***ELOISTEN keskiviikko***
Kommentit (28)
Hih, kaksi aloitusta tänä aamuna. Meillä alkaa olla säpinää pinossa. Eilisessä pinossa oli moni käynyt kertomassa kuulumisiaan, mukavaa kuulla teistä kaikista!
Eria: Taateli kasvaa hienosti! On jotenkin niin liikuttavaa, kun ensimmäinen elokuinen posottelee elämänsä toisella kuukaudella jo. Pikkuisen kotiin pääsy alkaa olla varmaan näköpiirissä.
Jokos Ode on kotiutunut juhannusreissultaan pohjoisesta?
Söin eilen purkillisen jääkaappikylmää ananasta ja sain juosta vessassa useampaan kertaan yöllä. Neste pukkasi läpi myös ihosta. Päätä ei kyllä särje tänä aamuna ja olo on muutenkin paljon kevyempi. Taidan hakea tänään torilta litran mansikoita ja vedellä ne napaani elätellen toiveita samanlaisesta vaikutuksesta. Mansikat maistuvat minun suussani paljon herkullisimmilta kuin ananas.
Mitään järkevää ei nyt tunnu pyörivän tuolla nupissa, joten palaan jos ehdin. Pirteää keskikesän päivää kaikille!
Opemamma ja vimpula rv 31+1
Kolmas virallinen äippälomapäivä käynnistymässä ja kyllä on todella outoa, kun ei tarvitse hötkyillä töihin lähdön kanssa. Esikoinen on vielä tämän viikon hoidossa, jotta saan siivottua ja laitettua paikat valmiiksi täällä kotona. Ja olenkin ollut erityisen ahkera ainakin tähän asti. Tänään aloitan vauvanvaatteiden pesurumban ja haetaan uusi lipasto Ikeasta niitä varten. Tilan tein vaatehuoneeseen. Nyt se pesänrakennus siis alkoi täälläkin. Eilen ostelin hieman uusia pöytäliinoja yms. piristämään kotia.
Eilen lääkärineuvolassa vauvan syntymäpainoksi arvioitiin n. 3500g ja syntynee kuulemma samoilla viikoilla, kuin esikoinenkin (39+5). Vähän epäilyttää arviot, eiköhän vauva synny sitten, kun on valmis. Saivat minua säikyteltyäkin hieman, kun ensin masun päältä käsituntumalla totesi vauvan olevan pää alaspäin masussa ja sitten kun alakautta kokeili kohdunsuuta, niin koko vauvaa ei " löytynyt" ... ja ehti jo julistaa, että tämä taitaa sittenkin istuskella täällä.. mutta sitten uudella kokeilulla päädyttiin, että kyllä siellä ollaan pää alaspäin :)
Tänään pitäisi käydä Jorviin tutustumassa, jos saan miehen liikkeelle. Ja huomenna on synnytysvalmennusta tiedossa.. haluan mennä sinne, vaikka miehen mukaan " ollaanhan ME jo yksi osattu synnyttää" . Osattu ja osattu ja kuka sen synnytti.. esikoisen aikana ei ollut mitään valmennuksia ja hauan käydä nyt tsekkaamassa onko ihan hölöpölöä.
Tulipas omaa napaa.
Nyt taidan aloittaa lukemaan eilistä pinoa ja palailen kommentoimaan, sikäli jotakin löytyy. En ole siivousintoilultani ehtinyt vielä. Voi kun koti kiiltäisi aina näin :)))
Ihana ilma tänään, oikein sopiva mulle ja varmaan monella muulle mahakkaalle!!
AuroraM 35+2
olipas meillä yö ja aamukin on ollut yhtä sähläystä.. heräsin siihen ku tyttö tippu meidän sängystä, sitten se löi varpaansa syöttikseen, ei suostunu syömään leipää ja mie sitten miltei väkisin sitä syötin kunnes mies kertoi että leipä on homeessa!!! :(..... ja ulkona on karsee ilma... eli tosi hyvä päivä vissiin tiedossa.
joo-o taidan myöhemmin tulla kirjottelemaan enempi.
hanneli ja natikka 34+3
Karmea flunssa iski, voi ei!! Parin päivän nuha on nyt kurkussa kiusaamassa ja tukossa on sekä selkä että pääpuoli. Onneksi ei tarvi jaksaa ihmeitä kun esikoinen on vielä pari päivää hoidossa ja mies töissä. Mutta entisestään huonot yöunet kyllä huononivat lisää, ja painelinkin takaisin pehkuihin heti kun sain pojan hoitoon... Siihen se tämän viikon oma aika sitten menee, mutta tuleepa kunnolla käytettyä kun on pakko levätä.
