Yo-juhlat: kevään ylioppilaiden vanhemmat, miten olette ajatelleet järjestää juhlat?
Kevään ylioppilaiden vanhemmat, miten olette ajatelleet järjestää yo-juhlat?
Piäisi alkaa miettiä kutsuja ja tarjoiluita jos juhlat haluaa, mutta mitä sitä nyt uskaltaa edes suunnitella.
Miten olette lähestyneet asiaa ja mitä suunnitelmia olette tehneet:
Ei juhlia ollenkaan/Pienet juhlat perhepiirissä/Juhlat syksyllä tai myöhemmin/Suunnitteilla isot juhlat
Kommentit (461)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko muista samalta, että "juhlat myöhemmin" tuntuu vaan sitten sukulaisten rahastusjuhlilta jos siitä ei voi pitää silloin kun itse tapahtuma on ollut.
Tuntuu. Mutta minäkin olen saanut tähän liudan alapeukkuja. Koko hommassa ei ole mitään järkeä sitten myöhemmin kun ei ole sitä lakkiaistilaisuuttakaan ja juhlakalukin on toivon mukaan jo edennyt opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt alustavat varaukset tarjoiluista jne. jo aikaisemmin enkä niitä aio ainakaan tässä vaiheessa perua. Jos ja kun poikkeustila jatkuu eikä lakkiaisia pidetä tuolloin 30.5., niin sitten yo-juhlat pidetään myöhemmin, kun se on mahdollista.
En aio kokonaan jättää pitämättä.
Miten isot juhlat on tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin tasoitusta iänikuiselle ylioppilasjuhlien glorifioinnille! Aina yo:t vain on jotain ja ne on ne ainoat "oikeat" juhlat, ei muut valmistumiset ole olleet ns. yleisesti hyväksytty syy juhlia. Miltäs nyt tuntuu abit, kun ei voikaan keekoilla lakki päässä? Tuleekin vain todistus postissa ja se siitä. Tätähän se on monella ammattikoulutuksen käyneellä. Meillä on kolme nuorta: yksi amis ja kaksi lukiolaista, siksi tiedän. Ihan terveellistä vaihtelua tämä sinänsä ei-toivottu tilanne on tältä osin.
Kuka estää amisten vanhempia olemasta ylpeä ja järjestämästä juhlat. Ammattikoulusta valmistuneille on ammattilakki. Omat lakkinsa on myös amksta valmistuneille. Kyllä meillä näitäkin on juhlittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuuko muista samalta, että "juhlat myöhemmin" tuntuu vaan sitten sukulaisten rahastusjuhlilta jos siitä ei voi pitää silloin kun itse tapahtuma on ollut.
Tuntuu. Mutta minäkin olen saanut tähän liudan alapeukkuja. Koko hommassa ei ole mitään järkeä sitten myöhemmin kun ei ole sitä lakkiaistilaisuuttakaan ja juhlakalukin on toivon mukaan jo edennyt opiskelemaan.
Niin minustakin tuntuu, että jos asiaa ei pääse tuoreeltaan juhlimaan niin homma on sitten jo menneen talven lumia syksyllä. Nuori on jo mennyt eteenpäin elämässään ja muualla opiskelemassa.
Odotellaan miten tämä tilanne etenee. Tarkoitus oli järjestää ihan normaalit juhlat kotona, paljon myös ulkotiloja hyödyntäen (lasitettu terassi, pergola ja avoterassit). Väkeä tuskin tulisi hirveästi ja tulisivat tipotellen kesken päivää, mutta luultavasti ajoittain olisi yli 10 henkeä paikalla. Oletan kuitenkin että toukokuun loppuun mennessä tuo 10 hengen rajoite olisi poistettu. Ja mennään siis määräysten/suositusten mukaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kaikki pääse etenemään opiskeluihin, jos pääsykokeet jäävät järjestämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poikkeuslaista ole päätetty vielä niin pitkälle.
