Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
4541/7839 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan olemaan henkisesti ihan loppu. Tuntuu ettei ole mitään mitä naapuri ei tekisi jonkun kauhean paukkeen ja metakan saattelemana. Kun kyselin toimistolta eräästä asuntoon liittyvästä äänihaittaa tuottavasta jutusta, sanottiin vain että rakennusvirhe jolle ei tehdä mitään ennen seuraavaa peruskorjausta ja kehoitettiin hakemaan uutta asuntoa jos tässä asuminen ei enää luonnistu. Onneksi asun vuokralla, mutta toisaalta tää muuttaminen alkaa turhauttamaan, kun jo valmiiksi tietää että seuraavassakin kämpässä tulee ennemmin tai myöhemmin samat taas eteen. Ei nämä pahvilootakasat vaan ole mikään ihmisen asumismuoto.

Missä tuo virhe siis?

Asunnon katon läpi kulkee vesiputket, jotka mekkaloi aina kun naapuri käyttää pesukoneitaan tai hakkailee vesihanojaan rankemmalla kädellä.

On kyllä ihania nää nykyajan vesipihit pesukoneet, jotka hörppii vettä jossain parin desin erissä. Naapurilla on selvästi sellainen, kun rynkyttää putkea toistakymmentä kertaa kun täyttelee vettä pesun alussa ja huuhteluvaiheessa. Tässä on oppinut jo sen pesuohjelmankin ulkoa tuota kolinaa kuunnellessa. Oma pesukoneeni ryystää vedet yhdellä kertaa eikä pätki samalla tavalla, mutta se lieneekin joku vesirohmu romu. Sentään naapuriystävällinen.

pienet on murheet kun jostain pesukoneestakin täytyy valittaa. mee joskus ulos.

Eihän tuossa kommentissa valitettu pesukoneen äänistä, vaan viallisista putkista, jotka metelöivät kun pesukone ottaa vettä. Olen itse asunut asunnossa, jossa putkista kuului tuo pauke, ja oli muuten ihan helvetillinen mökä, ei auttanut kuulosuojaimetkaan.

Se onkin muuten kummallinen juttu, miten tätä asiaa ei meinata käsittää. Piti huoltoonkin selittää monta kertaa, että ne putket metelöi, eikä pesukone. Miten voi olla niin vaikeaa käsittää?

Minäkin yritin turhaan huoltoyhtiölle selittää tuota putkien paukkumista. Netistä kun asiasta lukee, niin ei vaikuta olevan mitenkään harvinainen ongelma varsinkaan vanhemmissa kerrostaloissa, mutta huollon tyypit olivat ihan ihmeissään eivätkä millään uskoneet, että putket voivat pitää ääntä. Tulivat kuuntelemaan, olivat asunnossa alle minuutin, ja kun juuri sillä hetkellä ei sitä pauketta kuulunut, niin olivat sitä mieltä, että ei täällä mitään ongelmaa ole.

Vierailija
4542/7839 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästi kalluja ja SU vanhempaa väkeä täällä kun ei muuta ole, luuserit get a life, tai kuolkaa vaan.

Onpas sinulla paha olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4543/7839 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloasuminen on kaikkein lähinnä keskiaikaista kidutusta. Tälläkin hetkellä joku älypää purkaa alapuolella asunnossa jotain jyskäen ja paukkaen. Mukavaa ja rauhallista sunnuntai-aamua vain heillekin.

Vierailija
4544/7839 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperhe yläkerrassa. Tätä herkkua en suosittelisi edes sille pahimmalle vihamiehelle.

En tietenkään odota, että vanhemmat saisivat lapset pidettyä täysin äänettöminä, mutta on tämä naapurien kannalta kohtuutonta. Minnekään ei voi edes valittaa.

Ei tarvitse kuunnella korva kiinni seinässä, kun meteli on niin kovaa, että kuuluu imurinkin äänen yli.

On totta, että lapset eivät biletä menemään, mutta en tiedä, onko yhtään sen parempi, että korvatulpat läpäisevä paiskominen, hyppiminen ja riehuminen alkaa klo 5-7 välillä joka aamu.

Vierailija
4545/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhe yläkerrassa. Tätä herkkua en suosittelisi edes sille pahimmalle vihamiehelle.

En tietenkään odota, että vanhemmat saisivat lapset pidettyä täysin äänettöminä, mutta on tämä naapurien kannalta kohtuutonta. Minnekään ei voi edes valittaa.

Ei tarvitse kuunnella korva kiinni seinässä, kun meteli on niin kovaa, että kuuluu imurinkin äänen yli.

On totta, että lapset eivät biletä menemään, mutta en tiedä, onko yhtään sen parempi, että korvatulpat läpäisevä paiskominen, hyppiminen ja riehuminen alkaa klo 5-7 välillä joka aamu.

Hyvät naurut sain, provoksikin järjetöntä liioittelua.

Varmasti kuuluu imurin äänen yli, ja ihan kaikkien muidenkin äänien yli. Sellaisia Jan ne pään sisäiset äänet ovat. Tosielämässä ei niin kovia ääniä voi naapurista kuulua, että ne kuuluisivat seinän ja imurin äänien yli.

