Justiinsa joo! 3.-luokkalaisen etäopetus = opettaja laittaa tehtävät, vanhemmat opettaa
Ei mitään tietoa, onko oppitunteja tulossa verkkoon jossain välissä. Ei tietoa, miten oppilaat saavat yhteyden opettajaan päivän aikana. Ope ei käytä myöskään puhelinta. Etäopetus on pelkkä lista tehtäviä tehtäväksi itsenäisesti kotona. Eli käytännössä vanhemmat opettavat lapsia sen lisäksi että hoitavat omat etätyöt. Opettaja ilmeisesti kaivelee napaa loppupäivän, kun on tehnyt tuon raskaan tehtävän eli laittanut vanhemmille Wilma-viestin.
Tästä tulee hieno kuukausi.
Kommentit (586)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös liikkatunnit ja välitunnit, tosin ope muistutti, takaisin sisälle tekemään tehtäviä. Onneksi noilla pennuilla on nuo kännykät. 😁
Huumorilla selvitään.
Meillä ei opettaja ole ollut yhteydessä oppilaisiin tai kertonut miten he saavat yhteyden häneen. Wilma-viesteihin ei vastaa.
WA-ryhmächatissä auttavat toinen toisiaan.
Nelosluokkalaisia ovat.
Sairastunut kenties?
Virossa ole oli antanut liikuntatehtäväksi siivota huone jossa olet
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa naisvihaa. Kukaan ei ole sanallakaan maininnut isien vastuuta ketjussa. Ei kertaakaan.
Minä ainakin olen maininnut pariinkin kertaan, että useimmilla lapsilla on kaksi vanhempaa ja molemmilla on niitä tunteja vuorokaudessa käytettävissä työpäivän jälkeen.
Minä en kyllä muista nähneeni yhtäkään kommenttia, jossa puhuttaisiin nimenomaan äitien vastuusta, vaan vanhempien. Joku taisi maininta, että mammat kitisevät, mutta sehän ei viittaa pelkästään äitien vastuuseen vaan siihen, että palstalla yleensä on enimmäkseen naisia kirjoittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa naisvihaa. Kukaan ei ole sanallakaan maininnut isien vastuuta ketjussa. Ei kertaakaan.
Me mieheni kanssa jaamme etätyöpäivät. Todennäköisesti mieheni joutuu olemaan enemmän kotona, johtuen minun työkuvioistani. Ongelmitta hänkin vaikuttaa selviävän kahden alakoululaisen kanssa.
Olemme jakaneet myös lasten sairastelupäivät aina, joskus kesken päivän vaihtaen.
Pystyisikö oppitunteja striimaamaan eli kuvaamaan livelähetystä luokkahuoneesta kotoa käsin opiskeleville? Tästä voisi olla apua. Striimeissä myös kommenttiboxi, jossa voi kysyä kysymyksiä jotka opettaja näkee ja voi sitten vastata videolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älkää opettako sitten, eihän se meiltä muilta pois ole. Turha täällä on asiaa jankata enempää. Se on ihan oma valintanne.
Ei osa saa valita. Yhteiskunta pyörii sillä oletuksella että lapsi saa opetusta kodin ulkopuolelta. Mikäli tämä ei tapahdu se on lapselta pois ja pitäisi olla myös siltä jolle maksetaan että se lapsi saisi opetusta.
Lopeta nyt jo toi jankkaaminen ja mene auttamaan sitä lastasi.
Mutta miten ihmeessä et nyt ymmärrä ap, että nyt on poikkeusolot. Opettajat tekevät näissäkin olosuhteissa parhaansa, nyt vaan niiden on venyttävä enemmän, jotka AINA ovat eniten vastuussa lapsestaan eli vanhemmat. Opettajat eivät voi nyt opettaa lasta livenä, se on kielletty.
Ja kait nyt isot lapset osaavat itsekin tehdä jotain. Isoäitini pärjäsi yksin kotona sota-aikana5-vuotiaana, kun vanhemmat töissä. Oma-aloitteisuus ja itsekuri opetetaan kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos te kotona etätöitänne tuskailevat vanhemmat menisitte työpaikallenne etäyhteyden päähän niistä lapsistanne ja annatte heille ohjeet netissä videopuheluna. Teidän logiikallannehan se on ihan helppoa. Ensin opetatte ne päivän aiheet ja annatte lapselle tehtävät ja sitten laitatte äänen pois ja pääsettekin omiin hommiin. Ai mitä, miksi ei?
