Nyt Marin sanoi suoraan, että lasten ei tulisi tavata kavereita
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Kun ihan toden totta vaahtoajat ymmärtäkää, että poikkeuslaki ei vielä tarkoita ulkonaliikkumiskieltoa. Kun näette pihalla leikkiviä lapsia, niin heillä on siihen oikeus.
Jokaisen omaan järkeen luotetaan, ettei ulkona pidetä kuitenkaan mitään torikokouksia eikö lasten anneta lääppiä muita tai hönkiä päälle.
Se ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteivätkö lapset voi siellä ulkona leikkiä vaikka pihalla olisi muita lapsia. Tätä ei ole kielletty. Eikä se ole tarkoituskaan, että kaikki eristäydymme aivan täysin muista. Se ei ole fyysistä kontaktia, jos yksi lapsi laskee liukumäkeä ja toinen keinuu. Se on fyysistä kontaktia, jos lapset painivat ja riehuvat lähekkäin.
Tämä rajanveto on joillekin täysin ylivoimaista. Heidän pitäisi malttaa olla mieluummin ylivarovaisia kuin ottaa riskejä koska "eihän meille kuitenkaan"...
Mutta kun on maustemitalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisten pitäisi tavata toisiaan? Tähänkin asti on riittänyt pelkkä somen räplääminen ja nyt kun pitäisi jatkaa samalla linjalle niin se ei sitten sovikaan? Ensimmäinen kerta kun somesta voisi olla edes jonkinlaista hyötyä.
Joo, aika huvittavaa että koskaan normiaikana ei näy lapsia ulkona, kaikki istuu kotona naama kiinni puhelimessa. Nyt se yhtä-äkkiä on joka kullannupun elinehto. En ole havainnut tällaista huolta lasten ulkoilemisesta ennen koronaa.
No voi järki käteen nyt. Missä ne lapset oli päiväsaikaan kolme viikkoa sitten..
Koulussa ja päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pari päivää kans ihmetellyt että ovatko aikuiset niin laiskoja etteivät voi itse ulkoilla lastensa kanssa ? Meidän pihayhtiössä joka päivän 7-8 hengen lapsiporukka monta tuntia leikkii yhdessä. Nuorimmat n 4-5.
Meillä lapset 7,5 ja 4vkin tajuavat etteivät vaan tällä hetkellä voi olla muiden lasten kanssa tekemisissä kuten eivät aikuisetkaan. Ulkoillaan lasten kanssa Yhdessä pari kertaa päivässä. Tää nyt ei vaan oo niin vaikea asia tajuta , nyt on todella poikkeus tilanne kyseessä ja luulen että vasta nyt myös Suomessakin uskalletaan julkisesti pikkuhiljaa myöntää että tää onkin pikkasen vaarallisempi flunssa. Ihan järkyttäviä lukuja päivittäin :/Oletko kotiäiti? Vai missä välissä omat työsi teet? Ja se sun ekaluokkalaisen koulunkäynti on aika kevyttä kauraa verrattuna siihen että taloudessa on useampi kouluikäinen esim. alakoulun viimeisillä luokilla.
Olen eri vastaaja. Meillä on kaksi lasta alakoulun viimeisillä luokilla ja yksi eskarissa. Minä ja mies vastataan nyt heidän koulunkäynnistään ja kaikesta muusta ohjelmasta. Ja tehdään omat työt. Se on nyt meidän vastuu ja se on vikisemättä hoidettava. Ei ole kivaa eikä mukavaa läheskään koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä pari päivää kans ihmetellyt että ovatko aikuiset niin laiskoja etteivät voi itse ulkoilla lastensa kanssa ? Meidän pihayhtiössä joka päivän 7-8 hengen lapsiporukka monta tuntia leikkii yhdessä. Nuorimmat n 4-5.
