Tutkumus: Veriryhmä A on eniten altis vakavalle coronainfektiolle. Ryhmä O riski sairastua puolestaan pienin. Mitä veriryhmää olette?
Mielenkiintoista
https://www.sciencefocus.com/news/blood-type-a-more-vulnerable-to-coron…
https://www.newsweek.com/blood-type-coronavirus-covid-19-1492890
Kommentit (269)
Aasialaisilla on outo fiksaatio veriryhmien analysointiin. Se on vähän kuin horoskoopit AV-mammoille.
Olipa paljon "saattaa olla" spekulointia... Pienen otoksen perusteella siis periaatteessa saattaa ehkä olla mahdollista, että voi olla, että A on mahdollisesti prosentuaalisesti todennäköisemmin saamassa vakavammat oireet, mutta toisaalta toistenkin ryhmien osuus on kohtuullisen suuri.
Vertaisarviointia odotellessa.
Suomen yleisin veriryhmä on A. Joissakin Euroopan maissa vieläkin yleisempi.
Mulla muuten todennäköisesti oli korona ja veriryhmäni on A.
Vierailija kirjoitti:
Ja veriryhmä A on yleisin ja O taas harvinaisin...
A on vanhin veriryhmä ja Euroopassa yleisin. O on seuraavaksi yleisin.
0- eli ns. hätäveriryhmää. Verenluovuttajia tarvitaan nyt paljon, tilanne huono tällä hetkellä, etenkin A ja O suhteen. Kaikki jotka pystytte, niin luovuttakaa, itsekin luovuttaisin mutta ikuinen verenluovutuskielto kun asunut Briteissä 1996-1999.
O- olen itse. Ja itseasiassa epäilen että korona kävi luonani kylässä viime viikolla lievänä. Olen fyysisesti hyvin kestävää ja nopeasti parantuvaa tyyppiä.
A+ ja olen jo kaksi kertaa elämäni aikana sairastanut keuhkokuumeen. Toisella kerralla keuhkokuume vaurioitti pysyvästi keuhkoja. Nyt pelottaa...
Jotain hyötyä olla ikuinen nolla.
Viime viikolla yritin etsiä tutkimusta aiheesta mutta ei vielä löytynyt. En näemmä osaa vain odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja veriryhmä A on yleisin ja O taas harvinaisin...
ab- on harvinaisin
Voiko veriryhmä oikeasti liittyä siihen, kuinka altis on jollekin virukselle?
Äkkiseltään katsottuna kaikista maailman maista Norjassa A on yleisin ja siellä kuolinprosentti huitoo kai jossain 0,2%:ssa. Odotellaan mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Suomen yleisin veriryhmä on A. Joissakin Euroopan maissa vieläkin yleisempi.
Mulla muuten todennäköisesti oli korona ja veriryhmäni on A.
Ja koronan oireet olivat mulla aika pahat ja kestivät kaksi viikkoa. Muuten olen perusterve enkä vanha. Oiskohan tuossa A veriryhmässä jotain perää sitten. Nythän hollantilaiset nuoretkin ovat sairaalassa ja ovat A:ta aika paljolti. Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Sveitsissä, Italiassa mm on A yleisin veriryhmä.
Vierailija kirjoitti:
A-
Kuten myös täällä
Minä olen AB+