Paras lääke ahdistuneisuuteen ja unettomuuteen?? Kokemuksia! Ov
Mistä olette saanu avun?
Muutaman kk ollut vaihtelevasti tosi ahdistavaa, selkeä syy yhteys on miksi näin. Nyt vaan pelkään, että olotila jää pysyväksi.
Mistä olette saanu avun?
Ssri, snri yms kokeiltu aikanaan.
Mirta lihottaa ja turvottaa, tukala olo. Voiko sitä ottaa päivällä ahdistuskohtaukseen, UNETTOMUUTEEN sitä joskus söin.
Ketipinor ei sovi. Trisykliset kans hirveät sivuvaikutukset...
Opamox, xanor ei toimi. Eikä lääkäri suostu määräämään enempää. Tarvittaessa. Harmittaa, ettei nuo auta enkä isolla määrällä halua syödä.
Allergialääkkeet aiheuttaa päänsärkyä.
Lihasleraksantti antaa unen pariksi tunniksi.
Mitä kokemuksia teillä?
Kommentit (37)
Paljon suositellaan rauhoittavia näköjään. Mulla kokemus että 1-2 pv peräjälkeen voi ottaa pikku annoksen mutta jo 3 päivän jälkeen tulee isompia ahdistus- ja masennusoireita. Toimii siis pahimpaan hetkeen helpotuksena mutta ei peräkkäisiä päiviä eikä jatkuvana keinona.
Mulla oli:
1) lievä-keskivaikea masennus,
2) ahdistumisherkkä persoonallisuus,
3) univaikeuksia 30 vuotta,
4) kovat psyykkiset pms-oireet.
Minut pelasti näiltä kaikilta 10mg/vrk Citalopram. Olen työkykyinen (oma toiminimi), ahdistus hellitti, nukun ihan hyvin, psyykkiset pms-oireet katosi kokonaan (ennen lääkitystä itkin viikon ennen menkkoja, joka v...un kuukausi).
Normaali tunne-elämä, normaali seksielämä, normaali elämä nyt jo neljä vuotta.
No ihan riippuu ihmisestä, sulla toimii paremmin joku muu kuin mulle jne.
Ei kaikkien kehot toimi samaan tapaan. D'oh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöheinä.
Se oikeasti auttaisi eikä sillä ole niin pahoja sivuvaikutuksia kuin monilla pillereillä. Eikä koukuta niin voimakkaasti kuin rauhoittavat ja unilääkkeet. Suomessa sitä ei kuitenkaan saa mihinkään vaivaan kuin viimeisenä vaihtoehtona eikä aina silloinkaan. Suomen lääkärit tarvitsevat asennemuutoksen koska heistä se on kiinni saavatko potilaat apua.
Kyse on enemmänkin viranomaisten asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Morfiini tehokas, mutta siihen ei varmaan saa reseptiä.
Itse asiassa Ruotsissa on määrätty morfiinipistoksia (tyyliin kerta per viikko), jos mikään muu ei ole auttanut. Ainakin OCD:hen on tehokas lääke.
Vierailija kirjoitti:
No ihan riippuu ihmisestä, sulla toimii paremmin joku muu kuin mulle jne.
Ei kaikkien kehot toimi samaan tapaan. D'oh.
... ja siksi ap kysyy muiden kokemuksia, jotta voi verrata tilannettaan niihin, ja saada kokeilemisen arvoisia vinkkejä. Näin nää keskustelupalstat ja ajatustenvaihto kato toimii.
Jos ei lääkärille ole menossa asian kanssa, niin apteekista on saatavilla Sedix. Itse olen sitä käyttänyt ahdistuneeseen olooni. Auttaa (minulla) todella hyvin. Vertailupohjaa on reseptilääkkeisiin itselläni valitettavan runsaasti. Tuon saa ilman reseptiä apteekista.
5-6 vuotta taistelin ja sanoin ettei liikunta auta mihinkään ,enkä edes kokeillut kerta paria enempää.
Sitte lekuri sanoi että syöt lisää lääkettä vuosittain,tai alat oikeasti tekeen jotaki.
