***MARRASMURUJEN KESKIVIIKKO***
Kommentit (26)
Toivoovaavaalle: onnitelut liikkeistä :) Onhan se kiva, että ne tuntuu. Mun masussa tuntuu asustelevan vilkas asukki. Viime yönäkin oli hankala sada unta kun ei millään meinannut löytyä kunnon asentoa. Mahallaan nukkuminen alkaa olla hankalaa samoin oikealla kyljellä kun jotenkin epämiellyttävä olla.
Syömisestä;mä pystyn syömään vain yhden lämpimän aterian päivässä ja tosi vähän silloinkin kun tulee niin herkästi ähky ja samalla sellainen huono olo. Ja närästyksen poikastakin alkaa olla. Ärsyttävää. No, ei ainakaan pääse lihomaan kun ei pysty mässäämään. Lautaselle laitan suunnilleen yhtä paljon ruokaa kuin lapsille.. Mitens muilla?
Ensi viikolla rakenneultra ja sitten lähdenkin reissuun loppu heinäkuun ajaksi...
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!!
Vilma rv 20+4
Huomenta vaan,
Loma lähestyy... Enää tämä viikko töitä ennen kesälomaa. Mitä lähemmäs loma tulee, sitä vaikeampaa on saada yhtään mitään aikaiseksi töissä. Ja nytkin siis kirjoittelen kuulumisia tällä palstalla.
Liikkeitä tuntuu täälläkin. Mikään supervilkas maha-asukki ei ole, mutta välillä tuntuu innostuvan. Osa potkuista tuntuu jo vatsanpeitteiden päälläkin. Eilen oltiin rakenneultrassa ja täti kun aikansa ultraili niin johan kaveri heräsi ja alkoi sellaisen mekastuksen. Loppupäivän olikin sitten aika hissukseen.
Ruoka mastuisi vaikka koko ajan. Maha tosin täyttyy pienemmistä annoksista kuin ennen ja jos syö ylen niin on tosi tukala olo pitkän aikaan. Kaipa kohtu jo jonkin verran on noussut ja painaa mahalaukkua pienemmäksi.
Kummeista on ollut keskustelua. Me emme ole asiaa vielä pohtineet. Kaipa tuota ehtii tuonnempanakin.Esikoisen ristiäiset pidettiin kotona, varmaan tämänkin kaverin. Tarkoitus on pitää hyvin pienet juhlat. Puoliso ehdotti että ristiäispappi olisi sama kuin esikoisella. Idea on sinänsä hyvä mutta pappi oli sen verran ällöttävä, että en ajatusta ihan purematta niele. Pitääpä miettiä.
Viljonkka74 20+1
Minä tässä eilen illalla ehdin jo vähän säikähtää kun en nukkumaan mennessä tuntenut liikkeitä vauvasta ollenkaan. Mutta alkoihan ne sitten puolen tunnin kuulostelujen jälkeen tuntumaan ja vasta sitten sain unen päästä kiinni. Eilinen vauvan hiljaisuus saattoi johtua myös siitä että pesin ja kuurasin ja pyykkäsin kylpyhuonetta, vessaa ja liinavaatteita koko päivän. Huh...mutta kylläpä suihkussa oli mukava olo kaiken jälkeen.
Hankinnoista sen verran että vaatteita on jo melkoisen mukava kasa valmiina. Uusi pinnäsänky, mobile, peitto ja tyyny tulossa joskus kotiinkuljetuksella (varmaan jo tällä viikolla). Sisko saa esikoiseni vanhan pinnasängyn, kun sillä LA tammikuussa ja rahat vielä melkoisen tiukilla. Ajattelin sitten vähän auttaa alkuun. Ettei nyt laatikossa tartte lasta nukuttaa. Mutta vielä on mullakin pitkä lista tarvittavista hankinnoista.
Mutta useammat ehtii hankkia vielä sillonkin kun vauva on jo sylissä :D
Mä en rakasta shoppailua joten nyt raskausaikana hankin mitä ehdin ja sitten loput myöhemmin.