No haloo, niitä lapsia voi auttaa illalla, kun tulee töistä. Vai teetkö jotain 24-tuntista päivää?
No sehän nimenomaan onkin pointtini, kun nämä nyt täällä vaikeroivat, että omia töitä ei pysty kotoa tekemään, kun lapsia pitää opettaa. Mutta näiden logiikalla nettiyhteyden päästä se on jotenkin ihan helppoa, kun taivastelevat miksei opettaja hoida koko hommaa etänä.
Opettajalla on 8 h aikaa hoitaa asia, josta hänelle maksetaan palkkaa. Me vanhemmat teemme sen 8 h omia töitämme. Siinä se ero.
Niin, koska meillä on käsillä POIKKEUSTILA. Mitä se opettaja sille voi, ettei lapset voi tulla kouluuun? Mistä tämä katkeruus opettajia kohtaan? Luuletko, että he järjestivät tämän viruksen, että sinun pitää töidesi ohessa tehdä heidänkin työnsä? Vai mikä tässä nyt on ongelmana ja mitä ehdotat ratkaisuksi? Olen kysynyt jo monta kertaa ratkaisuehdotuksia, mutta mitään muuta kuin kitinää ja rutinaa en ole saanut vastaukseksi.
Ratkaisuehdotuksia pitäisi tulla niiltä joiden mielestä nyt on menossa etäOPETUSTA. Sitä OPETUSTA kun kaikki lapset ei nyt saa. Jos vanhemman velvollisuus on opettaa ei kyse ole etäopetuksesta vaan kotiopetuksesta.
Ei. Heiltä on tässä nyt koko ajan tulossa niitä ratkaisuja, eli nyt alkuun niitä tehtäviä, kun ei vielä muuhun ole valmiuksia. Sen sijaan sinulta en ole kuullut vielä yhtäkään.
Miksi ihmeessä kuvittelet, että kun joku sanoo taikasanan etäopetus, jostain yhtäkkiä tupsahtaa sellaiseen valmiit ratkaisut? Lähiopetus nyt joka tapauksessa oli välttämätöntä keskeyttää, joten tyhjän päälle on nyt pakko rakentaa.
Jos sinulla menee esimerkiksi auto rikki, ilmestyykö sinun pihaasi heti uusi, kun vain päätät, että nyt tarvitaan uusi auto ja vanhalla ei voi enää ajaa? Ai miksi ei ilmesty? Missä se hieno uusi auto nyt on, kun sellaisen päätit hankkia? Eikö ole elämä kuules ihmeellistä, ettei kaikki tapahdu ihan vain ajattelemalla ja nappia painamalla.
Mutta kun ne ratkaisut pitäisi OLLA JO VALMIINA. Sitä kutsutaan varautumiseksi. Aivan käsittämätöntä, ettei kouluissa ole varauduttu siihen, ettei opetusta voida järjestää koulun tiloissa. Itse häpeäisin, jos omat työni jäisi näin huonon valmistautumisen takia tekemättä, enkä syyttelisi vanhempia kasvatuksen puutteesta, koska kyse on nimenomaan opetuksen järjestävän tahon aivam täysin puutteellinen varautuminen.
Ja poikkeustilasta huutelijat, se poikkeustila on myös vanhempien työpaikoilla ja vanhemmat tekevät nyt töitään poikkeustilan takia kotona. Yksityisellä sektorilla se ei tarkoita sitä, että kaikki jätetään tekemättä ja lähetetään asiakkaalle viesti et pärjäile ja lasku koko päivän työstä.
Itse tietotyöläisenä olen ollut koko alkuviikon 8-16 asiakkaan kanssa (10-15)henkeä) Teams-palaverissa, jossa vetovastuu on minulla. En voi palaverin aikana suomentaa lapselle opettajan epäselviä ohjeita tai etsiä tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan ettei kovin monella vanhemmalla ole resursseja ruveta leikkimään opettajaa.
No ei varmaan sinulla tai aloittajalla, mutta esim. meillä sairauslomien aikana tehdään noin.
En voi kuin ihmetellä, miten peruskoulun suorittaneelta puuttuvat resurssit sen oppisisältöjen siirtoon omille jälkeläisille.
Kaikkien ei pitäisi lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin olen maininnut pariinkin kertaan, että useimmilla lapsilla on kaksi vanhempaa ja molemmilla on niitä tunteja vuorokaudessa käytettävissä työpäivän jälkeen.
Ja usealla vanhemmalla on monta lasta, joiden kaikkien kanssa pitää saada etäopiskelu toimimaan.
