Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi satumainen onni, kun yläpuolelta muutti pois kanta-tömistelijä-ovienpaiskija yötupakoija työtön 24/7 metelöijä. Tilalle muutti hiljainen isä ja poika.
Nyt ongelma vain on, että tuon aikaisemman naapurin vuoksi olen varmaan jotenkin traumatisoitunut kun joka ikinen olematon pieni risahduskin saa värähdyksen kehossa aikaseksi. Vaikka mitään ongelmaa ei enää pitäisi olla.
Aikaisemmin en kiinnittänyt huomiota olemattomiin pikkuääniin (esim porraskäytävästä kuuluva vaimea oven kalahdus)
Tämä. Olen tuo hetki aiemmin kommentoinut yläkertaterrorin uhri.
Koen samoin, että olen nyt herkistynyt kaikille äänille kotona. Ja tahtomattani kuulostelen, onko asukas paikalla, vai vieläkö pitää odottaa se ulko-oven ensi läiskäys, mistä yöshow sitten alkaa. Olen traumatisoitunut ja neuroottinen tämä ääliön takia.
Onneksi kohta pääsee mökille. Täytyy tehdä suunnitelma tulevaisuudelle, jahka olen vähän nukkunut ja toipunut.Yläpuolellani oli melkein perä perään kaksi äänekästä ja villiä elämää viettänyttä häirikköä, joista molemmista on onneksi jo päästy eroon. Mutta tunnistan aivan täysin tuon yliherkkyyden ja ylivirittyneen olotilan mikä jäi perinnöksi kauhunaapureista. Uskon että meillä kaikilla saman kokeneilla on jonkinasteinen PTSD josta pitää toipua rauhassa. Onneksi on ollut tämä ketju vertaistukena, kavereita ja sukulaisia ei viitsi liikaa kuormittaa naapurivalituksilla.
Hyvä kuulla, että kohtalotovereita löytyy! Myös minä olen herkistynyt naapurista kuuluville äänille niin, että käytän lähes päivittäin vastamelukuulokkeita. Laitan ne päähän heti, kun on pienintäkin viitettä siitä, että kohta alkaa jumputus.
Kaksi vuotta kuuntelin aikoinaan yläkerran biletystä. Alussa lähinnä huvitti alituinen jumputus, mutta kun se vain jatkui ja jatkui, aloin jo pelätä nukkumaan mennessä, että kohta se taas alkaa. Bileet alkoivat yleensä vasta klo 22 aikoihin, ja jatkuivat tietysti aamuyöhön. Parvekkeella ihmiset huusivat ja lauloivat. Käytössä olivat ajoittain myös karaokelaitteet. Olin aamuisin todella väsynyt, kun töihin piti kuitenkin herätä. Valitukset isännöitsijälle eivät auttaneet mitään.
Ilmeisesti yläkerran pösilö on aikuistunut, eikä harrasta enää biletystä. Nyt minulla menee kuitenkin kuuppa nurin heti, jos jostain kuuluu pienintäkään basson jytkettä. Kaikki muutkin äänet ärsyttävät. Omakotitalo syvällä metsässä olisi minulle juuri oikea osoite. Mutta reaalimaailmassa on elettävä, eikä muutto maalle ole juuri nyt mahdollinen.
Alle parivuotiaan lapsen voisi jo laittaa nukkumaan. Isä huutaa ja lapsi juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Alle parivuotiaan lapsen voisi jo laittaa nukkumaan. Isä huutaa ja lapsi juoksee.
Lasu.
Rakastan kuunnella naimista ja tehdä itselleni hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Voi veetura sitä ääntä kun on kaikenmaailman matsit telkkarissa ja aikuiset ukot huutaa kuin hinaajat aina kun suomi tekee maalin😵
Nää on sellasia, mistä itse en jaksa hermostua, kun kisat ei kuitenkaan kestä ikuisesti. Huutakoot ja iloitkoot nyt, tänään se loppuu.
Sitä taas en voi sietää, että pelien jälkeen jatketaan sitä juhlimista yömyöhäselle, parina arki-iltana on naapuri metelöinyt aamuun asti eikä usko, vaikka asiasta on sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa potentiaalista rivaria joka on ns. eliitti alueella, mutta ääniherkkänä jäin miettimään rivaria, koska seinänaapureina nuoria naisia. En jaksaisi kuunnella kiljuvien nuorten mekastusta, kun nuorilla aina lappaa niitä yövieraitakin.
