***ELOISTEN keskiviikko***
Kommentit (28)
riippuu ny ihan siitä et mimmoselta säät näyttää.. mutta vissiin body ja potkarit, ohut pipo ja ehkä ohuet tumput (siis semmoset trikoiset).... autolla liikutaan ni eipä muuta taida tarvita ja jos on toooooosi hellettä ni sitten lyhythihasta bodya tms.... kassellaan... ahaa tyttä taitaa taas vääntää löysää vaippaan...
VAUVAN KOTIUTUMISVAATTEISTA:
Minä aion ottaa mukaan ohuen puuvillaisen paidan (kietaisupaita) sekä umpikärkiset puolipotkarit sekä ohuen myssyn. En meinaa varata mitään sen paksumpaa, sillä ulkona vauva on vain muutaman metrin verran. Jos sattuisi olemaan kylmempi sää, voin laittaa vauvan päälle jonkin peiton tms.
olette jo laittaneet kaikki vauvaa varten valmiiksi ja mulla ei tunnu aika eikä jaksaminen riittävän mihinkään semmoseen!!!??? En ole pakannut sairaalakassia, en miettinyt vauvan kotiuttamisvaatteita, en sänkyäkään ole saanut nostettua varastosta paikalleen; vain äitiyspakkauksen vaatteet olen pessyt ja laittanut kaappiin ja hoitopöytä on paikallaan....Vaunun, turvaistuimen ja sitterin päälliset pitäis pestä ja varastossa odottaa monta pussillista vauvanvaatteita esikoisen ajalta, ne pitäs pestä ja tosiaan ne vaaleenpunaset ottaa erilleen ja sivuun, kun poika ilmeisesti on tulokas. Tuntuu että päivät vaan menee ohi tämän vajaa parivuotiaan kanssa touhutessa, normaalissa päivän rutiineissa, eikä sitten enää jaksa illalla ruveta väsäämään ylimääräsiä kun olo on monesti iltasin ku maratoonin juosseella... Kyllä sitä edellisen aikana kaikki oli jo tässä vaiheessa raskautta kaiketi laiteltu, sillon oli enemmän aikaa ja voimavaroja käyttää tulevaan vauvaan.
PETRAELENALLE, samaa tääläkin on välillä mietitty, että miten sitä sitten vauvan synnyttyä riittää näille kahdelle pienelle lapselle, kun nyt jo tuntuu että ei pysty edes vauvan tavaroita laitteleen valmiiksi...Ja poteeko sitä kaiken aikaa huonoa omaatuntoa, miten reagoi tämä parivuotias kun vauva on tissillä? Veikkaus: Luultavasti huomiota saadakseen penkoo joka kaapilla tai hyppii äidin ja vauvan päällä :( No, rankkaa varmasti tulee aluksi olemaan mutta täytyy ajatella, että pian heistä on seuraa ja leikkikaveria toisilleen, kunhan ensimmäinen vuosi päästään kunnialla läpi..Mutta nyt menen laittamaan perunat kiehumaan, tyttö nukkuu ja mieskin kuorsaa makeasti tossa sängyllä:)
raskausviikot 33+4 ja aika taitaa loppua kesken...paniikki...
... ja tiukkaa teki edes salasanoja enää muistaa! Ainakin on arkiympyröistä irronnut olo.
Melko hyvin jaksoi mökillä vielä puuhata. Halon hakkuun ja rännien puhdistuksen jätin sentään väliin, vaikka mieli olisi niihin hommiin vielä tehnytkin. Ja autossa istumisessa ei mitään ongelmaa; itse ajoin molempiin suuntiin. Ja monta autoreissua on kyllä vielä tiedossakin, kesäjuhlia tuntuu tälle kesälle pukkaavan ihan mielettömästi. Ja ne ainoat siistimmät äippähousut jäi jo lakkiaisissa pieneksi. Mutta mitään uutta en kyllä taida enää ostaa, kun en ole mikään mekkoihminen muutenkaan.
Olen ihan ulkona kaikesta kirjoitetusta, kun ei ole mitään ruutuja ollut tuijotettavana viikkoon, ihan radion voimalla on vaan eletty. Kokoarvioita ei ole tehty. Eikä ole mitään käsitystä, mitä vauvalle puetaan kotimatkaksi, kun ei ole vielä muutenkaan mitään käsitystä, miten niitä vauvoja puetaan ylipäänsä! Kuulemma niskasta voi kokeilla, onko sopivasti vaatteita. Tällä neuvolla lähdetään reippaasti liikkeelle... No, meille on sairaalasta matkaa melkein 1 kilometri, että tuskinpa tuo hetikään kuolisi, vaikka olisi koko matkan ihan ilkoisen alasti.
