Tuntuuko muista siltä kuin tämä pandemia olisi vain elokuvaa?
Olen itse huomannut useampana päivänä, että välillä tulee tunne kuin katselisi elokuvaa.
Joskus se tunne tulee uutisia katsoessa ja joskus kun katsoo jotain koronainfoa.
Eilen näin mainoksen uudesta koronainfosta, jossa lupaavat käsitellä ihmisten huolia ja antaa vastauksia enkä ollut varma onko kyseessä mainos sketsiohjelmasta vai oikeasta infosta.
Torstai-iltana kun kävin kaupassa tuli tunne kuin katsoisi katastrofielokuvaa.
Se oli hassu tunne. Aivan kuin itse olisi tapahtumien ulkopuolella eivätkä ne koskettaisi minua millään tavalla vaan menevät pois ja tavallinen arki jatkuu kun elokuva päättyy.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Maailmanlopun tunne. Ihmiset yrittävät selviytyä vessapaperin voimin.
Ja jos tonnikala on loppu alkaa hysteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailmanlopun tunne. Ihmiset yrittävät selviytyä vessapaperin voimin.
Ja jos tonnikala on loppu alkaa hysteria.
Ymmärtääköhän Marin varautua siihen että ihmiset oikeasti panikoivat ja alkavat riehumaan hysteerisinä kun ei kaupassa olekaan vessapaperia tai tonnikalaa.
Jos ei, niin tämä elokuva saa ikävän käänteen.
Tähän asti suomalaisten "hysterialle" on naureskeltu ja pyritty tekemään siitä etukäteen hirveän noloa.
Mutta jos tämä oikeasti kääntyy hysterian puolelle niin ei sitä naureskelu tai nolaaminen hillitse, pikemminkin käy päinvastoin.
Se on oikeasti pelottavaa.
No siksi noita elokuvia just tehdään että harjaantuisimme menettelemään näin. Se on programming. Se on osa hallintaa.
Kun kauheita asioita tapahtuu, osa ihmisistä ei kykene uskomaan tapahtumia todeksi. Esim. kun tsunami iski, niin osa jäi vaan rannalle hölmistyneenä tuijottamaan aaltoa. Kun Titanic upposi, panikoijat pelastivat itsensä, mutta osa jäi passiivisina odottamaan ihmettä. Kun estonia upposi, osa ei uskonut mitään vakavaa tapahtuvan. Nytkin moni nukkuu Ruususen unta ja kuvittelee, ettei tämä ole todellista.
Parin viikon päästä kun olemme Italian tilanteessa, moni shokeeraatuu ja tämä tilanne tulee aiheuttamaan ja voimistamaan erilaisia mielenterveysongelmia.
Pahinta tässä on, että nämä nukkujat ovat todella vaarallisia ihmisiä meidän riskiryhmäläisten kannalta.
up