Hallituksen on viipymättä ryhdyttävä tukemaan lapsiperheitä!
Olemme nuori perhe noin 30-siä. Mies on vuorotyössä, vuoroja leikattu rajusti, nyt yt:t uhkaa. Minä olen kotihoidon tuella pienimpien kanssa. Mutta nyt meidän eskarilaiset ja koululaisetkin ovat kotona. Täällä pikkukunnassa ei ole järjestetty koululaisille ruokailua koulujen ollessa kiinni. Lasten ruokkimisesta myös arkena on tullut ylimääräinen menoerä, jota taloutemme ei kestä. Kuulostaa ehkä hurjalta, mutta menomme ovat lisääntyneet noin puolella tämän koronan takia. Ja mitään hätävaraa emme ole kyenneet hankkimaan, vaikka pitäisi. 2 viikon säilykkeet, näkkärit, teet ja lääkkeet meidän perheelle maksaisi monta sataa, eikä siihen ole varaa. Myöskään ei ole varaa pestä käsiä saippualla suositusten mukaisesti tai käyttää paperinenäliinoja. Niitä kuluisi näiden nuhanenien kanssa monta pakettia viikossa. Käsidesiin ei ole ollenkaan varaa.
Lisäksi meillä on asuntolainaa talosta, jonka arvo laskee silmissä. Pelkäämme että kohta pankki haluaa lisävakuuksia. Miten meidän sitten käy?
Onneksi on vielä katto pään päällä!
Valtion olisi välittömästi nostettava lapsilisiä pienituloisille perheille ja taattava näiden lainat. Kuntien tulisi jakaa harkinnanvaraisena tt-tukena noin puolet perheiden ruokamenoista. Lisäksi avustuspaketti lomautetuille tai irtisanotuille perheellisille.
Suomessa vaan puhutaan rikkaiden, kuten yrittäjien, tai hömpän, kuten taiteilijoiden, tukemisesta. On unohdettu, että lapsiperheet on Suomen tärkein voimavara ja meitä pitäisi tukea, ei rikkaita ja taiteilijoita, jotka ei tuota mitään vaan elää meidän tavallisten ihmisten selkänahasta.
Suomessa on paljon lapsiperheitä, jotka eivät pärjää muutenkaan ja nyt vielä tämä korona tähän päälle!
Kertokaa mielipiteenne!
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Meille lapset on rikkaus ja minulla on lastenhoitajan pätevyyskin, eli lapset ja äitiys on olleet aina minulla tärkeällä sijalla. Päätimme miehen kanssa tehdä kaikki lapset kerralla nyt kun ollaan nuoria vielä ja jaksetaan olla lasten menossa mukana. Koulutukset, työura yms ehtii vähän vanhempanakin. Ap
Niin TE päätitte ei hallitus, ei yhteiskunta, ei muut veronmaksajat. Nyt vaan se ehtii vähän vanhempana vähän aikastui, kun maailma ymprärillä muuttui ja siihen pitää jokaisen varautua kun sitä perhettä suunnitteleen ja tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Provo..
Pakko olla :D
Ihmeellistä ruokalistaa kaavailet kahdeksi viikoksi: säilykkeitä, näkkäriä ja teetä...? Ei ihmekään että vähän kalliiksi tulee, jos tässä on teidän pääasialliset ruokatarpeet.
Kyllä vaaditaan yhdessä tuntuvia korotuksia veroäyreihin!
Siis kuinka monta lasta tällä aloittajalla on ja miksi ihmeessä on hankkinut niin paljon jos talous on noin vaakalaudalla muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaaditaan yhdessä tuntuvia korotuksia veroäyreihin!
Minäkin haluaisin purjeveneen ja lähteä tutkimaan merimerkkien vaikutusta silakan sukupuolielämään. Voisiko tämän laittaa samaan vaatimukseen?
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka monta lasta tällä aloittajalla on ja miksi ihmeessä on hankkinut niin paljon jos talous on noin vaakalaudalla muutenkin?