Eipä siis kummempia kuulu, uutena vaivana on saatu helvetilliset liitoskivut, jotka iskee häpyluun tietämille sopivissa asennoissa, mutta onneksi eivät ole kokoaikaisena vaivana, kopkop. No, tilaa kai ne tekevät tulijalle, joten koetetaan kestää vaan.
Vointeja!
Picapica ja Peukaloinen 33 tasan
painosta: mulle on tullut nytten 11kg painoa lisää ja esikoisesta tuli 17-18kg (viikkoo ennen synnytystä). saas nähä kerääntyykö vielä paljon,mulla on ihan erinlainen maha nytten kun esikoista oottaessa,kuvistakin ku kattoo ni huhuh mikä masu..
tarvikkeet: mä kävin hakee lastentarvikkeesta hoitolaukun (25¿) ei ollu paha,se oli kyllä emman merkkinen vaikka vaunut on teutomiat,mutta samapa tuo vaikka ei oo samaa merkkiä,en millään viitti maksaa 50e yhestä laukusta!. sitten kattelin vielä itkuhälyttimiä sellainenkin pitäs hommaa niin ei tartte talvella terassin ovi olla auki..
reissaaminen: me ei kyllä lähetä mihkään,mutta ehkä vois harkita suonenjoelle menos jos vaan jaksan.
vaavin vaatteet: mulla on noita esikoiselta jääneitä vaatteita,omiakin toki pitää ostaa,mutta ostan kun saan 100% tietää kumpi tulee.. kaikki hokee että kyllä sulla poikamaha on mutta niin sanottiin tytöstäkin ja eipä ollu poika! joskus rasittavaa,mummot varsinkin toivois poikaa..
mä aattelin tossa enskuussa jossain vaihees laittaa pinnasängyn kuntoon,muuten meillä onkin kaikki vaunut koottuna/pestynä samoin kun matkarattaakin :D vaatteet on pesty ja viikattu kaappiin aikoja sitten,oon tällänen höösääjä..
mut nyt hiukan lepäämään,iltoja kaikille!
k.h.p ja tärppi 31+3
EMPPUSIMPPU: elähän hättäile :), en miekään ole mitään valmiks laitellu, en sairaalakassia, en hoitopöytää, en pinnasänkyä, en vauvan vaatteitakaan ole mistään esille kaivanu (saati sit pessy), truvakaukalokin on miun kaverilla lainassa ja tuskin missään vaiheessa kerkeen sitä pesemään... siis meillä ei yksinkertaisesti ne tavarat ees mahdu tähän huusholliin :P... ehkä mie sitten rv 38 alan touhuta tän asian tiimoilla, nyt ei jaksa ees kiinnostaa.. nuo vauvan kotiutumisvaatteetkin mietin tässä ihan vaan siksi kun joku sitä kysyi :). Esikoista ootellessa kaikki tein paljon aikasemmin, mutta nyt ei vaan nappaa...... ihan riittämiin siinä kun pyykkää tytön vaatteita ja vaippoja :).
Vietinkin eilisen sairaalassa, kun oli supistelua ja halusivat makuuttaa sydänäänikäyrällä siellä. Synnyttäjiä tuli ja meni ja siellä keskellä kauhistuneena kuuntelin karjaisuja, hui.
Kaikki verikokeet, raskausmyrkytyskokeet ym.oli kunnossa ja siinä lepäillessä olo parani. En siis suostunut sinne jäämään yöksi, vaan hilpastiin joskus iltayöstä kotiin.
PEPPER puheli streptokokista, mulla siitä tuli myös eilen juttua lääkärin ja kätilön kanssa ja ihmetyksekseni sain kuulla että se otetaan viikolla 32-34 UUDESTAAN! Voi kuulemma olla negatiivinen, vaikka alussa positiivinen ja sitte jos olis nyt nega, otettais vielä seuraavalla viikolla näyte ja jos sekin nega, ei turhaan anneta vahvaa antibioottia synnytyksessä, eikä tarvii olla tipassa koko aikaa. Paitsi että mulle se on ihan sama, koska sokeritippa on kuitenkin kädessä.
No, kaipa sekin aikanaan selviää.
