Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vegaanit hankkivat kotivaraansa? Kertokaa vegaanit mistä teidän kotivara koostuu

Vierailija
13.03.2020 |

Kun soijanakkeja ja tofua ei juuri voi paljoa hankkia, niin millä vegaani elää tilanteessa joissa kaupoista ei (potentiaalisesti) saa ruokaa kuukausiin?

Soijarouhetta kilotolkulla?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän typerin aloitus. Ap on itse ilmeisesti hamstrannut pelkkää tonnikalaa. Eläinkunnan tuotteethan (liha, munat, maitotuotteet) nimenomaan pilaantuvat kasvisperäisiätuotteita herkemmin lukuun ottamatta purkkiruokaa ja pakasteita, joita on saatavilla yhtä lailla niin vegaanisena kuin ei-vegaanisenakin.

Pavut ja muut palkokasvit ovat perunan ja puuron ohella olleet Suomessakin ruokavalion perusta menneisyydessä, kun tuoretta lihaa ei voinut ostaa kaupasta eikä ihmisillä ollut jääkaappeja. Lehmät olivat ummessa monta kuukautta vuodessa ja kanat munivat nykyistä vähemmän.

42/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä vegaanivanhus. 20 euroa viikossa rahaa ruokaan.

- appelsiineja

- perunoita

- puurohiutaleet

- linssejä

- kissanruoka ja -hiekat

Näillä pärjätään 😺

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytöeläinkoteihin voitaisiin roudata purkkiruokaa ja hiekkaa, koska heillä ei takuulla ole ylimääräistä hamstrausrahaa.

🐕 ❤ 🐈

Vierailija
44/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvispainotteinen sekaani, toinen lapsi on kasvissyöjä ja toinen maidoton sekaani. Minusta on nimenomaan helpompaa hankkia ruokavarastoa kun syömme arkiruokana kasvisruokaa.

Olen varannut kaappiin kaikkea mitä tuolla on jo mainittu. Papuja, linssejä, riisiä, nuudelia, kookosmaitoa, ateriakastikkeita, tomaattimurskaa, soijarouhetta, kaurahiutaleita, näitä pitkään pakkauksessa olevia säilyviä uuniin laitettavia leipiä, perunaa, porkkanaa, kuivahiiva ( tuorehiivaakin vois olla pakkasessa).

Meille tuli myös kananmunia, kun emme ole vegaaneja. Ja tietysti vessapaperia 😀.

Ikävintä tulee olemaan jos ei saa tuoreita vihanneksia ja hedelmiä.

Vierailija
45/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksethan nimenomaan säilyvät hyvin, ja monet kasviperäiset korviketuotteet eläinkunnasta peräisin olevia vastaavia tuotteita paremmin. Esimerkiksi kasvimaidot säilyvät huoneenlämmössä, toisin kuin lehmänmaito. Samoin soijakuutiot, -rouheet ja -hiutaleet säilyvät vastaavia jauhelihatuotteita paremmin. Papujen, herneiden ja linssien tulisi kuulua ihan jokaisen kotivaraan ruokavaliosta riippumatta.

Vegaanit ovat tottuneet kauppojen rajallisiin valikoimiin, säilyvien ruokatarvikkeiden varaamiseen ja soveltavaan ruoanlaittoon. Eivätköhän einesperheet, joiden ruokahuolto on kaupan kananugettien varassa, ole tässä eniten hätää kärsimässä.

Vierailija
46/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että meidän ostokset hirveästi eroavat muiden ostoksista. Maitotuotteiden sijaan ostimme kasvimaitotuotteita ja lihan sijaan papuja ja linssejä. Tofua on useampi kuutio pakastimessa.

Saippuaa en tajunnut hamstrata, ja nyt se oli kaupasta loppu. Yleensä ostan aina elänkokeetonta ja kasviperäistä saippuaa, mutta tällaisessa tilanteessa olen valmis joustamaan ja ostamaan sitä, mitä on saatavilla. Sama juttu, jos vegaaninen ruoka loppuisi kaupasta, söisimme sitten epävegaanisti. Terveys ja hygienia menee veganismin edelle, mikä on yleisesti hyväksytty kanta vegaaninen keskuudessa.

