Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
antti___ kirjoitti:
Aika monet 70- ja 80 -luvuilla syntyneet ovat sellaisia MINÄ MINÄ MINÄ ihmisiä, pirun itsekkäitä, saaneet ns. vapaan kasvatuksen. Nämä kasvattavat lapsensakin samanlaisiksi. He usein eivät kyllä edes yritä elää siten, etteivät häiritsisi naapureita. Ovia paiskotaan, portaita kolutaan ja rampataan ylös alas niinkuin olis kengitetyt hevoset porraskäytävässä, koiria haukutetaan, lattioita tömistellään ja jyskytetään kantapäillä, kaappien ovia paiskotaan.
Nykyajan taudinkuvaan kuuluu se, ettei asunnoissa pidetä mattoja lattioilla, ja lattiat ovat vieläpä laminaattia. Voi vain kuvitella miltä kerrostaloissa joidenkin norsuakkojen ja -ukkojen kantapääkävely kuulostaa alapuoliseen kerrokseen.
Pahinta on se, kun jotkut bloggaajat esittävät vieläpä esim. Kiinteistöliiton sivuilla mielipiteitä, mitä kaikkea kuuluu "normaalin asumisen ääniin". Ja jotkut vieläpä uskovat, että ne mielipiteet ovat faktoja. Sitten tietämättömät hallitukset ja jopa isännöitsijät suorastaan kannustavat joitain itsekkäitä osakkaita näihin "normaalin asumisen ääniin" --> toisten kotirauhan häirintään.
Sama porukka äänestää myös oikeistoa Suomessa.
Yksilönvapaudet on teemana.
Ei enää ajatella kollektiivisesti muita ensin ja sitten vasta itseä.
Kehitys on mennyt siihen että on vähän pakko ajatella ensin itseä, muuten joku muu tulee ja päsmäröi.
Maailma muuttuu. Kauhulla katselin koko hienon unelman tuhoutumista 80-luvulta. Arvot vaihtuivat ja Neuvostoliittokin romahti, mikä oli meille monille kauhistus.
Siitä alkoi lama ja uusi outo dystopia missä elämme minä minä ihmisten keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Bsjan kirjoitti:
Taas jotkut kuspäät rymisteli ja paukautti täysiä lattiaan tyyliin kirjahyllyn klo 22.00 jälkeen, argh alkaa mennä hermot kun jotkut yrittää aamulla nousta töihin! Mrr.... Nukuttua ei saa enää sen jälkeen kun pelkää uutta pamausta, viimeistään 03.00 loppuu, kiva mennä 1-2 yöunilla töihin
No sulla on seinät sielä turvana.
Omat lapset pitää valveilla vielä kello kaksi ja pitäisi mennä töihin aamulla kuudeksi.
Sen jälkeen kun on ylivalvetilassa saan unta vasta neljältä ja unet jää tunnin parin mittaisiksi.
Minähän joudun kuuntelemaan lasten meteliä ilman mitään väliseiniä.
Omassa nuoruudessa meitä piiskattiin ja sain aina kovan avokämmenlyönnin naamaan, jos en totellut.
Nyt ei voi sitäkään enää käyttää ja lapset lähinnä haistattelee ja ravaa röökillä omakotitalon takapihalla.
En ole koskaan röökannut tai antanut mallia siihen. Ilmeissti eliittikoulussa oppii johtajien tavoille jo varhain.
Olisi pitänyt laittaa ihan tavalliseen lähiökouluun, missä minäkin kävin kouluni.
Siis pointtini oli että jos olet neljäkymmentä tai ali, niin kyllä sinä vielä jaksat noilla yöunilla ihan hyvin.
Minäkin jaksan ja olen vetänyt jo kohta kymmenenvuotta.
No tässä on se suuri ero, että olet itse päättänyt lapsia tehdä, joten syy ja seuraus 🤷♀️ Sen sijaan lapseton on syytön siihen, että toiset niitä lapsia tekevät. Lapsettoman tai ihmisen, jonka lapset ovat jo kotoa pois muuttaneet, ei pitäisi joutua kuuntelemaan minkäänlaista kirkumista, huutamista ja pomppimista. Syyttömän ei pitäisi joutua kärsimään muiden valinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Sama porukka äänestää myös oikeistoa Suomessa.