Jos olet yhtään uutisia seurannut, hallitus ja viranomaiset toivovat, että ihmiset ymmärtävät vapaaehtoisesti perua kaikki mahdolliset kokoontumiset leikkitrefeistä hautajaisiin, ettei tarvitse ottaa rankempia liikkumista rajoittavia lakipykäliä käyttöön.
Niin, NYT toistaiseksi 13.4. saakka. Mutta 30.5. tilanteesta eivät viranomaiset todellakaan ole antaneet yhtään minkäänlaisia ohjeistuksia, koska kukaan ei vielä tiedä millä tolalla Suomi silloin on. Sama jos sanoisit, että minun ensi vuonna olevia pyöreitäni ei saisi juhlia, koska viranomaiset ovat kieltäneet kokoontumiset.
Toisaalta nyt ennustetaan epidemian huipun olevan Suomessa toukokuun toisella viikolla, joten en oikein usko, että siitä pari viikkoa mitään juhlia kannattaa järjestää.
Vierailija kirjoitti:
On muuten hassua, miten jumissa ihmisten ajatusmaailma on näiden vakiintuneiden aikataulujen kanssa. Ei ajatus taivu lankaan sellaiseen, että lakkiaistilaisuuskin voisi olla vasta juhannuksen jälkeen ja kouluakin voisi olla kesällä. Vaikka koko muu maailma on pysähtynyt eikä tiedetä pääsetkö edes töistä kesälomalle vai saatko sitä ennen potkut, eihän kesällä vain voi olla koulua tai ylppäreitä. :D
Koulua ei voi olla kesällä, ainoastaan viikko mahdollista pidentää kesälomalle jäämistä. Tästähän on ollut lehdissä juttua.
Eikä moni ajattele juhannuksen jälkeen lakkiaisia, koska oikeasti se juhlafiilis että on saanut lakin on ollut jo kuukausi sitten. Lisäksi moni on sitten kesälomareissuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsykokeet eivät ole millään muotoa tarpeelliset opiskelijavalinnan suhteen. Iät ja ajat on ollut paikkoja, joihin valitaan ilman pääsykokeita. Nyt sen käytännön voi tarvittaessa laajentaa koskemaan kaikkia oppilaitoksia. Lisäksi nykytekniikalla on mahdollisuus järjestää pääsykokeet vaikkapa nettikurssina niin kuin osassa kouluista on jo tehty muutamia vuosia. Tietenkään missään olosuhteissa kaikki eivät pääse opiskelemaan, mutta pääsykokeita ei opiskelupaikka edellytä.
Omalla porukalla pidetään. Meidän perhe on viisihenkinen ja kaikki 3 lasta asuu vielä kotona eli nähdään muutenkin päivittäin. Lapsen ainoa täti tulee, jos haluaa. Isovanhemmat mun puolelta on kuolleet ja miehen puoleltan niin huonokuntoisia että he eivät paikalle pääsisi muutenkaan. Tuleva ylioppilas ilmoitti jo viikonloppuna, että kunhan on mansikkakakku niin hän ei muuta kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minustakin tuntuu, että jos asiaa ei pääse tuoreeltaan juhlimaan niin homma on sitten jo menneen talven lumia syksyllä. Nuori on jo mennyt eteenpäin elämässään ja muualla opiskelemassa.
Siis miksi te nyt hyppäätte jo sinne syksyyn? Eikö teidän kalentereissa ole kesä-, heinä- ja elokuuta ollenkaan?
Meitä vieraina helpottaa, ei tarvitse matkustaa kauas, eikä huomioida asiaa työvuorotoiveiden osalta.
Tietenkin muistamme lahjalla yo-nuorta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se voi jäädä kiinni pääsykokeiden pitämättömyydestä. Sitten on järjestettävä joku muu tapa valita tasapuolisesti uudet opiskelijat jatko-opiskelupaikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten hassua, miten jumissa ihmisten ajatusmaailma on näiden vakiintuneiden aikataulujen kanssa. Ei ajatus taivu lankaan sellaiseen, että lakkiaistilaisuuskin voisi olla vasta juhannuksen jälkeen ja kouluakin voisi olla kesällä. Vaikka koko muu maailma on pysähtynyt eikä tiedetä pääsetkö edes töistä kesälomalle vai saatko sitä ennen potkut, eihän kesällä vain voi olla koulua tai ylppäreitä. :D
Koulua ei voi olla kesällä, ainoastaan viikko mahdollista pidentää kesälomalle jäämistä. Tästähän on ollut lehdissä juttua.