Kummeista...tota, keitähän he olisivat? Kun esikoisenkin kummivalinnat meni ketuilleen jo melkein alkumetreillä kun ihmiset ei enää oikein kunnioita tai ymmärrä mitä kummina olo merkitsee...Ei aina lahjoja mutta edes läsnäoloa lapselle. Uskonnollisesta kasvatuksesta nyt puhumattakaan. Ei meidän ystävä/sukupiirissä kukaan uskontoa hallitse. Mutta...Mistä kunnon kummit? Eiköhän tätä ehdi vielä miettiä...
Kauhean harmaa sää... (välikommenttina kun mietin mistä muusta mun pitikään kertoa)...
Esikoiseni sai kerhopaikan! :)
Nimiä ei olla mietitty oikeastaan yhtään. Koska mä osaan antaa nimen vasta sitten kun näen lapseni (tyttöni tai poikani) sylissä. Niin kävi esikoisenkin kohdalla. Kaikki valmiiksi mietityt nimet lähti *romukoppaan* ja ihan toisen näköiset tuli nimet tilalle.
Eiköhän tässä ollut ihan hyvä määrä juttua, jätetään ensi kerrallekin jotain :D
Swehina rv 20+3
Meillä oli eilen rakenneultra ja kaikki oli kunnossa. Vauva liikkui tosi paljon. Painoarvio oli 420 g, ja kysyinkin lääkäriltä että eikö se ole painava, kun lehdissä ja kirjoissa näillä viikoilla (20) paino on keskimäärin 250-300 g. Lääkärin mukaan paino oli normaali. Painoarvion laskentakaavoja on kuulemma erilaisia.
timaja rv 19+6
Vielä tuosta rakenneultrasta, että mitä mahtavat tarkoittaa lyhenteet
ATRI ja CER ?! Mitä mitta-arvoja ne ovat?
Minä olin jo aloituksen tehnyt nimellä: Kesakiviikkoon Marrasmurut! Käykäähän lukemassa mun sepustus sieltä, niin en viitsi uudestaan tähän kirjoitella = ).
Effica ja Pyru 22+0
Siis Keskiviikkoon Marrasmurut
ja Pyry
tänään vika työpäivä ja sitten alkaa l-o-ma :) Kyllä on työtahti jokseenkin laiska mutta olkoot! Pitäisikö liikkeitä tässä vaiheessa tuntua jo joka tunti? Meillä saattaa olla hiljaista tuntitolkulla ja sitten " pam-pam" . Olen myös unohtanut monta asiaa niin kuin toivoovauvaakin totesi. Neljä vuotta meilläkin edellisestä. Rakenne ultrassa kersamoinen oli muuten poikkitilassa ja sitä ennen lääkäri sanoin kohdun kasvavan " vinoon" oikealle. Hmmm - toivottavasti suoristuu ennen LA:aa muuten menee leikkaukseen, tai niin luulisin. Huomaisn muuten jo antavani miehelle ohjeita, jos jotain synnytyksessä sattuu, että kenelle testamenttaan koirat ja miten lapsen kanssa jne. Crazya - mutta kun on tälläinen " hommat poikki ja pinoon" ihminen niin ihan tavanomaista minulta : D
No (onneksi) nyt on kuitenkin ne häät mielessä päälimmäisenä ja huomenna mm. kimpun suunnitteluun ja sitten ne sata muuta pikkujuttua joita en ole ehtinyt hoidella.
ei iloisia uutisia. Eli olen tässä varmasti hiljaiselossa siihen asti että saan lopullisen " tuomion" . Eilen oli ultra, jossa todettiin että vaavin pää ei ole viikkoihin nähden tarpeeksi iso: nyt viikkoja 20+2 ja vastasi juuri ja juuri viikkoa 18. Muut elimet ja raajat olivat kyllä oikeilla viikoilla. Joten eipä se lääkärikään nyt ihan antanut toivetta paremmasta. Otettiin lapsivesipunktio missä selvinnee mikä on vialla. Tuloksia odottelemme kaksi viikkoa, ja sanoipa lääkärikin että jos on jotain pahemmin vialla, luontokin jo yleensä puuttuu asiaan. Eli odotusta ja pelkoa. Eilinen ja tämä päivä mennyt miettiessä, itkiessä ja surressa. Valmiiksi jo olen jatkon käynyt läpi päässäni, koska pitää varautua pahimpaan. Liikkeitä tuntuu koko ajan enemmän, mikä vain lisää tuskaa. Tuntuu että kaveri oikein heräsi eilen punktiossa eikä ole juuri sen jälkeen rauhoittunut. Liekö äitille voimapotkuja antamassa. Onneksi mies on lasten kanssa nyt kotona, kun tuntuu että itsellä ei voimia. Jännästi sitä elämä heittää vastapalloa. Neljä viikkoa sitten ultrassa ei vielä ollut mitään poikkeamaa, nyt sitten rysähti. Pelottaa.
