Kylläpä tulee korvista ulos tuo tekopyhä anelu solidaarisuuden ja yhteisöllisyyden perään
Nyt kyllä jokainen kynnelle kykenevä hyväosainen pelkää paskat housuissa, ja siksi anelee että "ollaan hei kavereita jookos, nyt pitää vetää yhtä köyttä eikös?" alahuuli väpättäen. Jumalauta!
Köyhiä ja syrjäytettyjä on potkittu tässä maassa niin paljon päähän että sanon vain:
Pitäkää tunkkinne.
Kommentit (48)
Huh paljon vihaa tässä ketjussa. Minä olen ollut köyhä työtön, nyt olen keskituloinen. Tunnistan tuon vihan siitä että syyllistetään, haukutaan loiseksi samalla kun yrität saada rahat riittämään. Uusien silmälasien hankinta kaataa talouden. Keskituloisena puolestaan elämä on helppoa, voi ostaa mitä haluaa mutta oravanpyörä kuluttaa - tulee leipiintyminen ja väsymys. Rupeaa väsyneenä itsekkääksi. Syyttää muita (päättäjät kuiskivat korvaan ketä syyttää: se on juuri köyhä lompakollasi...oikeasti kuiskuttelijan käsi niitä rahojasi rohmuaa eniten).
Solidaarisuus kumpuaa kansan tyytyväisyydestä, tunteesta että on arvostettu osa yhteiskuntaa. Osa suurempaa kokonaisuutta. Yhdessä selvitään. On surullista että solidaarisuus katoaa, kaikki kärjistyy ja polarisoituu. Syyttävä sormi kyllä osoittaa päättäjiin ja globaalin markkinatalouden palvontaan. Tarttis tehdä muutos mutta kukaan ei osaa kääntää laivaa. Ehkä tulevaisuudessa ihminen on viisaampi näissä. Ehkä.
Typerä ketju tai ehkä en seuraa samoja ”uutisia” kuin Ap.
Jokatapauksessa hyvätuloisten ja keskituloisten halveksunta nyt on naurettavinta omaan nilkkaan ampumista, kun tähänkin asti nämä on köyhiä elättänyt tulonsiirtojen kautta. Siinä sitä Madeinfinland-yhteisöllisyyttä.
Eiköhän tuo käyne nyt sietokyvyn yli, ettei osa kanna minkäänlaista kortta kekoon.
En tässä nyt mitään vammaisia tarkoita.
Pitäkää parempaa huolta itsestänne ja toisistanne.
Voihan se päälle näyttää, että se ryyppyremmi tai muut elämänmurjomat kaverit on solidaarisia, mutta kyllä oma kokemus on, että se se vasta teennäistä onkin.
Joku kirjoitti ruoka-avusta tms. että haluavat vain kivaa julkisuutta. En tuomitse tällaista, päinvastoin. Köyhien loukkaantumisen ymmärrän täysin, onhan se kovaa ja haluttais pitää kulissia yllä, ettei nää omat tuet ole keneltäkään peräisin..
Itse olen kuskannut ruoka-apua vuosia, eikä mitään kauppojen ja kauppiaitten nimiä missään mainostettu. Että ei se ainakaan kaikille ole mikään maksettu mainos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet hyväosaiset tekee oman egon pönkittämisen vuoksi kriisitilanteessa toisille hyvää. Mitä näyttävämmin esittää olevan hyväntekijä, sen parempi
Oisko parempi etteivät tekisi kriisitilanteessa toisille hyvää? Mitä väliä on (oletetulla) motiivilla, jos teko on hyödyllinen toiselle ihmiselle?
Fariuksen tie.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että kokoomussedät ovat aina niitä jotka innokkaimmin kuuluttavat välittämisen ja naapuriavun perään. Sale on tehnyt tätä jo vuosia, nyt ovat Orpo ja Vapaavuori liittyneet mukaan kuoroon.
Samalla toki pitää yhteiskunnan rahaliikenne järjestää sellaiseksi, että rikkaiden etuoikeuksille ei aiheudu missään olosuhteissa vähäisintäkään vaaraa.
Juurikin tämä kolahti sen vuoksi, että meidän töissä pomoston ajatusmaailma pyörii juuri noin. Firmamme toimittaa tuotteita tuotteita vain yrityksille ja nyt käyttävät härskisti hyväkseen asemaamme ja tekevät "hyväntekeväisyyttä" pienyrittäjien kustannuksella. Itse jo kerran torppasin heidän ideoitaan ja pyysin miettimään, onko hyvä asia hakea sekundääristä rahaa, vai pitkäaikaista asiakassuhdetta. Ei tämä tilanne kauaa kuitenkaan kestä.
Sama kaava menee kokoomuslaisilla. Heikomman kustannuksella yritetään peitellä rahanhimoa ja turvata omia rahahanoja. Kun kokoomus osoittaa empatiaansa, niin aina siellä taustalla on oman rahan naamioiminen.
Vierailija kirjoitti:
Ja samaan aikaan leipäjonot suljettiin. Kuolkoot nälkään stanan pummit.
Tämä. Missä ovat köyhien perheiden perään itkevät politiikot ja paikallisvaikuttajat, joiden "sydämen asia" on ollut suomalainen köyhyys?
Tässä tilanteessa voisi nyt unohtaa politikoinnin, muurien nostamisen ihmisten välille ja lapsellisen uhmaamisen. Tämä on kaikille tärkeä yhteinen asia. Miksi olisit niin tyhmä, että aiheutat itsellesi ja läheisillesi ja muille lisää haittaa, kun on pieni vaiva olla tekemättä niin.
Jos ruokajonoja ei olisi suljettu, sanoisitte että kukaan ei välitä köyhien terveydestä ja siellähän tauti oikein tarttuu kun eihän ne turjakkeet välitä hygieniasta.
Oisko parempi etteivät tekisi kriisitilanteessa toisille hyvää? Mitä väliä on (oletetulla) motiivilla, jos teko on hyödyllinen toiselle ihmiselle?