Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Itellä ainoa riesa naapurissa on naapurin kova ääninen yskä, mutta enpä kehtaa valittaa tästä eteenpäin. Joskus tuo ärsyttää, mutta ei onneksi yöllä yski (vielä) ja on ihan töissä käyvä naapuri. Joskus vain ärsyttää tuo kun joskus vielä klo 23 aikaan kuuluu yskintää mutta itellä ei ole kovin aikaisia aamuja ja saan tehdä kotoa käsin töitä. Joskus olen raahannut patjan kylppäriin jonne ei äänet kuulu, eli sentään joku pako paikka jos oikein alkaa ärsyttämään. Olen aikaisemmin asunut asunossa jossa kantapää marssittiin yötä päivää ja bileitä oli joka viikonloppu, joten aika pientä on tämä mutta olen itse ääniyliherkistynyt joten en kestä juurikaan ääniä. Olen katsellut vuokrattavia omakotitaloja mutta vielä ei ole tärpännyt, en oikein muualle uskalla tästä muuttaa kun ei voi tietää naapureista. Jos tuo yskintä olisi yöllistä, niin muuttaisin pois. Tässä naapurit on sentään mukavia.
Kerrostalo ja se ihana poraaminen! Tiedätte varmaan mistä puhun. Taas se on alkanut. Pora laulaa niin että seinät tärisee. Ja se 3-4 kertaa siis, saadaan kaikki varmasti hereille. Tätä jatkui kuukausia, vai muutama vuosikin aina joinain viikkoina, kunnes laitoin lapun ja loppui joksikin aikaa, ainakin viikonloppuisin oli sen jälkeen hiljaista.
Toki pakko myös myös porata aina aamuisin. Mitään ilmoitusta ei remontista ole tietenkään ikinä ollut. Kiva asua jonkun tuollaisen mielenterveyspotilaan kanssa, kukaan täysjärkinen ei tuollaista kiusaa tekisi kuukaudesta toiseen.
Mihis muuhunkaan sitä lomalla haluaisi herätä? 😍
Mitä IHMETTÄ tuollaisella hemmetin lujaäänisellä poralla voi edes porata jatkuvasti?! Asunnosta josta oletan metelin kuuluvan, kuuluu muutenkin välillä sen verran erikoisia ääniä, että pitäisi varmaan poliisitkin välillä sinne soittaa....
Ah tätä ihanaa kerrostaloelämää ja naapurien huomioonottamista!
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän sitä osaisi kirjoittaa tarpeeksi ystävällisen viestin loukkaamatta naapuria. Aivan kamalaa norsutöminää yläkerrasta joka päivä ja tuntuu että pää räjähtää kohta. Pahimmassa tapauksessa naapuri on m*lkku ja kostaa heippalaput.
Tuo on todella hirveää kyllä. Edellisessä kämpässä mulla oli joku vastaavanlainen norsunaapuri joka yhtäkkiä heräsi marssimaan keskellä yötä kämppäänsä edestakaisin, ainakin 2 tunnin ajan. Mitä ne tekee oikein? Töm töm töm töm. Hetki hiljaista, sitten taas töm töm töm töm. Kahden tunnin ajan yöllä??
Mulla oli kans entisessä asunnossa marssija töm tön töm keskellä yötä. Eihän siitä mitään tullut kun olen työssä käyvä joten muutin pois ja kyllä kannatti.
Täällä on norsunaapurin tapaus myös sivusuunnassa ja estottomia bileitä Kuopion keskustassa. Savolainen juttisakki liikenteessä. Onneksi isännöitsijälle jo valitus.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalo ja se ihana poraaminen! Tiedätte varmaan mistä puhun. Taas se on alkanut. Pora laulaa niin että seinät tärisee. Ja se 3-4 kertaa siis, saadaan kaikki varmasti hereille. Tätä jatkui kuukausia, vai muutama vuosikin aina joinain viikkoina, kunnes laitoin lapun ja loppui joksikin aikaa, ainakin viikonloppuisin oli sen jälkeen hiljaista.
Toki pakko myös myös porata aina aamuisin. Mitään ilmoitusta ei remontista ole tietenkään ikinä ollut. Kiva asua jonkun tuollaisen mielenterveyspotilaan kanssa, kukaan täysjärkinen ei tuollaista kiusaa tekisi kuukaudesta toiseen.
