Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vegaanit hankkivat kotivaraansa? Kertokaa vegaanit mistä teidän kotivara koostuu

Vierailija
13.03.2020 |

Kun soijanakkeja ja tofua ei juuri voi paljoa hankkia, niin millä vegaani elää tilanteessa joissa kaupoista ei (potentiaalisesti) saa ruokaa kuukausiin?

Soijarouhetta kilotolkulla?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani mutta mulle olisi helppo. Porkkanoita, perunoita, sipulia, näkkileipää, lanttuja, papuja, herneitä, tomaattimurskaa, kauraryynejä, pastaa (suurin osa vegaanista, vain harvassa on kananmunaa), riisiä, jauhoja ja sitten pakastimeen kaikenlaisia wokkeja ja pakastevihanneksia sekä säillykevihanneksia ja hedelmiä on kaupassa vaikka millä mitalla, tässä vain muutama esimerkki. Mulla on vaikka kuinka paljon kaapissa jatkuvana kotivarana ruokaa, joka sopii vegaaneille.

Vierailija
2/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän he mene vain trendikkääseen lähikahvilaansa syömään avokadotoastin soijalatella. Ei tarvitse kotivaroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisen ruuan parhaita puoliahan on, että useimmat ainekset säilyvät todella pitkään. Kuivattuja linssejä ja papuja, kaurahiutaleita, pähkinöitä, gluteeni- ja gramjauhoja seitanin tekoon...

Vierailija
4/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaseen hälsans kökin soijasuikaleita ja -rouhetta yms mitä normaalistikin sinne ostaisin? Eikö teillä oo pakastimia vai miks kaiken pitää olla kuivaruokaa?

Vierailija
5/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani mutta mulle olisi helppo. Porkkanoita, perunoita, sipulia, näkkileipää, lanttuja, papuja, herneitä, tomaattimurskaa, kauraryynejä, pastaa (suurin osa vegaanista, vain harvassa on kananmunaa), riisiä, jauhoja ja sitten pakastimeen kaikenlaisia wokkeja ja pakastevihanneksia sekä säillykevihanneksia ja hedelmiä on kaupassa vaikka millä mitalla, tässä vain muutama esimerkki. Mulla on vaikka kuinka paljon kaapissa jatkuvana kotivarana ruokaa, joka sopii vegaaneille.

Niin ja missä listassasi on ns. complete protein?

Pyhällä hengelläkö vegaani pysyy hengissä? Ihminen ei pysy hengissä ilman riittävää oikeiden aminohappojen saantia, joo peruna on complete protein mutta tuskin vegaanit syövät 5kg perunaa päivässä että saisi riittävästi.

Vierailija
6/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ole vegaani, mutta syön melkein pelkkää kasvisruokaa, joten meille hamstrattiin vain vegeruokaa, en itse välitä tofusta ja tempehista kuin harvoin ja jotkut soijanakit/härkikset yms. on pahoja. 

Meillä on ostettu-

jauhoja, marjoja, couscousia, tortillalättyjä, pastaa, tomaattimurskaa, hitosti papuja ja linssejä, mausteita, oliiviöljyä, kookosöljyä, seesamiöljyä, pakastekasviksia, sipulia (hulluna), kookosmaitoa, currytahnaa, kauramaitoa, nuudeleita jne.

Me saadaan tuosta tehtyä vegemakaronilaatikkoa, couscousia, tortilloita, quesadilloja, pastaa eri kastikkeilla, paistettuja nuudeleita, currynuudeleita, leipää, erilaisia piirakoita jne.

Vierailija
7/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivattuja papuja, tölkkipapuja, kikherneitä, soijarouhetta, pakastimeen saa vegaanisia puolivalmisteita.

Kasviperäistä proteiinia mulla on ihan jauheenakin (urheilulisäravinne), mutta sinällään en pidä proteiinin puutetta suurimpana riskinä, enemmän ällöttää ajatus, että joutuisi olemaan pidempiä aikoja ilman tuoreita vihanneksia ja kasviksia. Jos nyt siis oletetaan, että tilanne menisi oikeasti johonkin kuukausien karanteeniin, toki juurekset ja jotkut hedelmät aika hyvin säilyy viileässä hyvin varastoituna.

Vierailija
8/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta ostin itsekin pari kiloa kuivia papuja ja linssejä kotivaraksi. Ostitko ap itse mitään vegaanista, kuten pastaa, riisiä tai tomaattimurskaa kaappiin?

Vierailija
9/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyhällä hengelläkö vegaani pysyy hengissä? Ihminen ei pysy hengissä ilman riittävää oikeiden aminohappojen saantia, joo peruna on complete protein mutta tuskin vegaanit syövät 5kg perunaa päivässä että saisi riittävästi.