Kun on vasta 20 vuotta täyttänyt ja muuttanut juuri vanhemmilta pois, niin ne on kaikkein kauheimpia naapureita.
Eikö nykyisin edes yritetä olla nullittämättä joka asiasta
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa elämä :D
Hanki sinä aivot! :D
Miksi täällä niin monessa viestissä itketään että isännöitsijä ei tee sitä ja tätä eikä reagoi kuten sinä haluat?
Jos isännöitsijä johtaa taloyhtiötä, se tarkoittaa sitä että yhtiön hallitus on epäpätevä. Normaalisti homma menee niin että taloyhtiön hallitus johtaa yhtiötä ja isännöitsijä on hallituksella töissä. Hallitus voi tottakai delegoida isännöitsijälle tiettyjä asioita, mutta myisin asunnon samantien jos kävisi ilmi että hallitus tuhlaa rahaa ulkoistamalla kaiken.
Pääsääntöisesti osakkaat hoitavat ongelmat ottamalla yhteyttä hallituksen jäseniin. Vuokralaisten ongelmat hoituvat ottamalla yhteyttä hänen vuokralordiin.
On käsittämätöntä että vielä vuonna 2022 tällainen itsestäänselvyys ei suurimmalle osalle ole selvä.
Kylläpä ärsytti, kun koko viikonloppuna oli naapurissa teini bileet. Miten jotkut voi olla niin itsekkäitä, että kuvittelevat, että naapuritkin haluaa olla osallisena heidän räkis bileissä?
Okt olisi tietysti paras. Ei seinänaapureita jotka tietävät tekemisesi ja kulkemisesi. Täällä kuuluu kun naapuri kokkaa yms, haluan oman rauhan
Viikonloppunakaan saa asua rauhassa. Tässä kerrostalossa hallitus päättää jatkuvasti remonteista. Parvekelaseja käytiin vekslaamassa kolmeen eri kertaan syksyllä ja ilmoitettiin vain muutaman tunnin varoitusajalla, suodattimia vaihdetaan 2 kertaa vuodessa, vaikka nekin osaisi asukas itse vaihtaa, kaiken huippu oli kun tänään kävi saumojen tarkastaja. Jopa viikonloppuna tehdään remonttia hallituksen toimesta. Onko muilla jatkuvasti remontteja? Niin ja ovipuhelin vasta vaihdettiin, vaikka nekin toimi. Jotenkin tuntuu, että ajankuluksi hallitus näistä päättää, vaikka on hyvä pitää talo kunnossa mutta näillä eläkeläisillä aikaa riittää valittaa joutavista, kuten tuo ovipuhelin. Aina kun on reissussa, niin joku käynyt kotona yleisavaimella. Alkaa vatuttaan, kun ei mitään rauhaa. Ja vielä teen etätöitä yksiössäni, jossa ei ole edes erillistä makkaria jossa voisin töitä tehdä. No, olen muuttamassa 30.6. joten siinäpä tehköön sen jälkeen sauma remonttia. Hallitus on päättänyt, ettei edes suihkussa asukas saa sitten päivään käydä kun sauma remontti on tehty, kai sentään vuokraan tulee sitten alennusta kun suihkussa käyminen kielletään asukkaiden kodissa josta maksavat?
Kävin katsomassa hienoa rivaria, mutta naapureiden väliset seinät huonoa halppis materiaalia eikä ollut edes kiviseinä.