Neuvolasta sain eilen hyviä uutisia, ultralla varmistettiin että vauva on nyt raivotarjonnassa, eli jos vain ymmärtää pysyä näin päin, voisin henkisesti valmistautua normaaliin alatiesynnytykseen eikä lähtökohtaisesti sektioon. Jes!
Lomareissuista:
Millä viikoilla aiotte vielä uskaltautua kotoa kauemmas? Me suunnittelemme vielä ensi viikoksi pidempää reissua (rv35+ - 36+). Nyt ei tietty sitä yllätysperätilasynnytystä tarvi kauheasti pelätä, mutta olisihan sekin shokki joutua johonkin ihan vieraaseen sairaalaan synnyttämään.
sellaisia tänä aamuna
adalmina
No niin, neuvolassa tuli käytyä ja täällä taas. Onneksi oli oikein mukava sijainen, jota saan käydä morjenstamassa vielä perjantaina ja ensi viikolla. Kaikki oli muuten hyvin, mutta verenpaine oli kohonnut (108/68 -> 120/86), joten perjantaina ylimääräinen tarkistus varmuuden vuoksi. Vauva oli raivotarjonnassa ja laskeutunut alas, pää liikkui vielä jonkin verran eli ei ihan lähtökuopissa sentään vielä. Sf-mitta oli 31 eli vähän keskikäyrän alla mennään. Vauvan sykkeet 120-130 ja painoa tullut 400 g/vko, yhteensä 6,5 kiloa.
Täällä elellään jänniä aikoja, sillä kaverini laskettu aika oli ja meni viikko sitten ja eilen havaittiin limatulppa ja aika napakat supistelut. Saas nähdä alkaako pian jo jotain tapahtua...:)
Pikkuneiti on istunut videoiden ääressä koko aamun, täytyy nyt varmaan ryhdistäytyä ja keksiä meille jotain tekemistä. Kummasti vaan tekisi koko ajan mieli siivoilla ja laittaa paikkoja järjestykseen eikä keskittyä piilosilla oloon tai legoilla rakentelemiseen... Ja siitä tietenkin poden taas huonoa omaatuntoa...
Nyt siis esikoisen kanssa touhuamaan!
Pantoufle
Adalminalle reissaamisesta. Kyllä mä varmaan uskaltaisin reissata 38 viikoille asti 200-300 km matkan jos kaikki on menny hyvin siihen asti. Onhan noita synnytyssairaaloita pitkin suomea ;) Miehellä alkaa kesäloma 1½ viikon päästä josta eka viikko ollaan kotosalla ja sit saatetaan käydä Turussa päin jonne meiltä on reilu 200 km. Viikkoja mulla on silloin 35-36. Mut kannattaa kuunnella omaa kehoaan, miten jaksaa esim, istua pitkän matkan autossa.
Meillä lähti esikoinen eilen ukille, tippa meinas tulla linssiin kun saateltiin sitä bussille. Ensi viikon viikonloppuna käydään hakemassa eli reilu 1½ viikkoa ollaan erossa. Tämä on jo vissiin neljäs kesä kun lähtee pariks viikkoo ukille.
VAUVANVAATTEISTA: Mä kans olen vältellyt pojalle ostamasta sinisiä vaateita, ihan samoja värejä oon ostellu kun mitä Pepper mainitsi. Pienemmälle tytölle on pääasiassa vaaleanpunaista, kun ei paljon muuta ole ollu tarjolla... mut löytyy siltä muun väristäkin vaatetta, talvella oli kivoja retrovärejä :)
Nyt pitää taas mennä.