Mihis muuhunkaan sitä lomalla haluaisi herätä? 😍Mitä IHMETTÄ tuollaisella hemmetin lujaäänisellä poralla voi edes porata jatkuvasti?! Asunnosta josta oletan metelin kuuluvan, kuuluu muutenkin välillä sen verran erikoisia ääniä, että pitäisi varmaan poliisitkin välillä sinne soittaa....
Ah tätä ihanaa kerrostaloelämää ja naapurien huomioonottamista!
Poraaminen ja muu remonttimelskaaminen on omasta mielestäni pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen rakasta musiikkiani aika kovalla kuulokkeilla. toivottavasti se ei häiritse sinua hyvä naapurini!
Tuskinpa se ketään haittaa jos kuulokkeilla kuuntelet. Niitä kun nämä mölyäjät eivät jaksa käyttää.
Käytän heti kun löytyy sellaiset kuulokkeet jotka ei tee päätä/korvia kipeäks kun niitä pitää esim. yli tunnin/kaks....vinkkiä?
Bosen NC 700. Näitä käytän mm. blokatakseni naapurista kantautuvan mölyn. Helteillä voivat hieman hiostaa, mutta muuten oikein hyvät kuulokkeet. Yöllä eivät mulla toimi, koska nukun kyljelläni. Silloin sitten korvatulpat käytössä. En kyllä tiedä, kuinka terveellistä on tämäkään, että joutuu jatkuvasti käyttämään jotain korvissa, koska naapurissa ei olla käytännössä koskaan hiljaa. Itsellä useampia äänekkäitä naapureita. Kun toisaalla hiljenee, toiset aloittavat.
Sama mulla.
Koko ajan pelkään, että koska alkaa metelöinti.
Huutamalla puhuminen ja tömistely laminaateilla arkipäivää.
Jos nuo röllit joskus lähtevät edes lähikauppaan ja ovat hetken pois, niin koira alkaa räksyttämään.
Ymmärrän että lapsista lähtee enemmän ääntä toisinaan, mutta aikuiset ihmiset!!!
Sitä en ymmärrä, että ei oteta naapureita huomioon ollenkaan, vaan eletään, kun pellossa.
Yleensä nämä metelöitsijät eivät tosiaan liiku kotoaan minnekkään ja työttömiä sukulaisia ramppaa kylässä yhtenään.
Yhdessä sitten melskataan kuin omistaisivat koko rakennuksen.
Kalliit kuulokkeet ostin ja nukun myös tulpilla.
Kyllä vit.tuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä nämä metelöitsijät eivät tosiaan liiku kotoaan minnekkään ja työttömiä sukulaisia ramppaa kylässä yhtenään.
Kyllä vit.tuttaa.
Työssäkäyvät ja opiskelijat (ainakin ne fiksummat) harvemmin ovat mölyäjiä, koska pitkän päivän jälkeen on saatava levätä ja palautua. Yläpuolellani asusteli melkein peräjälkeen kaksi eri tapausta, jotka kotonaolon määrästä päätellen eivät tehneet yhtään mitään. Toinen mekasti joka ikinen päivä tunteja putkeen puhelimessa ja hakkasi/potki seinää aina välillä, viis siitä oliko päivä vai yön pikkutunnit menossa. Toinen sentään poistui joskus kotoaan yöaikaan, mutta lopun ajan mekkaloi ja jytisteli ja tömisteli joko yksin tai kaveriporukalla melkein tauotta. Energiaa kyllä piisasi, muttei vissiin työntekoon (*sarkasmi*).
Töminä alkaa puolen yön lähestyessä ja remontoimista ja siivoamista keskellä yötä.
Pitää myös ottaa huomioon että kaikki lasten tuottamat äänet ei ole normaalia elämää ja pitää tarkkailla onko perheessä kaikki hyvin. Jos lapsia esim.pidetään sisällä kesälomilla koko ajan pomppimassa ja juoksemassa ja on lapsi joka kuulostaa siltä ettei ikään nähden osaa keskittyä olemaan paikoillaan hetkeäkän vaan levottomasti leikkii vain samaa juoksemis, hyppimis leikkiä siihen asti kunnes nukahtaa, vois jutelka naapurin vanhemman /vanhempien kanssa ja huomauttaa siitä että on huomannut tämmöstä heiltä ja sanoo olevansa lapsesta huolissaan. Joskopa sitten edes vähän saa olla päivälläkin rauhaisassa normielämisen äänissä.
