Voiko korona ahdistukseen saada rauhoittavia?
Olen täysin lamaantunut. Olen opiskelija ja pitäisi saada tehtäviä tehtyä, että opinnot etenisi, mutta en saa mitään aikaan kun olen niin peloissani.
En ole edes poistunut asunnostani kohta kolmeen päivään, eikä täällä ole käynyt ketään. Silti pesen käsiä varmaan tunnin välein, desifioin oven kahvoja, kaukosäätimiä jne. En uskalla edes kunnolla tuulettaa.
Tiedän, että ylireagoin! Tiedän, että tämä on hölmöä mutta en minä tätä tahallani tee. Olen siis totaalisen lamaantunut ja täysin kykenemätön mihinkään järkevään toimintaan tai ajatteluun. Olisikohan minun mahdollista saada jotain rauhoittavaa lääkitystä, että kykenisin edes opiskelun hoitamaan?
Kommentit (33)
Kiitos vastauksista(varsinkin niistä asiallisista). Tiedän kyllä, että olisi järkevää vaan olla rauhassa ja lähteä metsään lenkille tai ottaa päiväunet tai vastaavaa, mutta eihän se onnistu kun en uskalla mennä edes parvekkeelle.
Kotikunnassani on todettu kai vasta pari tartuntaa, joten siinäkin mielessä ihan hölmöä tämä panikointi mutta kuten sanottu niin en minä tätä tahallani tee. Olen vaan jotenkin erityisen herkkä kaikelle tällaiselle.
Tiedän toki, että rauhoittavien kanssa ei ole leikkimistä, enkä ehkä oikeasti niitä edes haluaisi mutta tuntuu vaan ihan ylitsepääsemättömältä ruveta noita tehtäviä tekemään.
Ja kyllä. Olen taipuvainen suremaan ja stressaamaan kaikkea. Kuitenkin tämä ahdistus on nyt ihan uudella tasolla. Ahdistaa korona ja ahdistaa, että opiskelut menee tän takia ihan metsään ja tuet kätkee ja äääh... tää on kamalaa!
Ap
Pullamössöopiskelija ei jaksa edes sohvalla istua. Itsekurilla me muutkin ihmiset asiat hoidetaan.
Mitä mä luin. Oletkohan elinkelpoinen? Järki käteen.
Saunan takana jaellaan Lapua 9mm, nappeja. Sieltä vaan hakemaan.
Et taida tietää millaisia rauhoittavat ovat tai sitten tiedät paremmin, kuin annat ymmärtää. Jos kokemusta niistä ei ole: et opiskele niiden kanssa, vaan nukut ja sama ahdistus päällä seuraavana päivänä.
Koronasta sulle ei ole minkäälaista uhkaa: tulee tunne, että olet sen verran nuori ja tuskin missään riskiryhmässäkään. Neuroottisuudesta tosin voi joskus olla hyvä keskustella jonkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Et taida tietää millaisia rauhoittavat ovat tai sitten tiedät paremmin, kuin annat ymmärtää. Jos kokemusta niistä ei ole: et opiskele niiden kanssa, vaan nukut ja sama ahdistus päällä seuraavana päivänä.
Koronasta sulle ei ole minkäälaista uhkaa: tulee tunne, että olet sen verran nuori ja tuskin missään riskiryhmässäkään. Neuroottisuudesta tosin voi joskus olla hyvä keskustella jonkun kanssa.
Joo. Kyllä menee aloittajan jutut aika reilusti yli käenpesän. Toivottavasti olet provo, vaikka tuskin olet!
Voitko soittaa jollekin kaverille tai vanhemmillesi?
Olen itse ollut äärimmäisen huolestunut koronasta jo pitkään ja valitettavasti ennustukseni ovat osuneet oikeaan.
Minun ainakin on ollut pakko jutella koronasta ihmisten kanssa ja huomata, että monet eivät suhtaudu tähän tilanteeseen samalla lailla kuin minä eli ahdistuneesti.
Pyrin myös siihen, etten lue tai katso kaikkea informaatiota, mitä koronasta tulee.
Kirjojen lukeminen auttaa myös ahdistukseen.
Kyllä tästä selvitään. Kaikkea hyvää sinulle, ap.
Ei rauhoittavia kovin helposti saa. Riippuvuuskoukku nääs.
Nyt normaalit keinot kehiin. Tsemppiä, ap sinä selviät varmasti kyllä :)
Vierailija kirjoitti:
Sinä et tiedä. Toivottavasti joku sun läheinen saa koronan vakavamman version 😊 Sen verran typerältä tekstisi vaikuttaa, että saisit maistaa mitä oikea ahdistus on.
Eilinen meni lopulta ihan hyvin. Sain illalla vähän opiskeltua ja nukuhdinkin suht helposti.
Tänä aamuna iski taas hirveä ahdistus kun kaikki mediat vaan rummuttaa kuinka ihmisiä on kuollut niin paljon. Miksi ihmeessä noilla kuolleiden määrillä pitää oikein mässäillä? Itse ahdistun tuollaisesta ihan kamalasti. Ja joo tiedän niitä uutisia ei ole pakko lukea mutta en mä nyt ihan koko maailmasta voi enkä halua eristäytyä.
Eilen jo päätin, että tänään meen käymään alepassa. Ajattelin mennä aamupäivällä, että olis mahdollisimman rauhallista. Nyt iski taas se ahdistus, enkä tiedä haluanko sittenkään mennä. Ruokaa on ihan riittämiin, mutta maitoa olis kiva ostaa ja muutenkin vähän poistua täältä neljän seinän sisältä. Nyt en vaan taas tiedä kykenenkö.
Kiitos kaikille teille, jotka olette asiallisesti vastailleet tähän ketjuun. Tämä on jotenkin ollut mulle ihan terapeuttista lukea teidän kommentteja. Ja te jotka haluatte vaan aukoa päätä, haistatella tai viestissänne toivotte jonkun sairastumista niin voisitte vaikka jättää ihan kokonaan kommentoimatta.
Ap
Asiat mittakaavaan. En väheksy pelkojasi ja hyvä että voit kirjoittaa niistä edes tänne. Mutta emme tiedä huomista päivää muutenkaan; milloin jäämme autonalle, milloin voimme sairastua vaikka syöpään jne jne.
On hyvä olla varovainen ja huolehtia hygieniasta mutta mene ihmeessä vähän ulos kävelemään vaikka hiljaiseen kellon aikaan. Tosin ei siellä juurikaan ole ihmisiä mihinkään kellon aikaan nyt jollet kävele kauppojen lähistöllä. Tee jotakin mikä saa ajatukset vähän pois tästä ikävästä viruksesta.
Tsempiiä sinulle, ja muillekin!
Niitä ei saa edes oikeasti sairaat. Niskasta nyt vaan kiinni. Et ole uniikki lumihiutale vaan ihan samanlainen kuin kaikki muutkin, ilman erityisoikeuksia.