Meillä lapset 7,5 ja 4vkin tajuavat etteivät vaan tällä hetkellä voi olla muiden lasten kanssa tekemisissä kuten eivät aikuisetkaan. Ulkoillaan lasten kanssa Yhdessä pari kertaa päivässä. Tää nyt ei vaan oo niin vaikea asia tajuta , nyt on todella poikkeus tilanne kyseessä ja luulen että vasta nyt myös Suomessakin uskalletaan julkisesti pikkuhiljaa myöntää että tää onkin pikkasen vaarallisempi flunssa. Ihan järkyttäviä lukuja päivittäin :/Oletko kotiäiti? Vai missä välissä omat työsi teet? Ja se sun ekaluokkalaisen koulunkäynti on aika kevyttä kauraa verrattuna siihen että taloudessa on useampi kouluikäinen esim. alakoulun viimeisillä luokilla.
En ole kotiäiti , opiekselen etänä itsekin, samalla kun katson pienempien perään ja autan ekaluokkalaista käskyissä , joita muuten on ihan järkyttävä määrä päivittäin.
Eli sinulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä työelämä voi olla. Tulosta pitää saada aikaan, opiskelijalla on aina akateeminen vapaus. Noin pienet lapset vielä nukkuvatkin melko paljon, jolloin sinulle jää aikaa opiskeluillesi. Tilanne on täysin toinen jos molemmat vanhemmat tekevät etänä jatkuvaa keskittymistä vaativaa työtä ja talossa on vaikkapa pari neljäs-kuudesluokkalaista, joiden koulunkäynti vaatii vielä paljon aikuisen opastusta. Voit yrittää ymmärtää miksi tässä yhtälössä lapsia saatetaan päästää ulkoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri vastaaja. Meillä on kaksi lasta alakoulun viimeisillä luokilla ja yksi eskarissa. Minä ja mies vastataan nyt heidän koulunkäynnistään ja kaikesta muusta ohjelmasta. Ja tehdään omat työt. Se on nyt meidän vastuu ja se on vikisemättä hoidettava. Ei ole kivaa eikä mukavaa läheskään koko aikaa.
Mitä teette työksenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpon, meidän lapsi saa kyllä jatkossakin leikkiä ulkona parin kaverin kanssa. Todellakin. Suuri osa lapsista on päiväkodissa, koulussa on osa pikkukoululaisista. Todellakin annan lapseni leikkiä.
Tässä osa ihmisistä pistetään nyt niin tiukille, pitää tehdä etätöitä ja opettaa samalla lapsia ja luopua kaikesta mahdollisesta, että kohta tapahtuu kyllästyminen ja ohjeita ei enää noudateta. Ihmiset eivät jaksa tehdä enää etänä vaan haluavat töihin fyysisesti. Ihmiset väsyvät opettamaan lapsiaan ja alkavat vaatia kouluja auki. Tulospalkkiot jätetään maksamatta, talous sukeltaa. Muutamalle ehkä säästyneelle ihmishengelle kirjoitetaan iso hintalappu.
Kunnallisveroprosenttia on pakko nostaa, opetuksesta tingitään jatkossa, pakko tinkiä kaikesta mahdollisesta muustakin. Onko tämä kaiken sen arvoista oikeasti?
Osalta ihmisistä vaaditaan tässä niin paljon, aivan liikaa, osalta ei mitään. Jo eilen oli kuultavissa se, että ilmapiiri alkaa muuttua. Kerrottiin kurittomista vanhuksista, asiantuntija listasi koronaan kuolleita (yli 80-vuotiaita tai useammasta perussairaudesta kärsiviä), puhuttiin kouluruokailun järjestämisestä etäopetuksessa oleville koululaisille. Muutos on ilmassa, ihmiset väsyvät. Korona jyllää joka tapauksessa.
https://www.verkkouutiset.fi/korona-tuhosi-suurperheen-kolme-kuoli-kolm…
Nyt haloo. Eli altistat lapsesi.
Nämä kuolleet tässä uutisessa olivat 50+ - ikäisiä, eivät lapsia.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette työksenne?
En viitsi kertoa mutta sellaista minkä voi tehdä etänä ihan täysin. Lasten kotonaolo vastaa avokonttorissa oloa, ei niistä nyt enempää häiriötä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette työksenne?
