Tiukka dieetti ja korona
Eli olen jo tovin ollut tiukalla dieetillä, ylipainoa runsaasti. Kaikki menee hyvin ja olen hyvävointinen, energinenkin vähäisestä syömisestä huolimatta. Syön enimmäkseen näitä Nutrilett-tyyppisiä tuotteita.
Nyt mies nosti pöydälle, että vaarannanko itseni tässä tilanteessa. Eli heikennään elimistöäni ja sitten kuolen suunnilleen Koronaan, koska olen niin heikko ja vastustuskyvyn menettänyt.
Osaisiko joku sanoa tästä? Yritin tänään soittaa laihdutusryhmää terkkarissa vetävälle henkilölle, että mikä heidän näkemyksensä on. En siis ole laihdutusryhmässä, mutta ajattelin, jos osaisi kommentoida työnsä puolesta.
Kommentit (7)
Siis mitä ihmettä sä selität?
Oletko siis lihonut ylipainoiseksi terveellistä ja ravintorikasta ruokaa syöden?
En ole mikään ravitsemusasiantuntija eli nyt tulee mutuilua: pelkkä kalorivaje tuskin kasvattaa merkittävästi infektioriskiä jos ylipainoa on reilusti ja ravinto on hyvälaatuista etkä muuten rääkkää elimistöäsi ylenpalttisella liikunnalla. Tsemppiä laihdutukseen!
Olen myös itse ollut alkuvuoden ajan tiukalla kalorivajeella ja saanut painoa alas. Mutta minä syön kunnollista ruokaa enkä syö noita pussijuttuja. Niiden kanssa päivittäinen kalorinsaanti taitaa olla siinä 500 cal pintaan. Minä olen pitänyt 1000 kalorin ruokavaliota ja onnistunut mainiosti karistamaan jo 7kg. Päätin että on järkevää pitää välikuukausi ja syödä "täysiä kaloreja" ja näin siis huhtikuusta alkaen. Jatkan sitten taas muutaman kuukauden täysien kalorien jälkeen taas vajaalla.
Noissa pussituotteissa on toki katsottu, että niistä saa kaikki tarvittavat hivenaineet mitä kroppa päivän mittään tarvitsee, joten en nyt sanoisi että jotenkin vaarannat terveyttäsi tai vastustuskykyäsi. Tuskin silti haittaakaan jos syöt huhtikuun ajan tavallista ruokaa ja jatkat sitten taas pussijutuilla.
Minunkin tarkoituksenani on huhtikuussa edelleen välttää niitä ruoka-aineita, joista turpoaa ja tuli huono olo, mutta lisään joitakin aineksia lautaselleni esim. perunan jota on jo kovasti tehnyt mieli.
On se riski, mutta jos ei sulla näy mitään merkkejä kehon heikentymisestt etkä ole pitkään jatkanut tuota niin sitten tuskin on kummempaa hätää. Itselleni on käynyt tuo, että immuunijärjestelmä heikkeni merkittävästi kalorivajeen seurauksena vaikka en ollut edes lähellä alipainoista. Energiavaje aiheuttaa aliravitsemusta makro- ja mikroravinteiden saannista riippumatta ja se vaikuttaa myös ravinnon imeytymiseen kun suolen toiminta heikentyy. Oireeni olivat sellaisia, että olin koko ajan flunssassa, aloin saada haavoja todella herkästi eivätkä ne meinanneet millään parantua. Jouduin toistuvasti antibioottikuurille. Mulla oli jatkuvasti vatsaoireita, kouristuksia ja vetistä ripulia joka tuli heti ruokailun jälkeen.
Olet tietenkin aina vahvempi jos syöt normaalisti, mutta ei se immuunijärjestelmä ihan huomaamatta pääse heikkenemään.
Ylipaino on se suurempi riskitekijä, mutta jos et saa riittävästi ravinteita alentuu myös immuunipuolustus. Eli söisin nyt sinuna ihan tavallista terveellistä ja monipuolista ruokaa.
No heti lopetat teolliset pussiruoat ja siirryt tavalliseen ravinteikkaaseen ruokaan! Olet aliravitsemustilassa joka on riskitekijä jos saat koronan.
Ei tarvitse alkaa mättämään rasvaa ja sokeria vaan TERVEELLISTÄ!
Olen huolissani kaikista tiukalla dieetillä olevista.