THL on oikeassa, koronavirus vertautuu kausi-influenssaan
Nyt kun luin tuon Hesarin jutun, niin WHO:n luvut vaikuttavat ihan höpöiltä. Asiantuntijoiden mukaan sairaus käy läpi melkein koko kansan, mutta WHO höpisee kuolleista suhteessa testattuihin tapauksiin, joita on mitätön osuus kansasta.
Koronavirus saattaa vaatia terveydenhuollolta enemmän kuin kausi-influenssa, mutta kuolleisuus näyttää jäävän kausi-influenssan tasolle.
Kommentit (11)
THL on vieläkin aivan pihalla. Korona tuhoaa keuhkot. Se ei ole mikään perus-influenssa.
Minä sairastan parhaillani testatusti koronavirusta. Toistaiseksi tämä on ollut oireiltaan hyvin lievä, mutta monien kokemusten mukaan pahin vaihe tulee reilun viikon jälkeen. Nyt testituloksesta on kulunut viisi päivää.
En edes varsinaisesti tunne itseäni sairaaksi enkä käyttäydy kuin sairas.
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastan parhaillani testatusti koronavirusta. Toistaiseksi tämä on ollut oireiltaan hyvin lievä, mutta monien kokemusten mukaan pahin vaihe tulee reilun viikon jälkeen. Nyt testituloksesta on kulunut viisi päivää.
En tiedä saako kysyä tai onko korrektia mutta pelottaako sinua? Mietitkö kuinka pahaksi se voi mennä?
Toivottavasti paranet pian ja vähillä oireilla kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä saako kysyä tai onko korrektia mutta pelottaako sinua?
Ei minua nyt pelota, kun oireet ovat äärimmäisen lievät ja samaan aikaan tiedän, että lähes kaikki sairastuneet selviävät lievillä oireilla.
Tilanne tietenkin muuttuu, jos sairastun vakavasti, koska vakavasti sairastuneille voi jäädä pysyviä haittoja. Jos joudun sairaalaan, niin sitten kyllä pelkään.
Kuinka moni on saanut turhaa sairaalahoitoa ja kuinka monen kohtaloksi se kävi? Sairaalat eivät ole mitään maagisia parannus keskuksia, niissä on sairaita ihmisiä ja jokainen joka otetaan sisään pitäisi mennä riskiarvion kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä saako kysyä tai onko korrektia mutta pelottaako sinua?
Ei minua nyt pelota, kun oireet ovat äärimmäisen lievät ja samaan aikaan tiedän, että lähes kaikki sairastuneet selviävät lievillä oireilla.
Tilanne tietenkin muuttuu, jos sairastun vakavasti, koska vakavasti sairastuneille voi jäädä pysyviä haittoja. Jos joudun sairaalaan, niin sitten kyllä pelkään.
Tsemppiä! Toivottavasti paranet pian.
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006444716.html
Imperial Collegen arvion mukaan ilman mitään rajoituksia tartunnan saisi 81 prosenttia väestöstä, ... Kuolemantapauksia olisi 0,9 prosentissa tartunnan saaneista.
Tämä uusi korona (KONVID-19 = SARS-CoV-2 = 2019-nCoV) on hyvin läheistä sukua SARSILLE (SARS-CoV), mikä tappoi noin 9% todetuista tartunnan saaneista, mutta ei sillä ei ollut samanlaista leviämiskykyä. Yleensä nuo korreloivat käänteisesti, joten uuden koronan voi kyllä olettaa olevan lievempi, mutta jotenkin en usko, että tämä olisi kausiflussaan verrattavissa odotettavissaolevien kuolemantapausten osalta. SARS:n lisäksi MERS on toinen nykyisen koronaviruksen tapainen koronavirus, jolle luku on vielä suurempi, noin 35%.
Mulla ei ole koskaan ollut kausiflunssaa.
Rokotteen saa kun täyttää 65v.
Kohta täytän 55v. ja varmaan ostan sen rokotteen ensi syksynä.
En pelkää koronaa.
Niin, onhan se aika selvää että kun testataan lähinnä niitä joilla on oireita, tulokset ja kuolleisuusluvut vääristyvät.
Influenssakin osaa olla kamala, joten voin uskoa että tämä muistuttaa influenssaa monilla.
Nykyisten tietojen mukaan kai viidesosalle voi jäädä jotain pysyviä keuhkovaurioita. Mutta niin varmaan voisi käydä myös influenssassa joka johtaa keuhkokuumeeseen.
Toisaalta tätä ei ole vielä tutkittu tarpeeksi. Muutenkin se, että vasta parantuneiden keuhkoja on testattu ja siitä vedetty johtopäätöksiä on mielestäni vähän harhaanjohtavaa. Pitäisi olla terveenä pidempään ennen kuin voi sanoa että nyt keho on normaalitilassa.
Ongelma on lähinnä helppo tarttuvuus ja siitä seurannut suuri äkillinen tarve tehohoidolle. 99.9% selviää kuitenkin tartunnasta elossa.