Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Yläpiolella olevasta asunnosta kuuluu veden lorina selvästi mulle. Asukas käy suihkussa puolen yön paikkeilla, lorina on järkyttävää. No säännöissä kai on että suohkussa saa käydä yölläkin. Se vaivaa että se asukas on kotona illallakin että eikö vois kydä siellä suihkussa alkuillasta.
Jotkut ei vain tajua, että ihmisiä haittaa eri äänet, etenkin herkkäunisille sympatiat. Ei kerrostalossa voi elää kuin pellossa, vaan sivistyneisiin tapoihin kuuluu ottaa muut huomioon. Kantapäillä voi kävellä ettei kolinat kuulu ja sitten on näitä tahallaan hakkaajia joka on itsekästä, jotkut ei vain tajua ja mitäs se kertokkaan älykkyysosamäärästä. Jos ei osaa asua kerrostalossa, niin sitten pitää muuttaa korpeen mutta eihän tällaisilla ihmisillä ole rahaa sellaiseen eivätkä saa lainaa kun kaikki raha menee kaljaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä V I T U N kantapäitä hakata lattiaan, onko? vai eikö ihmiset osaa kävellä? Kukaa tervepäinen niitä hakkaa.
EI tietenkään hakkaa, mutta mielisairaat ja heikkolahjaiset kuvittelevat niin. Nyt hoitoon!
Mistä sinä tiedät millaisia naapureita muilla on? Kyllä tuo sinun paha olo on jotain aivan järkyttävää, aivan järkyttävää, jopa sääliksi käy. Tuollainenko olet ihmisille kasvotustenkin. Katso peiliin. Onneksi ei tuollaisen ihmisen kanssa tarvitse olla tekemisissä, todella myrkyllinen ja negatiivinen ihminen olet. Kaikkea hyvää ja parempaa tulevaisuutta. Eikä avun hakeminen ole noloa.
Mites meni viikonloppu? Oliko naapureilla bileitä.
Itse haluaisin kuunnella useammin naapureiden naintia. Kiihottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyylät tykkäävät asua kerrostaloissa. Antakaa ihmisten elää omaa elämäänsä. Tuollaisella vahtaamisella saatte vain itselle hermoromahduksen.
Ei sitä tarvitse kytätä kun se kuuluu. Antakaa ihmisten nukkua typeriltä teiniä bileiltä. Onneksi aina voi soittaa poliisit ja teenkin jatkossa vain niin, saa poliisi hoitaa roskaporukan.
Vierailija kirjoitti:
Yläpiolella olevasta asunnosta kuuluu veden lorina selvästi mulle. Asukas käy suihkussa puolen yön paikkeilla, lorina on järkyttävää. No säännöissä kai on että suohkussa saa käydä yölläkin. Se vaivaa että se asukas on kotona illallakin että eikö vois kydä siellä suihkussa alkuillasta.
Kyllä jollain on pienet murheet. AIVAN HIRVEÄÄ, ETTÄ JOKU KÄY SUIHKUSSA!
Jokainen tietysti päättää itse, milloin käy suihkussa. Ei se naapureille kuulu, vaikka ääni kuuluisikin.
Sama asia kaikkien muidenkin normaalielämään kuuluvien äänien kanssa, eli imuroidakkin voi ihan milloin haluaa, tai jopa pestä pyykkiä. Musiikkia voi kuunnella myös, muttei samalla voimakkuudella kuin päivällä.
Hiljaisuusaikanakin saa elää ihan normaalisti, vaikka siitä aiheutuisikin ääniä naapuriin, kummallisesti jotkut kuvittelevat sen tarkoittavan täydellistä äänettömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itse pääsin eroon yläkerran jytky petteristä joka hakkasi kinttuja lattiaan kuin sivistymätön alkuasukas. Ristin hänet jumpperiksi. Kunnon jytky. Muutin 3 kk sitten uuteen asuntoon joka ihmeen hiljainen ainakin vielä. Ei edes kantapäät soi. Ainoa riesa on iso ääniset patterit jotka alkanu pitämään isompaa kohinaa kun ilmat viileni, mutta aina kun se ärsyttää, niin alan miettimään jumpperia niin ärsytys katoaa. Aika pientä kun miettii mitä koin edellisessä asunnossa, jatkuvia bileitä naapurissa ja huutoa. Ihmisistä lähtevä ääni pahinta, etenkin tahallinen koska se kertoo ihmisen itsekkyydestä. En usko, että tämän rauhallisempaa asuntoa kovin helpolla löydän, ehkä joku omakotitalo jostain metsän keskeltä jossa ei ole koiria. Joskus pelottaa, milloin tämä rauha loppuu. Nykyään ihmisillä paljon mt-ongelmia ja alkoholismia joka kyllä kuuluu ja näkyy kerrostalo elämässä myös naapureille.