Yksilönvapaudet on teemana.
Ei enää ajatella kollektiivisesti muita ensin ja sitten vasta itseä.
Kehitys on mennyt siihen että on vähän pakko ajatella ensin itseä, muuten joku muu tulee ja päsmäröi.
Maailma muuttuu. Kauhulla katselin koko hienon unelman tuhoutumista 80-luvulta. Arvot vaihtuivat ja Neuvostoliittokin romahti, mikä oli meille monille kauhistus.
Siitä alkoi lama ja uusi outo dystopia missä elämme minä minä ihmisten keskellä.
Näkeehän tuon äänestystuloksistakin pitkälle 2000-luvun alusta tänne asti.
Amerikkalaista menoa ihannoidaan eli juuri sitä minä minä minä ensin.
Kukaan ei enää ole yhteisöllinen sosialisti joka ajattelee ensin muita ennenkö tömistelee kerrostalossa.
Oikeasti nämä jostain vessanvedoista ja väärästä kävelytyylistä valittajat ovat taloyhtiön ja isännöitsijän piina. Asia erikseen on, jos kyseessä on jotain ihan poikkeuksellisen outoa, väkivaltaa tai meluisaa juhlimista. Iso enemmistö tapauksista on omasta kokemuksesta niitä, että valittaja on esimerkiksi keksinyt asioita päästään ja parhaassa tapauksessa vuokralaista on vaihdettu turhaan, tai asunto tietyn henkilön naapurissa on tiuhaan myynnissä. Rakentavan palautteen antaminen tai muiden asukkaiden palaute siitä, että suihkusta ei voi valittaa vuorotyöntekijälle (tai kellekään muullekaan) ei mene perille. Ulko-ovea pitää voida käyttää. On täysin toivotonta vääntää rautalangasta, että ihmiset eivät ole "itsekkäämpiä" vaan työajat ovat muuttuneet ja kukaan ei muutenkaan halua pitää p-askaa vessanpöntössä aamuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Bsjan kirjoitti:
Taas jotkut kuspäät rymisteli ja paukautti täysiä lattiaan tyyliin kirjahyllyn klo 22.00 jälkeen, argh alkaa mennä hermot kun jotkut yrittää aamulla nousta töihin! Mrr.... Nukuttua ei saa enää sen jälkeen kun pelkää uutta pamausta, viimeistään 03.00 loppuu, kiva mennä 1-2 yöunilla töihin
Omat lapset pitää valveilla vielä kello kaksi ja pitäisi mennä töihin aamulla kuudeksi.
Sen jälkeen kun on ylivalvetilassa saan unta vasta neljältä ja unet jää tunnin parin mittaisiksi.
Omassa nuoruudessa meitä piiskattiin ja sain aina kovan avokämmenlyönnin naamaan, jos en totellut.
Nyt ei voi sitäkään enää käyttää ja lapset lähinnä haistattelee ja ravaa röökillä omakotitalon takapihalla.
En ole koskaan röökannut tai antanut mallia siihen. Ilmeissti eliittikoulussa oppii johtajien tavoille jo varhain.
Olisi pitänyt laittaa ihan tavalliseen lähiökouluun, missä minäkin kävin kouluni.
Siis pointtini oli että jos olet neljäkymmentä tai ali, niin kyllä sinä vielä jaksat noilla yöunilla ihan hyvin.
Minäkin ihmettelen että menisi nukkumaan jo nyt, jos saa vain yhden tunnin unet mukama.
Taitaa vain itkea paskaansa täällä, itkupilli kun on.
Meillä täällä kerrostalossa pistetään lystiksi tähän aikaan. Lasten pitää saada iltariehua että saavat unta paremmin.
Rotanpieru kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän alapuolelle muutti naapuri joka soittaa viikonloppuöisin technoa aamuviiteen asti. Yläpuolella koirat haukkuvat päivisin, joskus myös öisin.
