Kyllä on otsaa! Näin sanoo pappa Iltalehdessä karanteenista!
"Takana on pitkä työura ilman yhtäkään työttömyyspäivää. Sen aikana olen kantanut helvetillisen vero-, sotu-, ja eläkemaksukuorman. Jos normaaleista varotoimistani huolimatta satun sairastumaan, katson olevani oikeutettu tai oikeastaan etuoikeutettu saamaan kaiken sen hoidon, jonka osaltani rakentama hyvinvointivaltio voi tarjota."
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä nainen 50 vuotias, en ole päivääkään ollut työttömänä. Kuitenkin jos tulee olemaan tehohoidosta kyse minulla niin toivon että minua nuoremmat saavat apua ennen minua. Ja olen myös sitä mieltä että olen oikeutettu saamaan apua ennen pappaa, ikää en kyllä ukolla tiedä, mutta todennäköisesti aika kalkkis.
Täpärä tilanne kun tulee niin mennään siintä että nuoremmat saavat apua ensin, sitten me toinen jalka haudassa olevat, viimiseksi jotkut 70 v käpyset.Itse olen "vasta" 28-vuotias, mutta sitä mieltä, että hyvä hoito kuuluu kaikille iästä riippumatta ja meistä ihan jokainen on vastuussa niin omasta terveydestään kuin siitä, ettei tässä tilanteessa tartuta muita.
Onko joku väittänyt jotain muuta?
Mutta se on myös faktaa, että Suomen terveydenhuollon resurssit on rajalliset ja normaalissakin yhteiskuntatilassa tehohoito paikka priorisoidaan heille joilla on suurin mahdollisuus selvitä ja eniten elinvuosia edessä.
Mitä kuvittelet tapahtuvan kun tehohoitopaikat loppuvat kesken? No sen voit saada selville kun luet miten Italiassa ja Espanjassa joudutaan nytten toimia.
Eli hyvä kuntoinen 28-vuotias menee 28-vuotiaan diabeetikon edelle ja 50-vuotias kiilaa yli 70-vuotiaan eteen. Lapsi taas menee aikuisen edelle tehohoidossa. Huomaatko kaavan, vai pitää vielä vääntää rautalangasta?
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä yrittää kantaa kortensa kekoon, paitsi nämä kaiken jo ansainneet vänkyrät.
Varsinaista tekopyhyyttä. Joko et lue uutisia ja seuraa somea tai teet sen ainoastaan äärimmäisen valikoivasti.
Tämäkin IL esiin nostama Twitter-keskustelu osoittaa kaikkea muuta kuin mitä edellä viestität.
"Aleksi Valavuori
@Valavuori
· 18. maalisk. 2020
Sain just kuvaa Levin Vinkkarin after ski -bileistä, konsertti käynnissä, jengi jurrissa halailee ja lähmii toisiaan. Tämä ihmisten tyhmyys ei vaan mahdu jakeluun ja nämä suositukset eivät todellakaan toimi. Ymmärtääkö hallitus yhtään mitä täällä tapahtuu?"
Jaakko Kemilä
@JKemila
Tätä luvassa varmasti ympäri maata niin pitkään kun ravintolat saavat olla auki. Itsekkyys ajaa toisten terveyden edelle, kieltoja on pakko tiukentaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaahan tuossa on se, että tuon ikäiset maksoivat eläkemaksuja todella pienen määrän tähän päivään verrattuna.
Hauskaahan tässä on ettei tämän päivän nuoret SAA eivätkä PÄÄSE koskaan kerryttämään itselleen eläkettä. Ja jos joku pääsee pätkätöihin osa-aikaiseksi, niin JOUTUU maksanaan paljon enemmän mitä nuo itsekkäät pullamössöt, PLUS pullamössöjen JÄTTIeläkkeet.
Lisäksi pitää maksaa pullamössöjen hoidot, ja epsanjanlomat, eikä itse pääse koskaan minnekään.
Sitä paitso pullamössöt ovat kasvattaneet lapsensa häpeäkasvatuksella ja alistamalla omia lapsiaan, niin että nämä nykyajan "luulotpois"lapset ovat heti työelämänkynnyksellä jo polttaneet itsensä loppuun, kun ovat luulleet että pitää alistua vanhempien työntekijöiden kakka-astiaksi.
Kiitti vaan vatusti, kun ette voi edes näissä olosuhteissa käyttäytyä kuin ihmiset!
Pullamössövanhuksetko sen koronan toivat Pohjois-Italian ja Itävallan laskettelukeskuksista?
Tämäpä. Ensin itse nuorena aikuisena kierretään Euroopan laskettelukeskuksia ja lomaillaan Italiassa, tuodaan sieltä virus ja sen jälkeen aletaan syyttelemään muita, jotka elävät niinkuin haluavat.
Jos nyt joitain pitäisi haukkua niin niitä matkailijoita, jotka palasivat mm. kirurgin ja sairaanhoitajan töihin suoraan loman jälkeen. Hehän sen taudin tänne toivat.
En kuulu mihinkään mainitsemaasi ihmisryhmään: En ole vanhus, en ole matkustanut laskettelemaan tai Italiaan (enkä kymmeneen vuoteen ulkomaille muutenkaan), en ole hoitohenkilökuntaa.
Joten ihan näin puolueettomana ulkopuolisena sanon: NYT MUMMOT JA PAPAT PYSYKÄÄ KOTONA!
Tässä tilanteessa nyt ei ole varaa osoitella toisiamme että kuka aloitti ja kenen syy, vaan TÄSTÄ ETEENPÄIN kaikkien pitää toimia järkevästi ja yhteistä hyvää ajatellen. Siitäkin huolimatta, että se rajoittaa toisten elämää enemmän kuin toisten.