Vierailija
47/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaapeissa soijarouheen ja -palojen lisäksi: herneproteiinirouhetta, härkäpapuhiutaleita, joku muu härkistuote, kuivattuina 4 erilaista papua ja punaisia linssejä. Tomaatimurskaa ja paseerattua tomaattia, näistä saakin jo erilaisia keittoja ja muhennoksia mukavasti. Lisäksi on tavan jauhot, riisit ja pastat ja hiutaleet sekä pähkinöitä montaa eri lajia. Siemeniä, esim. aks ja seesam josta eilenkin tein tahinia. Tänään kikherneiden kanssa hummusta teen siitä. Siemeniä laitan kun leivon leipää tai papupihveihin ja pähkinöitä smoothieen. Kikhernejauhoa on josta saa maukkaan "omeletin" , päälle esim. guacamolea ja tofua ja kasviksia. Gluteenijauhoa josta voi tehdä seitania. Ravinnehiivaa jota voi käyttää pitsan päälle kaurakerman kanssa. Muita pitsa-aineksia tölkeissä. Purkkiananasta, hedelmäsoseita. Erilaisia pata- ja kastikeaineksia, nuudeleita. Maapähkinä- ja suklaatahnaa. Tummaa suklaata ja kaakaota. Mysli, herneet kookoshiutaleet jokohan siinä olisi kuivakaappi.

Tofun lisäksi jääkaapissa on kaurapalaa joka säilyy pari kuukautta sekä kaurakermoja ja kaurafraichea jotka säilyvät kesään, samoin muutama seitantuote jotka myös kuukausia säilyy. Jääkaapissa myös appelsiini ja tyrnimehua, saunassa litratolkulla kauramaitoa. Kasviksia ja juureksia ja hedelmiä on myös paljon, nämä onkin ainoa joita täytyy nyt täydentää jossain vaiheessa.

Pakastimessa on marjoja, mangoa, banaania ja avokadoa. Erilaisia keittokasviksia, wokvihanneksia, paprikaa, soijanugetteja, kasvisjauhispyöryköitä, oumphia, nyhtökauraa, bataatti- että tavisranskalaisia. Pinaattia keittoon. Myös sipulia ja valkosipulia voi pakastaa ja sieltä on kätevä käyttää.

Ylipäätään kasvikunnan vaihtoehdot säilyvät paremmin kuin maito- ja lihatuotteet.

On muuten hyvä puoli tässä tilanteessa se että olen alkanut kokkailemaan ihan hemmetisti ja tehnyt todella ravitsevaa ja herkullista ruokaa viime aikoina kun kaapit on pullollaan. Vaakaa päin en tosin uskalla katsoakaan...mitähän ruokaa sitä tänään tekisi, aion myös leipoa ehkä nutellapullaa nam.

Vierailija
48/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki hamsterit joukoin -> https://eurohamsteri.fi/

Oikeesti ihmiset, se että meillä on Coronaa liikkeellä, ei tarkoita että tarvisi istua paskalla 247, ja vaikka tarkottaisi luulen ettei sitä vessapaperia tarvita satoja rullia. Tässä koko jutussa on jotain, mitä en ole aivan sisäistänyt, sillä en näe mitään tarvetta hamsterointiin.

Vierailija
49/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hanki kotivaraa, mutta tälläkin hetkellä kaapissa on soijarouheen lisäksi

- kikherneitä

- tölkkipapuja

- kaksi pakettia kuivattuja herneitä

- soijasuikaleita

- nuudeleita, riisiä, tummaa riisiä, makaronia, leivontatarvikkeita + perustarvikkeita (suola, sokeri, jauhot, mausteet yms)

Pakastimessa on

- marjoja ja omenoita vaikka kuinka paljon (omasta puutarhasta)

- papuja

- ruusukaalia

- parsakaalia

- peruna-sipulisekoitusta

Ruukuissa kasvaa salaattia ja herneenversoja.

Vierailija
50/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän he mene vain trendikkääseen lähikahvilaansa syömään avokadotoastin soijalatella. Ei tarvitse kotivaroja.

Lähimpään trendikkääseen soijalatte-kahvilaan on yli 50 kilometriä. En omista autoa enkä todellakaan huvikseni kulje julkisilla edes silloin, kun niitä kulkee (= arkisin). Että tuuletapa hieman ennakkoluulojasi.

