Mikä meidät voisi erottaa Italian koronatilanteesta?
Kun kansallinen strategiamme tuntuu perustuvan tuolle ajatukselle. Kai siksi että "kaikki tartuntaketjut tunnetaan" ja kaikkien alkuperäisten kantajien eristäminen olisi jotenkin riittävä toimenpide, siis sille että epidemia tulisi jotenkin lievempänä. Mutta onko tälle olemassa mitään tieteellistä tai muuta pohjaa?
Kommentit (53)
1. Välimatka kanssaihmisiin (metriä lähemmäs ei mennä ellei ole ihan pakko)
2. Itsekeskeinen luonteenlaatu (vanhat ja sairaat laitoksiin jne.)
3. Eleleminen lähinnä omissa oloissa (kotini on linnani)
4. Pilkuntarkka sääntöjen noudattaminen (kun käsketään pestä käsiä, mehän pestään vaikka nahka lähtisi)
5. Jopa hulluuteen asti menevä varautuminen (krhm.. vessapaperi..)
Siinä muutama ensin mieleen tuleva asia.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006438904.html
Tässä selitetty, miksi väärään aikaan tehdyt liian tiukat toimet eivät ole hyväksi vaan pahaksi. Näin kävi jossain päin maailmaa espanjantaudin aikaan. Tosin artikkelin mukaan koulut kannattaisi sulkea, tämäkin espanjantaudin pohjalta opittuna.
Vierailija kirjoitti:
Oleellinen ero on siinä, että meillä vanhukset yleensä asuvat omissa kodeissaan tai laitoksissa. Italiassa koko suku asuu saman katon alla. Tämä on suuri syy Italian kuolleisuuslukuihin.
Tämä on yksi syy ja toinen on, että toinen isosta perheestä saatta tuoda kausi-influenssan ja toinen koronaviruksen ja kun saa molemmat virukset suunnilleen samoihin aikoihin kitusiin, niin voihan siinä henki lähteä.
Mulla työmatka kahdella bussilla ja kummassakin bussissa istun 30 min.
Kyllä vaan tarttuu jos on tarttuakseen.
Asun Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin että siellä mummot ei asu vanhainkodeissa? Onko tästä tietoa?
Ja jos tosiaan on niin että siellä tilanne täysin erilainen, niin miten hallitus ei sitten onnistu VIESTIMÄÄN sitä kansalle, kuten vaikka minulle?
ap
Suurimmaksi osaksi eivät asu, koska kulttuuri on hyvin perhekeskeinen. On ihan tavallista, että samassa taloudessa asuu kolmekin sukupolvea ja puoli sukua asuu naapurustossa.
Hallituksella on parempaakin tekemistä kuin miettiä Italian tilannetta suhteessa Suomeen. Olennaisempaa on keskittyä vain ja ainoastaan siihen, mitä täällä tehdään.
No kun nimenomaan sitä käytetään selityksenä että täällä ei tule käymään niin kuin Italiassa syystä X. IHAN VARMASTI on mietitty Kiinaa, Italiaa ja Iranissa THL:ssä josta Marin ottaa neuvonsa.
ap
Enpä usko, että kovin paljoa on mietitty. Ovat niin erilaisia maita kuin Suomi, että vertailu on oikeastaan hyödytöntä. Toki pussissa eläviä panikoijia pitää yrittää hillitä juuri tuolla "meillä EI tule käymään kuten Italiassa"-tyylillä, koska se on konkreettista. Harmi vain, että te panikoijat että kuuntele niitä syitä, vaan tulette mesoamaan av:lle harhoissanne.
No kerro sinä ne syyt kun tiedät ne - minulle ei ole Marinin jaarittelusta tai THL-miesten muminasta selvinnyt.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tosiaan on niin että siellä tilanne täysin erilainen, niin miten hallitus ei sitten onnistu VIESTIMÄÄN sitä kansalle, kuten vaikka minulle?
ap
Suurimmaksi osaksi eivät asu, koska kulttuuri on hyvin perhekeskeinen. On ihan tavallista, että samassa taloudessa asuu kolmekin sukupolvea ja puoli sukua asuu naapurustossa.
Hallituksella on parempaakin tekemistä kuin miettiä Italian tilannetta suhteessa Suomeen. Olennaisempaa on keskittyä vain ja ainoastaan siihen, mitä täällä tehdään.
No kun nimenomaan sitä käytetään selityksenä että täällä ei tule käymään niin kuin Italiassa syystä X. IHAN VARMASTI on mietitty Kiinaa, Italiaa ja Iranissa THL:ssä josta Marin ottaa neuvonsa.
ap
Enpä usko, että kovin paljoa on mietitty. Ovat niin erilaisia maita kuin Suomi, että vertailu on oikeastaan hyödytöntä. Toki pussissa eläviä panikoijia pitää yrittää hillitä juuri tuolla "meillä EI tule käymään kuten Italiassa"-tyylillä, koska se on konkreettista. Harmi vain, että te panikoijat että kuuntele niitä syitä, vaan tulette mesoamaan av:lle harhoissanne.