Kyseessä siis on perhe jolla on suvun turvaverkostot elämässä mukana muttei lasta saada rsuhoittumaan.
Alan olemaan henkisesti ihan loppu. Tuntuu ettei ole mitään mitä naapuri ei tekisi jonkun kauhean paukkeen ja metakan saattelemana. Kun kyselin toimistolta eräästä asuntoon liittyvästä äänihaittaa tuottavasta jutusta, sanottiin vain että rakennusvirhe jolle ei tehdä mitään ennen seuraavaa peruskorjausta ja kehoitettiin hakemaan uutta asuntoa jos tässä asuminen ei enää luonnistu. Onneksi asun vuokralla, mutta toisaalta tää muuttaminen alkaa turhauttamaan, kun jo valmiiksi tietää että seuraavassakin kämpässä tulee ennemmin tai myöhemmin samat taas eteen. Ei nämä pahvilootakasat vaan ole mikään ihmisen asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naapurini voi monta tuntia putkeen kävellä ja tömistellä. Ainakin pari tuntia naapuri käveli putkeen klo 22.30-00.30. Erikoinen aika kävellä, en tiedä mitä puuhasi, mutta harrastaa tätä melkeen joka yö. Voiko oikeasti joku nukkua jos yläkerrassa on marssi menossa? Ja voiko tuosta valittaa, kolisteli myös keittiön kaappeja? En minä ainakaan saa nukutuksi.
Mun naapuri alkaa kans kävelemään yleensä just kun pitäisi mennä nukkumaan. Nukahdan töminästä huolimatta. Välillä kuuluu muutama todella nopea tömähdys, ihan kuin steppaisi yhtä-äkkiä. En tiedä mitä se tekee.
Mun naapuri 9h/pv kolmen tunnin pätkissä.
Vierailija kirjoitti:
En minä pyri elämään hiljaisesti. Kunhan vaan elän.
Minulla on sama meininki. Katselen elokuvia ja kuuntelen musiikkia stereoista puolille öin. Töissäkäyvät naapurit joskus valittaa äänen voimakkuudesta, mutta siihen se on jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Alan olemaan henkisesti ihan loppu. Tuntuu ettei ole mitään mitä naapuri ei tekisi jonkun kauhean paukkeen ja metakan saattelemana. Kun kyselin toimistolta eräästä asuntoon liittyvästä äänihaittaa tuottavasta jutusta, sanottiin vain että rakennusvirhe jolle ei tehdä mitään ennen seuraavaa peruskorjausta ja kehoitettiin hakemaan uutta asuntoa jos tässä asuminen ei enää luonnistu. Onneksi asun vuokralla, mutta toisaalta tää muuttaminen alkaa turhauttamaan, kun jo valmiiksi tietää että seuraavassakin kämpässä tulee ennemmin tai myöhemmin samat taas eteen. Ei nämä pahvilootakasat vaan ole mikään ihmisen asumismuoto.
Missä tuo virhe siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tuo virhe siis?
Asunnon katon läpi kulkee vesiputket, jotka mekkaloi aina kun naapuri käyttää pesukoneitaan tai hakkailee vesihanojaan rankemmalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vit.tuttaa.
Itse en käy missään, enkä metelöi. Kuulokkeita täälläkin käytetään.
Elementtitalossa äänet kaikuu, laitoin alakerran ilmoitustaululle viestin että jotkut käy töissä ja joutuu heräämään aamulla tosi aikana että olisi kiva jos ei kävelisi naapuri(t) niin että töminä ja pauke kuuluisi kävelystä hiljaisuusajan jälkeen...lappu oli hävinnyt en tiedä kuka sen
sitten otti mutta jonkin aikaa ollut nyt yöaikaan hiljaista.
Jos pääministeristäkin on ok huutaa ja kiroilla ja jytkyttää yöllä kerrostalossa, niin ei kai me muut ihmiset voida kieltää tavallisia ihmisiä metelöimästä?
Hankala tilanne. Meillä meteli lisääntyi lapun jättämisen myötä, vaikka kirjoitin niin ystävällisesti kuin ikinä osasin.