Mitkä ovat 2-v. hampaanhoito-ohjeet?
Meilläpäin ei ole enää 2-v. neuvolaa, enkä viitsisi tätä asiaa soittaa... Minkälaiset ohjeet olette saaneet 2-vuotiaiden hampaanhoitoon?
Minä pesen lapsen hampaat aamulla ilman hammastahnaa ja illalla lasten fluorihammastahnan kera (hammastahnaa niin pieni nökäre kuin pystyy laittamaan). Lisäksi joka ruokailun jälkeen Xylitol-tabletti (apteekista ostettu Xylident). Nämä ohjeet olen saanut 1-v. neuvolan yhteydessä, vieläkö jatketaan samaan malliin?
Kommentit (9)
Ja tahnaa laitetaan lapsen pikkusormen kynnen kokoinen " möykky" . Fluoritabletteja ei anneta, mutta niiden annostukseen vaikuttaa kotipaikkakunnan veden fluoripitoisuus. Helsingissä siis pelkkä fluori tahna riittää.
Namit ja mehut aterioiden yhteydessä/päälle, jos tarpeen. Tuttisysteemeistä eroon.
3-vuotiaana vähitellen käyttämään aikuisten fluoritahnaa sitä mukaa, kun oppii sylkemään sen suustaan. Ohjeena on aina saatu, että aikuinen pesee hampaat. Lapsi voi sitten itsekin olla pesevinään.
Fluoritabletteja ei tosiaan ainakaan Helsingissä tarvitse käyttää, sen sijaan just jotkut täysksylitolipuristeet/-purkat aterian päälle.
fluoritabletteja.
Me saatiin 1v hammastarkastuksessa fluoritabletit mukaamme hammashoitajalta. Näin Tampereella.
Minusta tuo on ollut hyvä systeemi, eli kerran päivässä " kunnon harjaus" aikuisen toimesta ja kerran päivässä lapsi itse harjaa. On nyt kk sisällä oppinut harjaamaan oikealla tekniikalla. Eli myös ihan harjaa niitä hampaita.
-enpäs muista numeroa 4 tai 5 taisin olla-
Vierailija:
Meille ei 1-v. neuvolassa puhuttu yhtään mitään fluoritableteista, mutta käskettiin kerran päivässa pestä fluorihammastahnan kanssa. Riittääkö 1 krt päivässä edelleen? Onko fluoritabletti vaihtoehtoinen tahnan kanssa? Fluoritabletteja emme ole siis syöneet yhtään kertaa.Ap
tietääkö hää mitä on ns. maalaisjärki. Meilläpäin ainakin pitää ite varata ajat neuvolaan 2- vuotiaasta ylöspäin ja kerran vuodessa käydää jos kaikki ok.
Koska siellä oli kaikki kunnossa, niin seuraava aika varataan vasta 2v 6kk, eli 2-v. neuvolaa ei enää ole meidän kunnassa. Osaan kyllä varata ajan neuvolaan... Mutta edelleen kysyn, minkälaisia ohjeita olette saaneet hampaidenhoitoon. Lähinnä lisätäänkö fluorihammastahnan käyttöä?
Ap
ei makeita välipaloja, ei tuttia, ei happamia mehuja, janojuomaksi vettä fluoritabletti kerran pv. ssä ja hampaat pestään 2-3 krt päivässä...googleta lisää.
Tuskin sentään :D Tai no onhan sekin tietenkin tapa pilata hampaat.... Samat ohjeet olen saanut kuin ap 1v neuvolassa, mutta saimme vasta 2v hammastarkastuksessa. 1v-2v harjattiin 1krt/pv ilman tahnaa ja kerran päivässä fluoritabletti.
Nyt 1-2krt/pv harjaus ja toisella kerralla pestään sitten aina hammastahnalla. (lapsen pikkusormen kynttä vastaava määrä tahnaa) Ruokailun jälkeen purkkaa. Ei karkkia, tuttipulloa jne.
Käytännössä harjataan 2krt/pv, toisen harjauksen suorittaa lapsi itse ja toisen sitten äiti/isi.
Meille ei 1-v. neuvolassa puhuttu yhtään mitään fluoritableteista, mutta käskettiin kerran päivässa pestä fluorihammastahnan kanssa. Riittääkö 1 krt päivässä edelleen? Onko fluoritabletti vaihtoehtoinen tahnan kanssa? Fluoritabletteja emme ole siis syöneet yhtään kertaa.
Ap