En viitsi kertoa mutta sellaista minkä voi tehdä etänä ihan täysin. Lasten kotonaolo vastaa avokonttorissa oloa, ei niistä nyt enempää häiriötä ole.
Eli teidän töitänne eivät lapset häiritse. Pystytkö ymmärtämään että muunkinlaisia töitä voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Korona - mikä upea tekosyy olla osallistumatta turhiin sosiaalikaffitteluihin tai olla tekemättä oikeastaan mitään mikä vaatisi reissaamista 3 km kauppareissua pidemmälle.
Se, kun huomaat, että sun normaalielämäntapa on nimeltään karanteeni :D
terveisin
toinen sosiaalisesti yksin viihtyvä introvertti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kotiäiti , opiekselen etänä itsekin, samalla kun katson pienempien perään ja autan ekaluokkalaista käskyissä , joita muuten on ihan järkyttävä määrä päivittäin.
Mä opiskelin itselleni maisterin paperit kotiäitinä. Lapset olivat kotihoidossa, miehen lomapäivillä ja liukuvalla työajalla venkslattiin.
Kyllä se vaan on eri asia opiskella etänä kuin tehdä töitä. Tulosvastuu ja saatavilla olon vaatimus on ihan eri! Samaan aikaan lapsia pitää auttaa omien etäyhteyksien ja tehtävien kanssa, huolehtia ruokailu jne.
Ja kyllä lapset tarvitsevat liikuntaa. Koulussakin on välitunnit ja liikuntatunnit. Olen itse edelleen kotiäitinä ja onhan tämä helppoa kun voi vahtia vierellä lapsia ulkona ja käydä retkillä yms. Mutta ymmärrän kyllä todellakin kuinka tiukassa paikassa nyt ollaan monessa perheessä eikä tilannetta auta ristiriitaiset ohjeet ja anonyymien idiootiksi huutelut.
Täällä siitä sodasta jauhetaan niin lukekaapa nyt nuo omat viestit näille jotka miettivät mitä tehdä tässä tilanteessa. Huokuvatko viestinne talvisodan yhteishenkeä? Hyvä vitsi lähinnä tuo että samaan hengenvetoon haukutaan kysyviä idiooteiksi ja sitten huudetaan talvisodan hengen perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kova isku omille lapsilleni, ettei saa liikkua ulkona kaverin kanssa. Asumme taloyhtiössä, jossa on n. 10 samanikäisiä lasta ja ovat tottuneet leikkimään isolla porukalla. Nyt ei saa pelata edes sählyä kaverin kanssa pihalla, vaan pitää iloisesti vain vilkuttaa, jos joku on jo pallottelemassa. Omien lasten ulkoilu ja kunto tipahtaa radikaalisti tässä muutaman kuukauden aikana. En mitenkään voi yltää niin suureen määrään ulkoilua ja ihan jo se tekemisen kuntotaso laskee, jos puuhailevat minun kanssa versus kavereiden kanssa.
Ja tässä kiteytyy just tää pullamössösukupolvi. Koittakaa nyt saada päähänne se että tässä tulee nyt muutaman kuukauden olemaan vähän rankkaa. Me kaikki joudutaan ponnistelemaan enemmän ja poistumaan omalta mukavuusalueelta. Yhyy sä joudut nyt hetken aikaa viihdyttämään lapsias yhyy. Ei tää tilanne tuu koko loppuelämää luultavasti kestämään ni koittakaa ny päästä eroon tosta valittavasta asenteesta ja SOPEUTUKAA! Jokainen meistä pystyy vaikuttamaan siihen millanen se oma henkinen ja fyysinen kunto tulee olemaan tän kaiken jälkeen. Joo se vaatii sulta vähän enemmän ku mihin oot tässä valmissa maailmassa tottunu mutta tilanne on nyt tää ja deal with it.
Oletpa vihainen. Ehkä kannattaa hieman rauhoittua.
