Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menenkö opiskelemaan kauppatieteitä, oikeustieteitä vai kieliä?

Vierailija
20.03.2020 |

Pitäisi tehdä päätös.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lisäksi melko ujo. Onko tämä suuri haitta jollain näistä aloista?

AP

Kauppatieteet ja oikis ainakin enemmän ekstroverttien hommaa, pitää olla valmis ajamaan omaa asiaansa vakuuttavasti minkälaiselle tahansa vieraalle porukalle. Kääntäjänä voi toimia omassa pikku komerossakin, kun nykyään liki kaikki ottaa sähköisenä työt.

Suosittelen kuitenkin oikista noista vaihtoehdoista. Kauppatieteet on enemmän sosiaalinen ala, oikiksessa vakuuttavuus syntyy, kun tietää muodollisuudet.

Vierailija
22/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lisäksi melko ujo. Onko tämä suuri haitta jollain näistä aloista?

AP

Kauppatieteet ja oikis ainakin enemmän ekstroverttien hommaa, pitää olla valmis ajamaan omaa asiaansa vakuuttavasti minkälaiselle tahansa vieraalle porukalle. Kääntäjänä voi toimia omassa pikku komerossakin, kun nykyään liki kaikki ottaa sähköisenä työt.

Suosittelen kuitenkin oikista noista vaihtoehdoista. Kauppatieteet on enemmän sosiaalinen ala, oikiksessa vakuuttavuus syntyy, kun tietää muodollisuudet.

Okei nyt alko ahistaa. En halua ekstroverttien alalle.. pitäisikö sit vaan ottaa ne kielet? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikikseen nyt ei ainakaan sulla riitä kerta täällä kyselet uravikkejä vam.maisilta. kauppis kokenut inflaation, joten sinne. Höpö höpö humanistishaibaa tai kieliä ei kannata kenenkään opiskella, ellei kela-asiakkuus sovi pirtaan.

Vierailija
24/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menen opiskelemaan oikeustieteitä ja kieliä. Kauppiskin kyllä vähän kutkuttaa mutta luulen että tuo oikis on kuitenkin enemmän mun juttu.

Vierailija
25/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikiksen tekstit on helvetin puuduttavia jos ei ole jostain syystä aitoa paloa tulkita pykäliä.

Kauppiksessa sanoisin että sosiaalisuus, pöhinä ja verkostoituminen korostuu (ellet sitten ota pääaineeksi laskista, hyvä työllisyys, mutta ehkä hieman tylsää).

Kielet? Noh, haluatko opettajaksi?

Vierailija
26/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielet on vaihtoehto vain jos haluat kieltenopettajaksi. Muita lähelläkään järkevästi palkattuja ammatteja ei sillä tutkinnolla saa. Kääntäjätkin tekevät työtään surkealla palkalla. Opiskelijat ovat ajaneet käännösalan palkkakuoppaan kun aina löytyy kielenopiskelija joka suostuu tekemään käännöksiä lähes pelkällä kaljapalkalla.

Vierailija
27/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän tulee epätoivo. Kielten alalla joutuu kelan asiakkaaksi, kauppikseen pitää olla sosiaalinen perhonen. Oisko se sittenki se oikis? En mä osaa päättää..

Vierailija
28/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielistä olen eniten kiinnostunut, mutta kun luin työllistymismahdollisuuksista niin kiinnostus vähän kaikkosi. 

AP

Kieliä kannattaa kyllä opiskella muttei pääaineena. Jos opiskelet kauppatieteitä niin hyvä kielitaito on hyvä olla ja kannattaa opiskella muutakin kuin englantia jos haluaa kansainvälisiin tehtäviin. 

Vierailija
29/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso tämä video.

Vierailija
30/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiehillä on parhaat työllisyysnäkymät ja palkkakin lienee keskimäärin parempi kuin kauppatieteilijöillä, kieliä opiskelleista puhumattakaan. Oikeustieteellistä tutkintoa arvostetaan, ja se avaa todella monia uramahdollisuuksia.

Lakimiehenä pärjätäkseen ei myöskään tarvitse olla ekstrovertti, toki normaalit sosiaaliset taidot on hyvä olla (tosin lakimieskuntaan mahtuu kyllä kaikenlaista viheltäjää, joten tämä on vain suositus...). Kun itse aloitin oikiksessa, olin aika ujo introvertti ja epävarma itsestäni. Itseluottamus ja sitä myötä myös rohkeus ovat kuitenkin kasvaneet jatkuvasti. Nyt olen ollut työelämässä 10 vuotta, ja vaikka tietyt tilanteet jännittävät minua edelleenkin ihan kauheasti, niin sitä ei kuulemma minusta huomaa yhtään, vaan vaikutan näissä tilanteissa aina viilipyttymäiseltä ja asiantuntevalta.

Vierailija
31/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakimiehillä on parhaat työllisyysnäkymät ja palkkakin lienee keskimäärin parempi kuin kauppatieteilijöillä, kieliä opiskelleista puhumattakaan. Oikeustieteellistä tutkintoa arvostetaan, ja se avaa todella monia uramahdollisuuksia.

