Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Ihmiset on niin oksettavan itsekkäitä ja itsekeskeisiä. Minäminäminä pelkästään.
Korona tappaa mut apua. siksi mä juoksen ympäri huushollia.
Mun naapureilla, kahdella iäkkäämmällä herrasmiehellä, on vähintään pari kertaa viikossa kakkasota.
Toinen siis istuu pöntöllä ja toinen karjuu kitapurjeet lepattaen rappukäytävässä MÄ OON OLLU JO PUOL TUNTIA VALMIS JA SINÄ VAAN ISTUT *ASKALLA! Asunnon ovi on sepposen selällään. Kyllä, olen katsonut ovisilmästä.
Tavallaan ymmärrän tätä nopeammin kakkaavaa osapuolta, itselläkin menee joskus miesystävään hermot, kun jalat ristissä odottelen omaa vuoroani, mutta en ehkä silti haluaisi tietää joka kerta kun naapurin miehellä on ummetus, eikä tulisi mieleenkään mennä juuri rappukäytävään asiasta melskaamaan.
Se saattaa melskata siellä kymmenenkin minuuttia, mikä siis tarkoittaa, että toinen istuu pöntöllä parhaimmillaan 40 minuuttia, ja se on vähemmän kuin miesystäväni vakioaika.
Meidän alakerrassa asuu varsinainen kauhuperhe: perheen lapsi ilmoittaa heräämisestään itkupotkuraivarilla klo 5.30 - myös viikonloppuisin. Perheen aikuiset soittavat epävireisesti pianoa. Lapset puhuvat keskenään huutamalla, kun nykyvanhemmat eivät viitsi opettaa puhumaan normaalilla äänen voimakkuudella. Sitten perheen äidin ja isän ripitys lapsille kuuluu, kun he säännöllisin väliajoin kilahtelevat.. Onneksi muutan pian pois.
Joskus ihmettelen itsekin, en tiedä onko yläkerran miehellä mattoja lattialla, näissä asunnoissa laminaatti joka kopsuu, niin yläkerrassa kuuluu kuin norsu marssisi, todella voimakasta töminää, toisaalta yöllä vähän hiljaisempaa
On varmaan hirveää asua kerrostalossa, nyt kun kaikki on lukittuina sisälle. Sitä kaaoksen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Normaali asumisesta toisinaan tulee ääniä. Ääniä mitä ei tarkoittanut tapahtuvaksi. Kirja putoo lattialle, imuroidessa paukattaa patteria, vaatenaulakko rysähtää alas. Eli tahattomia kovempia ääniä sattuu kaikille.
Ei tietenkää saa huudattaa musaa volyymit kaakossa läpi yön. Pitää soittaa sillä volyymillä ettei kuulu naapuriin. Mut ei mua haittaa jos naapurilta putoo vaikka kattila ja kuuluu kolahdus. Sit jos hän joka päivä pudottelis kattiloita se olis ärsyttävää. tai jos joku käy suihkussa keskellä yötä mut jos joka yö laulais vielä ooppera aariat ja löträis vedellä koko yön että läiske vaan mun asuntoon kuuluisia niin sekin ois rasittavaa. Mut normi suihku ei haittaa mua. Jos mä nukun en mä edes kuule jos naapurilla oliskin suihkupäällä. Voi olla että talossa on hyvät äänieristeet kun on aika uus talo.
Yläkerran naapuri tiputtelee joka päivä ja vähän väliä jotain kahvakuulia lattialle. Siis todellakin, se tiputtelu on jatkuvaa. Töiden jälkeen ilmeisesti tiputtaa korkokengät aina lattialle, siis heittää ne. Kunhan on ensin jokusen tovin ravannut kämppää ympäri korkkarit jalassa. Siitä kuuluu muuten alakertaan jumalaton ääni laminaattilattialla.