Vierailija
51/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla vegaaneja, mutta kotivarana on nimenomaan kuivattuja herneitä, linssejä, kikherneitä, kuivattuja sieniä, jauhoja leipomiseen, kauraryynejä, tomaattimurskaa, liemikuutioita, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä ja manteleita, siemeniä, oliiviöljyä; pakastetuista marjoista nyt puhumattakaan. Juurekset säilyvät pitkään.

Papuja ja herneitä voi idättää nopeasti, jos vihreä alkaa loppua. Ja pian saa pieniä versoja pihaltakin.

Vierailija
52/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani mutta mulle olisi helppo. Porkkanoita, perunoita, sipulia, näkkileipää, lanttuja, papuja, herneitä, tomaattimurskaa, kauraryynejä, pastaa (suurin osa vegaanista, vain harvassa on kananmunaa), riisiä, jauhoja ja sitten pakastimeen kaikenlaisia wokkeja ja pakastevihanneksia sekä säillykevihanneksia ja hedelmiä on kaupassa vaikka millä mitalla, tässä vain muutama esimerkki. Mulla on vaikka kuinka paljon kaapissa jatkuvana kotivarana ruokaa, joka sopii vegaaneille.

Näiden lisäksi vielä linssejä ja kvinoaa.

Vierailija
53/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussa on Danielin kirjassa kertomus, kuinka Daniel ja hänen toverinsa söivät vain kasviksia ja vettä. Pärjäsivät testeissä erinomaisesti, mm. älykkyyydessä.

3 vuoden testi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Daniel_(Raamattu)

Vierailija
54/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kaikki hamsterit joukoin -> https://eurohamsteri.fi/

Oikeesti ihmiset, se että meillä on Coronaa liikkeellä, ei tarkoita että tarvisi istua paskalla 247, ja vaikka tarkottaisi luulen ettei sitä vessapaperia tarvita satoja rullia. Tässä koko jutussa on jotain, mitä en ole aivan sisäistänyt, sillä en näe mitään tarvetta hamsterointiin.

Olen riskiryhmässä, siksi hamstrasin jo viikkoja sitten vähitellen, en kerralla niin että hyllyt tyhjenee kaupasta. Kuulun riskiryhmään ja siksi asettaudun vapaaehtoiseen kotikaranteeniin että en itse sairastuisi ja etten turhaan sairastumisellani kuormittaisi terveydenhuoltoa joka varmasti joutuu koville tulevassa. Vanhemmallani, joka on jo erittäin huonokuntoinen, ei ole ketään muuta kuin minut, joten siksikin haluan pysyä hengissä ja terveenä. En aio nyt käydä viikkoihin muualla kuin metsässä kävelyillä, siksi hamstrasin. Olen valmistautunut olemaan eristyksessä jopa 8 viikkoa. Minulla ei myöskään ole ketään joka auttaisi tai kävisi kaupassa puolestani jos olen sänkypotilaana ja kotiinkuljetus ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on jo nyt ruuhkan vuoksi jumissa. 

Sinä aiot jatkaa elämääsi ihan normaalisti, olet perusterve, sinulla on läheisiä jotka auttavat hädän tullen ja hyvä niin, sinun ei tarvitsekaan hamstrata, mutta yritä ymmärtää että kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.

Vierailija
55/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkona voi syödä havuja. 

Zinc

Zet on vegaanin kotivara. Ja jos löytää oravien pesästä käpyjä, niin nekin käy.

Okei, jos sulla kerran on tuollaisesta kokemusta...et taida kuitenkaan mikään kulinaristi varsinaisesti olla...en kyllä itse uskaltaisi havuja syödä mutta itsepähän päätät. Suosittelisin kuitenkin että katsot ympärillesi kun havuja rouskuttelet ettei muut näe, voi herättää muissa hieman ihmetystä moinen.

Vierailija
56/57 |
14.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähikaupoista Lauttasaaressa on pavut lopussa, niin kuiva- kuin purkki-...

Koskahan tulee täydennystä?

Vierailija
57/57 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltovarmuuskeskuksessa kuulema on kasviproteiinia vararavinnoksi huonoille päiville suomen kansalle. Fiksua!