Kun sitä on kuitenkin jo valmiiksi ajatellut ja miettinyt mitä sitten kun on vaavi sylissä. No, nyt pitää yrittää koota itsensä kesälomamatkaa varten ja yrittää jaksaa vaikka väkisin. Ja kohdata tulevaisuus niinkuin se sieltä tulee. Mutta onnea muille odotukseen, minä ehkä tässä hiljenen nyt sitten.
Mietin tuota sinun ultraasi, kun itselläkin vauvan pää oli 9 päivää pienempi kuin la. ja muut osat vastasi viikkoja. MUTTA mulla vain siirretttiin laskettua aikaa? ja sanoivat että ei mitään hätää? eli siis miksi sulla ei vain siirretty aikaa? sanoivatko jotain tarkemmin vai ylittyikö jotkut raja-arvot vai mitä? on tosi surullista jos jotain on vialla ja nyt sain paniikin, että onko meidänkin vauvalla jotain vikana! toivotaan että kaikki kääntyy hyväksi!
Tulin just rakenneultrasta ja poika oli selvästi masussa kasvamassa. Kyynel tuli melkein silmään, meillä kun on kaks tyttöä ennestään niin ei meinannut heti todeksi uskoa.
Vilkas kaveri oli vaikken liikkeitä niin ole tuntenutkaan mutta selvis että istukka on edessä mutta hyvässä paikassa kuitenkin ettei kohdunsuulla.
Pikkuinen oli kasvanut hyvin( 355g painoarvio )vaikkei oma paino ole noussut.´rv 20+5
Onko kellään kokemusta perhehuoneessa synnyttämisestä, sellaistakin ehdotettiin ja lapset sai ottaa mukaan ainakin aulaan jos hoitajia ei löydy lähdön koittaessa. Sukulaiset kun asuu niin kaukana eikä tuttavaperheitä meillä täällä ole tai vuorotyö haittaa muuten suunnittelua.
Mites onko kokemuksia siis kyseisestä?
Täälläpäin kaikki ok. Viikon päästä tiistaina on kontrolli ultra, koska vauva ei vastannut viikkoja. Oli 12päivää liian pieni. Saa nähdä mitä ens viikolla sanotaan, kunhan vain kaikki olisi hyvin.
Masu kasvaa tasaiseen tahtiin. Supistuksia (kivuttomia) on alkanut ilmestyä, mikä ihan normaalia. Ruokahalu on kasvanut valtavasti! Paino on varmaan noussut huimasti. Tuntuu että on nälkä kokoajan. Aamuisin varsinkin.. Viimeaikoina liikuntakin on jäänyt vähälle. Pyöräily sujuu hvyin, mutta ylämäet on tuskaa. Kävely aiheuttaa supistelua, samoin imurointi. Vauva on vilkas, liikkuu paljon. Potkut näkyvät ja tuntuvat vatsan päältä. Alusta asti minulla on ollut vahva tunne että tyttö on tulossa, mutta nyt tuntuu että poika se on. Ehkä ens viikolla selviää :) Ekat 50cm potkaritkin käytiin yhdessä ostamassa.
Kuukauden päästä on häät ja paljon tekemistä ois.. eniten huolestuttaa löydänkö MITÄÄN sopivaa mekkoa juhlaan. Naimisiin meno tuntuu hyvältä ja tunnen eläväni elämäni parasta aikaa. Kauan odotettu vauva masussa ja ihana mies rinnalla. On niin ihanaa odottaa yhdessä.
Haltijapiparille voimia odotukseen! Kaikille hyvää raskausaikaa!
t.Vaavaa 21+5 (tai -12 päivää tuosta..) Lasken vielä noilla viikoilla ennen kuin asia varmistuu ja LA muuttuu.