Nyt oon liikkunu pari-kolme vuotta päivittäin, paino pudonnut melkein 40kg . lääkitys pois kokonaan
diapam, ite joudun käyttämään rytmihäiriöihin
Vierailija kirjoitti:
5-6 vuotta taistelin ja sanoin ettei liikunta auta mihinkään ,enkä edes kokeillut kerta paria enempää.
Sitte lekuri sanoi että syöt lisää lääkettä vuosittain,tai alat oikeasti tekeen jotaki.
Nyt oon liikkunu pari-kolme vuotta päivittäin, paino pudonnut melkein 40kg . lääkitys pois kokonaan
Olennaista on juuri tuo liikunnan säännöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Alkoli. Kännissä ei ahdista ja unettomuuskin ratkeaa, kun sammuu.
Tämä. Pieni annos vie ahdistuksen, isompi antaa unen. Farkut jalassa ja päiväpeiton päällä ei kuitenkaan kannata nukkua, se aiheuttaa päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lääkärille ole menossa asian kanssa, niin apteekista on saatavilla Sedix. Itse olen sitä käyttänyt ahdistuneeseen olooni. Auttaa (minulla) todella hyvin. Vertailupohjaa on reseptilääkkeisiin itselläni valitettavan runsaasti. Tuon saa ilman reseptiä apteekista.
Käytän itse samaa ahdistukseen ja unettomuuteen. Kärsimyskukkauutetta on myös muillakin merkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ollut itsellekin apua, lähinnä päiväaikaiseen hermostuneisuuteen. Aika kallis valmiste, kärsimyskukkauutetta (Sedixin vaikuttava aine) saa halvemmallakin.
Mulla ei auttanut yksikään mieliala- tai ahdistuslääke mihinkään. Sen jälkeen kun sain ADHD-diagnoosin ja siihen lääkkeet ja lääkityksen aloitusvaiheen ohi, en ole ollut ahdistunut päivääkään.
Pregalbaliini eli lyrica on mulle ollut paras. Jaksottaista unettomuutta takana lapsuudesta lähtien, vuosi sitten eskaloitui niin pahaksi, että tsopikloniin nousi toleranssi eikä siitä ollut enää apua. Pregalbaliinia olen käyttänyt nyt jo vuoden päivittäin eikä toleranssi ole noussut. Se on mulle kaikista tärkeintä, sillä unettomuus on todella hajottavaa enkä kestä sitä stressiä, mikä syntyy kun ei tiedä saako unta ja on pakko pitää välipäiviä lääkkeestä, että se edes jotenkin toimisi. Olen kokenut suuren avun myös ahdistukseen, joskaan se ei kokonaan ole kadonnut (mitä en odottanutkaan). Varsinkin aloittaessa tämä on kunnon "happy pill", mutta vaikutus tasaantuu käytön jatkuessa. Tiedän, että tämän lopettaminen tulee olemaan vaikeaa, mutta ei ehkä kuitenkaan ihan yhtä paha vierottautuminen kuin vaikka bentsoista (?). Mulle tämä tosin aloitettiin juuri siksi, että tilani oli ehtinyt kroonistua ja olin kokeillut jo lähes kaikkia muita lääkkeitä bentsoja lukuunottamatta, lyhytaikaisempiin tiloihin joku toinen lääke saattaa olla parempi.
Ketipinoriakin olen käyttänyt, mulle se aiheutti todella vakavia itsetuhoisia ajatuksia. En suosittele, jos et ole psykoottinen. Tuosta lääkkeestä on paljon arveluttavaa tutkimustietoa saatavilla.
Meditointi on itseäni aittanut parhaiten. YouTubesta löytyy paljon videoita. Jos tavallinen meditointi ei tunnu onnistuvan, niin rauhoittavaa musiikkia taustalle soimaan. Terveellinen ruoka, liikunta (jooga rauhoittaa, videoita myös YouTube) ja kofeiinin välttäminen. Luonnossa liikkuminen. Positiivisiin asioihin keskittyminen: lopeta sosiaalisen median seuraaminen ja katsele uutisia vähemmän, ähennä vauvapalstailua ja lue vaikka hyvää kirjaa.
Bentsodiatsepiinit eivät tuhoa aivoja vie ihmiseltä kykyä kontrolloida syömistään.