Talon väri..
eli kumpi olisi parempi, keltainen vai valkoinen? Mietin, että keltainen sävy on melko tarkkaan valittava (tulee helposti liian räikeä tms..huono), mutta onko taas valkoinen tylsä?
(Muut värit ei käy, kaava määrää..)
Kommentit (11)
Keltaisen kanssa saa olla tosi tarkkana ettei tule liian äklön väristä tipunkeltaista. Joku murrettu keltainen vielä menee, mutta minua arveluttaa kaikki mahdolliset haaleankeltaiset...
Valkoinen on tosi upea väri ja voihan sitäkin taittaa aavistuksen harmaalla tai beigellä.
Me valittiin keltainen sävy tosi tarkkaan kokeilemalla eri keltaisen sävyjä talomme seinään. Haluttiin mäntymetsäiseen ympäristöön sopiva kaunis keltainen, ei liian vaalea, oranssi, kirkas eikä liian ruskeakaan. Kokeilemalla löytyi erittäin hyvä sävy, nimeltään Gimmel, Tikkurilan. Värilastussa näytti ihan oudolta, vasta seinässä luonnonvalossa totuus tuli ilmi. Gimmelin vierellä nurkat ja ikkunanpuitteet sekä kuistin kaiteet ja katot on meillä ihan valkoiset, perusvalkoinen ilman sävytystä ja hyvältä näyttää. Katto on luonnollisen tiilen värinen tiili. Meillä on puutalo kylämaisemassa, kaava ei sitonut värin valintaa.
Itse pidän siitä, että talo sopii ympöröivään luontoon talvella ja kesällä, keltainen on lämmin ja kotoisa talven kylmässä valossakin. Kesällä keltainen, valkoinen ja ympäristön vihreys näyttää harmoniselta. Minusta tuntuu, että valkoisen ulkomaalisävyn valinta se vasta vaikeaa on. Hyviä maalauskelejä!
Kaikken varmin on kun ostaa pieniä purkkeja ja maalaa koemaalaukset parhaimmiksi katsomistaan sävyistä.
vastauksista ja vinkeistä.
Juu, unohdin mainita, että talon katto on punainen. Se tietenkin jo tuo taloon väriä. Ja yksikerroksisesta, pienestä puutalosta on kyse. Ollaan nyt vaan vatvottu keltaisen ja valkoisen välillä. Keltainen on lämmin väri ja jotenkin kotoisan näköinen.. Tällä hetkellä siis kallistuisin keltaiseen, mutta huomisesta en tiedä:)
Täytynee taas lähteä kierrokselle kauniin värisiä taloja etsimään...
minäkin noista kahdesta valitsisin keltaisen - se väri pääsee oikeuksiinsa nimenomaan punaisen katon kanssa :)
Meille tulee sininen talo (tai no, sellanen vaaleansiniharmaa), ja värikoodin kysyin nimenomaan valmiin talon perusteella - yllättävän avuliaita ovat kyllä ventovieraat ihmiset, kun soittaa ovikelloa :-D
Rakennusvalvonta antoi talon värille kolme vaihtoehtoa: punainen, keltainen tai valkoinen. Punaista emme halunneet, koska naapurissa oli jo yksi punainen talo, emmekä halunneet samanväristä. Valkoinen on talvella melko ankea, joten päädyimme keltaiseen. Keltaisen valitsimme kävelemällä katsomassa talojen värejä ja kun sopiva löytyi, niin kysyimme talon omistajalta värikoodia.
Olen asunut aiemmin valkoisessa talossa, jossa talon seinään on tehty ilmettä pysty- ja vaakasuuntaisella ulkolaudoistuksella, eikä se kauhean ankealta talvella näyttänyt.
Näyttää mun mielestä tosi hyvältä ja reunalaudat voi sitten laittaa esim. valkoisemmalla valkoisella:)
Kallistuisin enemmän valkoisen kannalle... keltainen kuitenkin ehkä vain muotiväri ja tosiaan vaikea saada kivan näköistä (ylilyöntejä herkästi). Ellei sit tosiaan mene jonkin mieleisen talon ovelle kysymään koodeja :) Valkoiseen saa eloa maalaamalla ikkunanpieliä tai muita koristelautoja eri värillä, esim. harmaalla kuten meillä :)
keltainen olisi vain muotiväri... keltaisia taloja on kyllä ollut ' maailman sivu' , eiköhän tuo (keltamulta) ole punamullan kanssa eräs vanhimmista väreistä...
Toki nykyään keltaiset on yleensä ihan muuta kuin keltamultaa mutta onhan se mukavaa että on eri sävyisiä keltaisia mistä valita! =)
Ja alkuperäiseen sen verran, että molemmat on mielestäni hyviä vaihtoehtoja. Me valitsimme keltaisen oikeastaan juuri Suomen pitkän talven vuoksi - eli lumisessa maisemassa vaikuttaa meidän mielestä ' kylmältä' . Kauniitahan valkoisetkin talot kyllä ovat...!
Meillä oli sama vaihtoehdot ja päädyimme kermanvalkoiseen, joka siis vähän taittuu keltaiseen päin. Ikkunanpieluslaudat ja muut ovat ihan maalarinvalkoisia. Erottuu lumestakin. Sävy oli Tikkurilan värikartasta Juhannus. Katto on punainen ja sokkeli tummanharmaa.
Jos päädytte siihen, katselkaa valmiita taloja ja käykää kohteliaasti kysymässä värin koodit, kun löydätte mieleisenne. Silloin ei voi tulla virhevalintaa. Pienillä näytelastuilla väri näyttää tosi erilaiselta kuin isossa pinnassa.
Valkoinenkin esim. punaisella katolla on ihan hieno. Ja ikkunanpielissä, ovissa yms. voi sitten käyttää vähän väriä. Itselläni valkoisessa tökkii kuitenkin se, että lumiaikaan ei seinä oikein erotu maastosta.
Valmista vastausta mulla ei sulle kyllä ole - ihan itselles jää päätös. Mulla vaikuttais myös se, millainen talo on tulossa. Puutalo? Montako kerrosta? Katettuja terasseja yms.?