Vierailija
4546/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti kuuluu imurin äänen yli, ja ihan kaikkien muidenkin äänien yli. Sellaisia Jan ne pään sisäiset äänet ovat. Tosielämässä ei niin kovia ääniä voi naapurista kuulua, että ne kuuluisivat seinän ja imurin äänien yli.

Sinulla on varmaan sellainen imuri, josta kuuluvan metelin kuulee koko talo, kun sen läpi ei mitään kuule. En ole tuo lainaamasi, mutta asuin ennen lapsiperheen alapuolella, eikä sitä mäiskettä ja paisketta kuvaillessa oikein voi liioitella. Itse en pystynyt esim. puhumaan puhelimessa tai katsomaan telkkaria silloin kun naapurin lapset riehuivat. Oli todellakin valtavan paljon kovempi mökä kuin olen ikinä kuullut mistään imurista lähtevän.

Sitä paitsi laminaatti aiheuttaa sen, että kaikki kolahdukset kuuluvat naapuriasuntoihin kymmenen kertaa kovempina kuin siihen asuntoon, josta kolina on lähtöisin.

Vierailija
4547/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on varmaan sellainen imuri, josta kuuluvan metelin kuulee koko talo, kun sen läpi ei mitään kuule. En ole tuo lainaamasi, mutta asuin ennen lapsiperheen alapuolella, eikä sitä mäiskettä ja paisketta kuvaillessa oikein voi liioitella. Itse en pystynyt esim. puhumaan puhelimessa tai katsomaan telkkaria silloin kun naapurin lapset riehuivat. Oli todellakin valtavan paljon kovempi mökä kuin olen ikinä kuullut mistään imurista lähtevän.

Sitä paitsi laminaatti aiheuttaa sen, että kaikki kolahdukset kuuluvat naapuriasuntoihin kymmenen kertaa kovempina kuin siihen asuntoon, josta kolina on lähtöisin.

Lisää järjettömyyksiä, on täysin järjetöntä väittää kolahdusten kuuluvan kovempana naapuriin. Puhumattakaan siitä, että välität äänien kuuluvan kymmenen kertaa kovempana kuin omassa asunnossa. Kaikki väittämäsi on pelkkää kuvittelua!

Vierailija
4548/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää järjettömyyksiä, on täysin järjetöntä väittää kolahdusten kuuluvan kovempana naapuriin. Puhumattakaan siitä, että välität äänien kuuluvan kymmenen kertaa kovempana kuin omassa asunnossa. Kaikki väittämäsi on pelkkää kuvittelua!

Käsittämätöntä, että miten joku voi edes luulla äänen voimistuvat kulkiessaan rakenteiden läpi.

Laminaatin alla on lisäksi askeläänieriste, joka erottaa lattiamateriaalin rakenteista. Askeläänieristeen vuoksi kolahdusäänet eivät kulkeudu yhtä voimakkaina rakenteita pitkin eteenpäin.

Aina kopina kuuluu voimakkaampana omassa asunnossa, eikä naapurissa, ja askeläänieriste jopa lisää kopinan voimakkuutta omaan asuntoon. Tämä johtuu siitä, että rakenteista irrallaan pehmeällä alustalla oleva lattiamateriaalin pääsee resoinomaan, josta aiheutuu ääntä.

Vierailija
4549/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, taas ketjuun ilmaantui joku, joka ei ole koskaan asunut pahviseinätalossa. Ja tietysti kaikkeen sellaiseen, mitä ei ole itse kokenut, pitää huudella provoa.

Vierailija
4550/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, taas ketjuun ilmaantui joku, joka ei ole koskaan asunut pahviseinätalossa. Ja tietysti kaikkeen sellaiseen, mitä ei ole itse kokenut, pitää huudella provoa.

Minä kerroin kyllä pelkkiä faktoja äänen kulkeutumista, kun näin tällä palstalla levitettävän väärää tietoa asiasta.

Joku(sinäkö?) väitti äänen kuuluvan naapuriin voimakkaampana, se on ihan puhdasta tietämättömyyttä tai tahallista valehtelua. Mikset salli asiallista kommenttia, ettet itse vain provoilisi?

Vierailija
4551/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kerroin kyllä pelkkiä faktoja äänen kulkeutumista, kun näin tällä palstalla levitettävän väärää tietoa asiasta.

Joku(sinäkö?) väitti äänen kuuluvan naapuriin voimakkaampana, se on ihan puhdasta tietämättömyyttä tai tahallista valehtelua. Mikset salli asiallista kommenttia, ettet itse vain provoilisi?

Jokainen, joka on asunut esim. kantapääjyskyttäjän alapuolella, tietää, että äänet kuuluvat naapuriin kovempina. Ja jos lasten vanhemmat kuulisivat itse sen järjettömän jyskeen, joka heidän jälkikasvustaan kuuluu naapuriin, he eivät todellakaan antaisi lasten hyppiä kaiken päivää alas sohvilta ja juosta asuntoa päästä päähän. Kukaan ei vapaaehtoisesti kuuntele sellaista meteliä aamusta iltaan.

4552/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ilmeisesti yritetä. Taloon muutti pianonsoittoja, joka harjoittelee päivittäin, usein klo 22 asti. Alkaa olla hermot jo niin kireällä, että kohta lentää piano ja soittaja parvekkeelta....

Pianonsoitosta on ihan lainmukainen rajoitus. Pari tuntia saa per vrk soittaa. Ilmoita hänelle. Jos ei suostu voit viedä oikeuteen ja tulee hänelle kalliiksi, joutuu maksamaan sinunkin kulut. Kokenut.

Vierailija
4553/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin kuunnella useammin naapureiden naintia. Kiihottavaa.

Olethan muistanut ilahduttaa naapureitasi kertomalla heille tästä?

Vierailija
4554/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, joka on asunut esim. kantapääjyskyttäjän alapuolella, tietää, että äänet kuuluvat naapuriin kovempina. Ja jos lasten vanhemmat kuulisivat itse sen järjettömän jyskeen, joka heidän jälkikasvustaan kuuluu naapuriin, he eivät todellakaan antaisi lasten hyppiä kaiken päivää alas sohvilta ja juosta asuntoa päästä päähän. Kukaan ei vapaaehtoisesti kuuntele sellaista meteliä aamusta iltaan.

Minä kyllä tiedän jo ammattini puolesta kuinka äänet kulkeutuvat, väittämäsi on täyttä hölynpölyä. Matalat äänet ovat kyllä ongelma, kun ne kulkeutuvat rakenteita pitkin. Tätä varten on juuri ne askeläänen eristeet lattian pintamateriaalin alla. Kopinan kyllä voi kuulua naapuriin, mutta aivan varmasti paljon vaimentuneena. Voisitko olla kirjoittamatta vaihtoehtoisia faktoja.

Vierailija
4555/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis kuunnellut tuottamaasi ääntä

naapuristasi...

Vierailija
4556/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä tiedän jo ammattini puolesta kuinka äänet kulkeutuvat, väittämäsi on täyttä hölynpölyä. Matalat äänet ovat kyllä ongelma, kun ne kulkeutuvat rakenteita pitkin. Tätä varten on juuri ne askeläänen eristeet lattian pintamateriaalin alla. Kopinan kyllä voi kuulua naapuriin, mutta aivan varmasti paljon vaimentuneena. Voisitko olla kirjoittamatta vaihtoehtoisia faktoja.

Voisiko olla kyse siitä, että siinä sinun ammatissasi rakennetaan p*skaa? Kannattaa kokeilla joskus itse asua kerrostalossa. Voit jankata loputtomiin siitä, miten äänten EI PITÄISI kantautua naapureihin kovempina, mutta oli syy mikä tahansa, on olemassa aivan valtavasti kerrostaloja, joissa näin kuitenkin käy. Tervetuloa kokeilemaan.

Vierailija
4557/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin koira hakkui yöllä, omistajansa tekee yövuoro töitä aina välillä. Aiotaan soittaa isännöitsijälle.

Vierailija
4558/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti laminaatin alla ei ole aina askeläänieristettä. Joskus jopa vanha muovimatto on poistettu laminaatin alta. Meidän yhtiön osakkaan oli nostettava uusi laminaattilattiansa ylös ja laitettava asianmukainen eriste, jonka hän oli jättänyt säästösyistä pois. Alakerran asukkaan valituksesta ei tämä uusi osakas välittänyt, onneksi isännöitsijä teki työnsä.

Yhdessä uusiseelantilaisessa remonttiohjelmassa kerrottiin sikäläisistä kaksikerroksisista taloyhtiöistä, joissa yläkerran asuntoihin on kiellettyä laittaa puulattioita.

Äänet voivat kyllä kuulua yllättävästi, ihminen ei vaan itse häiriinny tuottamistaan äänistä. Tottuu lastensa meluamiseen, omiin askelääniin, laiteääniin, televisioonsa. Toiset eivät edes siedä äänettömyyttä, eivätkä ymmärrä käsiteitä melusaaste ja häiritsevä asuminen ja, valitettavasti, monet huonokuuloiset eivät suostu uskomaan olevansa itse häiritsijöitä.

Vierailija
4559/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko rakennuttaja koskaan rakentamassaan kertsissä vaikka? Tai hänen lapsensa?

Vierailija
4560/7839 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ilmeisesti yritetä. Taloon muutti pianonsoittoja, joka harjoittelee päivittäin, usein klo 22 asti. Alkaa olla hermot jo niin kireällä, että kohta lentää piano ja soittaja parvekkeelta....

Pianonsoitosta on ihan lainmukainen rajoitus. Pari tuntia saa per vrk soittaa. Ilmoita hänelle. Jos ei suostu voit viedä oikeuteen ja tulee hänelle kalliiksi, joutuu maksamaan sinunkin kulut. Kokenut.

Pianonsoiton voisi kieltää asunnoissa, joista sen ääni kuuluu muualle!