Kuvittele sitä koirat solisteina techno musiikille😂😂
Ei vocal trance vaan howler trance
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bsjan kirjoitti:
No tässä on se suuri ero, että olet itse päättänyt lapsia tehdä, joten syy ja seuraus 🤷♀️ Sen sijaan lapseton on syytön siihen, että toiset niitä lapsia tekevät. Lapsettoman tai ihmisen, jonka lapset ovat jo kotoa pois muuttaneet, ei pitäisi joutua kuuntelemaan minkäänlaista kirkumista, huutamista ja pomppimista. Syyttömän ei pitäisi joutua kärsimään muiden valinnoista.
En päättänyt tehdä lapsia, ne syntyi. En ole mikään jumala joka tekee asioita.
Lapset ilmeisesti päätti hedelmöittyä ja kehittyä kohdussa täysikasvuisiksi vauvoiksi. Eli itse syyttäisin kylläkin ihan lapsiani että halusivat syntyä.
Et sinä minua voi syttää millään perustein jos mennään tässä asiassa syvälle.
Aika yksinkertaisen vatipään tulkintaa tuo. Oletan että provoilet?
Minä pistän lapset huutamaan kovempaa jos tuollainen asenne ei lopu. Saavat pitää hop loppia kotona ihan 24h jos siltä tuntuu. Omistetaan kämppä ja kun jotain omistetaan niin eletään ihan sen mukaisesti.
Siinä ei paljoa vuokralaisen itkut auta.
Sun pitää hankkia vähän pääomaa että voit saada enemmän vapauksia elämääsi.
Aivan.
Tulotason kanssa joutuu elämään.
Hankkisi elämän siihen mallilleen että olisi varaa hankkia asuntoonsa äänieristelevyt eikä valittaisi asialle.
Jokaisella on oma vapaus hankkia äänieristeet ja tehdä elämästään mukavampi. Oma koti on sellainen paikka mitä voi koristella ja säätää.
Itse ostin uuden saunan ja kylppärin kerrostaloasuntoon, koska se on minun ja seinillä on äänieristeet että voin soittaa pianoa ja laulaa vaikka keskellä yötä.
Jos ääni kuuluisi muille, niin vinkkaisin että hankkikaapa kotiinne tälläiset seinät niin ei omat lapsetkaan herää jos laulaa keskellä yötä karaokea ja soittaa pianoa kuin Elton John konsanaan.
Se on vähän varallisuudesta ilmeisesti kiinni. Turha sitä varallisuutta on inistä täällä.
Mene ja tienaa ja osta mukavuuksia.
Raha on sellainen asia mitä saa tekemällä töitä. Lapset ei tule tekemälläkään. Ne syntyy jos olosuhteet on hyvät. Lapsia (ne syntyy) ei tehdä, rahaa tehdään.
Tässä on se ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bsjan kirjoitti:
Minäkin ihmettelen että menisi nukkumaan jo nyt, jos saa vain yhden tunnin unet mukama.
Taitaa vain itkea paskaansa täällä, itkupilli kun on.
Meillä täällä kerrostalossa pistetään lystiksi tähän aikaan. Lasten pitää saada iltariehua että saavat unta paremmin.
Se on kuule justiin niin, että ennen nukkumaan menoa pitää juoksut lopettaa. Reilusti enn sänkyyn menoa. Rauhallisia juttuja. Lukemista, rakentelua, piirtelyä, kylpy, iltapala. Ei mitään juokemista ja hyppimistä, onko selvä?
T. Super daddy
Vierailija kirjoitti:
Rotanpieru kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän alapuolelle muutti naapuri joka soittaa viikonloppuöisin technoa aamuviiteen asti. Yläpuolella koirat haukkuvat päivisin, joskus myös öisin.
Kuvittele sitä koirat solisteina techno musiikille😂😂
Ei vocal trance vaan howler trance
Ainiin, unohdin ettei koirat puhu
Ei jees us!
Luulin jo, ettei tänä iltana tarvitsekaan kuunnella tuota v...un juoksun jumputusta. Ehei, se alkoi taas, vähän ennen hiljaisuusaikaa.