Peeveli rv 32+5
kyselit reissaamisesta lähellä laskettua aikaa. Me lähdetään ensi viikolla Turkuun jolloin rv 36+ ja sitten parin viikon kuluttua siitä lupailin vielä lähteä ystäväni kanssa mökkeilemään pidemmälle (n. parin tunnin ajomatka), silloin on viikkoja 38+ . Viimeisen viikon ajattelin rauhoittua kotona. Oma kroppa kertonee miten toimitaan!!
Olittepas tänä aamuna innoikkaina aloittamassa pinkkaa :)
eilen oli puhetta KAKSOSTENRATTAISTA. Me ostimme käytettyinä Happy Baby Spider Duot. Ne ovat kapeat ja niissä voi toisen istuimen kääntää työntäjään päin ja toinen voi olla meno suuntaan. Nyt on alkanut pelottamaan mahtuuko esikoinen istumaan niissä talvikamppeet niskassa. poika on hoikka mutta piiiitkä. ostaessamme mies jo väläytti tätä vaihtoehtoa mutta kun-melkein-ilmaiseksi-saatiin-niin -oli-pakko-ostaa-fiilis oli päällä niin tuli kärryt hankittua. sanoin kyllä miehelle että JOS vaikka sattuisi KOLMAS tulemaan niin vaunujen käyttöikä kyllä pitenisi. siinä vaiheessa mies käveli mitään sanomatta tupakalle ;)
Kävin myös katsomassa Brion uutta heittoaisa-mallia. Myyjä tuumasi heti että meidän tilanteessa suosittelisi " vanhaa" mallia koska siinä istuin pituutta on melkein 10 senttiä enemmän. Eli ymmärtääkseni kaikki kaksostenrattaat ovat suunnilleen saman levyisiä (kolmirenkaisia jos ei lasketa) mutta istuin tilavuudessa syntyy sitä vaihtelua.
Papuna: Mulla on esikoisen ja tän kakkosen kanssa mennyt sf-mitta aina viikkojen mukaan. Esikoisella rv40 mitta oli sen 40cm ja nyt viimeksi rv30+3 sf oli 31cm.
Uteliasuuttani kyselen, että miksi teille joillekin on tehty niin usein koko arvioita vauvoista? Oletteko käynneet sairaalan puolella vai terveydenhoitajako arvioi tulokkaan kokoa? Kyselee mahdollista " jättiläistä" odottava :)
Tänään oli pojan rota-tutkimus käynti. Eilen kirjoittelin jos saisimme vastaukset syksyn aikana mutta yllätys olikin suuri kun hoitaja sanoi sen vievän ainakin 2 vuotta. Tutkimus oli kuulema sen verran laaja, että tulosten tulkinta vie hetken aikaa.
Pakko kai mun on lopetella kun vaatekaappi odottaa siivousta.. Pakko se joskus on siivota.
pubu ja Unski rv 32+5
Kävin siis hetki sitten Kättärillä toisessa kontrolliultrassa (pienen sf-mittani vuoksi). Tyttönen on kolmessa viikossa kerännyt 600 g painoa eli tällä hetkellä masussani pörrää arviolta 2800 g painava typykkä. Pikkuneiti on malttanut pysytellä edelleen raivotarjonnassa, mutta ilmeisesti on kokoonsa nähden vielä varsin aktiivinen, sillä lääkärikin totesi ultran aikana että " taitaa vauva pyöriä vielä kovasti" . No pyörii tosiaankin. Saisi jo kohta vähän hiljentää vauhtia :). Jos neitokainen jaksaa pysytellä masussa laskettuunaikaan asti, olen menossa synnyttämään nelikiloista vauvaa (hui!). Esikoinen oli 3,4-kiloinen ja mielestäni siinäkin oli jo ihan tarpeeksi synnyttämistä. Toivottavasti paikat on jo ekasta kerrasta riittävästi venyneet, jotta tuollainen nelikiloinen mahtuu ulos ilman suurempaa " tuhoa" :). Lapsivettä on normaalisti ja myös napavirtaus näytti olevan normaali. Siis kaikki OK.