Eikä moni ajattele juhannuksen jälkeen lakkiaisia, koska oikeasti se juhlafiilis että on saanut lakin on ollut jo kuukausi sitten. Lisäksi moni on sitten kesälomareissuilla.
Niin, kysymys kuuluukin, miksi ei voi olla? Tuohan tarkoittaa vain nykylainsäädäntöä. Poikkeusoloissa en näe yhtäkään syytä, miksi sitä ei voida siirtää. Paitsi juuri nuo mutufiilikset, että lakkiaiset eivät tunnu lakkiaisilta keskikesällä. Tätä juuri tarkoitin, kun puhuin jumittuneista ajatustavoista. Jos esimerkiksi muutat jonnekin vieraaseen maahan, jossa loma-ajat ovat erilaiset kuin meillä, ei tässä ole mitään ongelmaa. Jos kaikki toimivat sen saman aikataulun mukaan, mikäs ongelma siinä on. Kyllähän monet mieltävät häät ja rippijuhlatkin kesäjuhliksi, mutta niin vain porukka menee naimisiin ja pääsee ripille talvellakin.
Toukokuun loppuun asti kielletty massatapahtumat eli ei ne lakkkiaiset ainakaan toukokuussa ole. Vaikka koulu jatkuisi, lakkiaisia ei tuolloin voi olla, elkeo sitten saada jotain uutta linjausta hallitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ole sukulainen, muistan rahalahjalla kaikkia sukumme ja ystävieni ylioppilaita, tietysti. En minä ennenkään muistamista ole kahvien maksuksi tehnyt, vaan onnitellakseni. Kahvit voimme juoda, kun taas voimme toisiamme nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Omalla porukalla pidetään. Meidän perhe on viisihenkinen ja kaikki 3 lasta asuu vielä kotona eli nähdään muutenkin päivittäin. Lapsen ainoa täti tulee, jos haluaa. Isovanhemmat mun puolelta on kuolleet ja miehen puoleltan niin huonokuntoisia että he eivät paikalle pääsisi muutenkaan. Tuleva ylioppilas ilmoitti jo viikonloppuna, että kunhan on mansikkakakku niin hän ei muuta kaipaa.
Ihana kokelas teillä, kaikkea hyvää hänen elämäänsä! Ja toivottavasti lakki irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kysymys kuuluukin, miksi ei voi olla? Tuohan tarkoittaa vain nykylainsäädäntöä. Poikkeusoloissa en näe yhtäkään syytä, miksi sitä ei voida siirtää. Paitsi juuri nuo mutufiilikset, että lakkiaiset eivät tunnu lakkiaisilta keskikesällä. Tätä juuri tarkoitin, kun puhuin jumittuneista ajatustavoista. Jos esimerkiksi muutat jonnekin vieraaseen maahan, jossa loma-ajat ovat erilaiset kuin meillä, ei tässä ole mitään ongelmaa. Jos kaikki toimivat sen saman aikataulun mukaan, mikäs ongelma siinä on. Kyllähän monet mieltävät häät ja rippijuhlatkin kesäjuhliksi, mutta niin vain porukka menee naimisiin ja pääsee ripille talvellakin.
Lainsäädäntö ei ole kevyt muuttaa.
No meillä tämä ei paljoa vaikuta. Suku on muutenkin joko hulluja tai kuolleita. Omalla porukalla juhlitaan.
Meillä poika on tyytyväinen kunhan saa rahaa lahjaksi (omalta perheeltä) ja pari voileipäkakkua on pöydässä ja kuoharia lasissa.
Ei sitä tiedä millainen tilanne on 30.5. Kun ohjeistus on annettu 13.4. asti. Siitä on vielä 1,5kk ylppäreihin.