Olen miettinyt onkohan sillä se hemmetin hulavanne? Se vois selittää miksi se koliseva ääni jää ihan kuin "pyörimään". Sitten kuuluu uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.. Voin sanoa, että ku tätä on kuunnellut usean kuukauden ajan eikä ole saanut edes YHTÄ päivää ilman sitä jatkuvaa kolistelua, niin alkaa olla hermot aika tiukilla. Sellanen jatkuva häiritsevä ääni alkaa todella käydä mielenterveydelle. Katson tv:tä bluetooth-kuulokkeiden kanssa, mutta eihän sen niin pitäisi mennä, että joku joutuu elämään omassa kodissaan kuulokkeet päässä, kun naapuri on niin idiootti, että jatkuvasti tuottaa jotain kolinaa. Laminaattilattialla kun raahaa huonekaluja, tiputtelee esineitä JATKUVASTI, kolistelee tuolin jalkoja jnejne, niin se ääni kuuluu alakertaan kuin jonkin kaiuttimen kautta. Sata kertaa kovempana, kuin kuuluu siellä itse asunnossa.
Minulla menee seinänaapuriini hermot, koska hän tykkää kolistella ja tiskata keittiössä juuri keskellä yötä ja kappas kappas kaikki kuuluu makkariini... Takaseinä erottaa makuuhuoneeni ja naapurin keittiön. Viime yönäkin tiskasi klo 1... Miksei viitsi tiskata päivällä, kun äänien perusteella on ainakin kotona.
Itse kerrostalossa osan lapsuudestani vietäneenä on ihan itsestään selvää, että varsinkin rapussa ei pidetä meteliä. Varsinkin jos on kyseessä joku 60-luvun lähiökerrostalo, jossa raput on kuin jotain kaikukammioita, en mielellään edes puhu rapussa normaaliäänellä, varsinkaa yöaikaan, tai esim. aikaisin aamulla.
Ja tässä ei ole kyse nyt mistään v*ttuilusta ns. maalaisille, mutta olen pk-seutulaisena huomannut, että moni pienemmältä paikkakunnalta muuttanut on ihan pihalla tästä säännöstä. Eräs kaverini ajatteli, että on hyvä idea mennä illanistujaisten aikana rappuun(!!!) juoruamaan puhelimeen, koska "siellä on hiljasempaa". Oli siis kiekunut siellä n. puolenyön aikaan puhelin kaijuttimella ja oli ihan ihmeissään, kun asunnon omistaja oli saanut tästä kirjallisen varoituksen "ai mitenniin rapussa ei saa puhua?". Onhan sitä isoissa kaupungeissakin pientaloja, mutta silti on yleensä käyty kavereilla kylässä tms. kerrostaloissa eli säännöt on sitä kautta tutut. Moni ulkopaikkakuntalainen kaveri tosiaan ei ole yhtään tajunnut, kun olen meille tullessa halunnut paussata keskustelun järkyttävän kaikuisassa rapussani edes siksi aikaa, että päästään hissiin.
Kärsimystä on asua kerrostalossa, olosuhteet pakottaa sen. Ennen asuin omakotitalossa, mutta elämä ja asiat ,muuttuivat, niin oli pakko päästä omilleen, nyt siis tällaisessa pienkerrostalossa. Ilmeisesti elementtitalo koska kaikki kuuluu mitä naapurit hommaavat. Kolinat, äänekäs puhe, naimisen tuottamat äänet, voihkinat ja kiljunta, ujellet, riitelyt, kolinat, varsinkin tuolla yläkerrassa on uusi asukas ollut muutaman viikon ja voi sitä kolinaa ja parketilla raahaavaa ääntä, joka vihloo korvia, olisiko joku kuntolaite tai lattian puhdistin useamman kerran viikossa. Alakerrassa kovan karhea keskusteluääni alkuviikon yösessiot, aina se on miesääni, eiköhän naiset lainkaan korota ääntään, ei koska ymmärtävät kerrostalossa asumisen tavat.
Ovia paiskotaan, roskikset katoksessa pursuaa, ei ymmärretä laittaa roskapussia kunnolla ja laatikon kantta kiinni, onhan siinä tietysti vaivaa katsoa mihin koloon sen pussinsa pistää, että saa kannen kiinni.