Tuossa käynnissä kaikkein iloisinta oli se, että lääkäri otti ihan ensimmäisenä esiin aikaisemmat keskustelut B-streptokokkitartuntapelostani ja sen ennaltaehkäisemisestä. Sekä varmisti vielä, ettei minulla ole asiaan liittyen enää mitään kysyttävää/epäselvää. Tuohan on asia, joka kaikista eniten minua synnytyksessä pelottaa. Oli mukava huomata, että pelkopolikäyntini, haikaranpesän synnytyssuunnittelu sekä ensimmäinen kontrolliultra ovat poikineet sen, että tilanteeni on moneen kertaan kirjattu Kättärin tietokantoihin. Eipä jää keneltäkään huomaamatta, millaista hoitoa tarvitsen, kun aikanaan lähden synnyttämään :).
Adalmiina kyseli kesäreissuista. Minusta tuntuu, että ensi viikon jälkeen en enää uskalla kovin pitkälle kotoa lähteä (siis rv 36 jälkeen). En pelkää niinkään mitään äkkisynnytystä, mutta minun on kriittistä päästä heti sairaalaan jos lapsivedet menevät. Tämä siis johtuu tästä esikoinen B-streptokokista. Eli jos vedet menee, niin sitten on jo kiire sairaalaan antibioottihoitoon. Jollei tätä riskiä olisi, uskaltaisin varmasti vielä mökkeilemäänkin, mutta tässä tapauksessa en halua ottaa minkäänlaissta riskiä.
Tulipas omanapainen viesti... Iloista keskiviikkoa kaikille! Toivottavasti aurinkokin taas pian pilkistää!!
Pepper (34+6)
Joku kyseli (anteeksi huono muistini) että miten pitkään vielä uskaltaa lähteä pidemmille matkoille, niin me ollaan lähdössä mun raskausviikolla 38 mökille viikoksi; Matka ei kylläkään ole mahdoton, alle 100 km. Pidemmälle en enää tänä kesänä aio lähteä, ei siksi et pelkäisin et synnytys alkaisi etuajassa, vaan kun en jaksa istua pitkiä aikoja enää tämän mahan kanssa autossa. Jo lyhyemmälläkin automatkalla alkaa herkästi supisteleen ja vihlomaan sinne sun tänne.
Joku myös kyseli paljonko tullut painoa raskauden aikana (anteeksi TAAS huono muisti) niin mulle on tullu semmoset 14 kg...Mul on kaks raskautta takana, tämä kolmas ja kaikissa tuntuu kertyvän lähemmäs 20 kg koko raskauden aikana:) En jaksa ottaa stressiä mokomasta asiasta, tiputtelen sitte pois mitä jää (ja varmasti jää) pikkuhiljaa:) Kuntosalikortti on ajatuksissa hommata syksyllä, kolme kertaa viikossa kun tulis käytyä ni eiköhän ne siitä lähe tippumaan, + päivittäiset kävelyt päälle.
Kävelystä tulikin mieleeni noista tuplarattaista oli eilen täälä puhetta, aikooko hommata jos toinen lapsi siinä kahden vuoden hujakoilla...Täälä aiotaan hommata pelkkä seisomalauta ja sillä pärjätä. Tyttö on kyllä reipas kävelijä, tällä hetkellä äidin vauhtiin vähän liiankin kovaa menis;) Kun vauva syntyy, päivisin saattaa näkyä täälä päin leveähkö kuljetus kävelyllä; vaunut, mulla toisessa kädessä tyttö valjaissa ja toisella puolella koira taluttimessa. Eiköhän se onnistu.
Nyt en muista, olisko ollu muita kommentoitavia asioita, joten: Morjens!
Raskausviikkoja 33+4
Täällä ollaan edelleen töissä ja tämä + ensi viikko on tosi kiireistä. Sitten viikko lomaa ja sen jälkeen pitää vielä muutama työkuvio säätää. Onneksi olo on ollut suht hyvä, mitä nyt koneen ääressä pitää yrittää etsiä takakenoasentoa.