"Nykyään ihmisillä paljon mt-ongelmia"
Ne mt-ongelmathan ei ilmene metelöimisenä tai muutenkaan äänekkäänä elämisen, vaan juuri niin kuin sinullakin.Jos olisit edes osapuilleen terve, ei sinua häiritsisi kenenkään kävely asunnossaan, taikka pattereiden kohina.
Ymmärrän, että sinun pitää purkaa pahaa oloa, mutta hae apua lääkäriltä.
Sinullahan se paha olo oli, kun kärsit kuvittelemastasi metelistä. Tuo on ihan oikea mt-ongelma, ja kannattaa hakea siihen hoitoa. Tunnen erään mt-tapauksen, joka on muuttanut useasti asunnosta toiseen, aina ongelmana oli naapurin melu.
Erittäin allerginen hän oli kantapää-äänille, tosin kaikki muutkin äänet haittasivat. Mitään todellista melu ongelmaa ei ollut, mutta kun koko elämä oli pelkkää äänettömässä asunnossa kyttäämistä, kaikki pienimmätkin äänet häiritsivät.
Viimeisestä asunnosta hän joutui muuttamaan häiriköityään naapureita, kun oli hermostunut, ettei taloyhtiö ollut puuttunut hänen kokemaansa meluun. Hän oli mm. käynyt räyhäämässä naapureiden ovella ja hakannut pattereita.
Näkee, että sinulla on samanlaisia mt-ongelmia.
Totta. Tuo on jo todella sairasta, että joku häiriintyy jopa pattereiden kohinanasta.
Kai kyse on osaltaan älyllisestä heikkoudesta, kun ei edes ymmärretä itsekin aiheuttavan samalla lailla töminää alakerran naapureille, vaan valitetaan oman asunnon yläpuolisesta naapurista.
Omituista kyllä on noista askeläänistä valittaminen, esim. normaali kaksiossa ei voi montakaan askelta ottaa, ja tämä muka häiritsee. Itse asun omakotitalossa, ei senkin kävelee päästä päähän reilulla kymmenellä askeleella. No hulluilla on tietysti hullujen ongelmat.
Kummallisina ryppäinä menee tämä keskustelu, juuri äsken tuli useita viestejä. Ja nyt viestien tulo pysähtyi, ilmeisesti sama sekopää kirjoittaa noita valituksia.
Kummallisina ryppäinä tosiaan tuli......sinulta. Nyt menee jo koomisuuden puolelle. Jokin trolli selvästi.
En asu enää kerrostalossa mutta eikä niissä ole järjestyssäännöt, onko niiden tulkitsemisessa jokin ongelma? - ex kerrostalo asukas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietysti päättää itse, milloin käy suihkussa. Ei se naapureille kuulu, vaikka ääni kuuluisikin.
Sama asia kaikkien muidenkin normaalielämään kuuluvien äänien kanssa, eli imuroidakkin voi ihan milloin haluaa, tai jopa pestä pyykkiä. Musiikkia voi kuunnella myös, muttei samalla voimakkuudella kuin päivällä.
Hiljaisuusaikanakin saa elää ihan normaalisti, vaikka siitä aiheutuisikin ääniä naapuriin, kummallisesti jotkut kuvittelevat sen tarkoittavan täydellistä äänettömyyttä.
Käyn nukkumaan arki-iltoina klo 22.00 ja herään puolen yön aikaan suihkun lorinaan ja suihku kestää pari kymmentä minuuttia. Herätä pitää töihin viiden jälkeen aamulla, ei ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyylät tykkäävät asua kerrostaloissa. Antakaa ihmisten elää omaa elämäänsä. Tuollaisella vahtaamisella saatte vain itselle hermoromahduksen.
Ei sitä tarvitse kytätä kun se kuuluu. Antakaa ihmisten nukkua typeriltä teiniä bileiltä. Onneksi aina voi soittaa poliisit ja teenkin jatkossa vain niin, saa poliisi hoitaa roskaporukan.