Kellarikäytävä on ainakin viisi vuotta siivoamatta järkyttävässä kunnossa, likaseittejä ja tallaantunutta jätöksiä, pyörät miten sattuu, vaikka niille on oma ovellinen huone jonne ne voisi viedä, mutta sehän on liikaa vaivannäköä, siihen vain tökätään muitten kierrettäväksi. Täys perseestä on asua vuokrakerrostalossa siistinä ja kunniallisena ihmsenä, mutta köyhänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali asumisesta toisinaan tulee ääniä. Ääniä mitä ei tarkoittanut tapahtuvaksi. Kirja putoo lattialle, imuroidessa paukattaa patteria, vaatenaulakko rysähtää alas. Eli tahattomia kovempia ääniä sattuu kaikille.
Ei tietenkää saa huudattaa musaa volyymit kaakossa läpi yön. Pitää soittaa sillä volyymillä ettei kuulu naapuriin. Mut ei mua haittaa jos naapurilta putoo vaikka kattila ja kuuluu kolahdus. Sit jos hän joka päivä pudottelis kattiloita se olis ärsyttävää. tai jos joku käy suihkussa keskellä yötä mut jos joka yö laulais vielä ooppera aariat ja löträis vedellä koko yön että läiske vaan mun asuntoon kuuluisia niin sekin ois rasittavaa. Mut normi suihku ei haittaa mua. Jos mä nukun en mä edes kuule jos naapurilla oliskin suihkupäällä. Voi olla että talossa on hyvät äänieristeet kun on aika uus talo.
Yläkerran naapuri tiputtelee joka päivä ja vähän väliä jotain kahvakuulia lattialle. Siis todellakin, se tiputtelu on jatkuvaa. Töiden jälkeen ilmeisesti tiputtaa korkokengät aina lattialle, siis heittää ne. Kunhan on ensin jokusen tovin ravannut kämppää ympäri korkkarit jalassa. Siitä kuuluu muuten alakertaan jumalaton ääni laminaattilattialla.
Olen miettinyt onkohan sillä se hemmetin hulavanne? Se vois selittää miksi se koliseva ääni jää ihan kuin "pyörimään". Sitten kuuluu uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.. Voin sanoa, että ku tätä on kuunnellut usean kuukauden ajan eikä ole saanut edes YHTÄ päivää ilman sitä jatkuvaa kolistelua, niin alkaa olla hermot aika tiukilla. Sellanen jatkuva häiritsevä ääni alkaa todella käydä mielenterveydelle. Katson tv:tä bluetooth-kuulokkeiden kanssa, mutta eihän sen niin pitäisi mennä, että joku joutuu elämään omassa kodissaan kuulokkeet päässä, kun naapuri on niin idiootti, että jatkuvasti tuottaa jotain kolinaa. Laminaattilattialla kun raahaa huonekaluja, tiputtelee esineitä JATKUVASTI, kolistelee tuolin jalkoja jnejne, niin se ääni kuuluu alakertaan kuin jonkin kaiuttimen kautta. Sata kertaa kovempana, kuin kuuluu siellä itse asunnossa.
Sulla on mun yläkerran naapuri. Ihan samanlainen naikkonen kyseessä, ai jukopliut sitä korkkariravia laminaattilattialla sadan hevosvoiman tarmolla.. Ja tuo huonekalujen raahaus ympäri kämppää, wtf? Siis miksi asunto täytyy sisustaa uudelleen ja yleensä hiljaisuuden aikaan, kun yökukkuja-eukko alkaa kolistella ja rymistellä niin maan perkuleesti. Sitten se tiputtelee painavia tavaroita vähän jatkuvasti, vetelee tuolinjalkoja pitkin lattiaa niin että siihen kirskuntaan herää läheisen hautausmaan asukitkin. Ja niin poispäin. Ai että inhoan yläkerran asukasta, muut naapurit onneksi ihan fiksua porukkaa.