No, ku mä haluun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiperä tilanne, nyt ei auta sanoa, että pitäisi olla jotain säästettynä. Aika pahaan jamaan olette itsenne päästäneet ilman koronaakin jossei saippuaan ole varaa? Mun säästöt meni nyt kotivaraan ja lääkevaraston kasvattamiseen yms, että voi tehdä itselläkin kohta tiukkaa.
T kahden lapsen totaaliyhTuosta saippuasta tarkennus: siis meillä tavallisesti kädet pestään kun ne on likaiset ja mielellään ison hädän jälkeen ja ennen ruokailua. Koko ajan ei olla patistamassa lapsia pesemään käsiä. Mutta nyt jos kädet pitäisi pestä : vessan jälkeen aina, niistämisen jälkeen, ennen ruokaa, kun tullaan ulkoa sisään, sitä saippuaa kuluisi pullollinen päivässä. Ja meille se parikin euroa on tässä tilanteessa liikaa.
Emmekä ole päästäneet itseämme mihinkään jamaan, vaan kyllä se on ihan yhteiskunta, joka ei halua turvata lapsiperheiden pärjäämistä. Kaikki vaan kallistuu: esim sähkölaskut on ihan hurjia nykyisillä siirtohinnoilla! Ei meillä ole enää varaa mihinkään muutoinkaan ja nyt tähän vielä lama ja työttömyys päälle!
Ap
Tasan tarkkaan ihan itse olette itsenne päästäneet tuohon jamaan. Itse olette taloutenne sössineet ettekä ole osanneet varautua pätkääkään tulevaan, jopa eläimet tuolla luonnossa siihen pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Meille lapset on rikkaus ja minulla on lastenhoitajan pätevyyskin, eli lapset ja äitiys on olleet aina minulla tärkeällä sijalla. Päätimme miehen kanssa tehdä kaikki lapset kerralla nyt kun ollaan nuoria vielä ja jaksetaan olla lasten menossa mukana. Koulutukset, työura yms ehtii vähän vanhempanakin. Ap
Lapset kun ovat rikkaus niin ei silloin mitään hätää ole. Työttömyyttä tai sirautta voi ilman pandemiaakin tulla. Ihmeellistä jos koko talous on laskettu yhden typaikan varaan varaan. Sitten pitää myydä kaikki ja mennä vuokralle jotta saa toimeentulotukea.
Ap puhuu ihan asiaa, vaikka saakin teilausta täällä. Eletään aikoja, joissa vanhempien työpaikat ovat todellakin häviämässä. Omakin mies lomautettiin tänään toistaiseksi, onneksi itse olen ihan hyväpalkkaisessa virassa. Meillä on tilanne, että lapset ovat kotona, jolloin kulutuskin on kovempaa ja perheiden jaksaminen on tukalaa. Tuohon vielä joku erityislapsi ja vanhemmat ovat todellakin pahassa stressissä etenkin, jos talouskin menee alta. Kukaan ei edes tiedä kauanko tämä kestää ja tokeneeko talous lainkaan. Ahtaale viedyt perheet saattavat reaoida huonosti. Euroopan lehdet jo puhuvat kotiväkivallan lisääntymisestä kun perheet ovat pakkokaranteeneissa kotona. Jos ei haluta, että meillä lastensuojelu korjaa jäljet, olisi lapsiperheitä paras tukea juuri nyt kaikin voimin.
Me emme ole ostaneet mitään säilykkeitä, vaan meillä on pakastin täynnä niitä samoja ruokia, mitä normaalistikin syömme. Esim. jauhelihaa. Lisäksi pastaa ja riisiä. Emme ole ostaneet säilykkeitä, joita emme normaalistikaan syö.
Miksi kaikki vika on aina yhteiskunnassa jos ahnehtii liikaa eikä ole säästöjä työttömyyden varalle. Toimeentulotukihan on sitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Eli et tiedä kuinka monta lasta tarinassa on.