Lapsuuden keskeisimpiä piirteitä on vapaa leikki ja leikkiminen oman ikäistensä kanssa. Vaikka miten päin viihdyttäisin tai pyrkisin lastani liikuttamaan, en voi koskaan korvata toista lasta. Sanoin aiemman kommenttini siksi, enkä edes valittaen, että ihmiset ymmärtäisivät miten suuri vaikutus karanteenilla on lasten kokemukseen lapsuudesta. Nyt kun vapaa leikki pihalla, mikä on ehdottoman tärkeä osa lapsuutta tietyssä iässä, on kielletty, saattaa se lapsista tuntua siltä, että lapsuus on hetkeksi pysäytetty. Vapaus, koulu ja kaverit ovat lapsuuden perusta. Siksi tämä ei ole mikään pikkujuttu tai helppo toteuttaa.
Olen tätä itsekin hokenut täällä, että sotatilanteissa perustetaan aina ensin koulu/leikkitila lapsille, koska sillä on niin paljon positiivisia vaikutuksia heidän jaksamiseensa. Tänään sanottiin, että olemme sodassa. Miksi meillä ei sitten ole koulut auki, tai edes puistoon ei saa mennä? Mitä tekee pienelle lapselle olla viikkotolkulla eristyksissä muista lapsista, pelkkien vanhempiensa seurassa? Suomalainen mieli on altis masentumaan ja käyttäytymään autistisesti. Eikö tämä terveiden ihmisten eristäminen vain pahenna tilannetta? Miten oireilevat isompina ne lapset, joita eristetään nyt?
Nyt vähän rauhaa tähän höpö höpö lapsi särkyy-mentaliteettiin. Ihmiset on kestäviä. Ihmiset on joustavia. Lapset jos ketkä sopeutuu erikoistilanteisiin yleensä hyvin.
Minulla oli eka leikkikaveri vasta, kun täytin 9-vuotta. Muutoin me asuttiin aina jossain Jumalan selän takana metsässä, siis ihan oikeesti metsässä, koska introvertti-isä vihasi ihmisiä ja halusi olla eristyksissä. Niin sitten oltiin eristyksissä. Lähimpään naapuriin oli helposti 5 km ja siellä asuu vaan vanha pappa tai mummo yksinään. Itse piti leikkinsä keksiä ja viihdyttää itseään.
Kun olin 9v. muutettiin taas kerran korpimetsämökkiin, mutta nyt naapuri oli 1km päässä ja koulu 3km päässä.
Ikävälillä 3-9v. muutettiin niin paljon, etten ehtinyt ystävystyä kehenkään edes koulussa.
Kun katson nyt maailman menoa tuntuu, että itsestään kasvoi tästä eristyksestä huolimatta ihan täysipäinen. Ainakaan ei ole ryhmäpainetta hönkimässä niskaan, koska ei ole ikinä kuulunut osaksi mitään ryhmää. Että "Mitähän ne nyt aattelee, pitää elää tälleen ja tolleen ja jos en elä, niin hui kauhea, olen epäonnistunut, mitähän ne muut nyt aattelee?"
N39
Aivan helvetinmoiset huutonaurut lähtee. Makkarasormiset av-mammat ovat nyt niin terveyden asialla, suorastaan paniikissa ja tähän asti ei ole kiinnostanut terveys ollenkaan. Ei jumalauta mä oikeasti kuolen nauruun.
Asun kaksin 3-vuotiaan lapsen kanssa. Ei me voida kuukautta (tai pidempään) kökkiä kaksin kotona. Tottakai vien lasta päivittäin ulos, mutta kuukausi ilman kontaktia toisiin lapsiin tuntuu aika mahdottomalta. Tottakai niillä perheillä on paljon parempi tilanne, joissa on useampia lapsia ja leikkiseuraa on omasta takaa. Tai vähintäänkin se puoliso siellä kotona tuomassa edes jotakin sosiaalista kontaktia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette työksenne?
Eli teidän töitänne eivät lapset häiritse. Pystytkö ymmärtämään että muunkinlaisia töitä voi olla?
Kyllä kyllä, juuri sinä olet niin uniikki että edes poikkeustilanteessa ei voi omia lapsia hoitaa.