Täälläpäin kaikki ok. Viikon päästä tiistaina on kontrolli ultra, koska vauva ei vastannut viikkoja. Oli 12päivää liian pieni. Saa nähdä mitä ens viikolla sanotaan, kunhan vain kaikki olisi hyvin.
Masu kasvaa tasaiseen tahtiin. Supistuksia (kivuttomia) on alkanut ilmestyä, mikä ihan normaalia. Ruokahalu on kasvanut valtavasti! Paino on varmaan noussut huimasti. Tuntuu että on nälkä kokoajan. Aamuisin varsinkin.. Viimeaikoina liikuntakin on jäänyt vähälle. Pyöräily sujuu hvyin, mutta ylämäet on tuskaa. Kävely aiheuttaa supistelua, samoin imurointi. Vauva on vilkas, liikkuu paljon. Potkut näkyvät ja tuntuvat vatsan päältä. Alusta asti minulla on ollut vahva tunne että tyttö on tulossa, mutta nyt tuntuu että poika se on. Ehkä ens viikolla selviää :) Ekat 50cm potkaritkin käytiin yhdessä ostamassa.
Kuukauden päästä on häät ja paljon tekemistä ois.. eniten huolestuttaa löydänkö MITÄÄN sopivaa mekkoa juhlaan. Naimisiin meno tuntuu hyvältä ja tunnen eläväni elämäni parasta aikaa. Kauan odotettu vauva masussa ja ihana mies rinnalla. On niin ihanaa odottaa yhdessä.
Haltijapiparille voimia odotukseen! Kaikille hyvää raskausaikaa!
t.Vaavaa 21+5 (tai -12 päivää tuosta..) Lasken vielä noilla viikoilla ennen kuin asia varmistuu ja LA muuttuu.
kun mulle ei ees kontrolliultraa ehdotettu, vaikka olen varma että alkuperäinen la on oikea. ja eihän sulla ollu kuin 3 päivää enemmän eroa.. voi että kun alkoi vaivaamaan..
Työt vaativat veronsa ja aikansa,nyt onneksi pari päivää vapaata=)!
Kummeista: Meillä toinen kummi on jo valmiix mietitty,mutta toinen tuottaa päänvaivaa...pikkusiskoni on aivan ehdottomasti toinen,mutta...no eiköhän tässä vielä oo aikaa sitäkin miettiä.
Nimiä ollaan mietitty niin tytölle ja pojalle,mutta molemmat on vielä hakusessa=)
Syömisen puolesta en oo ollu huolissani,kaikki menee mitä eteen laitetaan (vähän liiankin hyvin), mutta pienempiä annoksia ja muutaman tunnin välein on pakko saada jotain suuhunsa ettei rupee heikottamaan.
Oma napaa: Masu ei vielä oo kovinkaan kasvanu,mies kyllä tiirailee kasvua odotellen=). Mutta vanhat farkut ja muutkin housut menee yhtä hyvin päälle kuin ennenkin,kaipa se masu tulee sitten yhtäkkiä. Eilen huomasin,kun oltiin siskon kanssa Linnanmäellä,Ikeassa ym. shoppailemassa,että en pysty kävelemään enää " koko päivää" putkeen! Vaan pakko oli välillä istahtaa,kun rupes niin kovin nipisteleen tuolta masun oikeelta puolen,mutta äkkiä onnex helpotti=)!
Eipä muuta tällä erää,aurinkoa odotellessa
tiitiäinen78 rv 18+5
Haltijapiparille ensin paljon voimia ja kärsivällisyyttä. Nämä on näitä uutisia, joita ei ikinä odota, eikä halua kuulla. Ja odottavan aika on todella pitkä!!! Vaikka kuinka yrittää, niin asia on ihan varmasti mielessä lähes koko ajan. Varsinkin kun vauva koko ajan itsestään muistuttaa.