Nyt kun ihmisiä kannustetaan tekemään kotijumppaa, niin todella toivon, ettei yksikään kerrostalossa asuva käy kotona tekemään askelhyppyjä jne, vaan käy sellaset liikkeet tekemässä ulkona. Kyykyt yms nyt ei ole sellasia naapureita häiritseviä, mut kaikki hyppelyt saa kyllä tehä pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä alakerrassa yömölyäjät (ei sentään joka yö, mutta ei rajoitu vkloppuihinkaan) ja yläkerrassa vedetään jotain narisevaa pitkin lattioita, yleensä juuri niinä aamuina kun olisi mahdollisuus nukkua pidempään..
ei vaimoa noin voi pidellä, hyi sentään
Ootko kenties käynyt meillä :D Eräs tyyppi meinaan kommentoi ääntä että siellä mies ja nainen harrastavat jotain kun ensin kuuluu kolinaa ja sitten tuota hinkkausta. Itse veikkaan jotain puhdistusvälinettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän oli sitä mieltä, että koska se tapahtuu päivällä
Jos taloyhtiön säännöissä tätä ei erikseen ole kielletty niin silloin hän oli oikeassa. Se että pahastut siitä että dementikot pitää meteliä ja ihmiset noudattaa taloyhtiön sääntöjä osoittaa että taitaa enemmän sinussa ja sinun päässäsi olla vikaa, etkä selkeästi sovellu kerrostaloelämiseen, tai sosiaaliseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa juuri muutenkaan.
"Noudattaa taloyhtiön sääntöjä" = volyymit kaakossa huudattaminen niin että naapurinkin kämppä raikuu? Erikoinen ajatusmaailma, että sillä olisi päässä vikaa, jota tällainen häiritsee. Mä sanoisin, että ne jotka eivät sovellu kerrostaloelämiseen, ovat juuri nämä huudattajat ja mölisijät, joilla ei ole mitään kykyä ottaa muita ihmisiä huomioon. Jos on mahdotonta elää niin että tuottaa jatkuvaa meluhaittaa muille eikä pysty hiljentämään äänenvoimakkuutta vaikka sitä toistuvasti pyydetään, niin silloin sinä olet se, jonka pitäisi muuttaa sinne landelle kilometrin päähän lähimmästä naapurista.
Mun näkemys normaalista sosiaalisesta kanssakäymisestä on, että puolin ja toisin otetaan muut ihmiset huomioon. Eikä niin, että toisella on pelkkiä oikeuksia ja toisella on velvollisuus vain sietää jatkuvaa häiritsemistä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ihmisiä kannustetaan tekemään kotijumppaa, niin todella toivon, ettei yksikään kerrostalossa asuva käy kotona tekemään askelhyppyjä jne, vaan käy sellaset liikkeet tekemässä ulkona. Kyykyt yms nyt ei ole sellasia naapureita häiritseviä, mut kaikki hyppelyt saa kyllä tehä pihalla.
Minun naapurini jumppaa ilmeisesti käsipainoilla makuuhuoneen lattialla, kun kuuluu rytmikkäät kolahdukset lattiaan tai siis minun makkarin kattoon, aamulla kuuden aikaan.
Alakerran naapuri valitti metelistä, jopa silloin kun olin ollut pitkään poissa. En pysty kunnolla edes kävelemään nivelrikon takia ja nukun paljon päivisin ja tietenkin yöllä paitsi särkyjen takia joskus. Samainen tyyppi kyllä itse räyhää, aloittaa aamulla viiden, kuuden aikaan ja vie pyykkejään yöllä parvekkeelle kuivumaan melkoisen kolinan kanssa. Ehkäpä haluaa kiinnittää huomion muihin, kun itsellä eii ole mitään hillintää?
vihreät kannustavat äänestäjiään mielen osoituksiin ja mekkalointiin samalla myös tiiviiseen kaupunki asumiseen eivät tajua edes yhtälön epäjohdannaisia seurauksia
Meidän talo tärisee afrikkalaisten rytmien tahtiin.
Turpa kiinni!
Täällä yritetään nukkua!
edellinen tässä. tietenkään ei ole soveliasta käydä suihkussa keskellä yötä sanoin vain että minua se ei häiritse jos naapuri käy jos äänet ei kuulu mun asuntoon. mikä minua ei häiritse voi häiritä toista.