Ajattelin nyt perehtyä kaunokirjallisuuden klassikoihin, mitä suosittelette?
Kommentit (39)
Mä taas en pidä Tolstoista, vaikka onkin helppoa luettavaa: se on myös kovin masentavaa luettavaa.
Suosittelisin P.G. Wodehouses, Jane Austenia, Guy de Maupassantia, ja Elisabeth Gaskellia (mutta ei Ruthia, ja North and Southkin on vähän siinä ja siinä. Cranford Ladies, My Lady Ludlow ja Wives and Daughters on hyviä).
Suosittelisin myös uutta kierrosta ”lastenkirjojen” kanssa, kuten Kaislikossa suhisee (wind in the wilkows) Salainen puutarha, jne.
Valitse vapaasti:
George Orwellin Vuonna 1984 ja Eläinten vallankumous.
Albert Camus'n Sivullinen ja Putoaminen. Molemmat ovat miellyttäviä lukea ja kuuluvat omiin suosikkeihini.
Yksi lempikirjoistani on Victor Hugon Kurjat. Tykkään siitä, kuinka eri henkilöiden tarinat nivoutuvat toisiinsa. Lisäksi kerronta ja kuvailu on kaunista, joskin monisanaista.
Sinuhe Egyptiläinen oli kevyt ja hyvä
Unohdettu klassikko, mutta ihan valtavan hyvä: Moberg: Maastamuuttajat -sarja.
Suosittelen myös nauttimaan modernista klassisesta musiikista, sekin kehittää sisua.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en pidä Tolstoista, vaikka onkin helppoa luettavaa: se on myös kovin masentavaa luettavaa.
Suosittelisin P.G. Wodehouses, Jane Austenia, Guy de Maupassantia, ja Elisabeth Gaskellia (mutta ei Ruthia, ja North and Southkin on vähän siinä ja siinä. Cranford Ladies, My Lady Ludlow ja Wives and Daughters on hyviä).
Suosittelisin myös uutta kierrosta ”lastenkirjojen” kanssa, kuten Kaislikossa suhisee (wind in the wilkows) Salainen puutarha, jne.
Ääni Austenille täältäkin. Suosittelen lukemaan englanniksi. Se avaa tuon ajan brittikulttuuria todella hyvin.
Lastenkirjoista tuli mieleen Tarzanit. Kun kuin aikuisena, olin ihan ällikällä lyöty, kun tajusin koko teoksen oikeastaan käsittelevän naisen seksuaalisuutta xD
Alexander Dumas. Monte-Criston kreivi.
Nevil Shute - Viimeisellä rannalla
Tuulen viemää, Monte Criston kreivi
"Kirja on klassikko, kun sitä ylistetään muttei lueta."
Mark Twain
Joycen Odysseus on mulla kesken vuodesta -98. Ehkä sinä pystyt siihen?
Marguerite Duras, jos tykkäät ohuista kirjoista, tai kaimansa Yourcenar, jos paksumpi parempi :)
Foucaultin Tarkkailla ja rangaista voisi sopia tähän aikaan.
Majakovskin Pilvi housuissa.
Eeva-Liisa Mannerin kootut: Kirkas, hämärä, kirkas.
Mawlana Rumi: Rakkaus on musta leijona.
Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen
Decamerone.
Sitä taidan itse kohta vähän silmäillä. Leffaa en tullut katsoneeksi, mutta tallensin kyllä.
Täällä on kuvattu Tolstoita ja Sinuhea kevyiksi ja helpoiksi?
Olen sitten varmaan tosi puupää, kun en ole kokenut vaikka Tolstoita mitenkään kevyeksi lukemiseksi?
Antakaa mielellään vielä jokin esimerkki oikein vaativasta klassikosta. Voin kokeilla, tajuanko siitä sanaakaan.
Itse pidän Tolstoista. Tosi helppolukuista ja kevyttä luettavaa, ei mitään joka yrittäisi olla liian hienoa.