No, tässä itselläkin sitten käytyä peruskoulu uudelleen.
Tässä teille opettajille kouluun vietäväksi ilmainen riskianalyysi:
Tapahtuma: tulipalo, epidemia, homekoulu, maanjäristys jne
Seuraus: opetusta ei voida järjestää koulun tiloissa--> oppilaiden oppiminen vaarantuu
Varautuminen: Varaudutaan järjestämään etäopetusta (koulu: laitteet ja järjestelmät sekä luetaan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, opettajat: pidetään materiaalia saatavilla myös etäopetuksen mahdollistavassa muodossa, huolehditaan oman ammattitaidon ajantasaisuudesta, seurataan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, valmistaudutaan viestimään poikkeustilanteessa selkeästi, ollaan saatavilla työaikana )
Menee hermot näiden nykyajan vanhempien kanssa, jotka ulkoistaa kaiken muille. Kyllä jokainen normaali vanhempi opettaa lapselleen tarvittaessa muutenkin kouluasioita, itse ainakin olen useinkin käynyt lasten kanssa kotona läpi matikkaa, äikkää, kieliä yms. Ihan vanhemmalle kuuluvaa perushommaa. Miten vaikeita asioita on 3. luokalla...??
Nyt otatte vastuun niistä lapsista, jotka itse olette päättäneet hankkia: kasvatatte ne, opetatte tarvittaessa kouluasioita kotona, maksatte elämisen kulut ja lopetatte tuon ruikuttamisen. Lapset ovat ensisijaisesti teidän vastuulla.
Suuri kiitos kaikille opettajille, teette erinomaista työtä ja joudutte kyllä itsekin venymään tässä poikkeustilanteessa. Vanhemmat pääsevät nyt nauttimaan kasvatuksensa tuloksesta kotona ;).
Mitä ihmettä??? Opettajat tekee sen mitä pystyy ja sen MITÄ KORKEAMMALTA KÄSKETÄÄN. että mua sylettää tää ihmisten itsekkyys. Jengiä kuolee maailmalla ja tää sankari alottaja ruikuttaa kun joutuu omaa lastansa auttamaan koulujutuissa. Jessus!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä jos te kotona etätöitänne tuskailevat vanhemmat menisitte työpaikallenne etäyhteyden päähän niistä lapsistanne ja annatte heille ohjeet netissä videopuheluna. Teidän logiikallannehan se on ihan helppoa. Ensin opetatte ne päivän aiheet ja annatte lapselle tehtävät ja sitten laitatte äänen pois ja pääsettekin omiin hommiin. Ai mitä, miksi ei?
No haloo, niitä lapsia voi auttaa illalla, kun tulee töistä. Vai teetkö jotain 24-tuntista päivää?
No sehän nimenomaan onkin pointtini, kun nämä nyt täällä vaikeroivat, että omia töitä ei pysty kotoa tekemään, kun lapsia pitää opettaa. Mutta näiden logiikalla nettiyhteyden päästä se on jotenkin ihan helppoa, kun taivastelevat miksei opettaja hoida koko hommaa etänä.
Koska se on opettajan AINOA työ.
Minä olen tänään antanut viisi tuntia etäopetusta 120 oppilaalle. Samaan aikaan olen viihdyttänyt viisivuotiasta lastani ja auttanut tokaluokkalaista lastani omilla etäoppitunneillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä nyt kyllä kamalan helppoa ole, 5. luokkalaisella pojalla tarkkaavaisuushäiriö ja wilmassa pitkä lista tekemistä tälle päivälle. Itseopiskelu hankalaa, varsinkin tehtävän aloittaminen. Minäkö istun vieressä ja vahdin, että tehtävät tulee tehtyä?
Tietenkin istut ja vahdit. Mitä oikein kuvittelit? Ihme väkeä täällä.
Ihme väkeä täällä todellakin. Sinäkin kuvittelet että kaikki istuu kotona ilman mitään tekemistä. Työttömiä lapsettomia taitaa olla moni täällä.