Todellakin hoidan ja erittäin mielelläni. Minulla on kuitenkin myös työ, joka on myös hoidettava. Ihmetyttää tässä keskustelussa eniten se, miten heti ollaan valmiita tuomitsemaan toisten toimintatavat ja haukutaan idiootiksi ja ties miksi vaikka ei itse ymmärretä sitä, että eri perheiden tilanteet voivat olla täysin eri kuin se oma.
Vien lapsiani ulos kunnes tulee ulkonaliikkumiskielto. Aika epätasa-arvoista, jos aikuiset saa tehdä mitä lystää mutta lasten pitäisi lukittautua neljän seinän sisään. Päiväkoditkin ovat auki. Joten siinä vaahtoatte mutta ulkona liikutaan kuten muutkin kunnes kielto tulee.
Ja tuolla ulkona oli tänäänkin todella paljon ulkoilijoita, ihan vauvasta vaariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä työelämä voi olla. Tulosta pitää saada aikaan, opiskelijalla on aina akateeminen vapaus. Noin pienet lapset vielä nukkuvatkin melko paljon, jolloin sinulle jää aikaa opiskeluillesi. Tilanne on täysin toinen jos molemmat vanhemmat tekevät etänä jatkuvaa keskittymistä vaativaa työtä ja talossa on vaikkapa pari neljäs-kuudesluokkalaista, joiden koulunkäynti vaatii vielä paljon aikuisen opastusta. Voit yrittää ymmärtää miksi tässä yhtälössä lapsia saatetaan päästää ulkoilemaa
Ensinnäkin , nukkuvat paljon?! Olika sulla niitö omia lapsia vai ei ? Meillä kaikki heräävät 6.30 eivätkä nuku päiväunia eli se siitä. Toiseksi millä järjellä mielestäsi ekaluokkalainen tarvitsee vähemmän opastusta löksyissö kun esim kutosluokkalainen ? Toisella hiukka enemmän kokemusta kuin toisella. Jestas taas näitä vertailuja. Puhumattakaan siitä että 4 &5 v tatvisetvat myös enemmän apua kaikessa kuin 5&6 luokkalaiset.
Jatkua ylempään .. pointtina siis se että jopa komen pienemmän äitinä ja itse opiskelevana teen aikaa ulkoilualue yhdessä , sillä tämä on poikkeustilanne. Oletko niin itsekäs että pistät lapset naapureiden kanssa leikkimään jotta pääset itse helpommalla ? Niinhän sanoit. Uskomatonta välinpitämättömyyttä. Kun kyse ei nyt ole siitä omasta tai vaan lasten terveydestä vaan koko kansasta ja siitä että saadaan tää virus kukistettua. Se vaatii sitä että ei oleilla muiden kanssa. Ja tuskin edes normi arjessa ulkoiset lastesi kanssa niin uskomatonta senkin puolesta että tällaisessa tilanteessa et voi sitä vertaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on vain pakko valita kahden pahan väliltä se pienempi. Jos olette sitä mieltä, että tämä kaikki on OK ja hyvä, älkää sitten itkekö, kun tätä kaikkea aletaan maksaa. Kikystä oli hirveä poru, päiväkodeista, opetuksesta, vanhustenhoidosta, kulttuurista, taiteesta mistään ei saa leikata yhtään euroa. Tajuatteko, että tämän jälkeen noista kaikista leikataan aivan todella paljon. Tämä nimittäin tulee todella kalliiksi. Onko se sen arvoista oikeasti? Tämä voi olla hyvinvointivaltion loppu.
Täyttä asiaa tuossa kommentissa.
Lukekaa se ja sisäistäkää asia. Ja muistakaa, että yksilön tekemät asiat ratkaisevat tämän kriisin kulun. Yksilö=ongelman ratkaisu. Kukaan ei voi vetäytyä vastuusta.
Jatko edelliseen * läksyissä siis , joita on siis se määrä mitä tekisivät koulupäivän aikana eli kaikki tunnit + läksyt vielä erikseen.