Pitää olla myös ymmärtäväinen tilanteen mukaan. Elämä on elämää. Yläkerrasta kuului yksi päivä töminää, oletin että urheilivat siellä koska koronakaranteeni. Kerran oli kotibileet (ilmoittivat ennalta). Kerran nuoripari riiteli.
Tietenkin jatkuva möykkä rasittaa ja henk.koht. en muuttaisi ison asunnon alakertaan, missä on vaarana saada lapsiperhe möykkäämään päälleen. Mutta täydellistä hiljaisuutta ei voi vaatia kerrostalossa.
Itse harrastan klassista laulua, laulan ehkä noin kerran viikossa ja saletisti kuuluu kaikki naapuriin.
Ei kai kukaan täällä ole täydellistä hiljaisuutta olekaan vaatinut! Ja mikä on perheasunto? 3 huonetta on kahdelle ihmiselle ihan normaali koko asunnolle. Yläkertaan on pesitynyt kokonainen klaani saman kokoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Somaperhe on ilmeisestikin saanut isännöitsijältä postia. Nyt ne paiskovat jotain pitkin lattioita oikein urakalla. Ei hiljaisuus aikana. Kosto on suloinen?
Pitää ymmärtää! Eihän somaparat ole voineet tätä kehittyneiden länsimaiden elämäntapaa vielä sisäistää (ei vaikka olisivat asuneet täällä 20 vuotta). Huono on meidän sopeuttaminen. Voi soma-raukat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää etätyöläiset. Itse olen kolmen lapsen kanssa kotona ja meteliä lähtee. Ulkonakaan ei voi koko päivää olla ja nyt poikkeusoloissa siellä on aina niin paljon tuttuja että vaikea pitää lapsia riittävän kaukana kavereista. Pakko rakentaa sisälle temppurataa ja antaa riehua ja juosta, ei lapsia voi moneksi viikoksi kahlita sänkyyn kiinni eikä elämästä tule mitään jos koko ajan vain pitää kieltää. Normaalisti siis lapset päiväkodissa päivisin.
Just. Ymmärrät sentään sääliä etätyöläisiä, mutta silti annat lastesi tömistellä sisällä kerrostalossa päivät pitkät? Ei niiden lasten kanssa tarvitse koko päivää ulkona olla hyvänen aika, mutta eikö siellä voi purkaa ne pahimmat energiat ja sisällä keskittyä hiljaisiin aktiviteetteihin?!
Niinkuin esimerkiksi mihin hiljaisiin aktiviteetteihin? On toki hiljaisia ja rauhallisiakin lapsia mutta minun lapseni eivät keskity hiljaa kirjan lukemiseen tai piirtelyyn vaikka antaisi niiden juosta ulkona viisi tuntia. Eivät ota kävelyaskelia vaan juoksevat sisälläkin, Ja on sanottu mutta muistavat sen ehkä minuutin. Ja vaikka leikkisivät ihan nätisti ja rauhallisesti, se aina tarkoittaa melkoista melua. Siitäkin on sanottu ja sanotaan joka päivä mutta eivät innostuessaan vain muista olla hiljaa.
Niin. On tosiaan lapsia, jotka osaavat käyttäytyä hyvin, mutta mutta sinun lapsesi eivät.
Ei sitten tulee mieleen mitään syytä sille, miksi sinun lapsesi eivät.
Onko sana "kasvatus" lainkaan tuttu?
Jsbbs kirjoitti:
Pesukoneen käyttö ilta aikaan, pahimmillaan klo 22.00 jälkeen jolloin hiljaisuus aika alkaa. Miksi sitä ei käytetä päiväsaikaan kun kuitenkin ovat kotona päivällä? Miksi ei ymmärretä et se jumputus ja rytinä kuuluu erittäin hyvin omaan asuntooni ja miksi ei ajatella et jotkut joutuu heräämään klo 5 tai 6 töihin
Ovat vihervassareita ja kuvittelevat pelastavansa maailman käyttämällä "yösähköä".
