Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko korona ahdistukseen saada rauhoittavia?

Vierailija
18.03.2020 |

Olen täysin lamaantunut. Olen opiskelija ja pitäisi saada tehtäviä tehtyä, että opinnot etenisi, mutta en saa mitään aikaan kun olen niin peloissani.

En ole edes poistunut asunnostani kohta kolmeen päivään, eikä täällä ole käynyt ketään. Silti pesen käsiä varmaan tunnin välein, desifioin oven kahvoja, kaukosäätimiä jne. En uskalla edes kunnolla tuulettaa.

Tiedän, että ylireagoin! Tiedän, että tämä on hölmöä mutta en minä tätä tahallani tee. Olen siis totaalisen lamaantunut ja täysin kykenemätön mihinkään järkevään toimintaan tai ajatteluun. Olisikohan minun mahdollista saada jotain rauhoittavaa lääkitystä, että kykenisin edes opiskelun hoitamaan?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olut auttaa ensialkuun.....

Vierailija
2/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olut auttaa ensialkuun.....

No kuule kiitos vaan tästä erittäin hyödyllisestä vastauksesta.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko, että kukaan täällä palstalla sulle nappeja kirjoittaa...

Vierailija
4/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vois olla se tilanne kun pössy kannattais vapauttaa... porukka vois vähän relata.

Vierailija
5/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rauhoittavia varten sun pitäisi uskaltaa mennä lääkärille ja yksityiselle sellaiselle ja sen jälkeen uskaltaa apteekkiin.

Tuskin perusterveydenhuoltoa kiinnostaa korona-ahdistukseen määrätä rauhoittavia.

Vierailija
6/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut elämä tuollaista jo vuosia, mutta en ole koskaan saanut rauhoittavia. Voihan sitä kokeilla pyytää, mutta en usko, että saat minkäänlaisia rauhoittavia ainakaan julkiselta puolelta. Yksityiseltä voi saada.

Vierailija
7/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin sain ja ihan perustellusta syystä ja tarpeeseen. Niiden rauhoittavien kanssa ei vaan ole leikkiminen. Jos pystyt olemaan ilman, ole ilman.

Vierailija
8/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apteekista jotain käsikauppalääkkeitä, esim. sedix, osta rauhoittavaa teetä, mene ulos ja kävele. reippaaseen tahtiin esim tunnin ajan(keho väsyy), kattele netistä jotain mindfullness-videoita. Lääkäreillä on nyt kiire hoitaa korona-potilaita, niillä ei ole aikaa kirjoittaa rauhoittavia kenellekään.

Vierailija
9/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pakko olis saaha. Minä olen pelannu jo kolme päivää putkeen. Pitäs varmaan nukkuakin.

Vierailija
10/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tosiasialista itsellesi. Keskity kirjoittamaan tosiasioita. Millä alueella asut ja montako tartuntaa siellä on? Onko talosi kerros, rivi vai omakotitalo? Oletko varannut wc-paperia, ruokaa, maskeja? Miten koulusi on järjestänyt etäopetuksen?

Vierailija
11/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi, mutta kaikki lääkärit ei välttämättä kirjoita niitä. Kannattaa myös huomioida että rauhoittavat on tilapäiseen käyttöön, eli jos pitempiaikaista lääkitystä tarvitsee niin masennuslääkkeet on parempi vaihtoehto. 

Vierailija
12/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä Temestaa kirjoittaa aika helposti. Hyvä lääke 1-2 päivässä kun käyttää. Yhtään ei tietenkään sitten alkoholia sen kanssa.

Vierailija
13/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee tosiasialista itsellesi. Keskity kirjoittamaan tosiasioita. Millä alueella asut ja montako tartuntaa siellä on? Onko talosi kerros, rivi vai omakotitalo? Oletko varannut wc-paperia, ruokaa, maskeja? Miten koulusi on järjestänyt etäopetuksen?

Järkeily ei auta mitään, jos vaiva menee pakko-oireisuuden puolelle. Parempi on rauhoittaa itseään ensin vaikka hengitysharjoituksilla tai tarvittaessa lääkkeillä, ja sitten siedättä pikku hiljaa.

Vierailija
14/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ehdin saada rauhoittavia jo pari kuukautta sitten, muuten ahdistavaan elämäntilanteeseen, kun töissäkäynti kävi mahdottomaksi. En tiedä olisiko annettu pelkkään korona-ahdistukseen. Kannattaa käydä mieluummin yksityisellä, jos vain ajan saa varattua, tuntuu heilläkin olevan ruuhkaa...

Vierailija
15/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rauhoittavien reseptien kirjoittamista on ruvettu rajoittamaan, tyrkyttävät mielialalääkkeitä ahdistuspotilaille. Toki riippuu kunnasta ja lääkäristä kuinka helposti saat respan.

Vierailija
16/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö tuolta jotain apua? https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Googleta myös erilaisilla hakusanoilla ahdistuksen helpottamiseksi vinkkejä. Jos englanti sujuu, kannattaa hakea myös englanninkielisiä linkkejä.

Vierailija
17/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole poikkeustilannetta päällä, ahdistutko ilmastosta? Kunhan jotenkin voi selittää saamattomuutensa ja olla uniikki yliherkkä milleniaali

Vierailija
18/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
19/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit kirjoittavat rauhoittavia sen mukaan mitä oireita ihmisellä on, ei sinänsä sen mukaan mistä ne johtuvat. Joten sillä ei sinänsä ole väliä, aiheuttaako ahdistuksen korona vai jokin muu asia. Rauhoittavia saa helpoiten silloin, kun kyseessä on tilapäinen järkyttävä tilanne, koska pitkäaikainen käyttö ei ole hyvä juttu. Etälääkärit eivät niitä kirjoita, eli paikan päälle joudut uskaltautumaan jos reseptin haluat. Saatko muuten nukuttua? Unettomuuden hoito voi olla kriittisempää kuin sen että on ikävä olo muuten. Jos mietitään terveydenhuollon kuormituksen vähentämistä, niin on parempi lääkitä kansalle nyt kunnon unet kuin täyttää psykiatriset osastot kuukauden päästä, näin siis oman järkeilyni mukaan.

Vierailija
20/33 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta voitaisiin alkaa jakaa niitä rauhoittavia kaikille hamstraajille jo heti kaupan eteisaulassa. Ap:lla taas ei vaikuttaisi olevan vielä hätiä mitiä, suuri osa ihmisistä kököttää tällä hetkellä parhaansa mukaan karanteenissa kotona. Pientä ahdistusta tuntien. Ulkoile ainakin, nuku hyvät yöunet, kyllä tämä tästä jossain vaiheessa normalisoituu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi