Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi uusissa taloissa Suomessa on maailman kovimmat vaatimukset ääneneristykselle. No se ei tietysti pr
Siis onko oikeasti maailman paras äänieristys ?
saisiko tästä jotain linkkiä johonkin rakennusmääräyksiin.
itselläni on karmeat kokemukset naapurista, joka kuuli ääniä asunnostamme, vaikka emme olleet kotonakaan.
Tiedän kyllä, että kerrostalojen ei ole paras mäissä äänieristys asioissa, mutta meillä oli kaiketi koititonttu.
Niin ja alkuperäiseen kysymykseen. Äänieristystä voi parantaa, meillä on esim rakennettu äänieristetty huone, mutta hintaa sille tuli.
Naapurissa soittaja perhe on eristänyt koko asunnon.. varmasti kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsiikö rivitaloasujatkin naapurimetelistä?
Kyllä, ja piha tuo myös oman lisänsä.
Toinen kyllä vastaus. Meille kantautuu naapurin lasten(?) kanta-askellus, juoksevat edestakaisin kaikki illat.
Laminaatti toimii kuin rummun kalvo ja äänet kantautuvat erinomaisesti myös naapureille. Ärsyttää helvatisti.
Meillä rivarinaapuri kuuli ääniä jopa öisin, kun kaikki nukkuivat. Tai no, minä en nukkunut, niin tiesin, että kaikki muut nukkuivat. Tuli kerrankin antamaan raporttia seuraavana päivänä, kun tiesin, ettei edes vessassa kukaan ollut käynyt siihen aikaan, kun hän niitä ääniä kuuli...
Onneksi muutti pois. Oli ahdistavaa aikaa, kun teki kirjallisia valituksia isännöitsijälle. Meille sanoi mm. ettei koirien haukunta haittaa/kuulu heille (meillä oli kaksi pientä). Mutta isännöitsijälle meni kirjallisia valituksia ja huoli koirien hyvinvoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä piha ääniä kuuluu myös omakotitalossa.
Jos on noin ääniyliherkkä, on parempi järjestää asumisensa pois taajamista. Toki siellä ne linnut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi uusissa taloissa Suomessa on maailman kovimmat vaatimukset ääneneristykselle. No se ei tietysti pr
Siis onko oikeasti maailman paras äänieristys ?
saisiko tästä jotain linkkiä johonkin rakennusmääräyksiin.
itselläni on karmeat kokemukset naapurista, joka kuuli ääniä asunnostamme, vaikka emme olleet kotonakaan.
Tiedän kyllä, että kerrostalojen ei ole paras mäissä äänieristys asioissa, mutta meillä oli kaiketi koititonttu.
Niin ja alkuperäiseen kysymykseen. Äänieristystä voi parantaa, meillä on esim rakennettu äänieristetty huone, mutta hintaa sille tuli.
Naapurissa soittaja perhe on eristänyt koko asunnon.. varmasti kallista.
On se aika kallista, kaverini eristi makuuhuoneen kanssa. Nyt on tosi hiljainen. Itsekin asun 2021 rakennetussa talossa, muutin rivitalosta tänne eron jälkeen. On hiljaisempaa, yllättävää kyllä. Rivitaloasunto oli noin sataneliöinen, tämä on on vain 63-neliöinen kolmio, mutta naapurista ei kuulu oikeastaan mitään. Kerrankin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri askeltaa sulavasti kuin pillastunut sarvikuono ja viskelee esineitä kolinalla. Talo on näitä uusia joissa on seinätkin kuin pahvia.
Onneksi uusissa taloissa Suomessa on maailman kovimmat vaatimukset ääneneristykselle. No se ei tietysti provoilijoita estä kirjoittelemasta tyhmiä.
On, jos ei ole rakennusvirheitä. Olen itse rakennusalalla, sekä asunut kahdessa todella hiljaisessa 2010-luvun jälkeen rakennetussa talossa, sekä hyvin huonosti "äänieristystyssä".
Korjataan sen verran, että tuskin on "maailman tiukimmat", mutta on tiukat kuitenkin. Ei suoraan äänieristykselle, mutta käytetyt materiaalit, ratkaisut, seinän paksuudet ym ovat kyllä aika kattavat hyvän äänieristyksen luomiseksi. Tämähän ei takaa vielä mitään sinällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun alakerran luhtitalossa ja kuulu kaikki kolahdukset ylhäältä sekä vessa äänet. Eilenkin puolen yön aikaan vielä lattiaan eli kattooni pudoteltiin jotain, aina kun sain silmät kiinni, niin kuului "kop". En myöskään ymmärrä, että jos on päivä aikaa käydä suihkussa, niin miksi sinne pitää mennä yöllä puolen yön aikaan läträämään vedellä. Ei vesi ole yöllä helvempaa. Vaikka tässä nyt joulua vietettiinkin, niin jotkut käy silti töissä-
ET OLE KUULLUT SOLISTO-VAIVOISTA, ETKÄ HALUA SELLAISIA ITSELLESI. ??? Nykyään suihkussakin saa yöllä käydä, isännöitsijältä kysytty. OLETKO KOKEILLUT KORVATULPPIA ? tai melusuoja kuulokkeita ?
Vaikea ymmärtää näitä äänivalittajia. Niihin ääniin on velvollisuus tottua, tai muuttaa maalle, jos ei normaaleja elämisen ääniä siedä.
Lapsen asuin jonkun aikaa Helsingin keskustassa. Silloin kolisevat ratikat ja veräjähissin äänet muuttuivat nopeasti turvallisiksi elämän ääniksi.
Etelämerikkalaiset saattavat jopa ahdistua siitä, jos eivät kuule ääniä, radioo ja telkkaria, musiikkia ja ihmisiä pitkin yötä. Eli tottumis- ja kulttuurisidonmaisia juttuja ovat.
Vierailija kirjoitti:
^No ei jonkun kakaran rääkyminen aamusta iltaan ihan normaalia ole. Tajuavatkohan nämä lapsiperheet esim. miten paljon aiheuttavat häiriköintiä taloissa? Kun mehän ollaan "lapsiperheitä" niin meitä ei mitkään lait ja pykälät koske. Ennenkin lapset olivat hiljaa kun vanhemmat käski. Mikä siinä nykyisin on niin hirmu vaikeaa?!
Mikää pykälä tai laki ei kiellä lasta itkemässä. Sillä on siihen joku syy. Ei kukaan suo ärsyttääkseen vaivaudu. Ongelma on sun päässä.
Normaalit asumisen äänet...mitä mielestäsi tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä huvittavaa, kun ihmiset valittavat normaaleista elämisen äänistä. Mikäli ei kestä yhtään ylimääräisiä ääniä, niin kerrostalo ei ole oikea asuinpaikka.
Mikäli ei osaa elää naapureitaan häiritsemättä, niin kerrostalo ei ole oikea asuinpaikka.
Ei normaalit ihmiset elä häiritäkseen naapureita. Kyllä se oit sinä, joka on se ongelma. Kyttäät joka ääntä ja ahdistut niistä. Asenneongelma.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut samassa talossa kymmeniä vuosia suurinpiirtein samojen naapureiden kanssa,
Nyt rappunaapuri samasta kerroksesta kehitti yhtäkkiä sellaisen tavan, että avaa aina yhtäkkiä asuntonsa oven, astuu rappuun kenkäparin kanssa, ja alkaa hakata niitä kenkäparin pohjia vastakkain. Niin kuin hiekkoja poistaakseen.
Kymmeniä vuosia hän eli ilman tällaista tapaa. Kauhea pauke aina kun keskellä rappukäytävää hakataan kovapohjaisia kenkiä vastakkain.
Toi ei ole enää tervettä. Siis ärsyyntyä tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kyllä vastaus. Meille kantautuu naapurin lasten(?) kanta-askellus, juoksevat edestakaisin kaikki illat.
Laminaatti toimii kuin rummun kalvo ja äänet kantautuvat erinomaisesti myös naapureille. Ärsyttää helvatisti.
Niin.
Kun ei niitä mattoja käytetä.
Jos olis ne matot, niiden imurointiin menisi enemmän aikaa=ääniä, niitä pitäis paukuttaa pihalla puhtaiksi=ääniä...kyllä valitusta keksisit niistäkin.
Somalit naapurissani paiskaavat oven kiinni niin, että taulut tippuvat seiniltä, eikä vuorokaudenajalla ole väliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun alakerran luhtitalossa ja kuulu kaikki kolahdukset ylhäältä sekä vessa äänet. Eilenkin puolen yön aikaan vielä lattiaan eli kattooni pudoteltiin jotain, aina kun sain silmät kiinni, niin kuului "kop". En myöskään ymmärrä, että jos on päivä aikaa käydä suihkussa, niin miksi sinne pitää mennä yöllä puolen yön aikaan läträämään vedellä. Ei vesi ole yöllä helvempaa. Vaikka tässä nyt joulua vietettiinkin, niin jotkut käy silti töissä-
ET OLE KUULLUT SOLISTO-VAIVOISTA, ETKÄ HALUA SELLAISIA ITSELLESI. ??? Nykyään suihkussakin saa yöllä käydä, isännöitsijältä kysytty. OLETKO KOKEILLUT KORVATULPPIA ? tai melusuoja kuulokkeita ?
Vaikea ymmärtää näitä äänivalittajia. Niihin ääniin on velvollisuus tottua, tai muuttaa maalle, jos ei normaaleja elämisen ääniä sie
Näinhän se on. Asuin itse Italiassa(etelä) 16 vuotta, siellä eivät ihmiset ahdistuneet äänistä juurikaan yhtään, ääntä riitti ainakin niissä parissa kerrostalossa, missä asuin alkuvaiheessa. Sama on ollut kaupungissa asuessa, muuttaessani maalta 90-luvun alussa Helsinkiin, itsekin ahdistuin ratikoiden äänistä, kolisevista hisseistä ja yläkerran rouvan korkokengillä sisällä kävelystä. Mutta ei se jatkunut pitkään, sitä sopeutui. Toinen vaihtoehto olisi ollut takaisin maalle muutto, mutta siellä ei olisi ollut yliopistoa, eikä töitäkään. Joten sitä sopeutui sitten. Nykyään kun asun taas Suomessa, en edes huomaa naapuroston ääniä. Eri asia tietysti 24/7 möykkäävät sekakäyttäjät ym, jos niitä olisi tässä talossa. 90-luvulla kyllä koin sellaistakin.
Me olemme viettäneet joulua samalla porukalla samassa paikassa samalla ohjelmalla vuosia. Nyt on alakertaan muuttanut uusia asukkaita. Mitenkään riehakasta ei viettomme ole, iloista kylläkin. Ensin kävi puoliltaöin valittamassa metelistä, laitoimme musiikin kokonaan pois, mutta jatkoimme juttelua. Kolmen aikaan poislähtiessämme oli poliisit vastassa...
Mikä on mielestänne normaali elämän ääni? Alkoholia meistä käytti kolme, mutta normaalin rajoissa. Neljä siis täysin selvinpäin, ei mitään humalaista ilakointia.
No tätä ketjua lukeneena oon ymmärtänyt, että vessakätntikään ei ole normaalia väärään aikaan, et sikäli...
Asun kerrostalossa, ja harrastan musiikkia. Harrastukseeni kuuluu esim. kaiutinten rakentelua, jota teen yhdessä makuuhuoneistamme, joka on muuntunut askartelukäyttöön. Yksi setti on n. 1,80m korkeat, jotka soivat jumalaisesti kun avaa hanaa. Olen virkeimmilläni klo. 22.00-02.00 välisenä aikana, jolloin koeponnistelen laitteistoani. Nu Jazz ja Fusio Jazz ovat nykyään lautasella. Kukaan naapureistani ei ole vielä turvautunut fyysisen kokemattomuuteni loukkaukseen. Minä pidän paljon nykyisestä tilanteestani - onhan minulla täysimittainen yhteiskunnan tuki, enkä koe olevani erityisen rasittava yhteiskunnan rakenteille.
Ai kauhee, tajusin just, et laitoin uunipellit hellan alalaatikkoon. En huomannut tarkistaa, onko naapuri hereillä. Tai olisko parempi, et nukkuis eikä kuulis mitään...mut kamalaa, jos herää just silloin...toisaalta kuulee ne äänet, jos on hereillä...APUA, menee koko uusi vuosi pilalle tän takia...
Ei. Ei edes yritetä. Ei välitetä.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa, ja harrastan musiikkia. Harrastukseeni kuuluu esim. kaiutinten rakentelua, jota teen yhdessä makuuhuoneistamme, joka on muuntunut askartelukäyttöön. Yksi setti on n. 1,80m korkeat, jotka soivat jumalaisesti kun avaa hanaa. Olen virkeimmilläni klo. 22.00-02.00 välisenä aikana, jolloin koeponnistelen laitteistoani. Nu Jazz ja Fusio Jazz ovat nykyään lautasella. Kukaan naapureistani ei ole vielä turvautunut fyysisen kokemattomuuteni loukkaukseen. Minä pidän paljon nykyisestä tilanteestani - onhan minulla täysimittainen yhteiskunnan tuki, enkä koe olevani erityisen rasittava yhteiskunnan rakenteille.
Haluaisin rakastella sua. Mahtuisiko yksi ääniprojekti lisää? T. Tero.
Olisko monikulttuurista värinää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuri askeltaa sulavasti kuin pillastunut sarvikuono ja viskelee esineitä kolinalla. Talo on näitä uusia joissa on seinätkin kuin pahvia.
Onneksi uusissa taloissa Suomessa on maailman kovimmat vaatimukset ääneneristykselle. No se ei tietysti provoilijoita estä kirjoittelemasta tyhmiä.
On, jos ei ole rakennusvirheitä. Olen itse rakennusalalla, sekä asunut kahdessa todella hiljaisessa 2010-luvun jälkeen rakennetussa talossa, sekä hyvin huonosti "äänieristystyssä".
Ehkä itse pääsen joskus eläkkeellä viimein asumaan tuollaiseen modernit äänieristykset omaavaan taloon siedettävällä hinnalla. Sinne saakka joutuu olla näissä ysärin edullisissa pommikämpissä missä pierutkin kuuluu läpi.