Vierailija kirjoitti:
Yläkerrassa kaksi kerrosta ylempänä nuoripari antaa 2- ja 4-vuotiaiden leikkiä hyppimisleikkejä. Joka päivä. Monta kertaa. Vähintään vartin kerrallaan.
Alkaa vähän kiristää hermoja. Eikö ne helvetin tasajalkaa hyppimiset voisi hoitaa tuolla ulkona ja sisällä keskittyä hiljaisempiin leikkeihin? Tai hyppisivät edes sängyssä tai vähintään patjalla. Nelivuotiaskin on jo aika möhkäle eikä mikään pikkuvauva enää, ja siitä lähtee ihan kunnon tömäykset. Pumpumpumpumpum! Ikkunat tärisevät välillä enkä liioittele, niistä kuuluu "rätisevä" ääni kun heiluvat.
Kai se olisi kotirauhaan oikeus meillä muillakin.
Jaa-a. Edellisessä taloyhtiössä oli päätetty, että lapsiperseiden meteli > kenenkään muun meteli.
Eli kenelläkään ei ollut oikeutta kotirauhaan. Onneksi tuli syy muuttaa sieltä pois jo muutoinkin, ilman tätä sekopäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää etätyöläiset. Itse olen kolmen lapsen kanssa kotona ja meteliä lähtee. Ulkonakaan ei voi koko päivää olla ja nyt poikkeusoloissa siellä on aina niin paljon tuttuja että vaikea pitää lapsia riittävän kaukana kavereista. Pakko rakentaa sisälle temppurataa ja antaa riehua ja juosta, ei lapsia voi moneksi viikoksi kahlita sänkyyn kiinni eikä elämästä tule mitään jos koko ajan vain pitää kieltää. Normaalisti siis lapset päiväkodissa päivisin.
Just. Ymmärrät sentään sääliä etätyöläisiä, mutta silti annat lastesi tömistellä sisällä kerrostalossa päivät pitkät? Ei niiden lasten kanssa tarvitse koko päivää ulkona olla hyvänen aika, mutta eikö siellä voi purkaa ne pahimmat energiat ja sisällä keskittyä hiljaisiin aktiviteetteihin?!
Niinkuin esimerkiksi mihin hiljaisiin aktiviteetteihin? On toki hiljaisia ja rauhallisiakin lapsia mutta minun lapseni eivät keskity hiljaa kirjan lukemiseen tai piirtelyyn vaikka antaisi niiden juosta ulkona viisi tuntia. Eivät ota kävelyaskelia vaan juoksevat sisälläkin, Ja on sanottu mutta muistavat sen ehkä minuutin. Ja vaikka leikkisivät ihan nätisti ja rauhallisesti, se aina tarkoittaa melkoista melua. Siitäkin on sanottu ja sanotaan joka päivä mutta eivät innostuessaan vain muista olla hiljaa.
Ja sitten itketään somessa tai vaikka kaverille, kun naapurit ei tervehdi eikä kukaan tykkää meidän Irmapetteristä eikä Villeliisasta, vaikka niin ovat herttaisia lapsosia.
Jotenki hellyttäviä nämä tyttöpoika -yhdistemänimien keksijät. Missähän laitoksessa noita opetellaan?
Zielä elämam gouluzza.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ikinä tullut mieleen hakata pattereita missään asuessani. Meidän alakerran ihmisiä kuulemma ärsyttää normaali kävely yläkerrassa, ilman kenkiä. Pitäisi varmaan ryömiä, että heillä olisi täysin hiljaista.
Sitten rutistaisiin kun se naapuri on aina niin hiljaa että sillä on pakko olla jotain kieroa tekeillä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni on mm. opetettu kiittämään, tervehtimään, odottamaan kiltisti vuoroaan ja pyytämään anteeksi. Kotona hän saa myös päiväsaikaan hyppiä ja pitää meteliä turvallisuusseikat huomioiden vapaasti, koska liikkuminen kehittää lasta monipuolisesti.
Lastaniko ei kasvateta huomaavaiseksi? Mietipä uudestaan.
Huomaavaisuus on siis missä?