No kerro sinä ne syyt kun tiedät ne - minulle ei ole Marinin jaarittelusta tai THL-miesten muminasta selvinnyt.
ap
Minä ja muut olemme luetelleet jo vaikka kuinka monta syytä. Jos et vaivaudu edes lukemaan vastauksia omaan kysymykseesi, on turha availla tällaisia ketjuja. Vai onko motiivisi päästä vain haukkumaan pääministeriä ja asiantuntijoita?
Meitä on vähemmän, emme halaa ja pussaille ja muutenkin pidämme turvavälejä.
Nyt on stadikin ihan autio. Kaikki on himpessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Minä ja muut olemme luetelleet jo vaikka kuinka monta syytä. Jos et vaivaudu edes lukemaan vastauksia omaan kysymykseesi, on turha availla tällaisia ketjuja. Vai onko motiivisi päästä vain haukkumaan pääministeriä ja asiantuntijoita?
Aha tarkoitit näitä pussailuja muita, selvä. Toivotaan että se on sitten niin. Miksi kuitenkin influenssat ja schminfluenssat leviävät täällä samoin kuin muissa maissa, vaikkapa Italiassa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Aha tarkoitit näitä pussailuja muita, selvä. Toivotaan että se on sitten niin. Miksi kuitenkin influenssat ja schminfluenssat leviävät täällä samoin kuin muissa maissa, vaikkapa Italiassa?
ap
Koska influenssa leviää myös ilmateitse toisin kuin korona. Eli influenssa on hyvin paljon herkemmin tarttuva tauti ja myös paljon tappavampi tauti kuin korona. Siitä ei vain jostain syystä panikoida samaan tapaan kuin koronasta. Koronaan kuolleet ovat lähes kaikki yli 80-vuotiaita monisairaita. Influenssa tappaa nuorempia ja terveempiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Faktoidisesti meillä on toimivat systeemit toisin kuin Italian kaltaisilla banaanivaltioilla, jotka kuvittelevat itsensä sivistysvaltioiksi.
Italiassa maailman toiseksi paras terveydenhuolto. Suomi sijalla 39.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. Leviämiskäyrä näyttää täysin samalta. Suomessa kirmaa vapaana taudin oireettomia kantajia levittämässä sitä. Tämä on valitettava totuus. Tehohoidon kapasiteetti on niin pieni, että tulee eteen valintoja, kuka pääsee tehohoitoon ja kuka ei. Pitäkää hatuistanne kiinni, se on menoa.
Näin mä itsekin ajattelen mutta olen päätellyt että THL:n ja hallituksen strategia perustuu siihen ajatukseen että leviäisi jotenkin eri tavalla. Kiinnostaisi tietää olisiko täällä ketään asiantuntijaa joka voisi ollenkaan spekuloida, että voisiko olla näin...
No minä olen terveydenhuollon työntekijä, ja voin kertoa, että hällä väliä -asenne ja taudin vähättely ihan ammattilaisten keskuudessa on sitä luokkaa, että katastrofin ainekset on ilmassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska influenssa leviää myös ilmateitse toisin kuin korona. Eli influenssa on hyvin paljon herkemmin tarttuva tauti ja myös paljon tappavampi tauti kuin korona. Siitä ei vain jostain syystä panikoida samaan tapaan kuin koronasta. Koronaan kuolleet ovat lähes kaikki yli 80-vuotiaita monisairaita. Influenssa tappaa nuorempia ja terveempiäkin.
No tämähän on nyt paksua tuubaa. Korona tarttuu aivan vastaavasti ilmateitse kuin influenssa, molemmat kun ovat virustauteja ja virukset äärimmäisen pieninä lentävät ilman mukana esim. jos joku köhii tai aivastaa lähistöllä. Koronan tekee ongelmalliseksi se että immuniteettia sille ei ole ilmeisesti kenelläkään, joten käytännössä lähes kaikki tulevat sen sairastamaan.
Influenssa harvoin tappaa nuoria ja terveitä ihmisiä koska sillä ei oikein ole siihen mekanismia. Suurella osalla väestöstä on immuniteetti useimpiin influessaviruksiin joten ne eivät välttämättä tartu tai ne sairastetaan lievinä. Koronalla sitä vastoin on tappava mekanismi, se menee keuhkoihin ja tukehduttaa elävältä. Uhreissa on ollut myös nuoria ja perusterveitä henkilöitä.
Nyt täytyy karttaa kaikkia ja pitää hanskat kädessä kaupassa. Hajurako on pidettävä muihin ihmisiin niissä pakottavissa tilanteissa, kun on pakko ulkona liikkua. Ffp3-maski ei varmasti haittaa.
Hanskat käteen. Kesällä kengät ehkä kannattaa jättää oven ulkopuolelle.