Iso muutos: Keski-Suomessa testataan enää vain sairaalahoitoa vaativia koronapotilaita – poikkeuksena terveydenhuoltohenkilöstö.
"Keski-Suomen pandemiajohtoryhmä on linjannut perjantaina, että Keski-Suomessa ei enää testata lieväoireisia potilaita koronaviruksen varalta, vaikka he olisivat olleet epidemia-alueella tai kosketuksissa koronavirukseen sairastuneen kanssa.THL:n kriteerit ovat liian löysät. Meillä ei ole mahdollista toimia enää niiden mukaisesti. Syynä on se, että testausresurssit loppuvat, jos menemme niiden kriteereiden mukaan, Paloneva kertoo."
Se tarkoittaa,että ihmisiä ei enää laiteta eristyksiin ja virus annetaan levitä vapaasti. Tästä se epidemia lähtee...Resurssot loppuivat jo siis ensimmäisellä viikolla..
Kommentit (6)
Ei, vaan tällä taataan hoito sitä oikeasti tarvitseville.
On tää uskomatonta.
Ihmettelin jo alkuviikosta kun soitin jkl tkhon ja halusin varata ajan mulle sanottiin että aikoja ei saa.
Kysyin että saanko 3 tai 6 kuukauden päähän.
Kuulema ei ellei ole akuutti juttu. Aikataulutettuja ikoja ei anneta. Raivostuin aika lailla mut nyt tajuan että niitä oli jo infottu tästä :(
Mua mietityttää tuo "terveydenhuollon henkilöstö", mitä kaikkia se kattaa. Ei kaikki tee potilas-/asiakastyötä eikä kaikki ole mitenkään erityisen läheisesti tekemisissä fyysisesti erityisen sairaiden tai vanhojen kanssa. Itse työskentelen mielenterveyspalveluissa ja kohtaan viikottain vain pienen kourallisen asiakkaita verrattuna varhaiskasvatuksen ja opetusalan ihmisiin ja vietän heidän kanssaan vähemmän aikaa kuin päiväkodin aikuiset tai luokanopettajat. Minun poissaoloni myös aiheuttaisi vähemmän haittoja kuin edellämainittujen (puhelimitse homma toimisi hetken). Miksi minun testaamiseni olisi flunssan yllättäessä oleellisempaa?
Aloituksesta tosiaan myös puuttui, että hoitohenkilöstökin testataan vain, jos on oireita JA tullut ulkomailta. Pelkkiä nuhaisia ei testata.
Mistä sitten tiedetään, kuinka moni on sairastunut jossain kaupungissa? Millä alueella on ja oli epidemia? Milloin tilanne on ohi?
Järkevä päätös. Ei ole mitään järkeä käyttää testiresursseja ramppaavien hysteerikkojen testaamiseen. Suurimmalla osalla korona menee ohi kotona lepäämällä.