Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö yrittäjillä ole oikeus saada toimeentulotukea jos yritys kaatuu?

Vierailija
17.03.2020 |

Ihmettelen tätä valitusta...

Suomessa on paljon ihmisiä, jotka tulevat toimeen toimeentulotuella. Miksi se olisi yrittäjille mahdotonta?

Tässä meille opetus: kaikkea ei voi vallita ja ei kannata jatkossa haukkua ketään sosdupummiksi.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tt-Laskelmat yrittäjien kohdalla saatetaan tehdä niin, että koko vuoden takaisen ansion tai kahden viimeisen kk:n tms mukaan tehdään laskelmat. Jos yrittäjällä on oma asunto, vaikkakin lainalla, niin menoksi katsotaan hyvin pieni summa. Luultavasti yrittäjien laskelmat näyttävät liian hyviltä, että saisi toimeentulotukea.

Nyt voisi valtio tulla vastaan yrittäjiä ja alkaa kehittelemään tosissaan ja oikeasti jonkinlaista yrittäjätakuuetuutta, muutakin kuin yel. Yrittäjät kuitenkin tuovat niin paljon verorahoja Suomen valtiolle. Tämä olisi todella tärkeää. Tällainen kriisi romahduttaa yrittäjyyden Suomessa. Tämä kääntyy koko valtion kriisiksi, kun yrittäjät ovat kriisissä.

https://syt.fi/

Muut saavat samoin ehdoin tt-tukea. Yrittäjän takuu on se, mitä turvaa hän itse hankkii, muilla nämä lähtee suoraan palkasta eikä niistä voi neuvotella. Mutta ovathan voimassa kun kosahtaa.

Kannatan myös yrittäjille pakollisia vakuutuksia ja minimi yel-maksun voi unohtaa.

Vierailija
22/27 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt-Laskelmat yrittäjien kohdalla saatetaan tehdä niin, että koko vuoden takaisen ansion tai kahden viimeisen kk:n tms mukaan tehdään laskelmat. Jos yrittäjällä on oma asunto, vaikkakin lainalla, niin menoksi katsotaan hyvin pieni summa. Luultavasti yrittäjien laskelmat näyttävät liian hyviltä, että saisi toimeentulotukea.

Nyt voisi valtio tulla vastaan yrittäjiä ja alkaa kehittelemään tosissaan ja oikeasti jonkinlaista yrittäjätakuuetuutta, muutakin kuin yel. Yrittäjät kuitenkin tuovat niin paljon verorahoja Suomen valtiolle. Tämä olisi todella tärkeää. Tällainen kriisi romahduttaa yrittäjyyden Suomessa. Tämä kääntyy koko valtion kriisiksi, kun yrittäjät ovat kriisissä.

Yrittäjien taskuihin ei tarvitse työntää senttiäkään enempää yhteiskunnan rahoja. Jokainen yrittäjä ottaa tietoisen riskin yrittäjäksi ryhtyessään.

Se on hyvä juttu, että sun työnantajasi otti tietoisen riskin ryhtyessään yrittäjäksi, muuten ei olisi sulla työpaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei..

Olet väärässä.

Kyllä yrittäjällä on oikeus saada toimeentulotukea

Niin onkin, kunhan yritys on todistettavasti ja vedenpitävästi ajettu alas ja suljettu, sitten vielä odotellaan kuukausien karenssi siltä varalta, että joku asiakas ehkä maksaisi laskun jälkijunassa.

Sitten vasta aletaan laskemaan niitä tuloja ja vyöryttämään niitä.

Siinä menee helposti 8-12kk ilman penniäkään rahaa.

Minun yritykseni kaatui alan lamaan viisi vuotta sitten. Kaksi vuotta elin säästöilläni, mutta sitten Verohallinto poisti yritykseni rekistereistään. Vaikkei yksikään asiakas ollut minulle velkaa eikä yritykselläni ollut velkaa viittäsataa euroa enempää eikä lainkaan omaisuutta, selvittelemiseen, juoksuttamiseen ja pyörittelemiseen meni 8 kuukautta. Tuon ajan lopussa sain maksuhäiriömerkinnän ja olen nyt sillä tiellä: työtä ei edelleenkään löydy, ja alun perin kaksi parinsadan euron laskua kerää korkoa ja kuluja niin, etten pysty koskaan maksamaan niitä. Asunto on menossa alta.

Takautuvasti tehtiin päätös noiden 8 kuukauden työmarkkinatuen maksamisesta, mutta kaikki raha meni takautuvasti asumis- ja muihin juokseviin kuluihin. Toimeentulotukea ei tuolta ajalta maksettu, enkä saanut sitä tuon jälkeenkään, koska minulle oli juuri maksettu "niin paljon" työmarkkinatukea.

