"Hauskinta" on se että porukka ei opi tästäkään kriisistä yhtään mitään
Viimeiset kymmenen vuotta on ollut aikaa kerätä rahaa ennennäkemättömän nousukauden aikana. Mutta: suuri osa porukasta ei näin ole tehnyt. Joko rahaa ei halunnut tehdä, tai ne rahat on tuhlattu kaikkeen turhuuteen: luksus-tuotteisiin, autoihin, ökylomiin jne.
Nyt loppui rahantulo kaikilta, joten olisiko kannattanut säästää tämän pahan päivän varalle? Tällä kysymyksellä ei toki ole merkitystä, koska tämän kriisin jälkeen et luultavasti korjaa käyttäytymistäsi mitenkään.
Kommentit (11)
Sama täällä ettei tunnu missään parin viikon tai kuukauden työttömyys jos pakotetaan/käsketään olla kotona.Toiset ne elää kädestä suuhun ja muutenkin ylileveästi.
Toisaalta jos ihminen nyt kuolee (esim. Koronaan) niin onpahan ainakin tullut elettyä! On saanut vaikka matkustaa "maailman ympäri" (kuten itse olen tehnyt) ja kokea kaikkea ihanaa, en kadu tippaakaan.
Säästössä on 3kk bruttopalkan verran (aina ollut) ja ei ole euroakaan mitään velkaa, eikä pelkoa esim. siitä laskeeko asunnon arvo vai mitä tapahtuu (asun asossa) loppujen lopuksi tulen aika pienellä rahalla toimeen.
Itse olen viimeisen 5 vuoden aikana kerännyt n. 1000€/kk tuloilla kokoon n. 20k€.
On tänä aikana käyty myös hyvin suunnitelluilla ja järkevän hintaisilla lomareissuilla, omistamme auton jne.
Ei se niin vaikeaa ollut säästää. Nyt on ihan mukava olla kotosalla, rahat riittää vaikka pariksi vuodeksi ja ruokavarastotkin on tankattuna. Ja euroakaan en siis ole saanut tukia mistään, enkä saa nytkään.
Ap on oikeassa. Mutta kun tämä suomalainen yhteiskunta rakentuu sille että yksilö ei ole vastuussa omista tekemisistään, niin tulos on kerta toisensa jälkeen tämä.
"Ennennäkemätön nousukausi"? Ei ollut. Oli pelkkä vaisu kumpare. Paitsi jos asut Kiinassa.
Voidaanko palata kysymykseesi tai hypoteesiisi kuukauden kuluttua?
Jos ei ole säästänyt, kela maksaa.
Jep. Ja veikkaan, että kaikki säästynyt kulutus ja ympäristötuho kurotaan kiinni seuraavan vuoden aikana, kun ihmiset haluavat karanteenin jälkeen shopata ja kuluttaa k matkustaa kahta kauheammin. Ellei sitten tule niin paha lama, ettei kellään ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viimeisen 5 vuoden aikana kerännyt n. 1000€/kk tuloilla kokoon n. 20k€.
On tänä aikana käyty myös hyvin suunnitelluilla ja järkevän hintaisilla lomareissuilla, omistamme auton jne.
Ei se niin vaikeaa ollut säästää. Nyt on ihan mukava olla kotosalla, rahat riittää vaikka pariksi vuodeksi ja ruokavarastotkin on tankattuna. Ja euroakaan en siis ole saanut tukia mistään, enkä saa nytkään.
Höpö höpö. Joko trollaat tai et kerro kaikkea. Tonnin tuloilla ei säästetä tässä maassa viidessä vuodessa 20k euroa ja vielä matkailla ja omisteta autoa. Miksi ihmeessä jauhat tällaista shittiä?
Jos jonkun pitäisi tästä jotain oppia niin kiinalaisten raadonsyöjien.