Tosi ihanaa hoitoa sain ja kauhea kiire oli kätilöillä, 5 synnyttäjää pakersi yhtäaikaa loppuvaihetta ja silti minä siellä välissä sain ihanaa kohtelua, iltapalaa tuotiin sänkyyn ja kokoajan kyseltiin vointia, vaikka ihan hyvin voin.
Nyt sitte on lepoa suurin osa päivistä, koska pieni kävelylenkkikin alkaa tuntumaan heti. Varovainen kauppareissu käytiin äsken ja nyt ei supistele, mutta vatsa on kivikova, eli vaatii päästä makuulle. Missäköhän välissä menisin kirjastoon, koska maatessa menee kirja päivässä kevyesti, ja mansikkalaatikko siinä sivussa=)
PAINOSTA: mulla ei saisi paino nousta yhtään, koska on tää diabetes ja eipä se ole noussutkaan onnekseni kuin tuon 6-7kg ja usean viikon ajan on jo pysynyt siinä. Aika tarkka saa kyllä olla rasvan kanssa, pullat ja muut on ihan boikotissa.
MATKOISTA: matkat oli vielä mielessä pari päivää sitten, mökille meillä on vaan tunnin ajomatka, eli sinne uskallan lähteä, mutta sitä edemmäs en enää eilisen jälkeen mene. Ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta alkoi noi supparit ja voin kertoa, että sen verran pelästyin, että heittäydyin kyllä ihan olohuoneen lattialle maaten ja kauhistelin, että nytkö se syntyy. Ei olis ollut kovin kiva olla kaukana...
KOKOARVIOSTA:
Täällä ilmeisesti äitiyspoli tekee kokoarvion aina ultrassa, ne mittaa reisiluun ja pään ja muut ja sitte kone heittää kokoarvion. 200g heitto on kuulemma mahdolliesti suuntaan jos toiseenkin. Se, että vauva on nyt 2000kg, ei kerro syntymäpainosta mitään, sanoi mun lääkäri, voi hidastaa kasvuaan tai lisätä sitä, mutta sen hetkinen paino ei heitä yli 200g mittalaitteessa. Tietty ultralaitteitakin on paljon erilaisia.
Neuvolassa tehty ulkotutkimus voi antaa viitteitä, mutta meidän neuvolalääkäri kieltäytyi edes arvioimasta painoa, koska on vaikeaa.
Nyt sitten suihkuun ja makaamaan, jos oikein sohvalle välillä, vaihtelu virkistää=)
Ai niin, siitä vauvan vaatetukseta: kauheen kauaskatseisia osaattekin olla, mä en ole ajatellut asiaa, mies saa sitten tuoda jotain, kuhan nähdään millaiseen ilmaan lähdetään sieltä. Ja me myös asutaan tuommoisen 10km päässä, eli en mitään isompaa kassia rupea pakkailemaan, eiköhän mun käsilaukusta melkein tarpeelliset löydy nytkin ( omistaa valtavan kassin ja tavararepertuaarin rasvoista harjaan ja deodoranttiin)
Lilli ja mini rv31+2
Täällä sitä katsellaan elokuvaa ja samalla on pyykissä nuo äitiyspakkauksen trikoovaatteet, vanuhaalarin, harsot ja kestis.
Kyllä ne kamat haiseekin olevan aika täynnä jotain kemikaaleja ainakin mun nenään :) Makuupussia ja haalaria en ole aikonut pestä, mutta nyt vähän mietityttää, että pitäisiköhän tuo makuupussi sittenkin. Talvihaalarin käyttöön on niin pitkä aika, että se hyvin ehtii tässä tuulettua varmaan itsestään.
VAUVAN KOTIINLÄHTÖVAATTEET:
Mä olen pakannut vauvalle valkoisen kietaisubodyn, vaaleanpunaiset potkarit, pehmeän farkkutakin ja 2 puuvillasukat joista toisista tulisi lapaset, pipon ja villahousut. Sitten voi jättää villahousut ja takin pois, jos on tosi lämmin päivä. Mutta nämä kamat jää kotiin ja mies sitten voi ne tuoda kun tulee hakemaan meitä kotia. Meillä on niin lyhyt matka sairaalaan että voi hyvin ajella vaikka useasti päivässä edestakaisin :)
Harmi kun ei kuitenkaan ole 100% varmuutta sukupuolesta, muuten olisi kiva mennä ostelemaan jotain vauvalle alennusmyynneistä.
Pia