Vierailija kirjoitti:
Seuraus: opetusta ei voida järjestää koulun tiloissa--> oppilaiden oppiminen vaarantuu
Varautuminen: Varaudutaan järjestämään etäopetusta (koulu: laitteet ja järjestelmät sekä luetaan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, opettajat: pidetään materiaalia saatavilla myös etäopetuksen mahdollistavassa muodossa, huolehditaan oman ammattitaidon ajantasaisuudesta, seurataan uutisia ja varaudutaan etupainotteisesti, valmistaudutaan viestimään poikkeustilanteessa selkeästi, ollaan saatavilla työaikana )
Ei vaan opetus siirretään muihin tiloihin. Silloin ei siirrytä koteihin etäopetukseen vaan oppitunnit pidetään luokittain muissa rakennuksissa: jumppasalissa, ruokalassa, kansalaisopiston luokissa jne. kunnes saadaan jotain pysyvämpää aikaan, kuten parakit koulun pihan nurkalle uudelleenrakennuksen ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hei besserwisser, kouluissa kyllä alettiin varautua etäopiskeluun jo viime viikolla. Kartoitettiin lasten laitteita ja nettiyhteyksiä kotona. Materiaaleja nyt ei kukaan varmasti ala varmuuden vuoksi valmistelemaan mahdollista pandemiaa varten, joita tapahtuu tällä laajuudella ehkä joka 100. vuosi... En ole oman 45 vuoden aikanani koskaan elänyt tällaista tilannetta.
Tämä ei muutenkaan ole mikään katastrofi, vaan ihmisiltä vaaditaan pikkuisen joustoa ja improvisaatiokykyä. Kyse on kuukaudesta tai parista. Sairastuneille tietysti eri tilanne, mutta me muut voidaan nyt kyllä olla vaatimatta liikoja opettajiltakaan. Parhaansa tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on 8 h aikaa hoitaa asia, josta hänelle maksetaan palkkaa. Me vanhemmat teemme sen 8 h omia töitämme. Siinä se ero.
Niin, koska meillä on käsillä POIKKEUSTILA. Mitä se opettaja sille voi, ettei lapset voi tulla kouluuun? Mistä tämä katkeruus opettajia kohtaan? Luuletko, että he järjestivät tämän viruksen, että sinun pitää töidesi ohessa tehdä heidänkin työnsä? Vai mikä tässä nyt on ongelmana ja mitä ehdotat ratkaisuksi? Olen kysynyt jo monta kertaa ratkaisuehdotuksia, mutta mitään muuta kuin kitinää ja rutinaa en ole saanut vastaukseksi.
Ratkaisuehdotuksia pitäisi tulla niiltä joiden mielestä nyt on menossa etäOPETUSTA. Sitä OPETUSTA kun kaikki lapset ei nyt saa. Jos vanhemman velvollisuus on opettaa ei kyse ole etäopetuksesta vaan kotiopetuksesta.
Ei. Heiltä on tässä nyt koko ajan tulossa niitä ratkaisuja, eli nyt alkuun niitä tehtäviä, kun ei vielä muuhun ole valmiuksia. Sen sijaan sinulta en ole kuullut vielä yhtäkään.
Miksi ihmeessä kuvittelet, että kun joku sanoo taikasanan etäopetus, jostain yhtäkkiä tupsahtaa sellaiseen valmiit ratkaisut? Lähiopetus nyt joka tapauksessa oli välttämätöntä keskeyttää, joten tyhjän päälle on nyt pakko rakentaa.
Jos sinulla menee esimerkiksi auto rikki, ilmestyykö sinun pihaasi heti uusi, kun vain päätät, että nyt tarvitaan uusi auto ja vanhalla ei voi enää ajaa? Ai miksi ei ilmesty? Missä se hieno uusi auto nyt on, kun sellaisen päätit hankkia? Eikö ole elämä kuules ihmeellistä, ettei kaikki tapahdu ihan vain ajattelemalla ja nappia painamalla.
Mutta kun ne ratkaisut pitäisi OLLA JO VALMIINA. Sitä kutsutaan varautumiseksi. Aivan käsittämätöntä, ettei kouluissa ole varauduttu siihen, ettei opetusta voida järjestää koulun tiloissa. Itse häpeäisin, jos omat työni jäisi näin huonon valmistautumisen takia tekemättä, enkä syyttelisi vanhempia kasvatuksen puutteesta, koska kyse on nimenomaan opetuksen järjestävän tahon aivam täysin puutteellinen varautuminen.
Ja poikkeustilasta huutelijat, se poikkeustila on myös vanhempien työpaikoilla ja vanhemmat tekevät nyt töitään poikkeustilan takia kotona. Yksityisellä sektorilla se ei tarkoita sitä, että kaikki jätetään tekemättä ja lähetetään asiakkaalle viesti et pärjäile ja lasku koko päivän työstä.
Itse tietotyöläisenä olen ollut koko alkuviikon 8-16 asiakkaan kanssa (10-15)henkeä) Teams-palaverissa, jossa vetovastuu on minulla. En voi palaverin aikana suomentaa lapselle opettajan epäselviä ohjeita tai etsiä tehtäviä.