Paljon olis kommentoitavaa, mutta tässä päällimmäiset asiat:
MATKAT: me suunniteltiin kahden viikon päästä (eli rv34) lomareissua akselilla P-karjala - Turku (Muumimaailma), mutta voipi olla, että jää tuo poikkisuomen reissu tekemättä. Autossa voin istua ihan ok supistelematta, jos on tyynyjä selän tukena, mutta tietäen, että tyttöä pitää kuitenkin viihdyttää matkojen aikana, niin enpä tiedä... En niinkään pelkää sitä, että synnytys käynnistyisi ihan vielä noilla viikoilla, mutta nuo matkan rasitukset on asia erikseen.
KOKOARVIO: muakin kiinnostaisi tietää, miten teistä niin moni on ollut kokoarvioissa - oletan että ultrattavana eikä nlassa käsikopeloarviossa? Mulle nlassa sanottiin viimeksi, että vauva on ihan hyvän kokoinen jo, mutta miten kummassa sen voi muka tuntea päälle päin?!
PUBUlle rotatutkimuksesta: aihe on meille tosi ajankohtainen, sillä saatiin tulokset (lume/rokote) maanantaina! Eli tyttö oli tutkimuksessa 02/04 ja nyt vasta tuli tieto siitä, kumpaa lääkettä tyttö sai (ja ONNEKSI sai oikeaa rokotetta!).
VAATTEET: ensin omista: mulla ei ole juurikaan äitiysvaatteita hellepäiviksi, mutta näin viileämmillä säillä pärjään hyvin. Ja tosiaan, monet äitiyshuosut on jo pienet, joten hyvä että niitä oli varastossa useampia (lähinnä lainaan saatuja ja parit omat). Itse tykkään tiukoista äitiysvaatteista eli sellaisista, jotka paljastaa nätisti mahan, ei siis mitään " telttoja" mulle... LASTENvaatteista sen verran, että meillä on tytön jäljiltä kasa vaaleanpunaisia vaatteita ja mekkoja, jotka olen jo pistänyt kiertoon sukulaiselle. Mua alkoi kyllä jossain vaiheessa tympiä tuo punasävy ja sittemmin olenkin ostanut paljon myös sinisiä, vihreitä ja oransseja unisex-vaatteita. Tyttö itse taitaa kyllä pitää enemmän noista " tyttöjen väreistä" joten niitäkin on edelleen. Mun mielestä tuntuu hullulta pukea mitään vaaleanpunaista pojalle edes yöpuvuksi tai alusasuksi, joten monet vaatteet taitaa jäädä käyttämättä (ellei tule yllärityttöä).
VIDEON/TV:n katselusta: meillä katsotaan pääsääntöisesti Franklin (ihan ykkönen nykyään) ja vaihtelevalla kiinnostuksella Pikku Kakkonen. Niin ja vkl-aamujen ohjelmat. Meillä ei ole yhtään dvd:tä tai ostettua videota, Muumeja nauhoittelimme aikanaan ja Franklinit on musta myös sen verran hyviä, että niitä voisi ottaa nauhalle. Videoita meillä katsellaan vain jos tyttö on kipeä tai jos itse pitää saada joku kriittinen homma tehtyä.
SEISOMALAUTA: jotka olette tuota lautaa miettineet tai jo jopa käyttäneet, ootteko ajatelleet miten hyvin se toimii lumihangessa? Muistelen esikoisen vauva-ajalta, että aina kun aamupäivällä lähdin vaunulenkille, niin pyöräteillä ei oltu tehty lumitöitä. Ja toisaalta talvella voisi toimia vaikka pulkkakin. Voi kyllä olla, että kahden kanssa ei paljon vaunulenkkejä tehdäkään :o Toki pitää miettiä, miten jo nyt alkusyksystä tekee esim. matkan neuvolaan (1km), jos tuota lautaa ei ole... Niin, kai se on kuitenkin hankittava (ja ikäeroa lapsille tulee siis 2v9kk).
HANNELILLE vielä: mistähän päin itärajaa olet kotoisin? Tuli mieleen kun mietit sitä TUBIrokotteen ottamistakin. Me varmaan käännytään sittenkin tuon rokotteen puoleen just tämän paikkakunnan sijainnin takia (Lpr) ja jos tulee matkusteltua.