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppunakaan saa asua rauhassa. Tässä kerrostalossa hallitus päättää jatkuvasti remonteista. Parvekelaseja käytiin vekslaamassa kolmeen eri kertaan syksyllä ja ilmoitettiin vain muutaman tunnin varoitusajalla, suodattimia vaihdetaan 2 kertaa vuodessa, vaikka nekin osaisi asukas itse vaihtaa, kaiken huippu oli kun tänään kävi saumojen tarkastaja. Jopa viikonloppuna tehdään remonttia hallituksen toimesta. Onko muilla jatkuvasti remontteja? Niin ja ovipuhelin vasta vaihdettiin, vaikka nekin toimi. Jotenkin tuntuu, että ajankuluksi hallitus näistä päättää, vaikka on hyvä pitää talo kunnossa mutta näillä eläkeläisillä aikaa riittää valittaa joutavista, kuten tuo ovipuhelin. Aina kun on reissussa, niin joku käynyt kotona yleisavaimella. Alkaa vatuttaan, kun ei mitään rauhaa. Ja vielä teen etätöitä yksiössäni, jossa ei ole edes erillistä makkaria jossa voisin töitä tehdä. No, olen muuttamassa 30.6. joten siinäpä tehköön sen jälkeen sauma remonttia. Hallitus on päättänyt, ettei edes suihkussa asukas saa sitten päivään käydä kun sauma remontti on tehty, kai sentään vuokraan tulee sitten alennusta kun suihkussa käyminen kielletään asukkaiden kodissa josta maksavat?
Minä olen aiemmin asunut vuokrataloissa, joissa kaikilla asukkailla on sama vuokranantaja. Nyt muutin taloyhtiöön, jossa suurin osa asukkaista omistaa asuntonsa, ja olen hieman järkyttynyt. Olen asunut tässä vasta kaksi kuukautta ja sinä aikana asunnoissa on jo käyty NELJÄ kertaa tekemässä erilaisia korjauksia. Joo, hyvä että asunnot pidetään kunnossa, mutta olisi kiva saada asua välillä rauhassa ilman että täytyy koko ajan pelätä milloin joku paukkaa yleisavaimella sisään. Minulla on vielä koirakin, joten aika hankalaa on ollut.
Eikä ole muuten yhtään hiljaisempaa kuin vuokratalossa. Yläkerrassa norsut tömistävät rinkiä ja paukkeesta päätellen hakkaavat nauloja seiniin pitkälle aamuyöhön asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aiemmin asunut vuokrataloissa, joissa kaikilla asukkailla on sama vuokranantaja. Nyt muutin taloyhtiöön, jossa suurin osa asukkaista omistaa asuntonsa, ja olen hieman järkyttynyt. Olen asunut tässä vasta kaksi kuukautta ja sinä aikana asunnoissa on jo käyty NELJÄ kertaa tekemässä erilaisia korjauksia. Joo, hyvä että asunnot pidetään kunnossa, mutta olisi kiva saada asua välillä rauhassa ilman että täytyy koko ajan pelätä milloin joku paukkaa yleisavaimella sisään. Minulla on vielä koirakin, joten aika hankalaa on ollut.
Eikä ole muuten yhtään hiljaisempaa kuin vuokratalossa. Yläkerrassa norsut tömistävät rinkiä ja paukkeesta päätellen hakkaavat nauloja seiniin pitkälle aamuyöhön asti.
No ohhoh, mulla ei sentään nuin tiuhaan käydä korjauksia tekemässä mutta onhan tuo aika syvältä. Kuitenkin jokaisen pitäisi saada asua rauhassa, eikä niinkuin jossain avoimessa hotellissa.
nope, ei yritetä ei. Naapurin teinillä alkanut kesäloma = reivit alkaa heti heräämisen jälkeen arkenakin. Mitäs tässä samalla etätöitä tehdessä.
Yläkerran kantapääastujista ja potkumopon - eikös se ole ulkolelu? - pyörien jyrinästä pääsin eroon, mutta nyt siellä asuu eroahdistunut koronakoira :(
Harva se aamu herään haukkuun ja ulvomiseen ja monena iltana sama melu häiritsee nukahtamista. Saattaa jatkua pitkälle yli puolen yön.
Sääli koiraa, mutta ei tuota kovin pitkään mielellään kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa hienoa rivaria, mutta naapureiden väliset seinät huonoa halppis materiaalia eikä ollut edes kiviseinä.
Olen itse asunut rivarissa, jossa seinät ei ollu kiviseinää ja kaikki äänet kuului tosi hyvin läpi, jopa naapurin kuorsaus. En ymmärrä miksi pitää tuollaisesta materiaalista rakentaa taloja.
Edes omakotitalossa ei tehdä remonttia niin paljon mitä näyttävästi kerrostaloissa.
Hankkikaa elämä :D