Siinä oli vain muutamia esimerkkejä, kirjoitin, mutta noistakin herneissä on proteiinia. Sit vois olla vaikka manteleita,  pähkinöitä ja kasviksissakin on proteiinia kyllä ia jotain siemeniäkin on missä on proteiinia ,myös vegaanisia proteiinipatukoita muistan nähneeni. 

Vierailija
10/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä oli vain muutamia esimerkkejä, kirjoitin, mutta noistakin herneissä on proteiinia. Sit vois olla vaikka manteleita,  pähkinöitä ja kasviksissakin on proteiinia kyllä ia jotain siemeniäkin on missä on proteiinia ,myös vegaanisia proteiinipatukoita muistan nähneeni. 

Chia siemen on yksi harva joka on complete protein. Mutta eipä sitäkään voi syödä kuin keskimäärin 20g päivässä.

Vierailija
11/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei norminakkeja voi hamstrata sen enempää? Ei kai siinä ole kovin suurta eroa sekasyöjien kotivaraan, tonnikala ja nötkötti tietysti jää pois. Linssit, pavut, tomaattimurska, makaroni, riisi, mainitsemasi soijarouhe, pähkinät, puurohiutaleet, jauhot jne... ja tietysti wc-paperi ja viina!

Vierailija
12/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkeinpä samoin kuin ei-vegaanit; puurohiutaleita, jauhoja, juureksia, vihannespakasteita, papuja, linssejä, nuudeleita, pastaa, kasvissäilykkeitä, sipulia, mehua, herneitä, riisiä, öljyä, mausteita, vegaaninen "juusto" kestää kuukausia avaamattomana, tomaattimurskaa, vegaanisia kasvislevitteitä, leipää, näkkäriä, korppuja, niitä parjattuja rouheita, couscousia, soijaa....

Vierailija
13/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo complete protein tyypit on niin vuodelta -86.

Proteiinipuutos eli kwashiorkor esiintyy vain kaloreiden puutoksen yhteydessä.

Menkää katsomaan tarpeeksi kaloreita syöviä fruittareita, itse tiedän sellaisia, jotka on olleet niiden ruokavaliolla kymmeniä vuosia, terveenä.

Vierailija
14/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä soijarouhetta toki joo, ja soijasuikaleita, herne- ja härkäpapurouhe kans ihan jees.

Kuivana ja tölkeissä kaikenlaisia papuja, linssejä, Kikherneitä, herneitä.

Riisit, pastat, quinoat ym., nuudelit, erilaiset jauhot, hiutaleet jne.

Pähkinöitä, siemeniä, kuivahedelmiä.

Tomaattivalmisteet, kookosmaito ym. tölkkitavara.

Pakasteessa sit pakastevihanneksia, ja jos haluaa, niin sit niitä soijanakkeja tms. "lihankorvikkeita".

Tofukin toki säilyy jääkaapissa kauemmin kuin mikään liha.

Soija- ja kaurajuoma säilyy huoneenlämmössä, toisin kuin lehmänmaito, eli niitä.

Helpommalta tää vegenä tuntuu, kun suurin osa proteiinipitoisimmista asioista päivittäisessä ruokavaliossa on jokatapauksessa aina säilyvää kuivakaappitavaraa. Lihaa jos käyttäis, niin eihän se säily kun ihan hetken jääkaapissa.

Vierailija
15/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on keksinyt nyt uuden käsitteen COMPLETE PROTEIN ja pätee sillä nyt sitten täällä vegaaneille. Kyllä on hieno elämä toisilla.

Vierailija
16/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä kaikkia välttämättömiä aminohappoja tarvitse saada yhdestä ruoka-aineesta. Ne tulee yhdistelemällä noita eri palkokasveja, viljoja, pähkinöitä ja siemeniä.

Vierailija
17/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

complete protein :D

Vierailija
18/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on keksinyt nyt uuden käsitteen COMPLETE PROTEIN ja pätee sillä nyt sitten täällä vegaaneille. Kyllä on hieno elämä toisilla.

En edes tiennyt, että on olemassa vielä ihmisiä, jotka uskoo tuohon.

19/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole vegaani, mutta laitan paljon kasvisruokia. Minulla on kaapissa papu- ja tomaattisäilykkeitä ja kuivattuja linssejä ja papuja ja soijarouhetta yms. Ne säilyvät pitkään ja huoneenlämmössä. Kasvikermoissakin on pitkä säilyvyysaika. Pakkasessa on kasviksia. Tietenkin on myös jauhoja, hiutaleita ja muuta kuivatavaraa. Näillä pärjää oikein hyvin.

Vierailija
20/57 |
13.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes tiennyt, että on olemassa vielä ihmisiä, jotka uskoo tuohon.

Mitäs uskomista siinä on? On olemassa complete proteiinit.

Millä tavalla se ei olisi olemassa oleva asia?

Huh. https://en.wikipedia.org/wiki/Complete_protein