Hui kun tuli jaariteltua pitkästi. Nyt kiireen vilkkaa töiden pariin!
Kerttukasperi ja Onni rv 32+1
emppusimppu: meidän lapsille tulee ikäeroa melkein tasan 2v. Kärryt hankittiin sen takia, että esikoinen on kymmenessä paikassa yhtäaikaa joten hieman epäilen seisomalaudan toimivuutta. Tuttavan lapsila ikäeroa on 2,5v ja lauta toimii heillä hienosti.
Kerttukasperi: oletteko ajatelleet rokottaa syntyvän lapsen rotaaa vastaan? Me ollaan kovasti harkittu asiaa. rokote on kyllä kallis mutta kai sitä voi turhempaakin rahansa laittaa. meillä poika on syntynyt 08/04 joten me joudutaan vielä vastausta odottamaan.
KERTTUKASPERI mie asun joensuussa. Ja opiskelen siis sairaanhoitajaksi ja työharjoitteluissa ja kesätöissä on aina noita tubi-epäilyjä vähän väliä, en siis halua riskeerata mitään ja siksi ihan mielellään otetaan calmette.
KOKOARVIOTA ei meille olla tässä raskaudessa tehty.. itseasiassa yhdessäkään ultrassa ei olla puhuttu mitään lapsen sen hetkisestä koosta. Edellisessä raskaudessa oli niin ihana lääkäri että se joka kerta kertoili vauvan kasvusta ja mittailii ja arvioi painoa. MUTTA ennen käynnistystä yksi lääkäri arvioi ultrattua että vauva ois n 4kg, kätilö teki saman arvion päältä päin kokeillessa ja vauva olikin sitten 3340g, eli mie en luota pätkääkään noihin arvioihin... turhaan olin paniikissa että nelikilosta synnyttelen... Ja tuosta ulkoapäin arvioinnista, monet kokeneet kätilöt osaavat hyvinki tarkasti arvioida vauvan koon pelkällä käsikopelolla! Riippuu kyllä vauvan asennosta ja äidin lantion mallista yms... Mutta se on se kokemus...
MEIDÄN PÄIVÄ on jatkunu tosi ihanasti. Mie sain kunnon allergisen kohtauksen suklaassa olleesta pähkinästä.. ja tytölle tais sitten tulla antibioottiripuli, eikä meillä ole mitään maitohappobakteerejakaan kun ei tuolla ole ikinä aiemmin tullu antibiootista löysää mahaa..... jee jee...
ja taas taustalle
luin kanssa siitä lehdestä, maksaa jotain 140¿ ja saa reseptillä. Kuvittelin et sen sais vakuutuksesta takas (meillä Tapiola), mutta tietääkö joku onko näin?
PUBULLE: Meidän esikoinen oli mukana tutkimuksessa keväällä -03 ja saimme viime vuoden joulukuussa (2005) tiedon, että hän sai oikeaa rokotetta. Olen ajatellut, että tälle toiselle otan ilman muuta ko. rokotteen, sillä lähipiirin pari rotaviirustapausta on ollut erittäin ikäviä (vaatinut sairaalahoitoa). Minua kiinnostaisi Peevelin tavoin, korvaako vakuutus mitään rokotteen hinnasta. Tietäisiköhän joku?
pubu:
Kerttukasperi: oletteko ajatelleet rokottaa syntyvän lapsen rotaaa vastaan? Me ollaan kovasti harkittu asiaa. rokote on kyllä kallis mutta kai sitä voi turhempaakin rahansa laittaa. meillä poika on syntynyt 08/04 joten me joudutaan vielä vastausta odottamaan.
Pubulle ja Kerttukasperille piti vielä vastata kokoarvioinnista. Minulle ei tehty ekassa raskaudessa minkäänlaista kokoarviointia ja olen kyllä ollutkin siinä uskossa, että niitä tehdään vain, jos raskauden kulussa on jotain hämminkiä (tai sitten yksityisellä). Itse olen käynyt nyt kahdesti ylimääräisessä ultrassa pienen sf-mitan vuoksi ja samalla myös vauvasta on tehty kokoarviointi.