Nyt minulla on puoli pakettia puurohiutaleita, jonkin verran perunoita ja porkkanoita, kolme munaa ja noin viisikymmentä euroa 17 päiväksi. Tuosta menee kahdeksan euroa siihen, että ensi viikolla menen bussilla ensimmäiseen TE-toimiston pakkotapaamiseen, jos busseissa siis edes myydään lippuja. Puhelimella bussilippu olisi halvempi ostaa, mutta risaa puhelintani voi käyttää enää vain laturissa.

Tällaiseen tilanteeseen yrittäjiä päätyi 90-luvun lamassa, ja jotkut meistä muistavat, mihin moni heistä päätyi. Nyt on tulossa samanlainen aalto. Tsemppiä vain - ja onnittelut niille, jotka eivät joudu käymään kaatumista läpi yksinään kuten minä, ilman perhettä ja kaveripiiriä.

Vierailija
24/27 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.yrittajat.fi/yrittajan-abc/yrittajan-sosiaaliturva/yrittaja…

Voi saada sekä tt-tukea että asumistukea.

Kaikilla se tt-tuki on kovan työn takana. Nyt teillä on aikaa

Luulen, että kahden edellisen kuukauden tulot estää saamasta ttt:a. Paitsi jos eli nälkäpalkalla.

Vierailija
25/27 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei..

Olet väärässä.

Niin onkin, kunhan yritys on todistettavasti ja vedenpitävästi ajettu alas ja suljettu, sitten vielä odotellaan kuukausien karenssi siltä varalta, että joku asiakas ehkä maksaisi laskun jälkijunassa.

Minun yritykseni kaatui alan lamaan viisi vuotta sitten. Kaksi vuotta elin säästöilläni, mutta sitten Verohallinto poisti yritykseni rekistereistään. Vaikkei yksikään asiakas ollut minulle velkaa eikä yritykselläni ollut velkaa viittäsataa euroa enempää eikä lainkaan omaisuutta, selvittelemiseen, juoksuttamiseen ja pyörittelemiseen meni 8 kuukautta. Tuon ajan lopussa sain maksuhäiriömerkinnän ja olen nyt sillä tiellä: työtä ei edelleenkään löydy, ja alun perin kaksi parinsadan euron laskua kerää korkoa ja kuluja niin, etten pysty koskaan maksamaan niitä. Asunto on menossa alta.

Takautuvasti tehtiin päätös noiden 8 kuukauden työmarkkinatuen maksamisesta, mutta kaikki raha meni takautuvasti asumis- ja muihin juokseviin kuluihin. Toimeentulotukea ei tuolta ajalta maksettu, enkä saanut sitä tuon jälkeenkään, koska minulle oli juuri maksettu "niin paljon" työmarkkinatukea.

Nyt minulla on puoli pakettia puurohiutaleita, jonkin verran perunoita ja porkkanoita, kolme munaa ja noin viisikymmentä euroa 17 päiväksi. Tuosta menee kahdeksan euroa siihen, että ensi viikolla menen bussilla ensimmäiseen TE-toimiston pakkotapaamiseen, jos busseissa siis edes myydään lippuja. Puhelimella bussilippu olisi halvempi ostaa, mutta risaa puhelintani voi käyttää enää vain laturissa.

Tällaiseen tilanteeseen yrittäjiä päätyi 90-luvun lamassa, ja jotkut meistä muistavat, mihin moni heistä päätyi. Nyt on tulossa samanlainen aalto. Tsemppiä vain - ja onnittelut niille, jotka eivät joudu käymään kaatumista läpi yksinään kuten minä, ilman perhettä ja kaveripiiriä.

Onko sinulla omistussasunto? Voisit laittaa sen toulo-syyskuuksi airbn- vuokrattavien listoille, ja asua sen aikaa kupoliteltassa jonka ostat suuresta alennuksesta. Pitää olla myös pakkasta kestävä makuupussi ja riittävä patja.

Vierailija
26/27 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei..

Olet väärässä.

Onko sinulla omistussasunto? Voisit laittaa sen toulo-syyskuuksi airbn- vuokrattavien listoille, ja asua sen aikaa kupoliteltassa jonka ostat suuresta alennuksesta. Pitää olla myös pakkasta kestävä makuupussi ja riittävä patja.

Airnb ei nyt ehkä ole se vetävin liikeidea, kun on kohta ulkonaliikkumiskieltoa ja kaikki nähtävyydet kiinni... toki nyt kun joutuu kotona moni olemaan, ehkä haluavat vaihtaa karanteenipaikkaa ihan vaihtelun vuoksi :)

"Ahdistaako perhe viikkojen jälkeen? Alkaako liian tutuiksi käyneet seinät kaatua päälle? Miksi jäisit kotiin karanteeniin, tule meille airbnb-karanteeniin! Vaihda maisemaa turvallisesti!"

Vierailija
27/27 |
17.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen vaikuttavat sitten myös puolison tulot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän