Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suositelkaa hyvää suomalaista (hetero)naiskirjailijaa.

Vierailija
27.06.2006 |

Taustaa: Olen mies ja vastikään huomasin lukevani lähes yksinomaan mieskirjailijan kirjoittamia tekstejä. Nekin naiset, jota hyllystäni löytyy näyttävät olevan lesboja; Manner, Saisio, Rekola.

Huolestuin ja aloin tutkistella lukukokemuksiani. Muistan van harvoja suomalaisten naiskirjailijoiden tekstejä vuosien varrelta; Härkösen Häräntapoaseen, Kauras-Snelmannin Pelon Maantieteen, Orvokki Autio viistotaival-trilogian poikavuosilta.

Olen siis rajoittunut. Haluaisin, että sivistäisitte minua lukemisen arvisista naiskirjailijoista. Makuni on suhteellisen lavea, kunhan laatua löytyy.

Viimeksi lukemistani kirjoista olen pitänyt Orhan Pamukista, Don De Lillosta, Annie Prouxlin (!) novelleista, JM Coetzeesta.

En välitä Pottereista, Coelhosta enkä Dan Brownista.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin se on muuten kadonnut.

Vierailija
22/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaperäinen, viehättävä sanankäyttäjä - joskaan ei ihan nykyhetken kirjailijoita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raija Oranen.

Vierailija
24/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein tiedä hyviä naiskirjailijoita Suomesta; muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta (Canth etc.). Mutta ulkomaisia sitten taas tiedänkin, miten ois Simone de Beauvoir, Sylvia Plath, Virginia Woolf, Alva Myrdal, Brontën sisarukset, Jane Austen, Mary Shelley, Amy Tan, Toni Morrison, Taslima Nasrin, Sappho, Anaïs Nin...

Siinä on erimaalaista kuvausta, erilaisia uskontoja ja seksuaalisia mieltymyksiä, eri aikakausia.

Vierailija
25/25 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märta Tikkanen, Merete Mazzarella, Eeva Joenpelto