Miten heikkoja te oikein olette, kauhea poru heti. Ei tämä niin paha ole kuin pula-aika ja sota olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ap puhuu ihan asiaa, vaikka saakin teilausta täällä. Eletään aikoja, joissa vanhempien työpaikat ovat todellakin häviämässä. Omakin mies lomautettiin tänään toistaiseksi, onneksi itse olen ihan hyväpalkkaisessa virassa. Meillä on tilanne, että lapset ovat kotona, jolloin kulutuskin on kovempaa ja perheiden jaksaminen on tukalaa. Tuohon vielä joku erityislapsi ja vanhemmat ovat todellakin pahassa stressissä etenkin, jos talouskin menee alta. Kukaan ei edes tiedä kauanko tämä kestää ja tokeneeko talous lainkaan. Ahtaale viedyt perheet saattavat reaoida huonosti. Euroopan lehdet jo puhuvat kotiväkivallan lisääntymisestä kun perheet ovat pakkokaranteeneissa kotona. Jos ei haluta, että meillä lastensuojelu korjaa jäljet, olisi lapsiperheitä paras tukea juuri nyt kaikin voimin.
Irtisanomiset ja lomautuksetkin on tietty ikävä juttu, mutta kyllä ihmisillä pitäisi olla jonkinlainen suunnitelma niiden varalle. Työttömyys ja palkan katkeaminen voi tapahtua ilman koronaakin tai mitään isompia epidemioitakin. Koululaisten kotonaolon kannalta en taas osaa nähdä tätä tilannetta kesälomia kummempana juttuna: täytyyhän silloinkin jaksaa katsella niitä omia lapsia koko päivä ja kyetä tarjoamaan heille ruokaa.
Ei herraisä nyt :D perus hankitaan joku kymmenen lasta ilman, että ollaan edes rakennettu oma elämä vakaalle pohjalle ja lapset sitten näkevät nälkää ja elävät liassa. Hyi saa tana kaltaisianne.
"sitä saippuaa kuluisi pullollinen päivässä. "
Mitä? Onko teitä siellä 50 henkilöä?
Mä en nyt tiedä, kumpi kuvottaa enemmän. Se, että joku lähtee provoamaan tälläisellä aiheella vai nää tyypit jotka innolla haukkuu täällä muita.
Joo, meillä on tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia perheitä jossa syystä tai toisesta ihan oikeasti nyt on vaikeuksia saada lapsille ruokaa eteen ja selviytyä ylipäätään tästä tilanteesta. Näistä vanhemmista voi olla mitä tahansa mieltä, mutta tosiasia on että tää kaatuu nyt lasten niskaan. Kunnissa on todella sekavia käytäntöjä, osassa esim. lasten ravinnonsaanti on turvattu jatkamalla kouluruokailua myös etänä opiskeleville, osalla lapsista ei ole tätä mahdollisuutta. Mistä ne saa ruokansa? Varastaa nälkäänsä kaupasta?
On hyvä asia, että liikkumista rajoitetaan ja estetään virustartuntoja näin. Mutta kyllä se meidän hyvinvointivaltio on nyt ryssinyt todella pahasti ja osa lapsista on heitteillä. Ja tämä ei tunnu kiinnostavan ketään. Kivempi kitistä keskustelupalstoilla ja somessa niistä lapsista jotka masentunut ja köyhä vanhempi vie päiväkotiin ulkoilemaan ja ruokailemaan, ja niistä teineistä jotka koulussa sattumalta käyvät vielä nälkänsä sammuttamassa. Byhyy, noikin saa tehdä noin, emmähaluu pitää omaa lastani koko ajan kotona sitten, menkööt leikkimään taloyhtiön lapsilauman kanssa vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kuten huomaat, olit väärässä. Sinun olisi pitänyt mennä töihin eikä lorvia kotona. Kahden aikuisen palkasta olisitte keränneet säästöjä.
Kaikki ollaan samassa veneessä, lapsiperheet ja lapsettomat. Kotioleskelun tuella olevan mamman on nyt tartuttava toimeen ja lähdettävä hakemaan ansiotuloja. Ei ole yhteiskunnan velvollisuus elättää aikuisia ihmisiä ja heidän lapsiaan.