Se on sitten merkillinen tämä monien möykkääjien käsitys, että heitä ihan tarkoituksella kuuntelisimme. Niinkuin että kuunnellaanpas nyt mitä se naapuri tänään touhuaa. Vaikuttaa vähintäänkin egomaaniselta.
Kun näitä lukee niin koko ajan miettii, että miksi ihminen pilaa elämänsä asumalla tuommoisissa läävissä? En jaksaisi päivääkään. Olen eläkeläinen, myin omakotitaloni ennen eläkkeelle jääntiäni, ostin rivarin päätykolmion kun en enää jaksanut suurta taloa yksin hoitaa. Moneen kertaan ennen ostoa varmistin, ettei äänet naapurista kanna, eikä ole tarvinnut pettyä, yhtäkään ääntä ei naapurista ole kuulunut. Jätän usein pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen päälle iltayöllä, kylppäri ja keittiö on niin hyvin tehty, etteivät äänet häiritse edes minun untani.
Vierailija kirjoitti:
Ei se omakotitalokaan tee onnelliseksi, isot kulut ja jos naapurissa räksyttää koira yöllä, ja sitä räksytystä ei pääsekkään karkuun eri huoneeseen.
Outoa, luin jonkun jutun kerran jossa väitettiin että se olisi kaikista edullisin asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä lukee niin koko ajan miettii, että miksi ihminen pilaa elämänsä asumalla tuommoisissa läävissä? En jaksaisi päivääkään. Olen eläkeläinen, myin omakotitaloni ennen eläkkeelle jääntiäni, ostin rivarin päätykolmion kun en enää jaksanut suurta taloa yksin hoitaa. Moneen kertaan ennen ostoa varmistin, ettei äänet naapurista kanna, eikä ole tarvinnut pettyä, yhtäkään ääntä ei naapurista ole kuulunut. Jätän usein pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen päälle iltayöllä, kylppäri ja keittiö on niin hyvin tehty, etteivät äänet häiritse edes minun untani.
Samaa olen miettinyt. En jaksaisi, olisin jännittynyt koko ajan. Koti pitää olla täydellisen rauhan paikka, kotona mikään ei saa ahdistaa, muutoin se ei ole koti. Ei ihme, että jotkut lapset ovat niin hermostuneita kiljuvia häiriköitä, mitä kerrostalokopissa kasvanut muuta voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Saitko koeasua siellä vai miten oikein varmistit. Joiltain kun kysyy niin koskaanhan ei ole missään muka mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
En asu enää kerrostalossa mutta eikä niissä ole järjestyssäännöt, onko niiden tulkitsemisessa jokin ongelma? - ex kerrostalo asukas
Luuletko, että nämä itsekkäät nykymammat säännöistä ja toisten huomioimisesta välittää? Minä, minä ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn nukkumaan arki-iltoina klo 22.00 ja herään puolen yön aikaan suihkun lorinaan ja suihku kestää pari kymmentä minuuttia. Herätä pitää töihin viiden jälkeen aamulla, ei ole kivaa.
Relaa nyt vähän, ihminenhän herää lukemattomia kertoja yössä mm. vaihtaakseen kylkeä tai muuten asentoa.
Ilman turhaa hermoilua vain jatkaisit untasi, mutta olet valinnut mieluummin kytätä naapurin elämistä ja asumista, kuin hyvät yöunet.
Kerrostaloelämä...huh! Yhdessä talossa alakerran ukko teki meistä jatkuvasti valituksia isännöitsijälle.
Emme metelöineet (3 aikuista naista), ihan hiljaa katseltiin telkkua kun hän tuli kännissä ovelle riehumaan äidilleni. Kävin lukemassa hänelle lakia.
Paras juttu oli kun hän oli tehnyt taas meistä valituksen viikonloppuna, jolloin me kaikki olimme todistettavasti muualla. Isännöitsijä uskoi lopulta, että tämä mies oli itse häirikkö ja antoi perheelle varoituksen. Perhe muutti lopulta muualle, varmaan häiriköimään jotakuta muuta.
Ok-talossa asuminen on jotain ihanaa, saa soittaa musaa korkealta ja kovaa jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saitko koeasua siellä vai miten oikein varmistit. Joiltain kun kysyy niin koskaanhan ei ole missään muka mitään vikaa.
Sain. Ja keskustelin rakentajan kanssa useaan kertaan.
Onko sinulla kuulolaite? Sitä ei saa käyttää makuuasennossa, silloin juuri kuulostaa siltä, että patterit kolisee.