Omassa navassa ei juurikaan mitään raportoitavaa. Vauvalle ei ole hankittuna kuin yksi body... Kierrosta tulee vaatteita, yhdistelmät on yläkerran komerossa, sänky _ehkä_ mummolassa (pitäisi vähän katsoa, voiko sitä käyttää), turvakaukalo samoin saadaan lainaan siskolta jne. Että ainoa " vauvahankinta" on meillä varmaan esikoiselle isompi istuin autoon ;) Se ajateltiin hankkia äitiysavustusrahalla... Ehkä vähän lisää päälle. Siis turvavyöistuin. Jotenkin sitä ajattelee, että kun toinen on tulossa niin ei sille niin kovin paljoa tarvitse mitään hankkia... Että jostain niitä tavaroita putkahtaa?!
Liikkeistä joku kyseli, tässä vaiheessa niitä ei tarvitse tuntea edes joka päivä! Ja myöhemminkin siis pitäisi edes kerran päivässä saada se 10 liikettä/tunti, ei suinkaan joka tunti :) Johan siinä olisi äidillä kestämistä, jos ei saisi hetken rauhaa ;)
Mutta eipäs muuta!
Marrastoive rv 22+3
Eli meillä oli usean mittauksen seurauksena 13päivän heitto- sekin saatiin kasaan tosiaan useammalla mittauksella, aiemmat oli vielä isommalla erolla. Alkuun on ollut jo kyllä hieman pienempi pää, 4-5päivää, mutta nyt oli ero siis kasvanut. Ehdotti heti lapsivesipunktiota, ja kertoi mitä yleensä tarkoittaa. Ehkä tuo on lääkäristä kiinni? En tiedä..Kyllä tässä odotus sai eri piirteet, on aika ahistunut olotila. Mietin vain niitä negatiivisia puolia. Ja netistä kun löytyy kyllä tietoa ja sekin lisää vain tuskaa. Onko sinulla tietoa onko alusta asti heittänyt tuo pään mitta vai onko vasta nyt ultrattu? minä olen ollut seurannassa 4vkon välein, mutta itselläni krooninen sairaus. Eli sekin aiheuttaa näitä " epämuodostumia" . Nyt on kyllä piinaviikot edessä, sen voin sanoa. Ja kun tapaani vielä kuuluu mennä pohjamutiin ja sieltä ylöspäin, niin eipä tässä juuri muuta ole tehnyt kuin miettinyt ja itkenyt ja miettinyt. Onneksi on mies joka jaksaa..
ja en olesen jälkeen käynyt ja nyt mietinkin että saisiko omasta pyynnöstä kontrolliajan, vaikka kaikki oli kuulemma hyvin. Ainoa mikä oikeastaan saakin mut huolestumaan on se, että olen varma lasketun ajan olleen oikea ennen ultraa, koska testasinkin jo niin aikasin..
koita jaksaa, vaikka tiedän ettei sanat paljoa auta, kun on omasta vauvasta huoli!
Kamalasti voimia ja jaksamista Haltijapiparille,toivotaan että kaikki on hyvin kaikesta huolimatta!
Tuli vielä mieleeni,että joko te muut olette olleet neuvola-lääkärin vastaanotolla??? Vai koska se yleensä on? Mulle ei neuvolan täti oo edes puhunu koko lääkäristä mitään...
tiitiäinen78 rv18+5
En löytänyt tälle päivälle ainakaan vielä pinoa joten aloitin semmoisen.
Mulla tuntui eilen ekat liikkeet joita voisi uskoa potkuiksi tosin olivat kyllä niin hennot vielä että varma en voi olla.
Muljahduksiakin tuntuu silloin kun olen nukkumaan menossa.
Ihmetyttää itteäkin että miten nää kaikki jutut unohtaa melkein kokonaan neljässä vuodessa.
No palaahan ne pikkuhiljaa mieleen,mutta silti tuntuu aivan erillaiselta kuin edellisistä.
Pahaa oloa ei onneksi ole enään usein vain kerran päivässä vähän aikaa saataa yököttää,mistä lie johtuu,mietinkin että olisko joku mitä syön niin syynä huonoon oloon vähän aikaa.
Tänään on sitten toinen virallinen neuvola käyntini vasta.
Maanantaina kävin sokereiden takia hakemassa sokerimittarin ja kuunneltiin ne sydänäänet samalla kun liikkeitä ei ollut tuntunut.
Mutta nyt vuoroa muille!