Kysymyksessä on kuin sota-aika: Nuoret miehet lähetettiin rintamalle, voi kuinka epistä, kun vanhat papat saivat jäädä kotiin. Nyt on toisin päin, toinen ihmisryhmä se joka joutuu "epäoikeudenmukaisesti" kestämään hankakuuksia, eli vanhukset.
Jos yhtään lohduttaa, niin kivaa ei ole muillakaan: Ei niillä, jotka joutuvat miettimään miten järjestää lasten kotiopetus, ei nuorilla joiden opinnot kärsivät, ei hoitohenkilöstöllä tai asiakaspalvelijoilla jotka tartunnan uhasta huolimatta joutuvat tekemään töitään, ei yrittäjillä joilta katoaa asiakkaat, ei työntekijöillä jotka lomautetaan. Vanhuksilla sentään pysyy eläkkeet ennallaan, tulot eivät epidemian takia romahda. Ainakaan vielä. Jos koko talous romahtaa, pitää ehkä eläkkeitännekin leikata. Tehkää nyt jotakin jottei siihen tarvitse mennä. Eli: PYSYKÄÄ KOTONA!
Voi helvetti miten itsekäs mies! Siinä kohtaa kun tehohoitopaikat loppuvat kesken, ei ketään kiinnosta paljonko on maksettu veroja, vaan potilaiden hoito on priorisoitava sen mukaan kenellä on mahdollisuus selviytyä. Siksi jokaisen tulee välttää terveydenhoidon kuormitusta, eli on omalta osaltaan vältettävä sairastumista/muiden tartuttamista.
Meitä 20-40-vuotiaita haukutaan itsekkäiksi, mutta kyllä ihan oikeasti nykyiset noin 70-vuotiaat ovat isekkäin elossa oleva sukupolvi. Sen olen moneen kertaan huomannut jo ennen tätä koronaa.
Ihan kuin kaikki eivät olisi ymmärtäneet, että poikkeustilan keskeinen tarkoitus on porrastaa tartuntoja ja sitä myöten ehkäistä ruuhkan syntymistä sairaaloissa. Tuo ajatus "kuolen jos kuolen" ei sen takia päde.
Jos iso määrä vanhuksia (ja muita riskiryhmäläisiä) sairastuu yhdellä kertaa, niin tehohoitopaikat täyttyvät hetkessä. Eivät sairaalat silloin sano: "ai niin, tämähän olikin se tyyppi, joka oli valmis kuolemaan – eipäs hoidetakaan häntä", vaan sairaaloilla on velvollisuus vastaanottaa ja antaa tarvittaessa tehohoitoa.
Silloin ollaan pahimmillaan Italiaa ja Espanjaa muistuttavassa tilanteessa, ja kaikkien hoidon saaminen vaarantuu, myös niiden, jotka tarvitsevat tehohoitoa jonkin muun sairauden kuin Covid 19:n takia.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
No tottahan se on, veroeuroissa hän on kustantanut monien työttömien olon ja elon. Papat ja mummot EIVÄT ole karanteenissa vaan SUOSITELLAAN asiaa, siinä on ero.
Jos suositusta ei uskota voi tilalle tulla pakko. Siinä se vasta ero onkin.
Onneksi kerrankin on ihmisyys ennen rahaa. Siihen pappa ei ole varmaan tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tuntuu hyvältä lukea senkin äidin tuota, jonka vammaiselta lapselta on nyt otettu elintärkeä fysioterapia pois näitä etuoikeutettuja 70-vuotiaita suojellakseen. Oli Iltalehden juttu sekin..
Kela on tänään muuttanut linjaansa (sitä tuntuu olevan ilmassa). Terapiaa saa joko virtuaalisesti (äiti sitten vain ohjeiden mukaan vääntelee lapsensa nilkkoja ojoon sen mukaan, miten terapeutti näyttää ruudussa) tai terapiaa voidaan tulla tekemään lapsen kotiin ihan naamatusten, mikäli terapeutti ja huoltaja molemmat siihen suostuvat.
Tärkeää on mainita, ettei yhtään ”työttömyyspäivää”. Sehän onkin tärkeintä; hyi nuo työttömät - en takuulla kuulu moisen rupusakin joukkoon, en ole b-luokan kansalainen, jne. Ja koska en ole ollut päivääkään työtön, saan tehdä mitä lystään, koska olen maksanut verot.
Kyllä siellä hiihtomatkoilla niitä eläkeläisiäkin käy. Yhtälailla mahtuu kaikkiin ikäluokkiin välinpitämättömiä ja itseään täynnä olevia. Tässä ketjussa nyt lähinnä kauhisteltiin tätä pappaa joka kokee, ettei hänen tarvitse olla vastuussa mistään koronaan liittyvästä ja että hän ansaitsee ensisijaisesti hoitoa, jos sellaista tarvitsee.
Vänkyrällä varmaankin viitattiin juuri hänen kaltaisiin ihmisiin, ei yleisesti vihattu vanhuksia, joista suurin osa ymmärtää tilanteen vakavuuden.
Nuoremmat hiihtomatkailijat ovat sitten asia erikseen. Yhtä uskomatonta on heidän käytös, mutta ei silti oikeuta mitään muuta ikäluokkaa olemaan yhtä itsekäs.
Miksi tuollaista käpyä pitäisi millään tavalla hoitaa? Ei tuollaisella rutikuivalla muumiolla ole mitään hyötyä yhteiskunnassa joten kuolkoon jos sairastuu.
Itse olen "vasta" 28-vuotias, mutta sitä mieltä, että hyvä hoito kuuluu kaikille iästä riippumatta ja meistä ihan jokainen on vastuussa niin omasta terveydestään kuin siitä, ettei tässä tilanteessa tartuta muita.