Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

!!SIIVOOJAT!!

Vierailija
19.03.2020 |

Siivousalan ihmiset, pitäkää huolta, että teillä on töitä tehdessä asianmukaiset suojavarusteet. Pelkät hanskat ei nyt riitä. https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-siivoukseen

Olen itse yksityisellä siivousfirmalla töissä ja kieltäydyin menemästä töihin, ennen kuin tarvittavat suojavarusteet ja informointi/opastus on kunnossa.

Asiakkaiden kannattaa myös pitää silmällä, minkälaisilla välineillä teillä siivotaan, sillä pahoin pelkään, että kaikista pahamaineisimmat firmat (kuten se, millä itse olen töissä) viis veisaavat tästä koronaepidemiasta. Todella monella siivoojalla ei myöskään ole ymmärrystä tartuntataudeista siivoustyön näkökulmasta, vaikka siivoamalla elantonsa tekisikin.

Asianmukainen siivous asianmukaisin välinein ja varustein on nyt elintärkeää. En tiennyt, mihin muualle tämän valistuksen lykkäisin, joten valitsin AV:n.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko olla yhteys esimiehiin eikä täällä kertoilla. Itse olen siivooja ja tullut ohjeistus miten toimitaan, periaatteessa samalla tavalla kuin tähänkin asti. Meillä ei ole enää kertakäyttökäsineitä vaan kestokäyttö hanskat

Vierailija
2/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jwjqjjq kirjoitti:

Kannattaisiko olla yhteys esimiehiin eikä täällä kertoilla. Itse olen siivooja ja tullut ohjeistus miten toimitaan, periaatteessa samalla tavalla kuin tähänkin asti. Meillä ei ole enää kertakäyttökäsineitä vaan kestokäyttö hanskat

Olen ollut ja eiköhän se viesti mennyt jo siinä perille, kun kieltäydyin töistä.

On firmoja, joissa homma toimii, totta kai. Kestokäyttöhanskojakin täytyy osata käyttää oikein, että ne on tässä tilanteessa turvalliset. Kertakäyttöhanskojen täytyy olla lateksia tai nitriiliä, vinyyli tai muut muovihanskat ei ole ok. Työvaatteita ei saa viedä kotiin jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ei ole välineitä eikä aineita. Ei yllätä. Ostin itse kertishanskoja mutta sille en voi mitään että kohteeseen ei ole toimitettu kunnon aineita.

Vierailija
4/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ei ole välineitä eikä aineita. Ei yllätä. Ostin itse kertishanskoja mutta sille en voi mitään että kohteeseen ei ole toimitettu kunnon aineita.

En oikein jaksa uskoa, että siivousvälineet ja suojavarusteet olisi kaikkialta aivan täysin loppuneet, ainakin omalla työnantajallani on ollut aina (vuosia) ongelmia hoitaa kohteisiin välttämättömät, normaalissa tilanteessa tarvittavat tarvikkeet.

Työtä ei pidä tehdä, jos työturvallisuus ei ole kunnossa. -Ap

Vierailija
5/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mennään samoilla systeemeillä kuin ennenkin, ei mitään uutta ohjeistusta tms. Vaatteet on vietävä kotiin, koska siellä ne pestään.

Vierailija
6/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mennään samoilla systeemeillä kuin ennenkin, ei mitään uutta ohjeistusta tms. Vaatteet on vietävä kotiin, koska siellä ne pestään.

"Työvaatteet tulee pestä työpaikalla tai työnantajan tulee pesettää työvaatteet." (https://hyvatyo.ttl.fi/koronavirus/ohje-siivoukseen)

Työturvallisuus täytyy aina, mutta varsinkin nyt, ottaa vakavasti. Vaatikaa työnantajilta tarvittavat toimet, mikäli niitä pystytä syystä tai toisesta järjestämään, protestoikaa.

Vierailija
7/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruin kotisiivouksen.

Vierailija
8/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se yksityisellä puolella ja kunnallisellakin puolella on tuota silloin kun lähiesimies ei mitään siivouksesta ymmärrä. On ollut vaikeaa saada pyyhkeitä ja moppeja ja pystyä suorittamaan työnsä hygienisesti ja oikein. Minulle on ainakin ihan huudettu ja kiusattu työpaikalla kun olen pyytänyt lisää välineitä koska työnantajalla on ollut käsitys että moppeja ei pestä työvuoron jälkeen eikä pyyhkeitäkään eli sillä samalla yhdellä pyyhkeellä voi vetää vaikka koko päiväkodin.  Ja vielä päivästä toiseen, nopea huuhtaisu altaassa pitäisi riittää. Sitten vielä vanhemmat ihmettelee kun lapsilla on vatsatauteja.  Eroamiseenihan nämä kaikki tilanteet on johtaneet. Kaikki olleet päiväkoteja missä näköjään ei saa siivota oikein. Kieltäytykää työstä jos ette saa välineitä. 