Soitin Tapiolalle ja sieltä sanottiin ettei vakuutus (lapsi) korvaa mitään enneltaehkäiseviä toimenpiteitä kuten esim. rokotuksia. en tiedä miten muissa firmoissa mutta eiköhän linja ole aika yhtenäinen.
Aurinko paistaa ja linnut laulaa... Shoppailtiin esikoisen kanssa aamupäivä ja käytiin äipän työpaikallakin pyörähtämässä ja masua näyttämässä. Nyt pieni sitten vetelee ansaittuja päiväunia.
VAATTEISTA: Mitä aiotte pukea vauvalle kotimatkalle elokuussa? Sää voi olla tätä luokkaa mitä nytkin ja tuntuu, että eikös nuo äp:n vanupuvut ole vähän liikaa... Sairaalakassia olen pakkaillut ja siitä tuo ajatus tulikin mieleen. Yksi plyyshiasu ois (pusero+housut) mahdollinen, alle tietenkin jotain muutakin. Esikoinen syntyi aikanaan keväällä ja pukemisen kanssa oli helpompaa, kun oli viileämpää.
MATKOISTA: Mun osalta pitemmät automatkat on tehty, sen todisti muutaman viikon takainen pitempi ajomatka (en ajanut itse). Pystyn kyllä istumaan, mutta sitten matkan jälkeen on vaikea olo. Pe on neuvola ja katsotaan, mitä siellä sanotaan. Jossakin ois kiva esikoista vielä käyttää kesälomareissulla, kun nuo supistuksetkin ovat vähän helpottaneet (mutta se issias....)
Neeuska rv 34
tulipas otettua taas 2 h päikkärit! Äitiäkin ramasi kun oltiin kaks tuntia aamusta puistossa. Tuli se 8,5h vuorokaudelle täyteen, jonka tuntuu kroppa tällä hetkellä vaativan.
MATKUSTAMISESTA VIKOILLA VIIKOILLA
taidan olla ainut hannari ;) kun en " uskalla" lähteä 350 km päähän kesäpaikalle enää viikoilla 36+. Vaikka taisi se Satakunnassakin olla synnytyssairaala? Sinne olisi matkaa vain reilut 50 km. Esikoinen syntyi rv 38 ja alitajuisesti sitä odottaa että tämäkin tulee ajoissa, vaikka yhtä todennäköistä on että täällä ollaan kirjoittelemassa vielä rv 41!
ALAKULOISUUS
onko muilla ollut alavireistä oloa? Mulla on tämä toinen raskaus ollut henkisesti vaikeampi kuin eka. Ekaa vain innolla odotti ja tiesi että sitten voi omistautua vain vauvalle ja sai rauhassa tehdä valmisteluja. Nyt poden huonoa omatuntoa kun ei jaksa tehdä niin paljon kuin haluaisi siis ihan normaalisiivoukset ja ruuanlaitotkin tuntuu välillä ylirasittavilta =( ja sitten mietin miten syksy menee ja jaksanko olla hyvä äiti kahdelle...jne..Kävin eilen jo lukaisemassa raskausajan masennuksesta, mutta on niitä hyviäkin päiviä aina välillä.
Nyt yritän saada muutaman rivin tulokkaan villahousuja tehtyä ennen kuin poitsu tuolta heräilee. Kutomisesta olenkin nyt oikein innostunut kun saa olla rauhassa ja istuskella. Poika on hereillä ollessaan vähän liian kiinnostunut äidin lankakeristä =)
petraelena 32+5
Huoh kun olisi vielä väsyttänyt, mutta neuvola kutsuu... Toivottavasti on mukava sijainen sekä tällä kertaa että ensi viikon lääkärikäynnillä. Käyn kertoilemassa neuvolakuulumisia sitten vähän myöhemmin.
Eilen oli taas aktiivinen pino koossa:) Kävin lukaisemassa kaikkien jutut, mutta olin jo niin totaalisen puoliunessa, etten jaksanut kirjoittaa mitään. Ehkäpä tänään sitten taas.
Palailen myöhemmin,
Pantoufle 35+2