin vähän kehnosti, mutta menee sentään jonkin verran. Jokaisen aterian yhteysessä tarjoan myös päälle rintaa. Toisinaan menee jonkin verran, toisinaan ei ollenkaan. Onneksi unille mentäessä menee joka kerta aina vähän. Tyttömme tankkaa öisin kerran. En ole pyrkinyt opettamaan häntä siitä pois vaan olen ajatellut, että auttapahan tuokin öinen tankkaus saamaan riittävän määrän maitoa menemään. Tällaisella ruokarytmillä maitioa siis menee, mutta menisi huonommin jos aamut eivät olisi pelkkää maitomeininkiä sinne klo 11 asti. Tyttö nukkuu klo 19 - 19.30 lähtien aina aamu kahdeksaan. Lounas syödään klo 11. Välipala klo 14-15, päivälllinen klo 17 ja iltapuuro klo 19.
Meilläkin poika 7kk juo päivässä n. 500ml maitoa. En kyllä itse ole ollut ollenkaan huolissani: ennen sitä meni vielä vähemmän! Poika ruokailee neljä kertaa päivässä kiinteitä ja aina päälle tarjoan maitoa. Olen luottanut siihen, että poika kyllä itse juo niin paljon kuin haluaa ja tarvitsee. Yösyötöistä olemme päässeet eroon.
Kasvua on meillä reilusti: 6kk neuvolassa pituutta 66cm ja painoa 9kg. Ei siis kasvun suhteen ole huolta, vaikkei maitoa enempää menekään. Kiinteitä poika syö kiitettävästi: n. puolitoista pilttipurkillista/ruokailu.
Sinuna en siis olisi huolissani, mutta ainahan asiaa voi kysyä neuvolasta, mitä siellä ollaan mieltä.