Vierailija
9/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan se yksityisellä puolella ja kunnallisellakin puolella on tuota silloin kun lähiesimies ei mitään siivouksesta ymmärrä. On ollut vaikeaa saada pyyhkeitä ja moppeja ja pystyä suorittamaan työnsä hygienisesti ja oikein. Minulle on ainakin ihan huudettu ja kiusattu työpaikalla kun olen pyytänyt lisää välineitä koska työnantajalla on ollut käsitys että moppeja ei pestä työvuoron jälkeen eikä pyyhkeitäkään eli sillä samalla yhdellä pyyhkeellä voi vetää vaikka koko päiväkodin.  Ja vielä päivästä toiseen, nopea huuhtaisu altaassa pitäisi riittää. Sitten vielä vanhemmat ihmettelee kun lapsilla on vatsatauteja.  Eroamiseenihan nämä kaikki tilanteet on johtaneet. Kaikki olleet päiväkoteja missä näköjään ei saa siivota oikein. Kieltäytykää työstä jos ette saa välineitä. 

Juuri näin.

Vierailija
10/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ruokakauppoja, joissa myyjät siivoavat kassatyön ohessa.

Arvatkaa mitä se touhu on, huonoilla välineillä ja olemattomalla koulutuksella.

Vierailija
11/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä aihe. ite käytän naamaria ja hanskoja ja pesen rätit 90 astees. pelottaa olla töissä.jos työnantaja ei anna suojavälineitä on kuoleman riski varsinkin terv huollos ja kaupois.

onneks sain naamarin lassila-tikanojan ja muiden paskafirmojen asiakkaat ja työntekijät kuolee

Vierailija
12/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä liittoon, he auttavat kyllä! Itse en nuorena ymmärtänyt ja vaaransin kahdessa eri paikkaa koko työssäolojan oman terveyteni ja henkeni. Ohjeistusta ei annettu ja suoja-asusteita ei ollut. Syynä työnantajien välinpitämättömyys. 

Vierailija
13/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ruokakauppoja, joissa myyjät siivoavat kassatyön ohessa.

Arvatkaa mitä se touhu on, huonoilla välineillä ja olemattomalla koulutuksella.

Se on yhtä tyhjän kanssa jos et tunne työvälineitä, et osaa käännellä liinaa, etkä tiedä aseptista työjärjestystä ja ole perehtynyt siihen miten asiakkaat toimii. Mikrokuituliina esimerkiksi ei toimi optimaalisesti jos se on märkä. Se toimii parhaiten kun on kuiva tai nihkeä. Mikrokuidun rakenne on piikikäs, eli se piikkaa lian irti. Jos pyyhe on liian märkä muuttuu rakenne pyöreäksi jolloin liina ei enää puhdista yhtä tehokkaasti. Mikrokuituliinaan ei saa käyttää desinfioivia aineita. Se pilaa liinan. Desinfioivien aineiden kanssa käytetään kertakäyttö tai puuvilla pyyhettä. Nämä on sellaisia perusasioita joiden päälle tulee se ammatillinen tietämys miten asiat tehdään, joten ei, kaikki ei osaa siivota. Eikä se ole jotain mitä tehdään jonkun sivussa.

Vierailija
14/19 |
19.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kotona siivotessa on otettava korona huomioon roskien kanssa. https://yle.fi/uutiset/3-11263502?fbclid=IwAR1-d7DJMu8JbRFveOXN_hS5nATL…

Vierailija
15/19 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/19 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu ei ole koskaan hanskojen kanssa siivonut. Siivooja on ammatiltaan.

Vierailija
17/19 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko työvaatteet on viedä kotiin, ei niitä voi töissä pestä likaisten moppien kanssa.

Kertakäyttöhanskoja meillä ei ole koska firma korostaa ympäristövastuullisuutta.

Toki pesen kestohanskoja.

Desinfiointiaineita ei saa käyttää ilman esimiehen määräystä.

T. Yleispuhdistusaineella koronaa vastaan

(Normaaleiden "pöpöjen" kohdalla toki uskon ettei desinfiointiaineista apua, että tulee resistenttejä kantoja. Korona eri asia).

Vierailija
18/19 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks tuttu ei ole koskaan hanskojen kanssa siivonut. Siivooja on ammatiltaan.

Niitä yleensä käytetäänkin normaalikohteissa vain wc tiloissa, ei muualla. Sairaalat ja hoitolaitokset erikseen. Tässä tilanteessa on kertakäyttökäsineet paikallaan, mutta nekin pitää osata vaihtaa oikeissa paikoissa ja tuulettaa käsiään säännöllisesti, sekä desinfioida kädet aina vaihtaessa. Kestohanskoja ei IKINÄ pitäisi desinfioida, mutta valitettavasti jopa joissakin sairaaloissa on johtotasolla niin osaamatonta, että henkilökunta laitetaan tätä tekemään. Sairaalasiivoukseen ei ikinä kuulu kestokäsineet. 

Vierailija
19/19 |
20.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä Easydesin käytöstä koronan suhteen? Tepsiikö?

Pluschlor toimii, mutta entä Easydes?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä