Onko laiskuus/saamattomuus aina merkki mielenterveysongelmasta?
Vai onko olemassa ihmisiä, jotka ovat vain saamattomia ja laiskoja ilman mitään havaittavissa olevaa mt-ongelmaa tai häiriötä?
Kommentit (17)
Laiskuus on viisauden merkki. Miksi raataa otsa hieässä kun vähemmälläkin pärjää?
Saamattomuutena voi ilmetä myös perfektionismi ja mokien pelko: ei uskalla ryhtyä toimeen ettei vaan mene pieleen. Tämä on ihan tosi ilmiö joka vaivaa osaa ihmisistä.
voi olla jos henkilö kuitenkin itse haluaisi olla ahkera ja saada aikaan paljon
Vierailija kirjoitti:
Miten se laiskuus ilmenee?
Esimerkiksi sohvalla maatessa pitää huudella muija antamaan telkkarin kaukosäädin kun käsi ei yllä. Siinä paljastuu sekin että joku muu on hipelöinyt herran kapulaa kun se on liian kaukana.
Of topic ei liity laiskuuteen vaan kakeen eli kaukosäätimeen. Olin nukahtanut sohvalle ja muija koitti ottaa kädestäni kaukosäätimen sammuttaakseen telkkarin. Olin puristanut kovempaa ja kääntänyt kylkeä haudaten kaken alleni. Itsellä ei ole mitään tietoa tapahtumista vaan pakko luottaa siihen mitä on kerrottu. Voin kyllä uskoa kun katson telkkaria säädin kädessä. Mainokset tarkoittaa kanavasurffausta ja tylsät ohjelmat jatkuvaa kanavien vaihtelua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ajoittain laiska.
Niin minäkin olen ajoittain. Lähinnä sen pakollisen hereillä olo ajan.
Useimmiten se ei ole merkki mistään mt-ongelmasta. Jos laiskuus on pysyvää, se on vaan temperamentin ja luonteen piirre, jos sitä esiintyy vain ajoittain voi johtua esim. stressaavasta elämäntilanteestakin eikä aina ole esim. masennusta.
Nuorempana suoritin ja tein kaikkea hiki hatussa. Nyt keski-iässä olen oppinut hidastamaan ja nautiskelemaan elämästä. Ei työ tekemällä lopu ja kukaan meistä ei ole korvaamaton.
Voi olla myös fyysistä vikaa, diagnosoimatonta. Tekisi, mutta ei jaksa.
En mä tiedä, oonko ikinä tavannut oikeasti laiskaa ihmistä. Siis sellaista, joka ei tekisi ikinä mitään.
1910-luvulla syntynyt isoisäni sanoi aikanaan että ihmiset touhottaa liikaa, siitä ne sodatkin syttyvät, pitäisi vaan maata auringossa.
jotkut on oppineet olemaan laiskoja. Jos on vaikka kielletty aina kaikki eikä ole voinut kuin lamaannuttaa kaikki toiveensa ja ideansa.
Vierailija kirjoitti:
jotkut on oppineet olemaan laiskoja. Jos on vaikka kielletty aina kaikki eikä ole voinut kuin lamaannuttaa kaikki toiveensa ja ideansa.
Tää taitaa osua muhun.
Käyn kyllä töissä ja opiskelen. Pärjään ihan hyvin.
Varsinaisia kiinnostuksenkohteita ei sen sijaan ole, katselen netflixiä ja vietän aikaa miehen ja koiran kanssa. Välillä käyn salilla ja joskus käyn baareissakin.
Mutta ei ole sellaista intohimoa mihinkään, en pidä puuhastelusta. En keksi mitään ideoita, mitä vaikka kotona tekisin tai järjestelisin, eikä ole kiinnostustakaan oikein mihinkään.
Osaksi varmaan synnynnäistä, mutta luulen, että ankaralla ja syyllistävällä kasvatuksella on vaikutusta. Olen oppinut häpeämään itseäni ja tuntemaan, etten osaa mitään, olen viallinen ja teen kaiken väärin.
Kyllä se indikoi heikkoa vireystasoa ja väsynyttä mieltä. Ei kukaan halua olla laiska, toisilta ei vain löydy virtaa olla meneviä ja aikaansaavia.
Voi olla ihan vaan luonteenpiirre. Toiset on sellaisia lapsesta asti.