Etkö sinä nyt pässi tajua, että tämä on POIKKEUSTILANNE. Ei ollut aikaa odottaa, että ratkaisut ovat valmiina. Tällaiseen ei voi varautua. Oletko sinä koskaan ollut suunnittelemassa organisaatioissa mitään isoja muutoksia. Niitä ei pystytä tekemään yhdessä viikossa ja kukaan ei oleta, että ensimmäisenä päivänä kaikki toimii moitteettomasti ja kuten ennen.
Ja minä itsekin työskentelen yksityisellä sektorilla ja itse olen kyllä nähnyt melko suuriakin muutoksia, joihin kukaan ei todellakaan odota ratkaisuja viikon sisällä, vaan niihin menee helposti useampi kuukausi ja sen jälkeenkin testaamiseen ja käyttöönottoon liittyy omat rajoitteensa. Näissä nimenomaan on aikaa varautumiseen, koska ne on lähtöisin yrityksen omista tarpeista ja tiedossa olevista olosuhteista. Mutta opettajat eivät ole mitään koronavirus-asiantuntijoita eikä tämä muutos ole heistä lähtöisin, eikä heillä ole ollut mitään mahdollisuutta siihen vaikuttaa.
Ja todellakin hekin tekevät töitä ihan koko ajan, vaikka sinä et sinä nyt ylimielisyydessäsi pysty näkemään. Luuletko tosiaan, että sieltä vain laitettiin wilmaviesti ja sitten opettajat lähtivät kahta kättä heittäen vapaa-ajan viettoon?
Todellakin pelottavaa, jos sinä olet vetovastuussa yhtään mistään, jos et tällaisia asioita ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös liikkatunnit ja välitunnit, tosin ope muistutti, takaisin sisälle tekemään tehtäviä. Onneksi noilla pennuilla on nuo kännykät. 😁
Huumorilla selvitään.
Meillä ei opettaja ole ollut yhteydessä oppilaisiin tai kertonut miten he saavat yhteyden häneen. Wilma-viesteihin ei vastaa.
WA-ryhmächatissä auttavat toinen toisiaan.
Nelosluokkalaisia ovat.
Lisään nyt vielä että minä olen harvoja vanhempia jotka nyt kotona, onneksi olen saikulla. Etänä olen niitä lapsen kavereitakin auttanut yhteyksien ja laitteiden kanssa kun se opettaja siis ei todellakaan vastaa oppilaille ja monet yksin kotona laitteiden kanssa joita eivät ennen siellä käyttäneet.
Onneksi on hyvä ryhmähenki että voivat pyytää apua toisiltaan.
Liiibalaaba kirjoitti:
Pystyisikö oppitunteja striimaamaan eli kuvaamaan livelähetystä luokkahuoneesta kotoa käsin opiskeleville? Tästä voisi olla apua. Striimeissä myös kommenttiboxi, jossa voi kysyä kysymyksiä jotka opettaja näkee ja voi sitten vastata videolla.
Kouluun on kielletty menemästä. On pakko tehdä kotona (ja minun muutenkin, koska piti ottaa lapset pois hoidosta). Kotoa en ala oppilaille mitään videoyhteyttä ottaa. Minut saa kyllä kirjallisesti kiinni koko oppitunnin ajan. Koko opetus on Classroom-kurssissa, jossa on kommentointimahdollisuus. Siellä oppilaat voivat kirjoittamalla kysyä, jos eivät ymmärrä opetettavaa asiaa, joka nyt tällä kertaa on kirjallisessa muodossa siellä Classroomissa, samoin kuin tehtävät, joiden tekemistä pystyn seuraamaan oppilaskohtaisesti koko ajan, kun oppilaat ovat kirjautuneet Classroomiin.
Seuraavalla kerralla, kun maailmalla jyllää helposti leviävä osalle hengenvaarallinen virus, pitää kyllä viivyttää niitä päätöksiä näköjään vielä pidempään, ettei kenenkään vain tarvitse kitistä, jos ei ENSIMMÄISENÄ päivänä kaikki toimi täydellisesti. Siihen toimivaan etäopetukseen voi mennä helposti se viikko. Olisiko koulut täytynyt pitää auki niin kauan ja ministerin kysyä, osaako se Tohmajärven eläkkeelle pian jäävä Pirkko-lehtorikin nyt varmasti Skypettää, että voidaan tämä päätös tehdä.