Lakimiehenä pärjätäkseen ei myöskään tarvitse olla ekstrovertti, toki normaalit sosiaaliset taidot on hyvä olla (tosin lakimieskuntaan mahtuu kyllä kaikenlaista viheltäjää, joten tämä on vain suositus...). Kun itse aloitin oikiksessa, olin aika ujo introvertti ja epävarma itsestäni. Itseluottamus ja sitä myötä myös rohkeus ovat kuitenkin kasvaneet jatkuvasti. Nyt olen ollut työelämässä 10 vuotta, ja vaikka tietyt tilanteet jännittävät minua edelleenkin ihan kauheasti, niin sitä ei kuulemma minusta huomaa yhtään, vaan vaikutan näissä tilanteissa aina viilipyttymäiseltä ja asiantuntevalta.

Oi ihanaa. Annatko meille jotain vinkkejä? :) kiitos!

Vierailija
32/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tekninen jäänyt ajatuksista kokonaan pois? Sieltäkin löytyy paljon vaihtoehtoja.

Vierailija
33/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt, ettei oikis ole niin hyvä työllisyysnäkymiltä. Auskultointiin on rajoitetusti paikkoja ja muuten työtehtävät menevät pitkälti suhteilla. Toki on ollut puhetta myös palkattomista harjoitteluista ja niihinkin kilpailua. Voidiko joku alan opiskelija valaista asiaa, onko näin?

Vierailija
34/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielten opiskelu ei välttämättä sovellu kovin ujolle, koska kielitaito vaatii, että hakeutuu kontakteihin sitä puhuvien kanssa ja uskaltaa puhua. Osittain siitä syystä vaihdoin itse pois kieliaineesta. Suosittelisin oikista tai kauppiksesta jotain muuta kuin markkinointia tai johtamista, koska ne vaativat, että on rohkea, ekstrovertti ja haluaa olla esillä. Vaihtoehtoja olisi siis vielä taloustiede, yritysjuridiikka, tietojärjestelmätiede ja laskentatoimi.

Vierailija
35/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppislaisen ei tarvi olla sosiaalinen ekstrovertti. Ehkä jossain myynnin ym tehtävissä joo, mutta kyllä sellaisiakin hommia on, johon epäsosiaalinen introverttikin sopii. Itse olen tuollainen persoona ja työllistynyt ihan hyvin ktm-tutkinnolla. Oon tehnyt mm. hankintojen parissa sekä it-puolen projektihommissa töitä. Ei mulla oo mitään loisteliasta uraa ollut, mutta oon saanut 5:lla alkavaa palkkaa 34-vuotiaasta alkaen ja saanut tehdä hommia, jotka ei ole tuntuneet omalle luonteelle kuormittavalle liiallisen sosiaalisuuden vuoksi, tai siksi että pitäisi olla vakuuttava ynnä muuta mitä en koe olevani.

Vierailija
36/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Kauppatieteissä saa rahaa, oikeustieteissä saa rahaa, kielissä ei saa rahaa. Haluatko saada rahaa?

Vierailija
37/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käsittänyt, ettei oikis ole niin hyvä työllisyysnäkymiltä. Auskultointiin on rajoitetusti paikkoja ja muuten työtehtävät menevät pitkälti suhteilla. Toki on ollut puhetta myös palkattomista harjoitteluista ja niihinkin kilpailua. Voidiko joku alan opiskelija valaista asiaa, onko näin?

Ensimmäisen työ- tai edes harjoittelupaikan saaminen voi olla vaikeaa ja liian valikoiva ei voi olla. Mutta kun pääsee työn syrjään kiinni, niin kyllä se siitä helpottuu. Juristeilla on työttömyys vain prosenttien luokkaa, eli sellainen normaali siirtymätyöttömyys kun ihmiset ovat lyhyitä jaksoja työttömänä vastavalmistuneina tai työpaikkojen välissä.

Vierailija
38/38 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppis tai oikis, molempien hommissa pärjää erinomaisesti introverttikin. Oikiksessa vaaditaan enemmän lukemista, eli jos pidät pänttäämisestä niin suosittelisin ennemmin sitä. Kauppiksessa pärjää vähän vähemmällä lukemisella, vaatii tietty paljon oivaltamista sekin, ja riippuu toki pääaineesta. KTM yleensä hyötyy kielistä ja osana tutkintoa monessa paikkaa voi lukea laajoja kieliopintoja, kansainvälistä uraa voi olla vaikeampi hakea suomalaisella oikistutkinnolla (korjatkaa jos olen väärässä). Kauppiksessa voi lukea myös yritysjuridiikkaa, mikä voisi yhdistää molempia. Tai mikset tekisi oikis-kauppis tuplatutkintoa? Siinä tapauksessa ei kannata lukea välttämättä yritysjuridiikkaa kauppiksessa vaan jotain muuta kiinnostavaa, niin saa laajemman osaamisen.